Märklig rasblanding

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare anvandarnamn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 14 582
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Märklig rasblanding

Om nu renrasaveln är ett lotteri så kan du tänka dig vad blandrasaveln är.

Jag tror inte att man behöver någon mer specifik information om parningen för att kunna hävda att det handlar om oseriös blandrasavel. Det finns ingen information i annonsen om föräldradjuren i fråga om hälsotester eller arbetsmeriter. Det finns inte heller någon information om varför man väljer att para en Ambull med en Jämthund. Vilka egenskaper är det dessa raser har som gör en parning lämplig? Frånvaron av all den informationen i kombination med hur oseriös blandrasavel generellt sett är talar för att vi har att göra med oseriös blandrasavel.

Jag förstår vad du/ni menar och jag motsätter mig inte det, jag håller med om att det finns många oseriösa blandningar, det jag har sagt är bara att man kanske inte ska dra alla över en kam. Varken jag eller någon annan har faktiskt hört oss för mer ingående, det innebär inte att man ska köpa allt som står i annonsen med hull och hår, men inte heller att man kan fördömma det utan vidare.
Jag har själv en ras som ofta förekommer i mindre bra korsningar med alla möjliga sorters "kamphundar" och det är något jag själv ser som väldigt negativt för rasen då den automatiskt blir indragen i samma fack, vilket jag med flera andra ser som en helt fel bild av våra hundar, dessutom drar attraherar detta samtidigt "fel" sorts köpare.

Vilka egenskaper hos viltspårhunden har man användning för hos en ställande vildsvinshund?

Det finns Ambull som jagar vildsvin i sverige(som jag sa i någon post ovan), inte bara spår som jag först såg.

Är det någon här inne som påtalar det positiva med korsningen som ens känner till hur jaktformen där Ambull används ser ut? En Ambull söker inte upp viltet utan det har man andra hundar som ska göra. När viltet sedan hittats då kommer Ambullen in i bilden. Man släpper en eller flera hundar som biter och håller fast grisen tills jägaren bundit benen/skurit av halsen på vildsvinet.

Det finns många klipp på youtube som visar hur catch dogs arbetar och jag ställer mig frågande till varför man vill korsa in dessa egenskaper för att få en bättre ställande vildsvinshund. Jag föreställer mig, med tanke på vilka skador ett vildsvin kan orsaka på en hund, att man inte vill ha en hund som går i närstrid med grisen.

http://www.youtube.com/watch?v=OBXBaJdeQVg

Den typen av jakt är inte tillåten i sverige så vad jag säger är ju egentligen irrelevant, men min egen ras är avlad just till catchdog, jakten har de i sig men catchmomentet tränas in på hundarna, jag vet att det finns en älghund och minst en vildsvinshund av min ras(Dogo Argentino) som jagar i sverige men då inte som catch hund.
Jag har tittat på catch metoden och läst hur de tränar sina hundar och det innefattar att man i kampar med vildsvinshudar på unga djur och när de är äldre så låter man den gå på djur i hägn där man lär hunden att bita tag, det är alltså inget som hunden gör själv utan får lära sig.
DA söker däremot själv upp bytet, vilket kanske gör den till en mer användbar hund för jakt även i sverige än vad Ambull är?

Oavsett vilket så är catch dogs inget som kommer att bli lagligt eller få fäste i vår jaktkultur.

Nu står det ju inget i annonsen om att valparna är tänkta för jakt.
Skaffar man denna hund skall man arbeta med hunden dagligen inom valfritt område man tycker hunden passar bäst till

Det står inget om föräldrarnas eventuella jaktmeriter heller. Eller något om föräldrarna som individer över huvud taget, bara om hur deras raser är.

Jag vet inte om det finns någon tanke bakom den här blandningen, det hade varit intressant att få reda på. Två raser som har helt olika användningsområden, men som har det gemensamt att de inte är speciellt föroga. Deras framtida ägare kommer att ha ett :devil: jobb, den saken är klar.

Jämthundar är dock väldigt föriga och lättlärda.

Problemet är att de tyvärr allt för ofta har ägare som tror på myten att "tränar man lydnad med hunden så förstör man jakten"
( :crazy: ) och därför inte vill jobba med hunden utanför skogen...

Jag förstår vad du/ni menar och jag motsätter mig inte det, jag håller med om att det finns många oseriösa blandningar, det jag har sagt är bara att man kanske inte ska dra alla över en kam. Varken jag eller någon annan har faktiskt hört oss för mer ingående, det innebär inte att man ska köpa allt som står i annonsen med hull och hår, men inte heller att man kan fördömma det utan vidare.
Jag har själv en ras som ofta förekommer i mindre bra korsningar med alla möjliga sorters "kamphundar" och det är något jag själv ser som väldigt negativt för rasen då den automatiskt blir indragen i samma fack, vilket jag med flera andra ser som en helt fel bild av våra hundar, dessutom drar attraherar detta samtidigt "fel" sorts köpare.

Det finns Ambull som jagar vildsvin i sverige(som jag sa i någon post ovan), inte bara spår som jag först såg.

Jag vet att det finns undantag, det finns en något seriösare blandrasavel som ibland förekommer i jaktkretsar. Att då para en ras som en Ambull med tanke på vilken jaktform den avlats för kan jag däremot inte förstå. Ambullen är en ren catchdog och inget annat. Det har inte förekommit någon inkorsning av jaktraser som hos Dogo Argentino.

Det kan möjligtvis finnas någon enstaka Ambull som används i vildsvinsjakt liksom den första finska Staffordshire bullterriern användes som älghund. Det behöver alltså inte säga särskilt mycket om rasens användbarhet för jakt under svenska förhållanden.

Den typen av jakt är inte tillåten i sverige så vad jag säger är ju egentligen irrelevant, men min egen ras är avlad just till catchdog, jakten har de i sig men catchmomentet tränas in på hundarna, jag vet att det finns en älghund och minst en vildsvinshund av min ras(Dogo Argentino) som jagar i sverige men då inte som catch hund.
Jag har tittat på catch metoden och läst hur de tränar sina hundar och det innefattar att man i kampar med vildsvinshudar på unga djur och när de är äldre så låter man den gå på djur i hägn där man lär hunden att bita tag, det är alltså inget som hunden gör själv utan får lära sig.
DA söker däremot själv upp bytet, vilket kanske gör den till en mer användbar hund för jakt även i sverige än vad Ambull är?

Oavsett vilket så är catch dogs inget som kommer att bli lagligt eller få fäste i vår jaktkultur.

Tränas hundarna för momentet? Det handlar alltså inte om selektiv avel för att få fram vissa egenskaper som gör att hunden faktiskt vill arbeta? Jag blir så less på alla som är så otroligt naiva när det kommer till catchdogs och kamphundar. Oavsett hur omoraliskt ändamålet är så handlar det om selektiv avel där man premierat vissa egenskaper. Lika lite som du behöver tvinga en kamphund att slåss så behöver du inte heller tvinga en catchdog att vilja bita och hålla fast sitt byte.

Tränas hundarna för momentet? Det handlar alltså inte om selektiv avel för att få fram vissa egenskaper som gör att hunden faktiskt vill arbeta? Jag blir så less på alla som är så otroligt naiva när det kommer till catchdogs och kamphundar. Oavsett hur omoraliskt ändamålet är så handlar det om selektiv avel där man premierat vissa egenskaper. Lika lite som du behöver tvinga en kamphund att slåss så behöver du inte heller tvinga en catchdog att vilja bita och hålla fast sitt byte.

Jag ser att jag uttrykt mig slarvig och vill därför understryka att jag inte pratar om någon annan ras än DA när det gäller catch, jag har ingen aning om hur Ambull eller andra hundar beteer sig eller vad de har för nedärvda instinkter.

Men på DA så tränar man catch momentet ja. Min hund är import och kommer ifrån en DA-kennel i ItalienCasa di nardini(numera håller de till i frankrike) och deras hundar är rena jakt djur(där några få individer även är tränade i personskydd) och visst är de från början i argentina och även fortsättningsvis avlade för att ha förmågan att gå in på djuret, men det måste uppmuntras för att finnas där, dvs hunden gör som föraren vill, och därför tränar man det momentet med djuren redan som väldigt unga hundar med hudar, klvar osv, sen får hundarna öva på djur i hägn, vilket de i sig är en sport tydligen där hunden bedöms hur lång tid det tar på sig för att ta tag i vildsvinet och hur de kampar.

Hundar som inte tränas för att göra just detta är inte benägna att göra det av sig själv utan träning, det skulle ju vara ren katastrof att ha ett sådant djur.
DA är väldigt förar känsliga så att jaga med dem utan catchmoment ska gå alldeles utmärkt.

Hur andra catch raser är vet jag som sagt inte, men vad jag förstår är det populärt att använda "kamp" hundar och kan tänka mig att det då inte krävs så mycket för att få dessa att gå på ett djur. Jag är själv inte så förtjust i kamphundar, raserna i sig är säkert fina djur med rätt ägare, tyvärr hamnar dessa hundar ofta hos fel ägare dessvärre.

Jag lägger ingen värdering i catch jakt utomlands, deras jaktkultur är helt annorlunda i förhållande till oss, men jag är glad att vi inte jagar så i sverige, dels för stressen för bytesdjuret, men även för hundarna som inte sällan blir skadade eller dödade.

Jag har jobbat på slakteri och kan säga att den stress som slakt djuren upplever innan slakt inte är trevlig alls, djuren vet vad som sker, de känner dofterna, hör och i bland ser vad som sker, därför är jag glad att vi har en jakt som är så skonsam mot djuren, de får dö i sin naturliga miljö och det går (oftast) väldigt snabbt. Jag jagar inte själv, men funderar på att börja pga ovanstående, samt att vildsvin är gott och vi börjar få ett problem med dem.

Jag ser att jag uttrykt mig slarvig och vill därför understryka att jag inte pratar om någon annan ras än DA när det gäller catch, jag har ingen aning om hur Ambull eller andra hundar beteer sig eller vad de har för nedärvda instinkter.

Men på DA så tränar man catch momentet ja. Min hund är import och kommer ifrån en DA-kennel i ItalienCasa di nardini(numera håller de till i frankrike) och deras hundar är rena jakt djur(där några få individer även är tränade i personskydd) och visst är de från början i argentina och även fortsättningsvis avlade för att ha förmågan att gå in på djuret, men det måste uppmuntras för att finnas där, dvs hunden gör som föraren vill, och därför tränar man det momentet med djuren redan som väldigt unga hundar med hudar, klvar osv, sen får hundarna öva på djur i hägn, vilket de i sig är en sport tydligen där hunden bedöms hur lång tid det tar på sig för att ta tag i vildsvinet och hur de kampar.

Hundar som inte tränas för att göra just detta är inte benägna att göra det av sig själv utan träning, det skulle ju vara ren katastrof att ha ett sådant djur.
DA är väldigt förar känsliga så att jaga med dem utan catchmoment ska gå alldeles utmärkt.

Hur andra catch raser är vet jag som sagt inte, men vad jag förstår är det populärt att använda "kamp" hundar och kan tänka mig att det då inte krävs så mycket för att få dessa att gå på ett djur. Jag är själv inte så förtjust i kamphundar, raserna i sig är säkert fina djur med rätt ägare, tyvärr hamnar dessa hundar ofta hos fel ägare dessvärre.

Jag lägger ingen värdering i catch jakt utomlands, deras jaktkultur är helt annorlunda i förhållande till oss, men jag är glad att vi inte jagar så i sverige, dels för stressen för bytesdjuret, men även för hundarna som inte sällan blir skadade eller dödade.

Jag har jobbat på slakteri och kan säga att den stress som slakt djuren upplever innan slakt inte är trevlig alls, djuren vet vad som sker, de känner dofterna, hör och i bland ser vad som sker, därför är jag glad att vi har en jakt som är så skonsam mot djuren, de får dö i sin naturliga miljö och det går (oftast) väldigt snabbt. Jag jagar inte själv, men funderar på att börja pga ovanstående, samt att vildsvin är gott och vi börjar få ett problem med dem.

Det är intressant att du vill skilja Dogon från kamphundarna. Dogon används i en jaktform som med rätta kan beskrivas som någon form av hetsport(dvs kamp). Förutom det är själva grunden för rasen en gammal kamphundstyp där man bl a också korsat in fler kampraser. Det vore anmärkningsvärt med tanke på detta avelsmaterial och faktumet att man premierat catchdogs i aveln om man skulle behöva lära hundarna sitt arbete. Det är också därför jag inte kan ta påståendet på allvar.

Med tanke på det stora antalet raser av olika typer o hur ny rasen är kan jag tänka mig att variationen är väldigt stor.
Letar man filmklipp hittar man nästan bara såna där ett antal DA tuggar sönder en gris i hägn.
PL

Det är intressant att du vill skilja Dogon från kamphundarna. Dogon används i en jaktform som med rätta kan beskrivas som någon form av hetsport(dvs kamp). Förutom det är själva grunden för rasen en gammal kamphundstyp där man bl a också korsat in fler kampraser. Det vore anmärkningsvärt med tanke på detta avelsmaterial och faktumet att man premierat catchdogs i aveln om man skulle behöva lära hundarna sitt arbete. Det är också därför jag inte kan ta påståendet på allvar.

Ja en av de tio ursprungshundarna var Dogo Cordoba som var en ren kamphund som levde endast för att slåss med andra hundar, den rasen använde man för sitt mod och stryktålighet, MEN om du hade läst på så hade du sett att orsaken till att man inte istället använde denna ras istället var för att den var för aggressiv och dog dessutom ut av sig själv pga aggressiviteten var starkare än parningslusten och hundarna slogs med varandra istället för att para sig.

Cordoban användes inte i jakt pga de inte kunda jaga i flock pga ovanstående, de attackerade varandra.

Dogo Argentinon avlades aldrig för att användas som en fighting dog, vilket är en stor skillnad, tvärtom så var aveln från början inriktad på att avla fram ett djur som inte visade aggressivitet mot andra hundar eftersom jakten då skulle vara väldigt svår.

Ja en av de tio ursprungshundarna var Dogo Cordoba som var en ren kamphund som levde endast för att slåss med andra hundar, den rasen använde man för sitt mod och stryktålighet, MEN om du hade läst på så hade du sett att orsaken till att man inte istället använde denna ras istället var för att den var för aggressiv och dog dessutom ut av sig själv pga aggressiviteten var starkare än parningslusten och hundarna slogs med varandra istället för att para sig.

Cordoban användes inte i jakt pga de inte kunda jaga i flock pga ovanstående, de attackerade varandra.

Dogo Argentinon avlades aldrig för att användas som en fighting dog, vilket är en stor skillnad, tvärtom så var aveln från början inriktad på att avla fram ett djur som inte visade aggressivitet mot andra hundar eftersom jakten då skulle vara väldigt svår.

Fast ingenting av det du nämner har väl något att göra med funktionen som catchdog som jag tog upp?

Håller helt med dig om att det är otroligt att en sån hund skulle behöva läras att anfalla o tugga sönder.
Däremot kan det vara så att de svenska hundarna har några generationer som utställnings o sällskapshundar i bagaget.
PL

Ungefär som jag gissade på så verkar det som man först ställer grisen med ställande Hounds o sedan släpper DA flocken.
http://yanadogo.ucoz.com/publ/2-1-0-7
PL

Du letar i fem minuter för att hitta något som talar emot det jag säger och kan sen inte ens tolka den engelska texten.
Det står tydligt i just din text om olika jakt metoder som den här snubben använder med bara DA, sen hakar du upp dig på det sista exemplet för att du ser ordet "hound" och läser inte igenom vad som står: - "To compensate the Dogos's silent nature, the Hounds are often used to find a boar in the forests. " dvs, DA är tysta hundar, de skäller knappt alls kan jag intyga, och för att jägaren ska höra om Dogon har något vilt så kan en hound användas, alternativt släpper man hounden innan släpper dogosarn för att de inte ska gå på flera spår och plötsligt stå ensam med en gris.

Håller helt med dig om att det är otroligt att en sån hund skulle behöva läras att anfalla o tugga sönder.
Däremot kan det vara så att de svenska hundarna har några generationer som utställnings o sällskapshundar i bagaget.
PL

Ja du får tro vad du vill, men sök upp en utländsk jakt kennel och prata med dem istället, det blir ju bara larvigt när ni sitter och gissar och antar utan några som helst kunskaper om rasen förutom det ni hittar på youtube.

Rasen är relativt ny i sverige och det finns ca 200-300 djur så några generationers soffpotatisar har de inte blivt, däremot är de väldigt lyhörda, ett måste för det de är avlade för.

Vad är det jag inte förstått?
Jag begriper att man kan använda DA utan hounds på pampas där den kan gå direkt på sikt eller vindlukt.
Sen undrar jag hur en tyst hund skall kunna användas i älgjakt?
PL

Senast ändrad:

Fast ingenting av det du nämner har väl något att göra med funktionen som catchdog som jag tog upp?

Det har det väl?
Dogon är en jakt hund som har nos och smidighet att själv leta upp sitt byte, sen har den avlats för att ha mod att klara att kampa, men det jag säger är att catch momentet är en egenskap som måste läras/uppmuntras för att finnas.

Allt annat vore ju konstigt - vore ju som att säga att en bruks schäfer per automatik inte behöver tränas för lydnad...det är ju det den är avlad för i sverige, då ska den kunna det av sig själv.

Solklart är att den är avsedd att döda bytet o att det inte fungerar att låta den spåra byte ngn längre sträcka eftersom den är tyst.
PL

ja, det finns ju tydligne två skolar av jakthunds brukare i sverige fick jag höra av en instruktör här i skåne, en flank som anser att man inte ska träna sin jakt hund - den ska jaga av sig själv och gå på instinkt, träning förstör bara hunden.
Den andra flanken anser att en tränad jakthund ger bättre resultat och man riskerar inte hundens hälsa då man kan kalla in den och kontrollera den.

Så mitt svar blir att om man kan lära en hund skall så kan man lära den att visa sin husse när den finner älg.

Men man lär inte hunden att jaga, den biten måste finnas från början. Däremot kan man justera mer eller mindre beroende på typ av jakt.
Inkallning har väl knappast med själva jaktbeteendet att göra även om jag håller med dig om att det är en viktig o ofta försummad bit.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 167
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 083
Senast: Lazio
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 238
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna