Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Det här var ditt svar på frågan hur man kan skydda sig själv från det.

Så om jag står där med en man som mansplainar för mig så hjälper det alltså mig om jag tänker på att Britta också kan bete sig såhär? Hur hjälper det mig? Hur får mina tankar männen att sluta med att förklara saker för mig som jag redan vet?
Nej det hjälper inte att tänka på Britta eller liknande.
Men det gäller att ta udden av vad de håller på med. Som någon skrev, det är skitstövlar och dessa håller på med skitstövlelri, att reta sig på att det är en man som trycker till en kvinna dessutom, ger det bara mer kredit för det nertryckande det är. Det är poängen att motståndaren ska reagera negativt och helst undfallande. När detta används mot en kvinna är det för att det fungerat (tyvärr). Men det behöver ju inte göra det i fortsättningen. Och var lugn, blir det hyfsad ordning på detta så använder de sig av något annat, för ger sig och börjar sköta sig på riktigt sitter nog långt inne.

Nej det hjälper inte att tänka på Britta eller liknande.
Men det gäller att ta udden av vad de håller på med. Som någon skrev, det är skitstövlar och dessa håller på med skitstövlelri, att reta sig på att det är en man som trycker till en kvinna dessutom, ger det bara mer kredit för det nertryckande det är. Det är poängen att motståndaren ska reagera negativt och helst undfallande. När detta används mot en kvinna är det för att det fungerat (tyvärr). Men det behöver ju inte göra det i fortsättningen. Och var lugn, blir det hyfsad ordning på detta så använder de sig av något annat, för ger sig och börjar sköta sig på riktigt sitter nog långt inne.
Det här med att det handlar om skitstövlar. För mig är det inte en del av vare sig poängen eller problemet överhuvudtaget.

Mansplaining är inte nödvändigtvis en skitstövelgrej. Snarare är det ett av många tröttsamma beteenden som fuller väl ryms inom ramen för de mansroller vi är vana vid.

Mansplaining behöver tex inte alls hänga ihop med det kvinnohat vi så jämförelsevis ofta ser prov på på det här forumet, även om mansplaining och kvinnohat inte heller utesluter varandrs.

Att medvetet försöka få "(menings) motståndaren" att komma med de förslag man själv velat lägga fram. Och så med lite lagom protester acceptera dessa. Ge dem sen inte utrymme att komma och gnälla om att det inte var deras idé och förslag om det inte fungerar eller de inte reder ut det.
Min uppfattning är att många av de som gärna "snor" andra idéer och gör de till sina för att vinna kredit inte är "fullfillers" tillräckligt för att driva detta i hamn. De kommer att snubbla om inte förr så på målsnöret, och när de gör det så gäller det att vara kall och inte håna eller säga -vad var det jag sa, utan låta de reda i soppan på egen hand. Medan de gör det så kan där bli utrymme att driva de egna projekten i hamn på sin kant, så man är upptagen med det och inte har tid, ork och kraft med deras röra.
Det går - men åtminstone jag jag mår inte bra av att bära mig åt som skit på detta sätt.
Fast en mansplainer är inte en meningsmotståndare utan nån som försöker förklara det man redan kan för en, eller som i mitt tidigare exempel, säger det jag redan sagt och försöker att få det att låta som det är hans egna idéer.

Fast "skydda sig" från ett random mänskligt beteende?

Varför inte säga "jo, jag vet redan, tack ändå", gå därifrån och tänka att idioter finns överallt?

Varför välja att se sig själv som ett offer?
Idioten jag hade att göra med kunde jag inte komma ifrån om jag inte skulle välja att inte göra mitt jobb, där var det bara att få på grejerna och ut med hästen och hoppas på att hon var borta när jag kom tillbaka efter träningsrundan.

• Gilla
Reactions: ptr
Fast en mansplainer är inte en meningsmotståndare utan nån som försöker förklara det man redan kan för en, eller som i mitt tidigare exempel, säger det jag redan sagt och försöker att få det att låta som det är hans egna idéer.
Nu är jag lite sen och inte läst igenom hela tråden. Men varför heter det (mans)plainer det är ju inte könsneutralt? För det här förekommer ju hos båda könen.

Åh.. jag har inte heller någon lösning på problemet (än) meeen den här tråden får mig att tänka på så många gånger som jag blivit tokig på män utan att veta hur sjutton jag ska agera.

Som när jag skulle köpa ett nytt filter till ett kameraobjektiv, går in i en kamerabutik och förklarar extremt detaljerat vad jag ska ha. Vilken typ av filter, vilken storlek osv. Först börjar mannen i kassan säga att jag har fel ang vilken storlek på filtret det är och undrar "hur jag kan veta det". Tja, dels är det min kamera och mitt objektiv, jag har koll på min utrustning, dels står det på objektivlocket hur stort filter det ska vara... I alla fall, mannen lyckas efter ett tag få fram rätt filter. Då ska han "vara snäll och hjälpsam" och visa mig hur man monterar på filtret :banghead:

Alltså, om jag går in i en butik, förklarar tydligt och rakt exakt vad jag ska ha, är det då inte troligt att jag även vet hur prylen ska användas?! Jag försökte protestera och säga att jag faktiskt kunde. Svaret "Nejmen, titta här nu så ska du få se".

När jag berättade om händelsen för (manliga) fotografvänner så blev de smått chockade och sa att de aldrig varit med om något liknande. Samtliga kvinnliga fotografvänner kände igen sig i min berättelse.

Det var varken första eller sista gången som jag fått ungefär sådant bemötande, just när det handlar om någon form av teknikprylar.

Jag säger bara "bilar"!
Senast i helgen höll jag på att få spunk på mackkille som uppenbarligen vägrade tro på att jag visste hur mycket luft jag skulle ha i mina däck...
Det blev en helt absurd diskussion och jag kommer inte spendera en krona där igen
Åh, ja... teknikprylar och bilar. Männens "favoritämnen" eller hur det nu bäst ska beskrivas...

Häromdagen berättade jag för en manlig vän om hur jag blivit bemött i vissa situationer kring bilar, just att män ska förklara saker för mig som jag tydligt vet. Han såg ut att vilja dunka pannan i väggen och suckade högljutt åt att män ofta beter sig så fjantigt mot kvinnor utan att ens märka det själva. Jag tyckte om min vän lite extra mycket just då, just för att reaktionen var så spontan och ärlig :D

Åh.. jag har inte heller någon lösning på problemet (än) meeen den här tråden får mig att tänka på så många gånger som jag blivit tokig på män utan att veta hur sjutton jag ska agera.

Som när jag skulle köpa ett nytt filter till ett kameraobjektiv, går in i en kamerabutik och förklarar extremt detaljerat vad jag ska ha. Vilken typ av filter, vilken storlek osv. Först börjar mannen i kassan säga att jag har fel ang vilken storlek på filtret det är och undrar "hur jag kan veta det". Tja, dels är det min kamera och mitt objektiv, jag har koll på min utrustning, dels står det på objektivlocket hur stort filter det ska vara... I alla fall, mannen lyckas efter ett tag få fram rätt filter. Då ska han "vara snäll och hjälpsam" och visa mig hur man monterar på filtret :banghead:

Alltså, om jag går in i en butik, förklarar tydligt och rakt exakt vad jag ska ha, är det då inte troligt att jag även vet hur prylen ska användas?! Jag försökte protestera och säga att jag faktiskt kunde. Svaret "Nejmen, titta här nu så ska du få se".

När jag berättade om händelsen för (manliga) fotografvänner så blev de smått chockade och sa att de aldrig varit med om något liknande. Samtliga kvinnliga fotografvänner kände igen sig i min berättelse.

Det var varken första eller sista gången som jag fått ungefär sådant bemötande, just när det handlar om någon form av teknikprylar.
- Hej moderkortet är trasigt.
- Hur gammal är datorn?
- 11 månader.
- Då är det inte moderkortet då är det *minns_inte_namnet*-minnet.
- Nej det är inget fel på det minnet.
- Vi felsöker och hör av oss.

Typ fyra timmar senare.
- Asså vi har verkligen felsökt allt. Det är fel på moderkortet.
- Nähä, menar du det? :banghead:

- Hej moderkortet är trasigt.
- Hur gammal är datorn?
- 11 månader.
- Då är det inte moderkortet då är det *minns_inte_namnet*-minnet.
- Nej det är inget fel på det minnet.
- Vi felsöker och hör av oss.

Typ fyra timmar senare.
- Asså vi har verkligen felsökt allt. Det är fel på moderkortet.
- Nähä, menar du det? :banghead:
:banghead: :banghead: :banghead:

Nyord jag " hittade" på Twitter, jag vet inte om tjejveta borde få en egen tråd. :-). , åh skrev detta ovan och sedan tänkte jag, Nämen snacka om tjejveta :-p

Öberg@oskrivetblad

Tjejveta: När man uttrycker sig osäkert och "gissande" kring något man egentligen har full koll på för att inte framstå som självgod.

Det här med att det handlar om skitstövlar. För mig är det inte en del av vare sig poängen eller problemet överhuvudtaget.

Mansplaining är inte nödvändigtvis en skitstövelgrej. Snarare är det ett av många tröttsamma beteenden som fuller väl ryms inom ramen för de mansroller vi är vana vid.

Mansplaining behöver tex inte alls hänga ihop med det kvinnohat vi så jämförelsevis ofta ser prov på på det här forumet, även om mansplaining och kvinnohat inte heller utesluter varandrs.
Precis spot on! Min erfarenhet är att det här handlar om män som medvetet eller omedvetet har synen att kvinnor är svaga och hjälplösa som en liten nyfödd fågelunge de måste ta om hand (läs förklara saker för). Både intellektuellt, fysiskt och psykiskt. De tror att när en kvinna gråter så gör hon det för att få sin vilja fram, inte bara för att hon är arg, ledsen eller frustrerad. De tror att de är överlägsna kvinnan i sin egen intelligens och blir rädda för kvinnor som är smartare, har bättre lösningar, högre utbildning än de själva för de vet inte hur de ska förhålla sig till det. De tar förgivet att kvinnan inte klarar saker och ting själv och blir frustrerad och känner sig värdelös i sin mansroll när hon klarar sig själv för då känner han sig inte behövd utan hotad. Då kommer det där att de ska förklara något kvinnan kan men som de själva inte kan för att på något sätt förekomma att hon inte visar sig passa in i deras tänkta mall av vad en kvinna är. För skulle de lyssna, ta in vad hon säger, tycker, känner och tänker så innebär ju det att de måste omvärdera sin syn. Inte bara på kvinnan som varelse utan även på sin egen roll som man och räddare och det är såklart obekvämt, frustrerande och jobbigt. För en kvinna är bara sitt utseende för dessa män. Det är vad han bedömer henne utifrån. Ett tomt skal som de själva kan fylla med det de önskar och som de kan lämpa över sådana där "enkla" saker som att sköta hem och barn för en kvinna klarar ju inga svåra saker medans de själva gör "viktiga" och svåra saker som att meka med bilen. De tycker att de är snälla när de förklarar för den stackars korkade kvinnan för de måste ju "fixa" henne och är nog oftast inte medvetna om vad de gör. Det sitter så hårt att även om de egentligen vet så dyker det upp då och då. Som en gammal repig lp-skiva som har hakat upp sig. De har ännu inte gjort vetskapen till sin på riktigt utan de vet men i vissa lägen kommer ändå den gamla synen fram.

Precis spot on! Min erfarenhet är att det här handlar om män som medvetet eller omedvetet har synen att kvinnor är svaga och hjälplösa som en liten nyfödd fågelunge de måste ta om hand (läs förklara saker för). Både intellektuellt, fysiskt och psykiskt. De tror att när en kvinna gråter så gör hon det för att få sin vilja fram, inte bara för att hon är arg, ledsen eller frustrerad. De tror att de är överlägsna kvinnan i sin egen intelligens och blir rädda för kvinnor som är smartare, har bättre lösningar, högre utbildning än de själva för de vet inte hur de ska förhålla sig till det. De tar förgivet att kvinnan inte klarar saker och ting själv och blir frustrerad och känner sig värdelös i sin mansroll när hon klarar sig själv för då känner han sig inte behövd utan hotad. Då kommer det där att de ska förklara något kvinnan kan men som de själva inte kan för att på något sätt förekomma att hon inte visar sig passa in i deras tänkta mall av vad en kvinna är. För skulle de lyssna, ta in vad hon säger, tycker, känner och tänker så innebär ju det att de måste omvärdera sin syn. Inte bara på kvinnan som varelse utan även på sin egen roll som man och räddare och det är såklart obekvämt, frustrerande och jobbigt. För en kvinna är bara sitt utseende för dessa män. Det är vad han bedömer henne utifrån. Ett tomt skal som de själva kan fylla med det de önskar och som de kan lämpa över sådana där "enkla" saker som att sköta hem och barn för en kvinna klarar ju inga svåra saker medans de själva gör "viktiga" och svåra saker som att meka med bilen. De tycker att de är snälla när de förklarar för den stackars korkade kvinnan för de måste ju "fixa" henne och är nog oftast inte medvetna om vad de gör. Det sitter så hårt att även om de egentligen vet så dyker det upp då och då. Som en gammal repig lp-skiva som har hakat upp sig. De har ännu inte gjort vetskapen till sin på riktigt utan de vet men i vissa lägen kommer ändå den gamla synen fram.

:bow:
Igenkännande/instämmande i analys = 100, 0 %

Och i stället för att reflektera över en sådan analys, så är det så mycket enklare och bekvämare som mansplainande man att fokusförskjuta med att "jamen det finns ändå kvinnor också som..." *häpp, problem borta*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38