Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Din blick verkar också vara en bra metod. Men det beror ju också på den aktuella situationen, om det är genomförbart eller inte.

Jag tycker att det är svårt när mina studenter mansplainar på lektionstid. Det är ju som när mansplainern ingår i dina grupper. Man måste ändå bete sig hyfsat mot sina deltagare.

Ja, det är jättesvårt. Fördelen här är att de ofta är dubbelt så gamla som mig, så om jag skiter i dem när de mansplainar verkar det inte gå in i deras verklighetsuppfattning att de blir ignorerade. Det händer helt enkelt inte att småflickor ignorerar kloka äldre män.

Ibland kan det gå att vända mansplainingen till en konstruktiv instruktion, men i längden tror jag det uppmuntrar dem.

En återkommande student som avbröt undervisning skulle jag nog be spara sina föreläsningar tills han stod på andra sidan podiet...

Vad kan man göra för att få bukt med problemet, eller åtminstone skydda sig själv från det?

Jag kom på att jag faktiskt har en strategi för att hantera det. Okända människor orkar jag inte lägga så stor vikt vid (om jag inte blir galen och fräser till såklart, två ytterligheter där :D) men jag har ju en klar mansplainare i min familj. Jag brukar bara identifiera vad som händer och sen ha överseende med det hela samt försöka styra bort samtalet på något annat. Han är åt det äldre hållet och jag tror han tycker det är jobbigt att jag är mycket mer utbildad än han.

Sen tror jag ju också på en generell diskussion kring fenomenet med så många som möjligt. Utan synliggörande ingen åtgärd för då rullar ju allt bara på i gamla hjulspår. En skulle ju kunna testa att ta upp mansplaining någon gång då det inte händer utan bara som ett samtalsämne vilket kanske skulle göra mottagaren mer mottaglig. Liksom inte säga "DU mansplainar" utan bara diskutera kring fenomenet. Det kanske skulle få mansplainare att se problemet hos andra och kanske hos sig själv så småningom?

Kanske sluta se beteendet som könsbundet?
Finn två fel.

1. Fenomenet ÄR könsbundet. Möjligen existerar inte fenomenet i verkligheten, och då är det ju en annan femma. (Jfr Gud, vi kan prata om Gud oavsett om han finns eller inte. Men vi kan inte gärna säga att Gud inte är Gud.)
1b. OM fenomenet inte existerar i verkligheten, så är det obegripligt att så ofta okunniga män lägger ut texten som om de vore kunniga, inte minst inför kvinnor.
2. Inget i mina erfarenheter talar för att det inte är "könsbundet", som du uttrycker det. (En enda kvinna har gjort motsvarigheten till att mansplaina mig på arbetstid, och hon var i könskorrigerande behandling som male to female. Jag bedömde hennes beteende som att könskorrigeringen ännu inte var helt klar.)

På vilket sätt skulle man slippa mansplaining om man inte såg det som könsbundet? Ösregnar det så blir man blöt, även om man kallar det torka.

Så den personligheten som förklarar på ett nedlåtande sätt är alltid manlig?
Varför göra sig själv till nåt slags offer för patriarkatet hela tiden?

Sen för att förändra ngt sånt här tror jag på tid och att man långsamt medvetandegör folk och att fler och fler av oss säger ifrån, ignorerar, det förs ut i medier etc.

Vissa är ju så låsta i sin gamla, förlegade värld och så oförmögna att sätta sig in i andras perspektiv att det känns omöjligt att som ensam person ändra deras synsätt. Det kommer nog ta många försök och lång tid med vissa.
Det finns ju gott om folk som funnit metoder att inte behöva lyssna, känna in, ta hänsyn. Ofta de med leverage liksom, antingen i form av makt, hett humör, lite gränslöst/vasst beteende etc.

Och många gånger ser de ju så mkt ner på folk med andra åsikter att de därför inte tar in.

Mycket märkligt att ni aldrig träffat en kvinna med detta beteendet?
Eller ligger det i att ni tolkar det olika beroende på vem som förklarar?

Men det klart, vill man vara ett offer så är det rätt lätt.

Men vadå offerrollen? Måste en hela tiden vara ett offer för att en pekar på strukturer en irriterar sig på och önskar förändra? Jag ser mig inte direkt som ett offer när jag blir utsatt för mansplaining, snarare tvärt om faktiskt. Jag inser ju att det finns något hos mig som den här mannen känner sig hotad av och därför reducerar han mig till någon som måste få saker Förklarade för sig.

Nej, jag har sedan jag började lägga märke till mansplaning faktiskt aldrig träffat en kvinna som mansplainat något för mig.

Så den personligheten som förklarar på ett nedlåtande sätt är alltid manlig?
Varför göra sig själv till nåt slags offer för patriarkatet hela tiden?
Det finns en förklaring av begreppet mansplaining tidigt i tråden. Det behöver inte vara nedlåtande, nedlåtande är mer ett tonfall. Mansplaining är när en man förklarar något för en kvinna som hon vet mer om än han. I exemplet tidigare i tråden förklarade en man en bok han inte läst för kvinnan som skrivit den.

Om jag blev utsatt för det hoppas jag att jag skulle reagera ungefär så här:

"Vänta här, varför förklarar du det här för mig? Vad får dig att tro att jag inte är medveten om det här?"

Och bara upprepa den frågan tills de antingen ger upp eller går därifrån. Vet inte om det är smart men kanske kan öppna ögonen på den mer mottagliga och i annat fall bli av med den inte lika mottagliga.

Prova att som kvinna sitta i teknisk telefonsupport. :angel: Trots att de ringde Mig för att få hjälp och jag faktiskt både hade utbildning för och hjälpprogram till programvaran fick jag otaliga gånger förklarat för mig att det jag bad dem göra/frågade om givetvis inte skulle fungera.
Manliga kollegor hade aldrig det problemet. Kvinnliga kunder gav mig aldrig det problemet.
Ibland fick det helt enkelt sluta med ett: "I så fall kan jag inte hjälpa dig, nu avslutar jag samtalet."

Det har aldrig heller förekommit att främmande kvinnor kommit fram till mig och velat förklara vilken hundras jag har. Ehum.

Det ÄR ett fenomen.. fast faktum är att det verkar vara ganska svenskt, nu när jag tänker efter? Eller också har jag bara inte rört mig inom samma yrkesområden och intressen här.
Eller också är jag äldre och har slutat lyssna. ^^
Vad man ska göra åt det vete sjutton.

Vissa är ju så låsta i sin gamla, förlegade värld och så oförmögna att sätta sig in i andras perspektiv att det känns omöjligt att som ensam person ändra deras synsätt. Det kommer nog ta många försök och lång tid med vissa.
Det finns ju gott om folk som funnit metoder att inte behöva lyssna, känna in, ta hänsyn. Ofta de med leverage liksom, antingen i form av makt, hett humör, lite gränslöst/vasst beteende etc.

Och många gånger ser de ju så mkt ner på folk med andra åsikter att de därför inte tar in.

Jag orkar sällan eller aldrig kämpa med de enskilda fallen, utan jag sätter min fulla förtröstan till evolutionen. För ärligt talat: VEM vill ligga med dessa män som är oförmögna att erkänna och uppskatta din kunskap, din utbildning, din allmänbildning som kvinna, i någon slags patetiskt förlegad syn på sig själv som det självklara familjeöverhuvudet/alfahannen som ska vägleda de små förvirrade kvinnorna genom livet?

Jag vill det definitivt inte. Och jag hoppas och tror att det blir färre och färre kvinnor som vill det också i nästa generation. Och att mansplaining-genbanken därmed utarmas för gott.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 465
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar