Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Så du har aldrig i ditt liv träffat en kvinna som gör samma sak?
Grattis i så fall. Det tror jag nog alla som börjat nya på en arbetsplats gjort.
Komma ny till en arbetsplats?
Hur menar du nu?

Ofta när man är ny på en arbetsplats så får man ju hjälp eftersom de som redan jobbar där har bättre koll på läget.
Eller menar du att du alltid kommer in som expert på nya arbetsplatser och att de nya kollegorna inte kan ngnting men ändå leker experter?

Den här tråden ger mig en j-la massa QED :meh:

Jag har stött på rätt många besserwissrar även om det varit en viss övervikt av det manliga könet. Men en sådan har som sagt en annan framtoning än en mansplainer.

För mig är en mansplainer en man som vill visa sin välvilja gentemot stackars okunniga kvinns. Eftersom de är så fast förankrade i den traditionella mansrollen krävs det mer eller mindre en yxa för att få dem att förstå att det är ett vansinnigt tröttsamt patriarkalt beteende.

Min man mansplainar ibland. Då säger jag åt honom att sluta och att han är fånig :D det brukar funka :p Är det någon annan än min man och det är i en professionell situation slår jag dem bildligt i huvudet med min geologhammare.

Har inget svar på ursprungsfrågan, men bara att uttrycket spritt sig kan bidra till att folk funderar ett varv extra, tro det eller ej! Jag satt för ett tag sen på ett möte med ett par manliga kollegor, där den ena börjar berätta om en sak för oss två andra. I själva verket exakt samma sak som jag berättade för dem på mötet innan. Jag suckar djupt inombords men (för) snäll som jag är säger jag inget. Döm min förvåning när kollegan helt plötsligt avbryter sig själv och säger: ”Öhh håller jag på med mansplaining nu?” :D

Kanske sluta se beteendet som könsbundet?

Fast det är ju det.

Senast idag blev jag mansplainad så min make tappade hakan.

Jag och hela familjen befann oss på Drottningholms hundöar för att låta dårarna rusa lite. Eftersom det var många hundar bar jag valph 15 v för att han i lugn och ro skulle kunna kolla in omgivningarna och inte råka ut för något obehagligt. Jag vet ju inte hur andras hundar uppför sig.
Helt plötsligt stövlar det fram en man, pekar på valph och säger: SLÄPP ner valpen! De måste lära sig!

Jag replikerade att jag släpper ner valpen bland ca 40 främmande hundar när helvetet fryser till is. Min vuxna hade träffat en kompis av samma ras, de bryr sig inte om andra hundar öht då.

MAN replikerar ”släpp ner den då, min hund gillar valpar”.

Jag tänker: till frukost.

Går vidare. Bärandes valph.

1: det är min valph.
2: det är min valph.
3: det är min valph.
4: INGEN av de typ 10 kvinnor som kom fram klappade utan att fråga eller ifrågasatte att jag bar honom. Några kommenterade att de tyckte det var bra.

Fast det är ju det.

Jag och hela familjen befann oss på Drottningholms hundöar för att låta dårarna rusa lite. Eftersom det var många hundar bar jag valph 15 v för att han i lugn och ro skulle kunna kolla in omgivningarna och inte råka ut för något obehagligt. Jag vet ju inte hur andras hundar uppför sig.
Helt plötsligt stövlar det fram en man, pekar på valph och säger: SLÄPP ner valpen! De måste lära sig!

Jag replikerade att jag släpper ner valpen bland ca 40 främmande hundar när helvetet fryser till is. Min vuxna hade träffat en kompis av samma ras, de bryr sig inte om andra hundar öht då.

4: INGEN av de typ 10 kvinnor som kom fram klappade utan att fråga eller ifrågasatte att jag bar honom. Några kommenterade att de tyckte det var bra.

Alltså jäva hundgubbar till att kommentera (beordra) sådana saker. Har hänt mig så jävla många gånger. Jag brukar bara svara med ett "Nä" och gå iväg numera. Chockerande i dessa gubbars ögon!

Fick senast höra att mina hundar var arga på hans hund för att dom inte fick vara lösa . Jag körde drag med hundspann, hur dom skulle vara lösa och jobba samtidigt hade han inte svar på.

Fast det är ju det.

valph?

Alltså jäva hundgubbar till att kommentera (beordra) sådana saker. Har hänt mig så jävla många gånger. Jag brukar bara svara med ett "Nä" och gå iväg numera. Chockerande i dessa gubbars ögon!

Fick senast höra att mina hundar var arga på hans hund för att dom inte fick vara lösa . Jag körde drag med hundspann, hur dom skulle vara lösa och jobba samtidigt hade han inte svar på.
För att inte tala om alla de som KRÄVER (mer eller mindre) att hundarna ju måste få GÖRA UPP! För så fungerar det ju, mellan hundar.

Eh.......

Fast det är ju det.

Jag har inte mindre än tre gånger fått förklarat för mig av äldre herrar att det är en Finsk Spets jag har. De har minsann haft sådana hela livet - en gick så långt som att det minsann var ett modernt påhitt det här med 'nya' hundraser när jag talade om att det var en shiba.
Säg det till japanska folket.

Igen - inte en endaste kvinna har ifrågasatt hurvida jag vet vilken typ av hund jag har. Någon har sagt att min hund var ful, men då är man helt enkelt oförskämd och inte något annat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar