Mansplaining, detta märkliga fenomen.

:D:D:D

26685459_1641504812584232_7928411852068587171_o.jpg

Jag har valt bilverkstad utifrån att jag slipper mansplaining på den jag anlitar. De skulle kunna certifiera sig som mansplainingfria.
Samma här. Jag slutade gå till den billigaste bilverkstaden till en som är något dyrare, just för att det var så enormt frustrerade att gå till den billiga, pga sitt usla kundbemötande. På det något dyrare stället har samtliga jag pratat med bemött mig respektfullt, förklarat på ett otroligt bra sätt när jag frågat om något och aldrig på förhand tänkt annat än att jag som kund vet vad jag vill ha hjälp med. Så galet skönt, och så irriterande att ens behöva välja verkstad efter det.

Ju mer jag tänker på det, desto mer frestande känns det att marknadsföra en mansplaingsfri certifiering till företag i branscher som typiskt utsätter kvinnliga kunder för mansplaining.
... och de kvinnliga kunderna strömmar till, blir lyssnade på, får det de beställer, slipper detaljerade utläggningar om självklarheter... alldeles strålande ju. Kör! Min byggaffär o bilverkstad är redo för certifiering. :love:

Nu kan jag väl iofs tycka att tete-a-tete, måste man öppna för en dialog, men jag förstår din poäng.

Problemet är väl annars mest när man är i en grupp större än två, där kvinnans erkända kunskaper mot andra ska övertrumfas av en mans självupptagenhet.

På tu man hand tycker jag nog att även en extremt kunnig kvinna bör kunna utmanas av idioti, och ta hand om den på lämpligt sätt.

Kan kan vi, det är inte det som är problemet men varför ska vi behöva det av mansplainare? Det finns så mycket annan idioti som får tas om hand på diverse sätt och det borde räcka med det. Tycker jag.

Nej, det ska inte behövas. Men är man bara två som diskuterar ett ämne så måste man nog kunna tänka tanken att öppna dialogen för den mindre kunnige, annars blir det föreläsning. Och det är sällan en intressant umgängesform tete-a-tete.

För att förtydliga; om jag är med i en diskussion där det finns en expert (oavsett kön) så deltar jag ibland i diskussionen genom att ställa säkert dumma frågor, vilket jag är medveten om som oinsatt på området, för att jag är intresserad vill få tillgång till lite av expertens kunskap.

Nej, det ska inte behövas. Men är man bara två som diskuterar ett ämne så måste man nog kunna tänka tanken att öppna dialogen för den mindre kunnige, annars blir det föreläsning. Och det är sällan en intressant umgängesform tete-a-tete.
Fast så tolkar jag verkligen inte bilden. Bilden symboliserar klockren mansplaining.
Nej föreläsning på tu man hand är väl knappast vad någon vill ha på en dejt men tyvärr är det alltför ofta det händer. Av en mansplainare.

Jag älskar min bilverkstad, alla är supertrevliga, de lyssnar på mina beskrivningar av felen och ställer frågor utifrån vad jag säger om något är oklart. De gör vad jag ber dem fixa, kontaktar mig om något annat dyker upp och om det är något för mig okänt förklarar de det men annars förutsätter de att jag har koll och vet vad vi snackar om utan mansplaining. De bokar bil åt mig om jag behöver lämna in min, de är aldrig längre bort än ett telefonsamtal och dyker något upp kan de oftast ta in mig samma dag om de har grejerna hemma. :up: :love:

För att förtydliga; om jag är med i en diskussion där det finns en expert (oavsett kön) så deltar jag ibland i diskussionen genom att ställa säkert dumma frågor, vilket jag är medveten om som oinsatt på området, för att jag är intresserad vill få tillgång till lite av expertens kunskap.

Det är väl ändå stor skillnad på att ställa frågor nyfiket/ödmjukt mot att mansplaina och föreläsa/förklara saker man inte vet ngt om utan att ta hänsyn till någon annans kunskap.

För mig är ju att ställa frågor ett sätt att både lära sig, men också hålla samtal igång och inkludera den andra och visa intresse för denne/dennes tankar etc.

När man mansplainar är man ju mer rätt förtjust i att höra sin egen röst känns det som. Det är för mig milsvid skillnad mot diskussion.

Kvinna i mansdominerad branch här. Igenkänningsfaktorn är hög. :p

Något som dock har slagit mig på sistone är att mina yngre (säg, under 30) manliga bekanta och kollegor är mer medvetna om fenomenet och förutsätter inte alls på samma sätt att de måste förklara saker för kvinnor. Framförallt kommer de på sig själva om det skulle hända och vi kan alla skratta åt det.

Anekdotiskt så det förslår, men det ger mig hopp om framtiden.

Något som dock har slagit mig på sistone är att mina yngre (säg, under 30) manliga bekanta och kollegor är mer medvetna om fenomenet och förutsätter inte alls på samma sätt att de måste förklara saker för kvinnor. Framförallt kommer de på sig själva om det skulle hända och vi kan alla skratta åt det.

Samma erfarenhet här :)

Det låter bra! Då kanske jag kan börja hitta män i min ålder att umgås med, det hade ju kunnat vara trevligt! (Umgås mest med äldre)

@sjoberga Dialog och frågor är motsatsen till mansplaining. Det här är mansplaining:

Vad gör du på din fritid då?

Sedan många år hänger jag en fyra-fem timmar om dygnet på bukefalos.com, det är en stor hästportal på nätet som ...

Ja, den har jag hört talas om! Det är ett jätteställe med flera tusen medlemmar och en del är så jäkla styva i korken, leker besserwissrar och sätter sig på andra när det gäller hästkunskap. Och nån källkritik kan de oftast inte heller, tror på vad skit som helst som skrivs. Men så blir det ofta på ställen där majoriteten är tjejer. Själv hänger jag istället på Megalomana pösmunkars mötesplats, där är nivån på diskussioner väldigt hög, om än inte genomgående lika hög som min. Till exempel var det en gång någon som skrev ———

:meh:

(Egentligen är det bara första delen som är mansplaining, därefter följer den lediga P3-övergången som män med hybris ofta är mycket skickliga på när det gäller att komma över till deras favoritämne: de själva)

Men mansplaining uppstår inte genom att experten - i det här fallet kvinnan - öppnar upp för frågor från den mindre kunnige - i det här fallet mannen. Mansplaining består i att experten - kvinnan - möjligen snuddar vid ämnet för sin expertis (tex som den gången då jag satt och läste på tåget, mannen bredvid mig snappade upp något nyckelord i min lunta) och sedan tar icke-experten - mannen - över och förklarar just det som är kvinnans expertområde för kvinnan. Mannen reflekterar inte över att han själv inte kan något och att kvinnan dessutom är expert på området.

Det är mansplaining. Det behöver inte ske på ett nedlåtande eller ens dumdrygt vis, men oftast är det så pass ihärdigt att det är svårt för kvinnan att avvärja det hela.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 463
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar