Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En annan variant vore att sälja det som kunden uttryckligen ber om.
Okej nu har jag tänkt lite mer. Jag har nog varit i mansplaining-situationer MEN jag lägger ingen energi på det.
Om jag märker att någon är ute och cyklar och det inte går att prata med personen så säger jag typ "jaja vi säger väl så" eller " okej vi kommer ju inte längre i den här diskussionen så låt osd byta samtalsämne" eller "vi säger ju egentligen samma sak fast på olika sätt, eller hur?"
Det brukar vara bra så i 10 gånger av 10 så jag vet inte, om det är jag som är immun eller er andra som hamnar i situationen och blir så irriterade att man funderar på det så länge så man sen skriver och driver tex en buke-tråd om det? Eller om ALLA ANDRA här inne har idioter i sin närhet.
Själv umgås jag med likasinnade mig själv och försöker undvika idioter..
Det är inte mansplaining. Det är strukturer. Som vi måste jobba bort.
Då har du missförstått mansplaining för det handlar inte om ungdom. Det handlar om kvinnor som blir utsatta av mäns förklaringar om något de vet mer om och det oavsett ålder. För det kvittar precis i vilken ålder kvinnan är och det handlar inte heller om utseende eller om någon är snäll utan om männen. Männens sätt att bete sig och nedvärdera kvinnor.Det är så lätt att hamna i "den där mannen var så dum"....
En del kommer kanske från förväntingar om att unga kvinnor är lite "dummare"? och möjligen "obetydliga"?
Jag kan jämföra mig med en person i min närhet. Min kollega är ung, blond och ...snäll.
I sammanhang där vi möter samma personer i samma roller så märker vi tydlig skillnad.
Varken män och kvinnor lägger inte märke till henne, alls. De glömmer bort henne och presenterar sig på nytt nästa gång de ses. När vi är på samma ställe så tilltalar man mig trots att det kanske är hon, den unga, som har kunnandet. Hon får inte gehör men om jag säger samma sak så lyssnar man på mig.
Det är ingen skillnad mellan män och kvinnor. Hon är ung och blond och man tror därmed inte att hon har varken efarenhet eller kunnande.
Jag känner igen det från min ungdom. Jag fick kämpa mig till anseende och att bli trodd och betrodd. Jag var ung och kvinna. Mina manliga kompisar hade inga av de problemen.
Japp.Mansplaining är ju en del av patriarkala strukturer.
Japp.
Men att behandla unga kvinnor nedlåtande är inte mansplaining. Det är bara en annan otrevlig del av fenomenet.
Ska vi diskutera hela det patriarkala mönstret blir det en jättediskussion.
Tror du missförstår mig.Då har du missförstått mansplaining för det handlar inte om ungdom. Det handlar om kvinnor som blir utsatta av mäns förklaringar om något de vet mer om och det oavsett ålder. För det kvittar precis i vilken ålder kvinnan är och det handlar inte heller om utseende eller om någon är snäll utan om männen. Männens sätt att bete sig och nedvärdera kvinnor.
Nej ålder har absolut inget med mansplaining att göra.Nej, men det lät som att du gjorde skillnad på fenomenet i sig och strukturer. När det i själva verket är en del av strukturerna. Ålder har inte något med mansplaining att göra.
Du är nog ganska ensam om att inte behöva lägga energi på det och du är säkert inte immun mot beteendet heller utan förmodligen är du omedveten och så van att du inte reflekterar över fenomenet. Det handlar inte heller om idioter utan om i övrigt normala och i övrigt trevliga män men mansroller sitter hårt och ibland trillar de dit även om de vet. För mig handlar det inte om irritation, det handlar om ett genuint människointresse där jag försöker förstå hur och med vilka medel man kan ändra destruktiva roller.Okej nu har jag tänkt lite mer. Jag har nog varit i mansplaining-situationer MEN jag lägger ingen energi på det.
Om jag märker att någon är ute och cyklar och det inte går att prata med personen så säger jag typ "jaja vi säger väl så" eller " okej vi kommer ju inte längre i den här diskussionen så låt osd byta samtalsämne" eller "vi säger ju egentligen samma sak fast på olika sätt, eller hur?"
Det brukar vara bra så i 10 gånger av 10 så jag vet inte, om det är jag som är immun eller er andra som hamnar i situationen och blir så irriterade att man funderar på det så länge så man sen skriver och driver tex en buke-tråd om det? Eller om ALLA ANDRA här inne har idioter i sin närhet.
Själv umgås jag med likasinnade mig själv och försöker undvika idioter..
Fast det handlar om strukturer. Det handlar om mansrollen. Att behandla unga kvinnor på det sätt du beskrev är inget annat än mansplaining och dessutom av en ögontjänare som har lärt sig, förmodligen den hårda vägen, att risken är större att en äldre kvinnan har mer att säga till om än en yngre och därför passar sig för att bete sig lika grisigt mot dem.Tror du missförstår mig.
Jag argumenterar emot att infoga den allmänna nedlåtande behandlingen av unga kvinnor i begreppet mansplaining.
Det är att göra det alldeles för brett - enligt min åsikt. Jag vill inte att vi ska halka in i hela den diskussionen.
Tycker att mansplaniningen är förtjänt av att ha en tråd för sig själv. Det finns nog med material att föra den diskussionen utan att blanda in hela strukturer.
Fast det verkar ju vara du själv som blandar in nedlåtande behandling av kvinnor? Som i inlägget jag citerar.Det är så lätt att hamna i "den där mannen var så dum"....
En del kommer kanske från förväntingar om att unga kvinnor är lite "dummare"? och möjligen "obetydliga"?
Jag kan jämföra mig med en person i min närhet. Min kollega är ung, blond och ...snäll.
I sammanhang där vi möter samma personer i samma roller så märker vi tydlig skillnad.
Varken män och kvinnor lägger inte märke till henne, alls. De glömmer bort henne och presenterar sig på nytt nästa gång de ses. När vi är på samma ställe så tilltalar man mig trots att det kanske är hon, den unga, som har kunnandet. Hon får inte gehör men om jag säger samma sak så lyssnar man på mig.
Det är ingen skillnad mellan män och kvinnor. Hon är ung och blond och man tror därmed inte att hon har varken efarenhet eller kunnande.
Jag känner igen det från min ungdom. Jag fick kämpa mig till anseende och att bli trodd och betrodd. Jag var ung och kvinna. Mina manliga kompisar hade inga av de problemen.
Till slut rann tålamodet och jag hängav mig åt ett klassiskt vredesutbrott som utmynnade i att han bara skulle hålla käften. Kanske inte helt professionellt, men effektivt.
(----)
Sinnet rann även där och jag sa att han kunde hitta någon som ville ha en föreläsning, själv tänkte jag åka till en annan affär.
Jag har valt bilverkstad utifrån att jag slipper mansplaining på den jag anlitar. De skulle kunna certifiera sig som mansplainingfria.@Myrten: En av anledningarna till att jag älskar min lokala datorbutik är att de är helt fria från mansplaining (enbart manlig personal). Jag är ingen datorexpert men jag vet vad jag vill ha/behöver och de ifrågasätter aldrig det. Sedan är de naturligtvis säljare, de visar alltid någon modell som är över min budget men inte på ett påträngande sätt
Min lokala järnhandel är också fri från fenomenet (de är dock enormt kunniga och har glatt svarat på alla mina korkade frågor ). Ägarens favorit bland sommarjobbarna var en tjej som kunde snacka skruv med de bästa Hon är numera blivande ingenjör.
Den lokala färghandeln drivs av ett gift par och hon är minst lika kunnig som honom och båda är enormt trevliga också.
Sådan verkstadf har jag också.Jag har valt bilverkstad utifrån att jag slipper mansplaining på den jag anlitar. De skulle kunna certifiera sig som mansplainingfria.