Jag har aldrig uppfattat dig som sur och grinig! Däremot kunnig, kompetent och framförallt, tydlig. Jag gillar det starkt.
Oj. Tack! Så glad jag blev
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig uppfattat dig som sur och grinig! Däremot kunnig, kompetent och framförallt, tydlig. Jag gillar det starkt.
Jag är osäker på hur ofta "mansplaining" faktiskt sker.Hur ska man få i övrigt schyssta trevliga män att förstå att det är mansplaina de gör? Utan att då behöva få en mansplaining Det här är en seriös fråga, ingen "skitkastar"tråd, ingen "hata alla män"tråd eller "män är svin"tråd utan verkligen en seriös fråga om ett verkligt problem som berör så många. Hur ska man hantera det här och framförallt, få dem att sluta!
Precis så fungerar det här.Som det används b.l.a. här används det ofta som härskartekniker.
Som att man vunnit något igenom att peka ut "mansplaining" istället för att förklara vad som görs fel och varför det är okonstruktivt för samtalet.
Jag är osäker på hur ofta "mansplaining" faktiskt sker.
Och för de som anser att jag mansplainar mansplaining så, too bad, det är såhär jag förstår saker och ting.
Jag avbryter ibland olika människor när jag ber om ett råd, för att jag finner diskussionen intressant.
Vilket inte skadar någon annan än mig själv.
Likaså finns det också vissa fall då jag går för djupt och offtopic när jag hör någonting intressant, men detta är inte som att detta görs enbart mot tjejer.
Kanske ibland lågutbildade och fördomsfulla människor, men det är inte som att det då handlar om sexism så mycket som inkompetens.
Som det används b.l.a. här används det ofta som härskartekniker.
Som att man vunnit något igenom att peka ut "mansplaining" istället för att förklara vad som görs fel och varför det är okonstruktivt för samtalet.
Det är som att öppet argumentera sig till lösningar inte respekteras, så man skall istället tyst argumentera och sedan komma till en av två slutsatser: Personen vet var oljefiltret sitter, eller B: Personen vet inte var oljefiltret sitter.
Allt detta utan att fråga personen om dess kompetens.
Många gånger finner jag mig i samtal med lektorer som vet mer än mig och det är egentligen den enda gången jag lär mig något nytt, igenom att diskutera felaktiga lösningar och förstå svaret som ges.
Så om ni upplever mansplaining angående var oljefiltret sitter, förklara istället för killen hur t.ex. oljan fungerar, vilken olja som är bäst under olika säsonger och motortyper.
Alternativt, förklara vad mansplaining är på ett begripligt sätt utan att nedvärdera individen.
Har du blivit tillfrågad om att byta oljan eller är det mer på eget bevåg?Jag är osäker på hur ofta "mansplaining" faktiskt sker.
Och för de som anser att jag mansplainar mansplaining så, too bad, det är såhär jag förstår saker och ting.
Jag avbryter ibland olika människor när jag ber om ett råd, för att jag finner diskussionen intressant.
Likaså finns det också vissa fall då jag går för djupt och offtopic när jag hör någonting intressant, men detta är inte som att detta görs enbart mot tjejer.
Kanske ibland lågutbildade och fördomsfulla människor, men det är inte som att det då handlar om sexism så mycket som inkompetens.
Det är som att öppet argumentera sig till lösningar inte respekteras, så man skall istället tyst argumentera och sedan komma till en av två slutsatser: Personen vet var oljefiltret sitter, eller B: Personen vet inte var oljefiltret sitter.
Många gånger finner jag mig i samtal med lektorer som vet mer än mig och det är egentligen den enda gången jag lär mig något nytt, igenom att diskutera felaktiga lösningar och förstå svaret som ges.
Så om ni upplever mansplaining angående var oljefiltret sitter, förklara istället för killen hur t.ex. oljan fungerar, vilken olja som är bäst under olika säsonger och motortyper.
Alternativt, förklara vad mansplaining är på ett begripligt sätt utan att nedvärdera individen.
Eller när en man förklarar för en kvinna, det hon precis förklarat för honom eller för andra. Händer väldigt ofta. Eller när en man ska förklara vad hon EGENTLIGEN menar trots att det han säger är direkt eller delvis felaktig medan kvinnan har haft rätt från början.Det är jätteenkelt. Det är när en man börjar förklara något (oombedd) för en kvinna och hon inte får en syl i vädret så hon kan säga att det där vet hon tidigare och det händer extremt ofta. Om hon mot förmodan lyckas få fram att hon faktiskt kan det där är hon en otrevlig surfitta.
Nu beror det ju på vilken del av kroppen eller i vilket sammanhang, i vissa sammanhang kan det ju som i många andra aspekter av livet ses som ett äventyr.Det är jätteenkelt. Det är när en man börjar förklara något (oombedd) för en kvinna och hon inte får en syl i vädret så hon kan säga att det där vet hon tidigare och det här är något som händer oss kvinnor extremt ofta. Om hon mot förmodan lyckas få fram att hon faktiskt kan det där är hon en otrevlig surfitta.
Extra spännande är det när en man ska förklara för oss hur vår kropps kvinnliga delar fungerar (utan att vara sjukvårdsutbildad). Det är vansinnigt löjeväckande.
Jag brukar efter tre ord om jag är i ett sammanhang där jag hört samma berättelser 1000 gånger, avsluta meningen med min hypotes av hur meningen kommer sluta, om jag hade fel backar jag gärna och hör på hur personen tänkte, om jag hade rätt kan vi tala om något vi inte redan visste.Eller när en man förklarar för en kvinna, det hon precis förklarat för honom eller för andra. Händer väldigt ofta. Eller när en man ska förklara vad hon EGENTLIGEN menar trots att det han säger är direkt eller delvis felaktig medan kvinnan har haft rätt från början.
Eller när en kvinna förklarar något och en man avrbyter innan hon är färdig för att säga samma saker som hon redan börjat säga och sen tycker att han är duktig och hjälpsam som förklarade.
Eller när en man förklarar något för en kvinna trots att hon redan vet det, sagt att hon vet det, visat att hon vet det.
Som när en man på ett printföretag långt och länge förklarade för mig vad skillnaden på olika färgformat var och hur man gör när man ändrar det i InDesign (i detalj!)och hur det går till när man printar saker, när det enda jag frågat om var vilket format de föredrog så jag kunde anpassa materialet därefter.
Detta händer ju då och då och det som också är intressant är de värsta mansplainarna är de som i själva verket inte alls vet speciellt mycket. Spelar man med blir det ofta rundgång och flera rena faktafel.Eller när en man förklarar för en kvinna, det hon precis förklarat för honom eller för andra. Händer väldigt ofta. Eller när en man ska förklara vad hon EGENTLIGEN menar trots att det han säger är direkt eller delvis felaktig medan kvinnan har haft rätt från början.
Eller när en kvinna förklarar något och en man avrbyter innan hon är färdig för att säga samma saker som hon redan börjat säga och sen tycker att han är duktig och hjälpsam som förklarade.
Eller när en man förklarar något för en kvinna trots att hon redan vet det, sagt att hon vet det, visat att hon vet det.
Som när en man på ett printföretag långt och länge förklarade för mig vad skillnaden på olika färgformat var och hur man gör när man ändrar det i InDesign (i detalj!)och hur det går till när man printar saker, när det enda jag frågat om var vilket format de föredrog så jag kunde anpassa materialet därefter.
Personligen hade jag frågat, "vilka lärdomar drog du av detta tillbudet".Min chef är en mästare på mansplaining. Var med om ett tillbud vid ett arbetsmoment, skrev en tillbudsraport och lämnade in. När det sen var dags att gå igenom den så slutar det med att jag (oprovocerat) får en lång förklaring på varför tillbudet skedde, vilka fysiska faktorer som gjorde att det skedde och hur jag ska undvika det i framtiden, trots att jag är 110% medveten om varenda stavelse av allt det sedan tidigare eftersom det ingår i min yrkesroll att veta det, och det vet chefen om. Att lämna in en tillbudsrapport är något man "måste" göra, det är inte synonymt med att man står där som ett pucko och inte vet vad som händer. Shit happens även om man kan sina saker och att då börja förklara situationen och varför den skedde är att utmåla den anställda som inkompetent.
Att avbryta folk generellt tycker jag är sjukt oförskämt och otrevligt, oavsett vem som gör det.Jag brukar efter tre ord om jag är i ett sammanhang där jag hört samma berättelser 1000 gånger, avsluta meningen med min hypotes av hur meningen kommer sluta, om jag hade fel backar jag gärna och hör på hur personen tänkte, om jag hade rätt kan vi tala om något vi inte redan visste.
Detta är en störande egenskap, men det beror på mitt tålamod, inte mitt kön.
Mycket skulle gå snabbare om folk bara avslutade varandras meningar.
Likaså uppskattar jag om personer går igenom saker i detalj då jag är ingenjör, och då folk antingen bör förklara saker i detalj så man kan fråga "kan du dra det överiktligt". Alternativt säger dom bara "det kan du googla".
Dina exempel är väldigt... märkliga. Varför skulle en bilmekaniker börja prata med bebisröst? Lär ju förlora alla kunder tillslutNu beror det ju på vilken del av kroppen eller i vilket sammanhang, i vissa sammanhang kan det ju som i många andra aspekter av livet ses som ett äventyr.
Men sen kan jag förstå att det i nästan alla situationer måste vara skrattretande(humor är ett bra sätt att inte bli galen i en galen värld).
Men så om vi tar exemplet med bilverkstaden:
Frågar personen om man vet var oljefiltret ligger och hur hårt den skall skruvas så är det inget problem?
Men om mekanikern börjar förklara varenda steg med en bebisröst trotts att man precis gav mekanikern rådet att börja använda ett oljetråg för att fånga upp oljan med så är det fel?
Jag finner att exemplifiering och hypotiseringar underlättar i vissa situationer.Har du blivit tillfrågad om att byta oljan eller är det mer på eget bevåg?
Termen myntades av en författare som var på ett mingel. Hon och en väninna blev stående med en man och en nyutkommen bok kom på tal. Mannen gjorde en längre utläggning och förklarade vad boken gick ut på. Han hade inte läst den, men förklarade ändå. Han var så upptagen av sin utläggning att han inte märkte att författarens väninna försökte tala om att Hallå, det är författaren här som skrivit boken!Jag är osäker på hur ofta "mansplaining" faktiskt sker.
Men det var inte speciellt tydligt med hur du menar? Är ju en enorm skillnad om man frivilligt bett någon eller köpt en tjänst att då även få förklarat för sig om man undrar något. Ser det som en enorm fördel med folk som bjussar på sig och vill lära ut. Men om någon random snubbe kommer och ska ”hjälpa till” och dessutom inte lyssnar utan är fullt upptagen med sin egen förträfflighet och dessutom ofta tar fel beslut pga bristande kompetens/slarvighet eller kör med en lång monoton harang som egentligen inte säger nånting annat än att här har vi en person med ett stort behov att hävda sig själv.Jag finner att exemplifiering och hypotiseringar underlättar i vissa situationer.
Jag brukar efter tre ord om jag är i ett sammanhang där jag hört samma berättelser 1000 gånger, avsluta meningen med min hypotes av hur meningen kommer sluta, om jag hade fel backar jag gärna och hör på hur personen tänkte, om jag hade rätt kan vi tala om något vi inte redan visste.
Detta är en störande egenskap, men det beror på mitt tålamod, inte mitt kön.
Mycket skulle gå snabbare om folk bara avslutade varandras meningar.
Likaså uppskattar jag om personer går igenom saker i detalj då jag är ingenjör, och då folk antingen bör förklara saker i detalj så man kan fråga "kan du dra det överiktligt". Alternativt säger dom bara "det kan du googla".
Känns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.Termen myntades av en författare som var på ett mingel. Hon och en väninna blev stående med en man och en nyutkommen bok kom på tal. Mannen gjorde en längre utläggning och förklarade vad boken gick ut på. Han hade inte läst den, men förklarade ändå. Han var så upptagen av sin utläggning att han inte märkte att författarens väninna försökte tala om att Hallå, det är författaren här som skrivit boken!
Författaren insåg att hon kände igen situationen alltför väl. Många gånger hade män förklarat saker som hon redan visste mer om än de gjorde. Så hon skrev essän Män förklarar saker.
Dumhet.Känns som en överförfriskad man i en högljudd omgivning.
Det jag är mer intresserad av är väl orsaker, är det tradition, biologi, eller sprit?