Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Om ni anser att resonerande kommunikation är mansplaining så tar jag tillbaka allt ihop.
Killar behöver inte lära sig någonting.

Du har inte förstått. Alls.

Mansplaining är män som inte resonerar eller kommunicerar - det är män som tar allt utrymme. SOm förklarar saker utan att kunna ämnet för en som är expert.

LÅNGT ifrån att resonera och kommunicera. Den här typen av män borde lära sig att knipa igen käften och lyssna på den som faktiskt kan

Jag tror att man som bättre vetande i en konversation faktiskt måste säga till att "du, det här vet jag redan" och att man inte håller tyst bara för att det inte ska bli en konflikt om man inte uppskattar omotiverat förklarande. Jag har helt klart förklarandetendenser om någon undrar högt om någonting jag kan men isf börjar jag alltid med "vill du faktiskt veta?" bara för att jag inte ska uppfattas som att jag vet bäst och kör över folk. Vet inte om det fungerar men det är sällan någon säger nej.

Min sambo gjorde misstaget att en gång försöka förklara hur man skruvar i en skruv för mig. Jag blev skogstokig minst sagt (är mer eller mindre uppvuxen i en verkstad och den händiga i vårt förhållande, vilket han är mycket medveten om) och det har efter det blivit ett stående fakta här hemma att jag vägrar hjälpa honom med saker om han försöker förklara någonting som jag inte uttryckligen ber om.

Min chef är en mästare på mansplaining. Var med om ett tillbud vid ett arbetsmoment, skrev en tillbudsraport och lämnade in. När det sen var dags att gå igenom den så slutar det med att jag (oprovocerat) får en lång förklaring på varför tillbudet skedde, vilka fysiska faktorer som gjorde att det skedde och hur jag ska undvika det i framtiden, trots att jag är 110% medveten om varenda stavelse av allt det sedan tidigare eftersom det ingår i min yrkesroll att veta det, och det vet chefen om. Att lämna in en tillbudsrapport är något man "måste" göra, det är inte synonymt med att man står där som ett pucko och inte vet vad som händer. Shit happens även om man kan sina saker och att då börja förklara situationen och varför den skedde är att utmåla den anställda som inkompetent.
Varför känns det där på något sätt bekant? Får mig att tänka på de gånger jag skickat mail till chefen för att göra honom uppmärksam på saker som behöver förbättras och annan info. Slutar ofta med ett möte, där jag går ifrån med en klump i magen att allt är mitt fel, även om jag bara vill väl. Så det är alltså en form av mansplaining? Har inte tänkt på det förut.

Ska in på ett sånt möte igen och försöker jaga tag i facket för att få lite hjälp.

Du har inte förstått. Alls.

Mansplaining är män som inte resonerar eller kommunicerar - det är män som tar allt utrymme. SOm förklarar saker utan att kunna ämnet för en som är expert.

LÅNGT ifrån att resonera och kommunicera. Den här typen av män borde lära sig att knipa igen käften och lyssna på den som faktiskt kan
Jag är fortfarande osäker på om du med "den här typen av man" menar även mig då ni säger att jag mansplainar.

Jag har aldrig varit med om att en kvinna ställer sig och ska förklara mitt specialområde för mig. Det händer titt som tätt med män, speciellt om de bara är där som åskådare när partnern ska träna. Helt jävla galet.
Jag har varit med om det med en tjej en gång, ämnet var foto och tjejen i fråga kan inte alls lika mycket som mig och avbröt mig mitt i en mening och avslutade min mening med något helt felaktigt. Rättade dock henne.

Jag vet dock inte hur ofta jag råkat ut för det på t ex jobbet eller i andra sammanhang med män. Möjligt att det skett på jobbet utan att jag har tänkt på det. :o

Jag tror att man som bättre vetande i en konversation faktiskt måste säga till att "du, det här vet jag redan" och att man inte håller tyst bara för att det inte ska bli en konflikt om man inte uppskattar omotiverat förklarande. Jag har helt klart förklarandetendenser om någon undrar högt om någonting jag kan men isf börjar jag alltid med "vill du faktiskt veta?" bara för att jag inte ska uppfattas som att jag vet bäst och kör över folk. Vet inte om det fungerar men det är sällan någon säger nej.

Min sambo gjorde misstaget att en gång försöka förklara hur man skruvar i en skruv för mig. Jag blev skogstokig minst sagt (är mer eller mindre uppvuxen i en verkstad och den händiga i vårt förhållande, vilket han är mycket medveten om) och det har efter det blivit ett stående fakta här hemma att jag vägrar hjälpa honom med saker om han försöker förklara någonting som jag inte uttryckligen ber om.
Låter som min uppfostran.
Att man borde fråga om hjälp, men istället muttrar man tills någon frågar "kan jag hjälpa till med något"
Så istället lär man sig att fråga om personen behöver hjälp, och smärre anta att den behöver hjälp (låter bli att fråga när man inte har tid).

Jag anser inte att detta är optimalt, särskilt inte den sista respekterar jag inte om risk för skada finns, annars är det väl att välja sina strider, blir det exempelvis en konflikt om man föreslår något som inte efterfrågades men kan få uppgiften att gå 50% snabbare så är det ju inte optimalt, men man göra ju ett övervägande, hur hungrig/stressad är personen och hur mycket tid kan sparas.

Men just "vill du verkligen veta" och kanske "jag har inside information om just den frågan, vill du höra hur jag tänker", kanske är bättre än som jag gör emellanåt när någon till exempel säger, "kärnkraften är jättedålig för klimatet", eller "ADHD existerar inte".

Fast i dessa fall måste ju någon faktiskt säga ifrån, så jag tror jag fortsätter med det.

Men i många andra fall så kommer jag använda ditt tips.

Senast ändrad:
Det finns jättemånga framstående kvinnor inom dessa områden!
Och din syn på kvinnor tycker jag du ska jobba med. Då kommer du kanske även förstå vad mansplaining handlar om :)
Det finns många framstående kvinnor, trots att det bara finns ca 1 på 100 killar.
Vilket är imponerande, och uppenbarligen är de som finns där extremt kunniga för att kunna representeras bland de bästa, trots att de är i en försvinnande minoritet.

Min syn är att man måste bevisa sin kompetens, eller acceptera att man får hjälp av personer som blir irriterade på att personen inte kan grundläggande kortkommandon på en dator.
De flesta tipsen jag ser i min vardag är för att förenkla för den som hjälper (när den blir ombedd), saker som även förenklar för den som efterfrågar hjälp.

@Privat_bondpojk_fast. Vad i all världen är ditt syfte med att återuppliva den här tråden?
Det var att förstå mansplaining, men sen när jag kom till en slutsats som jag kunde arbeta för
Att hjälpa tjejer att ta mer plats och killar att läsa av läget och inte tro att ens röst är efterfrågad.

Men det visade sig vara mansplaining, så nu förstår jag återigen ingenting och skiter nog i allt ihop för ingen ändå verkar vara intresserad av att förklara

Det var att förstå mansplaining, men sen när jag kom till en slutsats som jag kunde arbeta för
Att hjälpa tjejer att ta mer plats och killar att läsa av läget och inte tro att ens röst är efterfrågad.

Men det visade sig vara mansplaining, så nu förstår jag återigen ingenting och skiter nog i allt ihop för ingen ändå verkar vara intresserad av att förklara
Men du gillade ju min förklaring! 😉

Men varför måste du få det serverat? Du har här fått veta att mansplaining är ett etablerat problem. Det är väl skittråkigt att kvinnor bemöts som mindre vetande automatiskt?
Vore det inte då lämpligt om man som man inser det att själv ta ansvar för att lära sig det?
Jag förstår inte riktigt behovet av att andra ska se till att du lär dig.

Det som var mansplaining från din sida var när @Migo beskrev situationer från sitt jobb som tränare. Där män som inte själva ens är deltagare, de är bara där med sina partners, förklarar träningen. Det som är Migos expertis.

Och Migo är också expert på sin egen situation, det som händer på träningen. Då behöver du inte förklara det som händer på träningen för då mansplainar du.

Jag har en vän som är optiker. Mycket duktig på sitt område!
Där kommer män in och kräver att få hjälp av en man iom att man bara antar att hon är sämre på sitt jobb.
Ingen kvinna kommer in och ska prompt ha den manlige optikern.

När jag haft clinics har jag i teorin under några år dragit lite samma grej med nya där jag förklarar att hästen inte är gjord att ridas på och hur vi måste anpassa träningen för att de inte ska gå sönder av ridning.
Vem anser sig ha rätt att sno tid från de betalande, vetgiriga kvinnor som vill lära sig max under den bestämda tiden? Jo, medföljande män som ska komma med irrelevanta påståenden, starta diskussioner(där de föreläser för mig och andra) som leder bort från ämnet etc. Bla han som tyckte det vore lämpligt att dra igång en diskussion om att ”vi ju inte vet hur Gud tänkte och kanske var planen vid häst-skapande att man skulle rida på dem”. Och givetvis då hans förklaring åt mig kring det hela. Ingen troende kvinna har dragit igång ngt sånt.
Då jag var yngre lade jag mer tid på det. Nu inser jag att jag måste sätta stopp för såna snubbar för kvinnornas skull. Det ska inte behövas. Män måste själv ta lite ansvar för att de inte stjäl av andras mående, tid, intresse etc.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 461
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar