Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Menar du att vi ska komma undan det fakta att hon ÄR kvinna? Eller att Anders skulle vara man?

Hur du än vänder på det vänder sig en man till en kvinna i det här fallet och gör PRECIS EXAKT det vi pratar om är ett upplevt problem.
Det är ett pågående samtal i tråden, att det är LenaH som råkar vara kvinna som är moderator som är i realtid i diskussionen - nej det här är bara tröttsamt. Skulle Anders ha taggat en manlig moderator istället då? Vad hade Anders ha kallats då om han inte tog diskussionen med den närvarande moderatorn bara för att hon är kvinna?

Det är ett pågående samtal i tråden, att det är LenaH som råkar vara kvinna som är moderator som är i realtid i diskussionen - nej det här är bara tröttsamt. Skulle Anders ha taggat en manlig moderator istället då? Vad hade Anders ha kallats då om han inte tog diskussionen med den närvarande moderatorn bara för att hon är kvinna?
Visst är det tröttsamt, du hittade precis det rätta ordet.

Jag befarar att vi är snubblande nära att du börjar mansplaina oss andra om vad mansplaining är och inte är, här.

Grejen är att kön alltså spelar roll. Du drabbas inte av den form av mansplaining som TS drabbas av, och du vet därför ingenting om det från TS roll i livet.

Om du dessutom inte kan skilja mellan konstruktiv kritik på en uppsats och mansplaining, så rekommenderar jag faktiskt att du just nu ligger ganska lågt i frågan.

Spot on...

Man kan mycket väl få mansplaining som svar, när man efterfrågar konstruktiv kritik. I rummet kan tex finnas tio personer. Man ber om synpunkter. Oavsett kön, så är kanske 5 av de 10 kompetenta att ge konstruktiv kritik. Ändå tar en man som inte är det till orda. Det blir mansplaining, inte en fråga om hur det "tas emot".

(Obs, detta säger inget om @ptr s fall.)

Detta är ett oerhört vanligt fenomen i mitt jobb. Ofta har jag en grupp med kvinnliga elever, och så är det några äkta makar med (why?). Vilka försöker ta plats på teorilektionerna? Makarna (som inte deltar i kursen, märk väl). Vilka avbryter pågående lektioner för att deklarera att de har insett djupa sanningar om aktiviteten som "ni tjejer nog inte tänkt på"? De medföljande männen...

Detta är ett oerhört vanligt fenomen i mitt jobb. Ofta har jag en grupp med kvinnliga elever, och så är det några äkta makar med (why?). Vilka försöker ta plats på teorilektionerna? Makarna (som inte deltar i kursen, märk väl). Vilka avbryter pågående lektioner för att deklarera att de har insett djupa sanningar om aktiviteten som "ni tjejer nog inte tänkt på"? De medföljande männen...
Fy fan så nedsättande och förargande just den här anekdoten var. Jag skulle nog inte veta vad jag skulle göra av mig själv.

Fy fan så nedsättande och förargande just den här anekdoten var. Jag skulle nog inte veta vad jag skulle göra av mig själv.
Det blir vardagsmat när man jobbar som instruktör inom ett specialområde, och ser ut som en tjej som knappt kommit ur tonåren.

Speciellt det där "hörrni flickor, det här ser ju jättespännande ut, men har ni tänkt på *insert random "brilliant" idé*. Gärna när vi "flickor" är mellan 32-70 år gamla och har mer sammanlagd erfarenhet i hagen än han har år på nacken.

Hände senast på nyårsafton. Jag höll på att spy...

Jag tycker det är en fråga du får ta med @Gunnar . Jag åsiktsmodererar inte (inte avsiktligt iallafall) och jag har rätt att uttrycka min egen åsikt i de ämnen som berör mig.
Jag förstår dock att du upplever det som ett problem men om gruppen är så liten så torde problemet vara ännu mindre.

Varför då? När vissa gör det till en sport att förstöra trådar bara för att kunna få ryggdunkningar från såna som håller med, är det dags att tillrättavisa dessa. FYI kallas det moderering.

Det blir vardagsmat när man jobbar som instruktör inom ett specialområde, och ser ut som en tjej som knappt kommit ur tonåren.

Speciellt det där "hörrni flickor, det här ser ju jättespännande ut, men har ni tänkt på *insert random "brilliant" idé*. Gärna när vi "flickor" är mellan 32-70 år gamla och har mer sammanlagd erfarenhet i hagen än han har år på nacken.

Hände senast på nyårsafton. Jag höll på att spy...

Det värsta är att såna män tillsammans med ”för vek” kursledare kan fullkomligt förstöra kursen för alla som är på riktigt intresserade. Så det gäller att stoppa ångvälten innan den får upp farten. (Mansplainers är inte på riktigt intresserade, för de vet redan allt mycket bättre.)

Varför då? När vissa gör det till en sport att förstöra trådar bara för att kunna få ryggdunkningar från såna som håller med, är det dags att tillrättavisa dessa. FYI kallas det moderering.
Åhh äntligen kom jag på vad FYI står för. Jag vägrar googla alla könstiga förkortningar utan tänker att jag ska baske mig komma på det själv. For your information alltså.
Gu vad bra att moderatorerna blev informerade om vad moderering är.

Det värsta är att såna män tillsammans med ”för vek” kursledare kan fullkomligt förstöra kursen för alla som är på riktigt intresserade. Så det gäller att stoppa ångvälten innan den får upp farten. (Mansplainers är inte på riktigt intresserade, för de vet redan allt mycket bättre.)
Javisst! Varje minut de får är en för mycket. Ännu svårare när de faktiskt är deltagare och "har rätt" att ta plats. Det är en konst att få alla deltagare att känna att de fått ta sin tid!

Anekdot. Min svåger vill väldigt gärna vara hundexpert. Samtliga av familjens 5 hundar av extremt olika raser har alla blivit aggressiva och osäkra, skäller, nafsar och flyr.
Men han har minsann bemästrat de mest vilda bestar (befälsutbildning på sent 70-tal där han provat skydds en gång) och då jag haft bruksras/vakthundar i 30 år har jag fått många föreläsningar av honom av ingen anledning alls.
En gång fick jag nog. - Alltså har du haft mycket hundar under din uppväxt? (han har varit ihop med min syster sen han var 19). För era hundar har ju haft så mycket problem så vilken hund är det du dresserat?
Sagt med mycket oskyldig undrande röst.
Nu är min svåger smart nog att inse när han är i ett hörn så han svarade sanningsenligt.
"-Jag har aldrig haft hund innan Laban" (deras första jycke som omplacerades då han som lycklig tonårslabbe gjorde över med hela familjen - han kom därifrån i tid faktiskt).
Sen pratade vi inte mer om det och det har hållt i sig i flera år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 199
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar