Mansplaining, detta märkliga fenomen.

För det inte finns några kvinnor inom mina intresseområden och därför sällan (aldrig) träffar på en kvinna som erfar detta.

De enda kvinnor som finns är antingen wall flowers eller tar mer plats än killarna.

Och vad i hela friden har deras ev status som "wall flower" (vidrigt begrepp) att göra med deras kompetens inom dina intresseområden?!

Den dag någon bedömer min förmåga som geolog och om jag är värd att lyssna på efter mitt utseende är dagen himlen ramlar ner över deras huvud... med min hjälp.

@tuaphua Hur sätter du stopp?

Det beror lite på dagsform för mig(hur mkt jag orkar med) och personkemi.

Kan erkänna att jag en gång drabbades av någon form av urtidsilska och bara glodde på karln med isblick och stonface under betydligt längre tid än normalt. Tills han sjönk ner på stolen och insåg att det kanske var bäst så.

Det är väl hela spannet från ovanstående till att småleende och hövligt säga: "Nu är vi här för att prata om det ämne X och de här deltagarna har ju betalat för att lära sig kring just X. Vill du boka en lektion för att få svar på dina frågor kan vi fixa det vid ett annat tillfälle."

Det är väl faktiskt en fördel man har iom att jobba med hästar och då också ofta problemhästar. Man måste kunna skicka ut energi via kroppsspråk etc som kraftigt säger "backa för i helvete" i krislägen.
Det funkar på en del buffelmanspainare också.

Det som var mansplaining från din sida var när @Migo beskrev situationer från sitt jobb som tränare. Där män som inte själva ens är deltagare, de är bara där med sina partners, förklarar träningen. Det som är Migos expertis.

Och Migo är också expert på sin egen situation, det som händer på träningen. Då behöver du inte förklara det som händer på träningen för då mansplainar du.
Jag förstår, jag glömde att det osannolikt var en elit-träning där klienten var ensam och att sambons agerande bara påverkade honom och sambon.

Dock nämnde jag flera gånger att då jag fick bristande information blev jag tvungen att dra egna slutsatser, vilket gjorde att jag drog fel slutsatser.

Det är något jag gör på internet då man sällan får svar, att liksom förklara varför man drog bristande slutsatser, så att någon annan än den som satt på informationen kan förklara hur/varför man hade fel.

Det beror lite på dagsform för mig(hur mkt jag orkar med) och personkemi.

Kan erkänna att jag en gång drabbades av någon form av urtidsilska och bara glodde på karln med isblick och stonface under betydligt längre tid än normalt. Tills han sjönk ner på stolen och insåg att det kanske var bäst så.

Det är väl hela spannet från ovanstående till att småleende och hövligt säga: "Nu är vi här för att prata om det ämne X och de här deltagarna har ju betalat för att lära sig kring just X. Vill du boka en lektion för att få svar på dina frågor kan vi fixa det vid ett annat tillfälle."
Du kan inte förstå varför män hellre väljer manliga optiker om din lösning när dem vill småprata är att ge dem en mördande blick?

Jag säger inte att det är fel att förklara att det sitter 10 andra i rummet som har betalt för en lektion.

Jag menar bara att jag betvivlar att optikern har gjort en undersökning där folk svarat "för jag tror du är inkompetent".

Med det sagt vet jag många läkare som blir bemötta av 70 åriga gubbar som inte tror att kvinnor kan bli läkare.

Men jag tror att du drar fel slutsats om du sprider uppfattningen att män inte tror på kvinnors kompetens.

Du kan inte förstå varför män hellre väljer manliga optiker om din lösning när dem vill småprata är att ge dem en mördande blick?

Jag säger inte att det är fel att förklara att det sitter 10 andra i rummet som har betalt för en lektion.

Jag menar bara att jag betvivlar att optikern har gjort en undersökning där folk svarat "för jag tror du är inkompetent".

Med det sagt vet jag många läkare som blir bemötta av 70 åriga gubbar som inte tror att kvinnor kan bli läkare.

Men jag tror att du drar fel slutsats om du sprider uppfattningen att män inte tror på kvinnors kompetens.

QED

Och vad i hela friden har deras ev status som "wall flower" (vidrigt begrepp) att göra med deras kompetens inom dina intresseområden?!

Den dag någon bedömer min förmåga som geolog och om jag är värd att lyssna på efter mitt utseende är dagen himlen ramlar ner över deras huvud... med min hjälp.
Om man inte säger något är det omöjligt att bedöma kompetensen.

Det gör ingenting, såruvida det inte är en chef som agerar likt den beige mannen i roy och rogers mack för att undvika eventuella konflikter.

Nu är ju min bild av geologer jusst att dem är beigea och neutrala.
Så just dessa egenskaper skulle hos mig väckt mer respekt för kompetensen än om geologen kom med de för mig relevanta egenskaper som är typiska för de grupper jag delar gemenskap med.

Det gör ingenting, såruvida det inte är en chef som agerar likt den beige mannen i roy och rogers mack för att undvika eventuella konflikter.

Så just dessa egenskaper skulle hos mig väckt mer respekt för kompetensen än om geologen kom med de för mig relevanta egenskaper som är typiska för de grupper jag delar gemenskap med.

Jag fattar att du har svårt att förstå det, men kvinnor existerar inte för att bli bedömda av dig.

Jag fattar att du har svårt att förstå det, men kvinnor existerar inte för att bli bedömda av dig.
Jag skulle tvivla lika mycket på en manlig geolog som kommer i en punk-outfitt.

Människor är fördomsfulla, men vi kan även ha en förmåga att ändra/omkalibrera dessa fördomar.

Diskussionen var dock om någon som inte säger någonting skulle bidra mer till de företag jag tänker skapa än en som uttrycker allt som är relevant?
En manlig introvert faller bort lika snabbt

Vad försöker du bevisa?

Att ifrågasättande av bristen på kvantitativa studier för att bekräfta att killar i 15-30 års åldern tvivlar på kompetensen hos en kvinlig expert snarare än att de väljer den de har mest gemenskamt med skulle vara mansplaining?

QED, dvs vilket skulle bevisas. Ditt inlägg jag svarade på var ett utmärkt exempel på mansplaining.

Hur många geologer har du egentligen träffat?! :rofl: Det gick att säga mycket om mina professorer men "beige och neutral" är väl inte de ord man hugger efter direkt.

Det var att förstå mansplaining, men sen när jag kom till en slutsats som jag kunde arbeta för
Att hjälpa tjejer att ta mer plats och killar att läsa av läget och inte tro att ens röst är efterfrågad.

Men det visade sig vara mansplaining, så nu förstår jag återigen ingenting och skiter nog i allt ihop för ingen ändå verkar vara intresserad av att förklara
En över ett år gammal tråd handlar om mansplaining. Den är ganska lång. Om du läser hela, tror jag nog att du får svar på dina frågor.

Det du gör istället är att begära att få mansplaining förklarat för dig, och du säger dessutom mot förklaringarna. En viktig poäng för dig verkar vara att du själv inte mansplainar.

Vet du vad, jag föreslår att du läser Rebecca Solnits essä, Män förklarar saker för mig.

Jag skulle tvivla lika mycket på en manlig geolog som kommer i en punk-outfitt.

Människor är fördomsfulla, men vi kan även ha en förmåga att ändra/omkalibrera dessa fördomar.

Diskussionen var dock om någon som inte säger någonting skulle bidra mer till de företag jag tänker skapa än en som uttrycker allt som är relevant?
En manlig introvert faller bort lika snabbt

Ja, med tanke på hur du tycker att en hästtjej skulle passa dig bra eftersom att du beskriver att du beter dig som ett djur, så är jag inte förvånad.

Har du ens läst vad jag skrev?

Ingenstans har optikern i fråga varit annat än mycket trevlig och seriös. De har kommit in och vägrat undersökas av annan än mannen. Trots att kvinnan i fråga är mer utbildad..

Om det sitter 30 människor och vill lära sig, har flugit in mig och betalat bra så ser inte jag varför jag ska lägga en massa av deras tid på en man som tar över och tar ifrån dem tid.
Det är inte "att småprata" om man hårt börjar ifrågasätta saker som är helt ovidkommande för den utbildningen.
Ingen av de samlade hade på något vis lärt sig träna sina hästar bättre efter att ha blivit av med 20-25 minuter till förmån för en monolog om hur Gud tänkt då han skapade oss alla.
Vissa kvinnor hade hästar som gått sönder av tidigare träning och det här var något som kunde hjälpa det djur de älskade att slippa avlivas. För andra var det här deras fristad och det de älskade mest att göra. Gemensamt var att alla ville lära sig så mycket som möjligt om ämne X och vi hade begränsad tid.
Ska vi då lägga den tiden på den här stackars mannen som bara måste få förklara hur Gud tänkt kring detta?

Iom att Gud omöjligen kan ha sagt det här till den här mannen så är det ju rätt tydligt mansplainande. Han vet inte men känner ändå att hans åsikt är så himla viktig att den trumfar det de här kvinnorna brinner för och älskar.

Hur många geologer har du egentligen träffat?! :rofl: Det gick att säga mycket om mina professorer men "beige och neutral" är väl inte de ord man hugger efter direkt.
Noll, det är därför jag går på fördomar.
Det är även därför jag aldrig skulle göra annat än att säga till någon som på en fest säger att den är arkelog än att fråga, "så du håller på med olika leror, stenar och deras egenskaper när det kommer till lantbruk? Gör ni något mer".

Jag vet inte om ni håller på med lera, och därför klassificerar du mig som mansplainer.
Jag anser dock mig själv vara mer öppensinnad då jag försöker lära mig, när ni mest verkar vilja döma

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar