Jag är mest intresserad av att män ska sluta göra det.Känns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.
Det jag är mer intresserad av är väl orsaker, är det tradition, biologi, eller sprit?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är mest intresserad av att män ska sluta göra det.Känns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.
Det jag är mer intresserad av är väl orsaker, är det tradition, biologi, eller sprit?
Du menar att han var så full och därför trodde att han faktiskt hade läst bokenKänns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.
Då är det väll expertens ansvar att få den andra personen att förstå om den gissande partens antaganden är felaktiga eller inkorrekta?Du har nog inte ens fattat vad mansplaining är.
Det handlar om män (företrädesvis) förklarar för andra (företrädesvis kvinnor) om hur något ÄR även om de själva egentligen inte vet utan gissar mest, fast den andra är expert i sammanhanget.
Och ego-petting. Gubbar är SÅ vana vid att hela världen berömmer dem, ger dem uppmärksamhet och anpassar sig efter dem.Dumhet.
En traditionell uppfattning om att män alltid har något att säga.Känns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.
Mer att han var så full att han ville ha människor runt sig men inte visste vad dem snackade om, och då normen säger att man måste bidraga med något för att märkas slog sig in i samtalet för att han förhoppningsvis skulle få tid att orientera sig i rummet..Du menar att han var så full och trodde att han faktiskt hade läst boken
Värt att nämna är att mycket beror på HUR man säger saker. Inte det man faktiskt säger.Då är det väll expertens ansvar att få den andra personen att förstå om den gissande partens antaganden är felaktiga eller inkorrekta?
Är det inte ytterligare punkten: Blir provocerad när den får saker förklarad för sig av den som visade sig vara expert?
Annars ser jag inte problemet mer än jag förstår begreppet.
Så det är din förklaring av ett begrepp som är väletablerat och som hela tråden handlar om?Känns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.
Du har nog fullständigt rätt.En traditionell uppfattning om att män alltid har något att säga.
Och jag tror inte att allt det som låg bakom essän var författarens möten med överförfriskade män i högljudda församlingar.
För att jag beskriver och förklara sammanhanget på ett sakligt, stundtals underhållande och framförallt korrekt sätt (inom mina expertområden vilka nästan alltid är områden med absoluta sanningar).Värt att nämna är att mycket beror på HUR man säger saker. Inte det man faktiskt säger.
Men du orkar ju inte ens lyssna på folk efter tre ord då lär det bli svårt. Varför skulle någon vilja lyssna på dig?
Skilj på hypotes och förklaring.Så det är din förklaring av ett begrepp som är väletablerat och som hela tråden handlar om?
Det där syns ju redan i skolan, där pojkar tar/får mer utrymme än flickor. Och det finns studier som visar att pojkar på lågstadiet överskattar vad de kan, medan flickor underskattar sitt.Du har nog fullständigt rätt.
Att normen/traditionen säger att manlig kommunikation alltid skall komma i första rummet.
Jag försöker göra allt i den närhet jag har för att främja alla till att ta plats, visst är det viktigt att lära sig backa, men det är något man kan lära sig med åldern.Det där syns ju redan i skolan, där pojkar tar/får mer utrymme än flickor. Och det finns studier som visar att pojkar på lågstadiet överskattar vad de kan, medan flickor underskattar sitt.
Det är inte tjejer som måste lära sig att "ta plats" det är män som måste lära sig att inte ta all platsenJag försöker göra allt i den närhet jag har för att främja alla till att ta plats, visst är det viktigt att lära sig backa, men det är något man kan lära sig med åldern.
Det är en egenskap som blir viktigare och viktigare, i princip anser jag att så länge cheferna är kompetenta så kan man ha ett gäng med egocentriska Ingmar Bergmans och en tyst och försynt "duktig flicka" och den duktiga flickan är ändå den som vid varje möte och kafferast får mest sagt, för att chefen ser vad varje anställd behöver.
Men då det inte finns särskilt många bra chefer så uppmuntrar jag alla tjejer att ta plats och lära sig hur man dominerar män utan att de märker det, och gärna på "deras språk".
Locker room talk är här offtopic (och förfärligt) och bör ej låtas spåra ur denna diskussion, medela mig isåfall i pm om allt killar gör fel.
Men det går ju åt båda hållen. Flickor kan lära sig hur mycket som helst, så länge pojkar inte får lära sig att inte ta allt syre så hjälper det inte.Jag försöker göra allt i den närhet jag har för att främja alla till att ta plats, visst är det viktigt att lära sig backa, men det är något man kan lära sig med åldern.
Det är en egenskap som blir viktigare och viktigare, i princip anser jag att så länge cheferna är kompetenta så kan man ha ett gäng med egocentriska Ingmar Bergmans och en tyst och försynt "duktig flicka" och den duktiga flickan är ändå den som vid varje möte och kafferast får mest sagt, för att chefen ser vad varje anställd behöver.
Men då det inte finns särskilt många bra chefer så uppmuntrar jag alla tjejer att ta plats och lära sig hur man dominerar män utan att de märker det, och gärna på "deras språk".
Locker room talk är här offtopic (och förfärligt) och bör ej låtas spåra ur denna diskussion, medela mig isåfall i pm om allt killar gör fel.
Nu vet jag inte varför han följer med till träningen.Och ego-petting. Gubbar är SÅ vana vid att hela världen berömmer dem, ger dem uppmärksamhet och anpassar sig efter dem.
Jag har aldrig varit med om att en kvinna ställer sig och ska förklara mitt specialområde för mig. Det händer titt som tätt med män, speciellt om de bara är där som åskådare när partnern ska träna. Helt jävla galet.
Det är fantastiskt talande att du i en tråd om mansplaining både försöker mansplaina fenomenet OCH situationerna som vi beskriver uppstår i vår vardag. Det är näääästan så att man kan tro att du är sarkastisk.Nu vet jag inte varför han följer med till träningen.
Men du har inte funderat på om han kanske är intresserad av att lära sig mer och stötta sin partner att nå högre höjder?
Jag vet ju inte situationen och allt beror ju på personens tonfall.
Men jag kan ju snarare känna sympati med gubben, han har ingen som vill diskutera med han, så han väljer istället att underhålla sig själva, alternativt provocera någon som kan mer tills den exploderar och rättar alla ens felaktigheter, trots att den inte har tid att prata med gubben.
Hur är det med partnern?
Hon kanske uppskattar att han kan snappa upp det hon lär sig på träningen så att dem kan återknyta när dem kommer hem?
Jag vet ju inte hur personen formulerar sig, jag försöker bara se det bästa hos alla människor.
Jag har även nu förstått hur män som grupp saknar verktygen för att fråga utan att förklara.
Att fråga är skamligt och visar svaghet, så vi föredrar att istället för att fråga om vägen säga "jag tar och kör av mot norr på E4an, mot Malmö" , istället för att fråga "vilket håll ligger Malmö".
Jag tror det är svårt att få 50-åringar att ändra sig, inte mycket lönt heller direkt.
Bättre att lägga energin på nästa generation.
Det är därför jag envisas med att diskutera sånt här, för att förstå.
Jag hade dragit fel slutsatser om jag skulle läsa utan feedback.
Fast nu mansplainar du mansplaining för kvinnor.. Du tar våra erfarenheter och upplevelser och försvarar mäns pissiga beteende för "det kanske kan vara såhär, har du tänkt på det?" JA, vi har tänkt på det, det är inte som att vi vill att män ska bete sig illa och jag tror de flesta av oss har en ganska hög tröskel efter att ha upplevt det så ofta och så länge så när vi känner att måttet är rågat så har det förmodligen egentligen runnit över för länge sen. Du säger att du vill förstå och lära men då kanske det kan vara snyggt med lite ödmjukhet inför något som du förmodligen aldrig kommer behöva uppleva, för du är inte kvinna. Istället för att försvara mäns dåliga beteende hade det varit bättre om du istället undrad ehur du kan hjälpa till att motarbeta fenomenet.Nu vet jag inte varför han följer med till träningen.
Men du har inte funderat på om han kanske är intresserad av att lära sig mer och stötta sin partner att nå högre höjder?
Jag vet ju inte situationen och allt beror ju på personens tonfall.
Men jag kan ju snarare känna sympati med gubben, han har ingen som vill diskutera med han, så han väljer istället att underhålla sig själva, alternativt provocera någon som kan mer tills den exploderar och rättar alla ens felaktigheter, trots att den inte har tid att prata med gubben.
Hur är det med partnern?
Hon kanske uppskattar att han kan snappa upp det hon lär sig på träningen så att dem kan återknyta när dem kommer hem?
Jag vet ju inte hur personen formulerar sig, jag försöker bara se det bästa hos alla människor.
Jag har även nu förstått hur män som grupp saknar verktygen för att fråga utan att förklara.
Att fråga är skamligt och visar svaghet, så vi föredrar att istället för att fråga om vägen säga "jag tar och kör av mot norr på E4an, mot Malmö" , istället för att fråga "vilket håll ligger Malmö".
Jag tror det är svårt att få 50-åringar att ändra sig, inte mycket lönt heller direkt.
Bättre att lägga energin på nästa generation.
Det är därför jag envisas med att diskutera sånt här, för att förstå.
Jag hade dragit fel slutsatser om jag skulle läsa utan feedback.
Och är därför tacksam för de sammanlagda 20 meddelanden som fick mig att förstå.
Låt mig bara nämna ditt eventuella sarkistiska tillägg som är okonstruktivt då jag inte är sarkistisk, och bara leder till brister i förståelsen:Det är fantastiskt talande att du i en tråd om mansplaining både försöker mansplaina fenomenet OCH situationerna som vi beskriver uppstår i vår vardag. Det är näääästan så att man kan tro att du är sarkastisk.
Tillägg: Om män nu är så totalt hjälplösa, oförmögna att ta in information, socialt inkompetenta och osäkra så tycker jag att de genast ska säga upp sig från sina maktpositioner i samhället.
Om ni anser att resonerande kommunikation är mansplaining så tar jag tillbaka allt ihop.Fast nu mansplainar du mansplaining för kvinnor.. Du tar våra erfarenheter och upplevelser och försvarar mäns pissiga beteende för "det kanske kan vara såhär, har du tänkt på det?" JA, vi har tänkt på det, det är inte som att vi vill att män ska bete sig illa och jag tror de flesta av oss har en ganska hög tröskel efter att ha upplevt det så ofta och så länge så när vi känner att måttet är rågat så har det förmodligen egentligen runnit över för länge sen. Du säger att du vill förstå och lära men då kanske det kan vara snyggt med lite ödmjukhet inför något som du förmodligen aldrig kommer behöva uppleva, för du är inte kvinna. Istället för att försvara mäns dåliga beteende hade det varit bättre om du istället undrad ehur du kan hjälpa till att motarbeta fenomenet.
Förutom att jag försöker förstå, inte försvara, men att jag inte blir motbevisad eller får motargument så det blir en monolog så frågar jag dig då: Hur kan jag hjälpa till för att motarbeta fenomenet?Istället för att försvara mäns dåliga beteende hade det varit bättre om du istället undrad ehur du kan hjälpa till att motarbeta fenomenet.
Då är det väll expertens ansvar att få den andra personen att förstå om den gissande partens antaganden är felaktiga eller inkorrekta?
Är det inte ytterligare punkten: Blir provocerad när den får saker förklarad för sig av den som visade sig vara expert?
Annars ser jag inte problemet mer än jag förstår begreppet.