Mansplaining, detta märkliga fenomen.

När vissa gör det till en sport att förstöra trådar bara för att kunna få ryggdunkningar från såna som håller med, är det dags att tillrättavisa dessa. FYI kallas det moderering.

Jag kunde inte hålla med mer, fast åt andra hållet då. Alltid samma lilla klick som inträder, när en tråd handlar om kvinnor och olika former av förtryck som sedan derailas med "inte alla män!!!", "AMEN kvinnor då, är ju inte ett dugg mycket bättre!", "JAG mötte faktiskt en kvinna en gång som betedde sig precis likadant!", "jaha, allt ska bli könsneutralt men det enda ni kan prata om är kön minsann!", "kvinnor kan också våldta/mörda/sextrakassera/whatever floats your bias-boat".

Oerhört tröttsamt. :meh:

Jag kunde inte hålla med mer, fast åt andra hållet då. Alltid samma lilla klick som inträder, när en tråd handlar om kvinnor och olika former av förtryck som sedan derailas med "inte alla män!!!", "AMEN kvinnor då, är ju inte ett dugg mycket bättre!", "JAG mötte faktiskt en kvinna en gång som betedde sig precis likadant!", "jaha, allt ska bli könsneutralt men det enda ni kan prata om är kön minsann!", "kvinnor kan också våldta/mörda/sextrakassera/whatever floats your bias-boat".

Utmärkt sammanfattat!

Jag är väl en cynisk bitterfitta men jag har noll tilltro till att vissa människor kommer förändras. Män som mansplainar brukar inte vara öppna för nya perspektiv. Jag försöker att ignorera. Man kanske kan släcka ut beteendet om personen liksom får noll respons?
Annars så har jag iaf inte lagt energi på ngn lost cause..

Helt ratt!
Den enda fordelen den klicken av mannirskor har lettt till, ar att jag har blivit mycket mera odmjuk gentemot andras upplevelser och erfarenheter. Om jag kan prata med en resonabel man, som jag kommer overrens med i stort, och denne man inte forstar hur street harassment kan vara ett problem, nar det for mig ar verklig vardag allt for ofta - det ar liksom en fundamental del av min verklighet och nagot som ger mig obehag och otrygghet, men finns inte alls i hans verklighet, och darfor lagger vi in olika varderingar och prioriteringar i fragan.

Sadana konversationer har lett till att jag blivit mycker mer medveten om att min verklighet ar inte den enda verkligheten, och jag ar mycket battre pa att lyssna pa perspektiv fran e.g. PoC och LGBT+.
Sa. Ever cloud has a silver lining, I guess.

Helt ratt!
Den enda fordelen den klicken av mannirskor har lettt till, ar att jag har blivit mycket mera odmjuk gentemot andras upplevelser och erfarenheter. Om jag kan prata med en resonabel man, som jag kommer overrens med i stort, och denne man inte forstar hur street harassment kan vara ett problem, nar det for mig ar verklig vardag allt for ofta - det ar liksom en fundamental del av min verklighet och nagot som ger mig obehag och otrygghet, men finns inte alls i hans verklighet, och darfor lagger vi in olika varderingar och prioriteringar i fragan.

Sadana konversationer har lett till att jag blivit mycker mer medveten om att min verklighet ar inte den enda verkligheten, och jag ar mycket battre pa att lyssna pa perspektiv fran e.g. PoC och LGBT+.
Sa. Ever cloud has a silver lining, I guess.

Just den typ av klick jag refererar till är dock av en annan sort. Uttrycker man sig på sådant sätt som "inte alla män!" eller "kvinnor kan också vara rövhattar!!", så står man ofta så väldigt fast i frågan att eventuell motargumentation rinner av en likt vattnet på en gås. Någon djupare analys om könsstrukturer finns inte, för det är bara ett vänsterextremistfeministiskt påhitt. Just därför blir det så tröttsamt, för det blir inget som helst utbyte i diskussionen, och det sker om och om igen, i tråd efter tråd. Jag har upprepat mig till förbannelse och är ärligt talat trött på att ens ge mig in i en del diskussioner på Buke längre, för man vet vilka som kommer vara där, och dra sina tröttsamma mantran om och om igen, och tillslut blir en givande diskussion något helt annat på grund av dessa användare.

Jag har inga bekymmer med LGBTQ+ eller PoC-diskussioner, de omger jag mig av dagligen. Men det är inte sådana diskussioner jag avser.

Just den typ av klick jag refererar till är dock av en annan sort. Uttrycker man sig på sådant sätt som "inte alla män!" eller "kvinnor kan också vara rövhattar!!", så står man ofta så väldigt fast i frågan att eventuell motargumentation rinner av en likt vattnet på en gås. Någon djupare analys om könsstrukturer finns inte, för det är bara ett vänsterextremistfeministiskt påhitt. Just därför blir det så tröttsamt, för det blir inget som helst utbyte i diskussionen, och det sker om och om igen, i tråd efter tråd. Jag har upprepat mig till förbannelse och är ärligt talat trött på att ens ge mig in i en del diskussioner på Buke längre, för man vet vilka som kommer vara där, och dra sina tröttsamma mantran om och om igen, och tillslut blir en givande diskussion något helt annat på grund av dessa användare.

Jag har inga bekymmer med LGBTQ+ eller PoC-diskussioner, de omger jag mig av dagligen. Men det är inte sådana diskussioner jag avser.

Ja du har ratt, missade en nyans dar!

Anekdot.
Jag har fått förklarat av en kvinna att jag har fel i hur det känns i kuken när man knullar.

Anekdot II.
Det var på ett hästforum på Internet.
Lägger till att motiveringen var att jag hade bara erfarenhet av en enda kuk vid knullandet, medan hennes erfarenhet grundades på "ett avsevärt antal".

Dåså. Några sidor in i den här diskussionen har vi ju då både klarat av begreppsanalysen - dvs klargjort vad mansplaining är och hur det skiljer sig från tex nörderi, besserwissrar och kompetens. Vi har också fått flera exempel på just mansplaining serverade, som på silverfat, om än säkert oavsiktligt från servitörernas sida.

Så då återstår TS fråga: Vad kan man göra för att få bukt med problemet, eller åtminstone skydda sig själv från det?

Dåså. Några sidor in i den här diskussionen har vi ju då både klarat av begreppsanalysen - dvs klargjort vad mansplaining är och hur det skiljer sig från tex nörderi, besserwissrar och kompetens. Vi har också fått flera exempel på just mansplaining serverade, som på silverfat, om än säkert oavsiktligt från servitörernas sida.

Så då återstår TS fråga: Vad kan man göra för att få bukt med problemet, eller åtminstone skydda sig själv från det?
Rent krasst? Isolera sig. När man möts av det, så antar jag att åskådliggörande kan vara värt ett försök om det är en människa man måste umgås med ofta. Annars tycker jag att det är effektivt att helt ignorera eller faktiskt, om inget hjälper och man inte måste ha en vidare relation med typen, vända ryggen till och gå...

Rent krasst? Isolera sig. När man möts av det, så antar jag att åskådliggörande kan vara värt ett försök om det är en människa man måste umgås med ofta. Annars tycker jag att det är effektivt att helt ignorera eller faktiskt, om inget hjälper och man inte måste ha en vidare relation med typen, vända ryggen till och gå...
Ja i de fallen där man inte måste ha en vidare relation är det enkelt. Då är mansplainingen enbart :banghead: störigt. Det svåra kommer då man inte kan gå eller när relationen i övrigt är så mycket värd för en att man inte vill gå. Det måste helt enkelt finnas något sätt att åskådliggöra det hela på ett sätt där mottagaren inte går i försvar och därmed slutar lyssna.

Medvetenhet. Ju mer medvetna vi är om företeelsen desto snabbare kan vi känna igen det när det dyker upp. Sen tror jag nonchalans/ignorering initialt är bästa medicinen - eftersom det är uppmärksamhet som efterfrågas. Sekundärt om så behövs; att lyfta ner dem från tronen.

Din blick verkar också vara en bra metod. Men det beror ju också på den aktuella situationen, om det är genomförbart eller inte.

Jag tycker att det är svårt när mina studenter mansplainar på lektionstid. Det är ju som när mansplainern ingår i dina grupper. Man måste ändå bete sig hyfsat mot sina deltagare.

Jag tycker också det oftast är bäst att bara ge dem en avmätt blick och ignorera. Som yngre försökte jag bemöta med motargument, förklara, vara trevlig etc.
Numer inser jag när det är lönt och inte. Oftast är det inte värt min energi.

Hade en kurs förut och en man var med iom att han kört. Det var första kursen för en del närvarande och vi skulle ha teori om ridning och hästutbildning med fokus på hållbarhet.
När jag då som ung tjej inleder med att ”hästar är ju inte skapta för ridning..” och då pratar om hur vi måste träna dem för att de inte ska gå sönder om vi ska rida tycker den här mannen det är lämpligt att försöka starta en diskussion om huruvida man kan veta att de inte är skapta för ridning. Han menade på att jag visste ju inte hur Gud tänkt etc..
Där sitter ett gäng betalande kvinnor och han försöker förstöra den tid de har på sig med mig genom att dra sina saker.
Idag med mer skinn på näsan tystar jag ju sånt direkt. Men där och då tog det tid från kvinnorna. Även om jag då lade på extra tid för att de skulle få sitt iaf.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 204
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V