Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Fast jag måste säga att hundgubbar påminner väldigt mycket om hästkäringar som vet precis allt.
Hur många av oss har inte delat stall med sådana?

Men då är det inte män och därmed ok?
Hade en sån i ett stall jag brukade köra i för många år sedan, enda sättet att bli av med personen var att sela på fort som tusan och köra iväg, för tyst blev personen inte, älskade nog att höra sin egna röst oxå :wtf:.
Ja inte tänkte jag ändra på träningsupplägg, foder eller hagtider utan att diskutera det med ägaren till hästarna, sa jag emot så fick jag höra att sambon var DV veterinär så det så:banghead:.

Annars har jag turligt nog varit förskonad eller döv.

Nja, ett ännu bättre (eller iallafall roligare) sätt att få bukt med mansplaining är kvinnosplaining. Ärligt. Vänd diskussionen till ett ämne den mansplainande mannen genuint har kunskap om och förklara sedan (högljutt) vad det handlar om. När han oundvikligen försöker avbryta pratar du bara snabbare och över honom och uppenbarligen utan att lyssna på vad han säger. Gjort det en eller två gånger bara för nöjets skull :grin: Iofs blir inte 'samtalet' särskilt långt eftersom han snabbt kommer på att han måste prata med någon annan. :angel:

Jo kom på en till, var tonåring då och det kom fram folk och kallade mig för djurplågare som köpt en rottisvalp som var kuperad, när jag väl fick en syl i vädret och tallat om att hunden är en smålänning och långt ifrån valp så var det få som trodde på mig.
Konstigt nog hände det "bara" under en 2 år period.

Här var det oftast männen som kom fram och sa till och kvinnorna blängde och viskade bakom ryggen med varandra.

Vad är mansplaining?

Jag googlade och svaret då verkade vara i stil med härskarteknik?

I början av tråden verkade det mer vara nån som förklarar en sak flera ggr/på annat sätt?

Vad är mansplaining?

Jag googlade och svaret då verkade vara i stil med härskarteknik?

I början av tråden verkade det mer vara nån som förklarar en sak flera ggr/på annat sätt?
Det är när någon förklarar något för dig som du redan vet. Exempel: Du har uppfunnit en tandborste. En man förklarar för dig hur just den tandborsten fungerar. Du förklarar vänligt att du uppfann den tandborsten, men mannen fortsätter förklara för dig hur den fungerar.

Jag läste om en kvinna som sytt kostymer till Indiana Jones. Kvinnan sa att kläderna var inspirerade från en viss film, men då kom en man in och sa att han minsann visste att kläderna inspirerats från en annan film. Mannen höll kvar vid sin åsikt trots att kvinnan talade om att hon skapat den kostymen och att hon själv diskuterat det med Steven Spielberg.

Det är när någon förklarar något för dig som du redan vet. Exempel: Du har uppfunnit en tandborste. En man förklarar för dig hur just den tandborsten fungerar. Du förklarar vänligt att du uppfann den tandborsten, men mannen fortsätter förklara för dig hur den fungerar.

Jag läste om en kvinna som sytt kostymer till Indiana Jones. Kvinnan sa att kläderna var inspirerade från en viss film, men då kom en man in och sa att han minsann visste att kläderna inspirerats från en annan film. Mannen höll kvar vid sin åsikt trots att kvinnan talade om att hon skapat den kostymen och att hon själv diskuterat det med Steven Spielberg.

Tack! Det redde ut mina funderingar :bow:

Låter Sjukt irriterande.

Jag försöker komma på om jag varit i liknande situation själv....

Ett annat klassiskt exempel.

tumblr_ngnjljL4PC1s6hrz6o1_1280.png

Det här var ditt svar på frågan hur man kan skydda sig själv från det.

Så om jag står där med en man som mansplainar för mig så hjälper det alltså mig om jag tänker på att Britta också kan bete sig såhär? Hur hjälper det mig? Hur får mina tankar männen att sluta med att förklara saker för mig som jag redan vet?

Fast "skydda sig" från ett random mänskligt beteende?

Varför inte säga "jo, jag vet redan, tack ändå", gå därifrån och tänka att idioter finns överallt?

Varför välja att se sig själv som ett offer?

Fast "skydda sig" från ett random mänskligt beteende?

Varför inte säga "jo, jag vet redan, tack ändå", gå därifrån och tänka att idioter finns överallt?

Varför välja att se sig själv som ett offer?
Om man inte kan gå därifrån då?
I TS fall så slutar ju inte mannen om hon säger så.

Jag tycker inte det är att se sig som ett offer för att man ber om tips på hur man ska stoppa en sån situation om det inte hjälper att säga att man redan vet. Någon kanske har ett finurligt tips, så slipper man stå och höra på sånt man redan vet.

Att medvetet försöka få "(menings) motståndaren" att komma med de förslag man själv velat lägga fram. Och så med lite lagom protester acceptera dessa. Ge dem sen inte utrymme att komma och gnälla om att det inte var deras idé och förslag om det inte fungerar eller de inte reder ut det.
Min uppfattning är att många av de som gärna "snor" andra idéer och gör de till sina för att vinna kredit inte är "fullfillers" tillräckligt för att driva detta i hamn. De kommer att snubbla om inte förr så på målsnöret, och när de gör det så gäller det att vara kall och inte håna eller säga -vad var det jag sa, utan låta de reda i soppan på egen hand. Medan de gör det så kan där bli utrymme att driva de egna projekten i hamn på sin kant, så man är upptagen med det och inte har tid, ork och kraft med deras röra.
Det går - men åtminstone jag jag mår inte bra av att bära mig åt som skit på detta sätt.

Måste fan få komma med en anekdot jag också - hade varit på middag hos pappa, på plats även mina systrar. Yngsta i övre tonåren, vi andra två 20+.
Vi ska dra oss hemåt och ena syrran frågar varför inte pappas flickvän var med som hon skulle. Pappa säger att hon ligger hemma med mensvärk - och börjar förklara för oss om att kvinnor kan ha mensvärk och att mensvärk gör ont.
Ridå.

Att medvetet försöka få "(menings) motståndaren" att komma med de förslag man själv velat lägga fram. Och så med lite lagom protester acceptera dessa. Ge dem sen inte utrymme att komma och gnälla om att det inte var deras idé och förslag om det inte fungerar eller de inte reder ut det.
Min uppfattning är att många av de som gärna "snor" andra idéer och gör de till sina för att vinna kredit inte är "fullfillers" tillräckligt för att driva detta i hamn. De kommer att snubbla om inte förr så på målsnöret, och när de gör det så gäller det att vara kall och inte håna eller säga -vad var det jag sa, utan låta de reda i soppan på egen hand. Medan de gör det så kan där bli utrymme att driva de egna projekten i hamn på sin kant, så man är upptagen med det och inte har tid, ork och kraft med deras röra.
Det går - men åtminstone jag jag mår inte bra av att bära mig åt som skit på detta sätt.

Låta männen ta äran och sen städa upp åt dem när de misslyckas? Så nyskapande, det måste vi prova!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38