Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Vad är mansplaining?

Jag googlade och svaret då verkade vara i stil med härskarteknik?

I början av tråden verkade det mer vara nån som förklarar en sak flera ggr/på annat sätt?
Det står förklarat flera gånger i tråden. I korthet - det härstammar från en man som förklarade en bok han inte läst för kvinnan som skrivit den.
Att utan vidare kunskaper undervisa en kunnig.

För tio år sen ringde jag upp Bredbandsbolaget då jag hade problem med att installera något. Killen som svarade lyssnade inte på vad jag sa utan började beskriva lösningen på något helt annat. Gång på gång påpekade jag att han inte lyssnade på mig eftersom jag inte fick beskriva klart mitt problem utan avbröt mig. Till slut blev han så arg på mig att han slängde på luren i ilska över att jag inte lyssnade på hans fina förklaring av lösning på ett problem som jag inte hade.

Anekdot: En gång när jag var 25 och jobbade på ett behandlingshem skulle jag och en man tanka hemmets bil. Han frågade då om jag tankat förut, vilket jag svarade att jag gjort väldigt många ggr. Förklarade också att jag däremot inte skrivit upp och grejat med hemmets kort inne på stationen. Då hoppade mannen ut ur bilen och med handrörelser visade mig hur jag skulle köra fram till pumpen, med stopprörelser och vinkningar. Sedan berättade han hur pumpen funkade. När jag försökte förklara att jag tankat många gånger avbröt han mig och fortsatte. Väl inne på stationen berättade han för mannen som jobbade där att han förklarat allt för mig, så att jag nog ska fixa att tanka bilar efter det. Han blinkade med ena ögat och så där. Sedan förklarade han hur man skrev upp den tankande bensinen, på ett sätt som man gör när man förklarar för ett barn, fast med nedlåtande ton. Mannen som jobbade på stationen sa inget.

Har växt upp med en dryg pappa, ett sånt där klassiskt karl-as, definitivt en besserwisser* och som ser ner på kvinnor. Arbetskompisen följde mönster jag var van vid. Hade varken feministiska glasögon eller begrepp för att förstå vad som hände. Jag är djupt tacksam för att jag har det nu.

* besserwisser och mansplaina är inte samma sak. Men i huvudsak är han en besserwisser. Konstigt nog kunde han faktiskt respektera ett fåtal yrkesskickliga kvinnor, och ett par ryttarinnor, på samma sätt som den typen av man enbart respekterar män. Det får jag ge honom ialf.

Senast ändrad:
Nyord jag " hittade" på Twitter, jag vet inte om tjejveta borde få en egen tråd. :-). , åh skrev detta ovan och sedan tänkte jag, Nämen snacka om tjejveta :-p

Öberg@oskrivetblad

Tjejveta: När man uttrycker sig osäkert och "gissande" kring något man egentligen har full koll på för att inte framstå som självgod.
Jag måste säga att jag börjar jobba åt det hållet. Jag är väldigt kortfattad och avskalad. Jag har rent tekniska förklaringar eller förklaringar enligt författningar. Jag kan även slita fram fakta från många olika håll och kanter som dödar argument och spekulationer. Jag är rätt ambitiös för att jag kan.

Och jag får höra att jag är så OTREVLIG. Vår kommunikatör läste en sak jag skrivit och hon sa att klart man kan ta illa upp för det finns inga känslor i det.

Eh? Tror ni att mina manliga kollegor får höra sådant? Nej då skrockar folk och säger att "jaaa tyyyypiskt honom". Men jag som kvinna ska straffas för att jag är påläst och inte gillar lull lull. Sist när jag skrev antog jag en osäkrare ton och hoppade över hälften av argumenten. Jag har ännu inte fått något klagomål.

Fy fan att jag vek mig.

Jag måste säga att jag börjar jobba åt det hållet. Jag är väldigt kortfattad och avskalad. Jag har rent tekniska förklaringar eller förklaringar enligt författningar. Jag kan även slita fram fakta från många olika håll och kanter som dödar argument och spekulationer. Jag är rätt ambitiös för att jag kan.

Och jag får höra att jag är så OTREVLIG. Vår kommunikatör läste en sak jag skrivit och hon sa att klart man kan ta illa upp för det finns inga känslor i det.

Eh? Tror ni att mina manliga kollegor får höra sådant? Nej då skrockar folk och säger att "jaaa tyyyypiskt honom". Men jag som kvinna ska straffas för att jag är påläst och inte gillar lull lull. Sist när jag skrev antog jag en osäkrare ton och hoppade över hälften av argumenten. Jag har ännu inte fått något klagomål.

Fy fan att jag vek mig.

Det där är ju en riktig klassiker. Kvinnor förväntas vara mer osäkra och emotionella, annars avfärdas de som otrevliga och bitchiga.

Jobbar i ett stort möbelvaruhus. Ibland kommer det fram män och bestämt hävdar att skyltexen inte är likadan som våran till salu. Sen står man där förgäves och försöker förklara att de visst är likadana men mannen påstår att skyltexet är större/mindre/andra funktioner/what ever tills frugan tröttnar och plockar en vara i alla fall.
Sjukt irriterande. :meh:

Åh.. jag har inte heller någon lösning på problemet (än) meeen den här tråden får mig att tänka på så många gånger som jag blivit tokig på män utan att veta hur sjutton jag ska agera.

Som när jag skulle köpa ett nytt filter till ett kameraobjektiv, går in i en kamerabutik och förklarar extremt detaljerat vad jag ska ha. Vilken typ av filter, vilken storlek osv. Först börjar mannen i kassan säga att jag har fel ang vilken storlek på filtret det är och undrar "hur jag kan veta det". Tja, dels är det min kamera och mitt objektiv, jag har koll på min utrustning, dels står det på objektivlocket hur stort filter det ska vara... I alla fall, mannen lyckas efter ett tag få fram rätt filter. Då ska han "vara snäll och hjälpsam" och visa mig hur man monterar på filtret :banghead:

Alltså, om jag går in i en butik, förklarar tydligt och rakt exakt vad jag ska ha, är det då inte troligt att jag även vet hur prylen ska användas?! Jag försökte protestera och säga att jag faktiskt kunde. Svaret "Nejmen, titta här nu så ska du få se".

När jag berättade om händelsen för (manliga) fotografvänner så blev de smått chockade och sa att de aldrig varit med om något liknande. Samtliga kvinnliga fotografvänner kände igen sig i min berättelse.

Det var varken första eller sista gången som jag fått ungefär sådant bemötande, just när det handlar om någon form av teknikprylar.
Jag skulle ha bromsbelägg till min bil. Jag gick till märkesbutiken och förklarade exakt vad jag skulle ha. Gubben bakom disken frågade flera gånger om det var precis det jag skulle ha. Riktigt säker? Japp svarade jag.
Fick en onödigt stor kartong, betalade och gick ut till bilen. Där öppnade jag kartongen och det var inte alls rätt delar. Så jag gick in till affären igen och frågade vad jag fått och varför jag inte fått rätt delar.
Nej men din bil har inte just de delarna du frågar efter var svaret.
Jodå, jag har ju själv sett dom bytas förut.
Efter lite grejande i datorn kom han fram till att jag hade just modellnumret xxx på bilen och just den modellen hade de här delarna. Så till slut fick jag rätt saker.

Men så jäkla fräck gubbe som utan att säga något sålde helt andra delar än de jag frågat efter bara för att han antog att jag var förvirrad. Tur jag visste hur de skulle se ut, kul att åka 16 mil hem till pappa för att byta och komma med helt fel saker.

Jag skulle ha bromsbelägg till min bil. Jag gick till märkesbutiken och förklarade exakt vad jag skulle ha. Gubben bakom disken frågade flera gånger om det var precis det jag skulle ha. Riktigt säker? Japp svarade jag.
Fick en onödigt stor kartong, betalade och gick ut till bilen. Där öppnade jag kartongen och det var inte alls rätt delar. Så jag gick in till affären igen och frågade vad jag fått och varför jag inte fått rätt delar.
Nej men din bil har inte just de delarna du frågar efter var svaret.
Jodå, jag har ju själv sett dom bytas förut.
Efter lite grejande i datorn kom han fram till att jag hade just modellnumret xxx på bilen och just den modellen hade de här delarna. Så till slut fick jag rätt saker.

Men så jäkla fräck gubbe som utan att säga något sålde helt andra delar än de jag frågat efter bara för att han antog att jag var förvirrad. Tur jag visste hur de skulle se ut, kul att åka 16 mil hem till pappa för att byta och komma med helt fel saker.
Just dn varianten är gammal och välkänd.
Inte manspaining, men väl ett omyndigförklarande av kvinnors kunskap.

Jag har råkat ut för det massor av gånger. Likaså ett par av mina vänner som är egenföretagare. Säljare som vägrar accetera att den kvinna som svarar är "chefen". Händer fortfarande så det är tyvärr inget som upphört. Än.

Just dn varianten är gammal och välkänd.
Inte manspaining, men väl ett omyndigförklarande av kvinnors kunskap.

Jag har råkat ut för det massor av gånger. Likaså ett par av mina vänner som är egenföretagare. Säljare som vägrar accetera att den kvinna som svarar är "chefen". Händer fortfarande så det är tyvärr inget som upphört. Än.
Många av de här historierna är ju minst sagt talande. Men jag håller med om att det inte är klockren mansplaining, eftersom även mannen - inte bara kvinnan - är kunniga i de här fallen. Däremot är det ju goda exempel på hur män inte fattar att kvinnorna i exemplen visste vad de talade om.

För några år sedan när jag gick på gymnasiet upptäckte jag av en slump att jag via min skoldator kunde komma åt facit till mängder av prov (som vi inte haft än) och kunde se samtliga elevers betyg på olika uppgifter. Jag gick genast till IT-ansvarig för att upplysa dem om detta.

Tror ni han lyssnade på vad jag hade att säga? Nej, jag fick en lång föreläsning om hur mappen sakerna låg i inte fanns på min dator (vilket jag visste) utan i en mapp som alla datorer på skolans nätverk hade tillgång till (vilket jag också visste). Jag sa som det var att ja, så är det MEN jag och alla andra elever kan fortfarande komma åt alla prov och alla betyg. Jag fick fortfarande förklarat för mig att det inte var på min dator sakerna fanns, så jag behöver inte oroa mig :banghead:

Det slutade med att en lärare hörde vår diskussion och tillsammans lyckades vi få den IT-ansvarige att tillslut lyssna på oss och släppa den jäkla diskussionen. Det hjälpte liksom inte att jag stod där med ett facit uppe på datorn för att visa, utan han skulle prompt förklara för mig om hur det låg till och att det inte alls var som jag sa :banghead:

Ett klockrent exempel var när en arbetskompis på fullt allvar förklarade för mig att hästar minsann aldrig nånsin ligger ner och sover. Han vägrade gå med på att han hade fel när jag förklarade att jo det gör de visst. Hans erfarenhet av hästar var att klappa dem på Skansen min typ att ha ridit och umgåtts med dem sen jag var i sexårsåldern (var väl gissningsvis i 35-års åldern då)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 466
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38