Bingo!Seriöst? När "mansplaining" är ett påhittat och sexistiskt uttryck för nedvärdera män. Precis som du försöker nu, ingen kan ta miste på det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bingo!Seriöst? När "mansplaining" är ett påhittat och sexistiskt uttryck för nedvärdera män. Precis som du försöker nu, ingen kan ta miste på det.
Mansplaining handlar om ovälkommet förklarande om något som kvinnan kan mer om och mannen mindre om
Olyckligt är inte rätt ord, det leder till att tro att avsikten inte är medveten men begreppet används mycket medvetet i syfte att nedvärdera män och är solklart sexistiskt.Jag tycker att det egentligen är ett olyckligt namn på en företeelse.
Jag tycker att det egentligen är ett olyckligt namn på en företeelse. Även om den är vanlig och har uppmärksammats just mellan män och kvinnor så är det ett allmänt problem vad gäller just retorik och har ingenting eller lite att göra med vilket kön eller social ställning de inblandade har.
Problemet med att detta och många andra tekniker som används för att vinna fördel över andra och framhäva sig själva - och där är detta med män vs kvinnor, akademiker vs arbetare mm ett allvarligt problem. Inte tal om annat!
Vad heter det när kvinnor mansplainar?
Kort efter att jag hade läst Solnits text, satt jag på tåget och läste i egenskap av expert en rejäl lunta från en statlig myndighet. Det syntes tydligt att det var just något från en myndighet jag läste, med loggor osv. Mannen bredvid mig på tåget, snappade upp titeln på luntan och satte igång med att förklara för mig hur det i själva verket förhåller sig. Jag svarade vänligt att jag faktiskt har skrivit en avhandling om just det där, och att det är därför jag granskar den här texten. Han fortsatte oberört att fritt spekulera över elementa på temat, tydligt utan grundkunskaper.Exakt så. Ursprunget kommer från Rebecca Solnits upplevelse på en fest.
”He kept us waiting while the other guests drifted out into the summer night, and then sat us down at his authentically grainy wood table and said to me, “So? I hear you’ve written a couple of books.”
I replied, “Several, actually.”
He said, in the way you encourage your friend’s seven-year-old to describe flute practice, “And what are they about?”
They were actually about quite a few different things, the six or seven out by then, but I began to speak only of the most recent on that summer day in 2003, River of Shadows: Eadweard Muybridge and the Technological Wild West, my book on the annihilation of time and space and the industrialization of everyday life.
He cut me off soon after I mentioned Muybridge. “And have you heard about the very important Muybridge book that came out this year?”
So caught up was I in my assigned role as ingénue that I was perfectly willing to entertain the possibility that another book on the same subject had come out simultaneously and I’d somehow missed it. He was already telling me about the very important book–with that smug look I know so well in a man holding forth, eyes fixed on the fuzzy far horizon of his own authority.
(——)
Mr. Very Important was going on smugly about this book I should have known when Sallie interrupted him to say, “That’s her book.” Or tried to interrupt him anyway.
But he just continued on his way. She had to say, “That’s her book” three or four times before he finally took it in.”
https://www.guernicamag.com/rebecca-solnit-men-explain-things-to-me/
(Mannen hade för övrigt inte läst boken han berättade för henne om - och som hon skrivit)
Som när Unionen hade en jourtelefon för mansplaining, och den absolut vanligaste typen av samtal kom från män som mansplainade varför mansplaining är ett felaktigt uttryck. Folk som hade viktiga saker på hjärtat kom inte fram i telefon, på grund av alla dessa nonsenssamtal.
När en talar om trollen liksom.
Exakt. Men då är man en partypooper som kommer och förstör eftersom det ju finns ETT URSPRUNG, en STORY, postad här i tråden. Att det är ett patroniserande sätt at avskriva att det är en typ av personlighet och inte ett kön som kör över andra människor på ett patroniserande sätt är nog inte så uppskattat att säga ens. Det är nog patroniserande - om det inte vore för att jag är kvinna. Vad himlarns jobbigt detta blev!...eller när män mansplainar för andra män?
Ja, det kommer jag ihåg! Det var så roligt. Och tragiskt.Som när Unionen hade en jourtelefon för mansplaining, och den absolut vanligaste typen av samtal kom från män som mansplainade varför mansplaining är ett felaktigt uttryck. Folk som hade viktiga saker på hjärtat kom inte fram i telefon, på grund av alla dessa nonsenssamtal.
Att vara ett arsle! Som det heter i alla dess former! oavsett vem till vem....eller när män mansplainar för andra män?
Hur ska man få i övrigt schyssta trevliga män att förstå att det är mansplaina de gör? Utan att då behöva få en mansplaining
Men det jag undrar över är då, vad heter det när jag som man drabbats av samma sak som ni beskriver? Både av män och kvinnor. Eller räknas det inte eftersom jag råkar vara man? Är det okej för dessa män att bära sig likadant åt mot andra män?Jag befarar att vi är snubblande nära att du börjar mansplaina oss andra om vad mansplaining är och inte är, här.
Grejen är att kön alltså spelar roll. Du drabbas inte av den form av mansplaining som TS drabbas av, och du vet därför ingenting om det från TS roll i livet.
Om du dessutom inte kan skilja mellan konstruktiv kritik på en uppsats och mansplaining, så rekommenderar jag faktiskt att du just nu ligger ganska lågt i frågan.
Men det jag undrar över är då, vad heter det när jag som man drabbats av samma sak som ni beskriver? Både av män och kvinnor. Eller räknas det inte eftersom jag råkar vara man? Är det okej för dessa män att bära sig likadant åt mot andra män?
Eftersom mansplaining, i den betydelse vi tillåter oss att diskutera det här, bygger på att det finns könsmaktsordning, en asymmetrisk maktrelation mellan könen och att det på det hela taget finns könsroller, så kan inte något "likadant" ske mellan män. Det är något annat som sker då. Kanske lika otrevligt, stöddigt, korkat, obildat och allmänt okunnigt, men något annat. Med nödvändighet. Det ligger i begreppet.
Men honung, kan du inte ta din Bukebitterhet och bearbeta den på ett sundare sätt?Exakt. Men då är man en partypooper som kommer och förstör eftersom det ju finns ETT URSPRUNG, en STORY, postad här i tråden. Att det är ett patroniserande sätt at avskriva att det är en typ av personlighet och inte ett kön som kör över andra människor på ett patroniserande sätt är nog inte så uppskattat att säga ens. Det är nog patroniserande - om det inte vore för att jag är kvinna. Vad himlarns jobbigt detta blev!
Åh vad rart! Tyckte du att den posten var konstruktiv i trådämnet? Tillförde den något till diskussionen? Bukebitterhet? Det är nästan så jag tycker det var en patroniserande passning från en civil moderator?Men honung, kan du inte ta din Bukebitterhet och bearbeta den på ett sundare sätt?
Obs! Ej mod.
Åh vad rart! Tyckte du att den posten var konstruktiv i trådämnet? Tillförde den något till diskussionen? Bukebitterhet? Det är nästan så jag tycker det var en patroniserande passning från en civil moderator?