Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Ett klockrent exempel var när en arbetskompis på fullt allvar förklarade för mig att hästar minsann aldrig nånsin ligger ner och sover. Han vägrade gå med på att han hade fel när jag förklarade att jo det gör de visst. Hans erfarenhet av hästar var att klappa dem på Skansen min typ att ha ridit och umgåtts med dem sen jag var i sexårsåldern (var väl gissningsvis i 35-års åldern då)
Herregud.

Ett klockrent exempel var när en arbetskompis på fullt allvar förklarade för mig att hästar minsann aldrig nånsin ligger ner och sover. Han vägrade gå med på att han hade fel när jag förklarade att jo det gör de visst. Hans erfarenhet av hästar var att klappa dem på Skansen min typ att ha ridit och umgåtts med dem sen jag var i sexårsåldern (var väl gissningsvis i 35-års åldern då)
Vilket nöje det hade varit att fota varje häst som ligger och sover varje gång man såg det och skicka till idioten.

För tio år sen ringde jag upp Bredbandsbolaget då jag hade problem med att installera något. Killen som svarade lyssnade inte på vad jag sa utan började beskriva lösningen på något helt annat. Gång på gång påpekade jag att han inte lyssnade på mig eftersom jag inte fick beskriva klart mitt problem utan avbröt mig. Till slut blev han så arg på mig att han slängde på luren i ilska över att jag inte lyssnade på hans fina förklaring av lösning på ett problem som jag inte hade.
Undrar om det var samma snubbe jag pratade med. Jag trodde nästan att det var jag skrivit ditt inlägg, först.

Jag måste säga att jag börjar jobba åt det hållet. Jag är väldigt kortfattad och avskalad. Jag har rent tekniska förklaringar eller förklaringar enligt författningar. Jag kan även slita fram fakta från många olika håll och kanter som dödar argument och spekulationer. Jag är rätt ambitiös för att jag kan.

Och jag får höra att jag är så OTREVLIG. Vår kommunikatör läste en sak jag skrivit och hon sa att klart man kan ta illa upp för det finns inga känslor i det.

Eh? Tror ni att mina manliga kollegor får höra sådant? Nej då skrockar folk och säger att "jaaa tyyyypiskt honom". Men jag som kvinna ska straffas för att jag är påläst och inte gillar lull lull. Sist när jag skrev antog jag en osäkrare ton och hoppade över hälften av argumenten. Jag har ännu inte fått något klagomål.

Fy fan att jag vek mig.

Det där händer mig ofta också, även på buke. Jag kan anses sur och grinig pga frånvaro av smileys och tjejvetande.

Just dn varianten är gammal och välkänd.
Inte manspaining, men väl ett omyndigförklarande av kvinnors kunskap.

Jag har råkat ut för det massor av gånger. Likaså ett par av mina vänner som är egenföretagare. Säljare som vägrar accetera att den kvinna som svarar är "chefen". Händer fortfarande så det är tyvärr inget som upphört. Än.
Ja han försökte förklara för mig både före och efter vilken del jag egentligen skulle ha. För sen när han hittat att jag hade modell X och visst skulle ha den delen, ja då började han förklara hur just min modell hade den delen. Jo jag vet.. Det var liksom gubbarna på service hos just den verkstan som sa att de skulle bytas.

Finns så många gånger, så många exempel att det är ju inte klokt egentligen.

På en tävling hade jag parkerat fel eftersom jag var för tidig och de var sena med att sätta upp skyltar. Någon random gubbe inte bara säger att jag står fel utan tar över helt fast jag säger upprepade gånger att jag ska flytta mig på en gång. Hans bemötande gjorde mig dock less så han fick köra och backa rätt sen några hundra meter. Tror nu han klarade det :grin:?
Det sluta med att jag fick ta över för att han inte skulle ta sönder nått. Han fick dessutom motorstopp flera gånger (det är nått fel på din bil och jag -nej det är bara du som inte kan köra :cool:).
För mig tog det inte ens en- två minuter att stå rätt.

APT på jobbet.
Det diskuteras huruvida vi ska visa barnförbjuden film eller ej.
Vi har redan konstaterat att det är olagligt och kan innebära fängelsestraff om vi låter någon under 15 år titta.
Vi har konstaterat att vi inte kan kolla ålder då det är en himla procedur - det är ju en fritidsgård för guds skull. Vi känner inte alla ungar.
Och då sitter några och ska diskutera OM vi ska visa barnförbjuden film....
Jag avbryter och frågar om vi ska följa svensk lag?
-Ehhh, jo det måste vi ju.
-Då bestämmer vi att vi visar inte barnförbjuden film? Eller?

Där fick jag höra att jag bara ville bestämma och kunde en inte få diskutera saken.
Gu va trött jag blir på dylikt.

APT på jobbet.
Det diskuteras huruvida vi ska visa barnförbjuden film eller ej.
Vi har redan konstaterat att det är olagligt och kan innebära fängelsestraff om vi låter någon under 15 år titta.
Vi har konstaterat att vi inte kan kolla ålder då det är en himla procedur - det är ju en fritidsgård för guds skull. Vi känner inte alla ungar.
Och då sitter några och ska diskutera OM vi ska visa barnförbjuden film....
Jag avbryter och frågar om vi ska följa svensk lag?
-Ehhh, jo det måste vi ju.
-Då bestämmer vi att vi visar inte barnförbjuden film? Eller?

Där fick jag höra att jag bara ville bestämma och kunde en inte få diskutera saken.
Stakars dem som måste ha dig där med fel kön som inte jamsar runt :cool:

Haha, +1 på den!
Jag har dessutom fått epitetet "kärv" (på ett negativt sätt) satt på mig i ett medarbetarsamtal... :D
Nej, det är inget jag skäms över - snarare tvärtom... ;)
Så är det på min arbetsplats också. Kvinnligt dominerad sådan.
Det är för sorgligt.

"Du ska alltid ha rätt". Nä det vill jag sällan, men jag vill inte svälja allt utan att vi alla uttalat oss och jag tramsar inte.

Jag skulle ha bromsbelägg till min bil. Jag gick till märkesbutiken och förklarade exakt vad jag skulle ha. Gubben bakom disken frågade flera gånger om det var precis det jag skulle ha. Riktigt säker? Japp svarade jag.
Fick en onödigt stor kartong, betalade och gick ut till bilen. Där öppnade jag kartongen och det var inte alls rätt delar. Så jag gick in till affären igen och frågade vad jag fått och varför jag inte fått rätt delar.
Nej men din bil har inte just de delarna du frågar efter var svaret.
Jodå, jag har ju själv sett dom bytas förut.
Efter lite grejande i datorn kom han fram till att jag hade just modellnumret xxx på bilen och just den modellen hade de här delarna. Så till slut fick jag rätt saker.

Men så jäkla fräck gubbe som utan att säga något sålde helt andra delar än de jag frågat efter bara för att han antog att jag var förvirrad. Tur jag visste hur de skulle se ut, kul att åka 16 mil hem till pappa för att byta och komma med helt fel saker.
Vilken jäkla gubbjävel! :rage: Han ska skita i vad du har för bil, han ska sälja vad du efterfrågar och blir det fel är det ditt problem. Han vet ju för övrigt inte om det du vill köpa är till just din bil eller någon annan. Jag skulle bli vansinnig om en säljare själv försökte bestämma vad jag ska köpa när jag lägger en beställning. :mad:

Vilken jäkla gubbjävel! :rage: Han ska skita i vad du har för bil, han ska sälja vad du efterfrågar och blir det fel är det ditt problem. Han vet ju för övrigt inte om det du vill köpa är till just din bil eller någon annan. Jag skulle bli vansinnig om en säljare själv försökte bestämma vad jag ska köpa när jag lägger en beställning. :mad:
Det fulaste var ju att han gav mig kartongen, lät mig betala, och lät mig tro att det var vad jag hade sagt att jag ville ha. Han berättade alltså inte ens att det var en annan sak i kartongen. Hade jag inte tyckt att kartongen var onödigt stor och sen vetat hur saken ska se ut, då hade jag ju åkt därifrån med helt fel vara.

Det fulaste var ju att han gav mig kartongen, lät mig betala, och lät mig tro att det var vad jag hade sagt att jag ville ha. Han berättade alltså inte ens att det var en annan sak i kartongen. Hade jag inte tyckt att kartongen var onödigt stor och sen vetat hur saken ska se ut, då hade jag ju åkt därifrån med helt fel vara.

Sånt där är ohederligt, rakt av. För att inte ens gå in på respektlöst och otrevligt.

Har varit med om liknande med bil, som yngre. Fick visat och förklarat för mig av sambon, bilmekaniker. Gick in och berättade vad jag skulle ha med mig hem. Fick förklarat för mig att det var det inte alls, det var något helt annat. När vi stått och dividerat ett tag krävde jag att han gick med mig ut och tittade själv. Han behövde bara kolla över parkeringen för att kunna konstatera att jag (aka sambon) hade rätt. Han sade inte ett ljud utan gick bara in, plockade fram, tog betalt - utan ett ord. Inte ett ljud.

Jag skulle ha bromsbelägg till min bil. Jag gick till märkesbutiken och förklarade exakt vad jag skulle ha. Gubben bakom disken frågade flera gånger om det var precis det jag skulle ha. Riktigt säker? Japp svarade jag.
Fick en onödigt stor kartong, betalade och gick ut till bilen. Där öppnade jag kartongen och det var inte alls rätt delar. Så jag gick in till affären igen och frågade vad jag fått och varför jag inte fått rätt delar.
Nej men din bil har inte just de delarna du frågar efter var svaret.
Jodå, jag har ju själv sett dom bytas förut.
Efter lite grejande i datorn kom han fram till att jag hade just modellnumret xxx på bilen och just den modellen hade de här delarna. Så till slut fick jag rätt saker.

Men så jäkla fräck gubbe som utan att säga något sålde helt andra delar än de jag frågat efter bara för att han antog att jag var förvirrad. Tur jag visste hur de skulle se ut, kul att åka 16 mil hem till pappa för att byta och komma med helt fel saker.
Det misstaget händer sällan med våra kunder då vi alltid tar reg numret på bilen så vi alltid vet det blir rätt delar .Enda problemet är när det är en importbil då kan det bli fel

Jag tycker ju det är väldigt tröttsamt och tradigt i flera trådar här på buke när en viss person, tänker inte säga nicket då han själv kan hoppa in i tråden om han vill det, ständigt upprepar det man själv sagt som om det vore hans egna ord och idé. Det är tröttsamt och för inte diskussionen vidare utan det blir bara rundgång istället. Typisk mansplaining att förklara för mig det jag nyss skrev i ett tidigare inlägg. :meh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV