Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Ja, med tanke på hur du tycker att en hästtjej skulle passa dig bra eftersom att du beskriver att du beter dig som ett djur, så är jag inte förvånad.
:rofl:
Har du ens läst vad jag skrev?

Ingenstans har optikern i fråga varit annat än mycket trevlig och seriös. De har kommit in och vägrat undersökas av annan än mannen. Trots att kvinnan i fråga är mer utbildad..

Om det sitter 30 människor och vill lära sig, har flugit in mig och betalat bra så ser inte jag varför jag ska lägga en massa av deras tid på en man som tar över och tar ifrån dem tid.
Det är inte "att småprata" om man hårt börjar ifrågasätta saker som är helt ovidkommande för den utbildningen.
Ingen av de samlade hade på något vis lärt sig träna sina hästar bättre efter att ha blivit av med 20-25 minuter till förmån för en monolog om hur Gud tänkt då han skapade oss alla.
Vissa kvinnor hade hästar som gått sönder av tidigare träning och det här var något som kunde hjälpa det djur de älskade att slippa avlivas. För andra var det här deras fristad och det de älskade mest att göra. Gemensamt var att alla ville lära sig så mycket som möjligt om ämne X och vi hade begränsad tid.
Ska vi då lägga den tiden på den här stackars mannen som bara måste få förklara hur Gud tänkt kring detta?

Iom att Gud omöjligen kan ha sagt det här till den här mannen så är det ju rätt tydligt mansplainande. Han vet inte men känner ändå att hans åsikt är så himla viktig att den trumfar det de här kvinnorna brinner för och älskar.
PRECIS sånna möter jag också med jämna mellanrum. Både när jag håller kurs, när jag går på kurs och i föreningssammanhang. Samtliga delar inställningen som visats här i tråden: Just DE är exceptionellt kloka och vill bidra med sina iaktagelser på ett småpratigt(föreläsande) sätt. Gärna mitt under en pågående föreläsning.

Jag skulle tvivla lika mycket på en manlig geolog som kommer i en punk-outfitt.

Nu blir jag nyfiken.

Du har alltså fördomar. Som handlar om så ytliga saker som klädval. Du anser 1) att punkoutfit är olämpligt för en geolog som vill bli tagen som seriös (av dig) 2) att det är lika olämpligt att vara kvinna och geolog som att vara punkklädd och geolog.

I så fall: hatten av. Jag blir matt av häpnad.

Har du ens läst vad jag skrev?

Ingenstans har optikern i fråga varit annat än mycket trevlig och seriös. De har kommit in och vägrat undersökas av annan än mannen. Trots att kvinnan i fråga är mer utbildad..

Om det sitter 30 människor och vill lära sig, har flugit in mig och betalat bra så ser inte jag varför jag ska lägga en massa av deras tid på en man som tar över och tar ifrån dem tid.
Det är inte "att småprata" om man hårt börjar ifrågasätta saker som är helt ovidkommande för den utbildningen.
Ingen av de samlade hade på något vis lärt sig träna sina hästar bättre efter att ha blivit av med 20-25 minuter till förmån för en monolog om hur Gud tänkt då han skapade oss alla.
Vissa kvinnor hade hästar som gått sönder av tidigare träning och det här var något som kunde hjälpa det djur de älskade att slippa avlivas. För andra var det här deras fristad och det de älskade mest att göra. Gemensamt var att alla ville lära sig så mycket som möjligt om ämne X och vi hade begränsad tid.
Ska vi då lägga den tiden på den här stackars mannen som bara måste få förklara hur Gud tänkt kring detta?

Iom att Gud omöjligen kan ha sagt det här till den här mannen så är det ju rätt tydligt mansplainande. Han vet inte men känner ändå att hans åsikt är så himla viktig att den trumfar det de här kvinnorna brinner för och älskar.
Om hon sade att hon hade mer utbildning till kunderna så ser jag mig helt motbevisad och bekymrad över samhället jag lever i, men det har inte framkommit.

Jag tycker dock inte att jag gjorde annat än att hålla med om att förklara snabbt att det var ovidkommande för gruppen av betalande klienter att han höll monolog.

Och om han förstår detta redan efter en mördande blick så är ju det uppenbar tidsbesparing, och personen slipper bli mer utskämd än han redan är.

:rofl:

PRECIS sånna möter jag också med jämna mellanrum. Både när jag håller kurs, när jag går på kurs och i föreningssammanhang. Samtliga delar inställningen som visats här i tråden: Just DE är exceptionellt kloka och vill bidra med sina iaktagelser på ett småpratigt(föreläsande) sätt. Gärna mitt under en pågående föreläsning.
Ofta återkommer föreläsaren efteråt och vill diskutera vidare för att det var en fördjupning av ämnet snarare än den generella delen som föreläsaren föreläste.

Något jag totalt respekterar när jag efter jag ställde min fråga får påpekat för mig att det finns andra i rummet som inte finner intresse i just den aspekten.

@ Migo Du är verkligen inte själv i det, tyvärr!

Jag har två dressyrtränare som är gifta, en man och en kvinna. Hur ofta får mannen, som tränar för kvinnan och tävlat lägre klasser, uppleva mansplaining? De är alltså båda två mycket skickliga och tränar för varann. Kvinnan har dock en riktigt utbildning inom både hästutbildning och är gymnasielärare i grunden. Hon har tävlat Grand Prix. Maken är superbegåvad och duktig. Men ingen utbildning på pappret och har tävlat lägre klasser.
Hur ofta får han oombedda föreläsningar av män. Vet inte om det hänt ens..

Precis som min farmors ex som skulle föreläsa för mig om hästar. Han hade ridit under lumpen, ganska kort tid alltså och på noll nivå. Jag hade ridit sen barnsben och arbetat med det x antal år. Men han visste givetvis mer och mansplainade på trots det.
Min farmor var rätt tuff. Så det där satte hon sen p för.

En över ett år gammal tråd handlar om mansplaining. Den är ganska lång. Om du läser hela, tror jag nog att du får svar på dina frågor.

Det du gör istället är att begära att få mansplaining förklarat för dig, och du säger dessutom mot förklaringarna. En viktig poäng för dig verkar vara att du själv inte mansplainar.

Vet du vad, jag föreslår att du läser Rebecca Solnits essä, Män förklarar saker för mig.
Jag hade bara blivit för arg när hon inte går in och annalyserar verenda potentiell aspekt så, nä jag tänker inte lägga pengar på psudo-vetenskap.

Om hon sade att hon hade mer utbildning till kunderna så ser jag mig helt motbevisad och bekymrad över samhället jag lever i, men det har inte framkommit.

Jag tycker dock inte att jag gjorde annat än att hålla med om att förklara snabbt att det var ovidkommande för gruppen av betalande klienter att han höll monolog.

Och om han förstår detta redan efter en mördande blick så är ju det uppenbar tidsbesparing, och personen slipper bli mer utskämd än han redan är.

Men varför ska hon behöva säga det? Hon är ju optiker. De ska undersökas av en optiker. Vad är problemet med att då undersökas av en av två optiker oavsett kön?

Nu blir jag nyfiken.

Du har alltså fördomar. Som handlar om så ytliga saker som klädval. Du anser 1) att punkoutfit är olämpligt för en geolog som vill bli tagen som seriös (av dig) 2) att det är lika olämpligt att vara kvinna och geolog som att vara punkklädd och geolog.

Nä, jag bara antog att eftersom hon inte verkade hålla med om att man på ens yttre kunde avgöra om en person är en wallflower eller ej menade att hon liknade den beige mannen från roy och rogers mack.

Jag säger inte att det inte finns punkare som är wallflowers, eller för den delen något om deras kompetens, jag menar bara att just wallflowerdelen går emot punkens principer.

Jag hade bara blivit för arg när hon inte går in och annalyserar verenda potentiell aspekt så, nä jag tänker inte lägga pengar på psudo-vetenskap.
Du är alltså inte intresserad av vad mansplaining är? Det är tex inte psuedo-vetenskap. Solnits gör inga som helst vetenskapliga anspråk i essän. Det är en essä, helt enkelt. Där begreppet myntas. Som du inte vill läsa, trots att du säger dig undra vad mansplaining är.

För att man har mer gemensamt med mannen i 9 fall av 10?

Om man måste göra ett val, utan andra förutsättningar än personens yttre, vad väljer man?

Men herregud! Varför går då kvinnor inte dit och ber om en kvinnlig optiker?
Och varför känner kvinnorna inget behov av att förläsa för vare sig manliga som kvinnliga optikern?
Varför kan kvinnor respektera ett yrkes kompetens?

Noll, det är därför jag går på fördomar.
Det är även därför jag aldrig skulle göra annat än att säga till någon som på en fest säger att den är arkelog än att fråga, "så du håller på med olika leror, stenar och deras egenskaper när det kommer till lantbruk? Gör ni något mer".

Jag vet inte om ni håller på med lera, och därför klassificerar du mig som mansplainer.
Jag anser dock mig själv vara mer öppensinnad då jag försöker lära mig, när ni mest verkar vilja döma

Eh, jag är GEOLOG, inte ARKEOLOG... en viss betydande skillnad mellan de två yrkena. Plus att varför går man på fördomar öht? Det är väl då bättre att säga: "Åh, jag har aldrig träffat en geolog förut. Vad gör du när du jobbar?".

Plus att varför går man på fördomar öht?

För att man är astråkig och inte har mer än så i skallen? :idea: Alltså jag baxnar över att en vuxen människa öppet erkänner att hen är såhär dömande, jag trodde i min enfald att de flesta åtminstone hade vett att skämmas över sånt...
Och så känner jag ett plötsligt och akut behov att återgå till den stil jag hade i tonåren, dvs mega-punk/goth. Och sedan chockera med mina enorma skills inom en mängd områden. :cool:

Nu blir jag nyfiken.

Jag kände ett plötsligt behov av att anlägga en tuppkam. Illrosa.

Nä, jag bara antog att eftersom hon inte verkade hålla med om att man på ens yttre kunde avgöra om en person är en wallflower eller ej menade att hon liknade den beige mannen från roy och rogers mack.

Jag säger inte att det inte finns punkare som är wallflowers, eller för den delen något om deras kompetens, jag menar bara att just wallflowerdelen går emot punkens principer.

Nej, jag ifrågasatte vad ens utseende har att göra med ens kunskap inom ett ämne.

@Privat_bondpojk_fast. Jag förstår att det här är svårt att greppa för dig, det är ofta det för män som har känt ett behov av att förklara saker och ting för kvinnor hela sitt liv. Att ens livsgärning helt plötsligt inte är uppskattad kan jag förstå känns jobbigt, men jag tror att ditt liv skulle kunna vara betydligt ljusare om du kanske kunde försöka ta ett steg tillbaka och fundera på om kvinnor faktiskt kanske kan det de håller på med? Det kan bli sjukt pinsamt för dig den dag du förklarar något för en kvinna som faktiskt orkar sätta dig på plats. Jag har haft jakthund i ett par år nu, ett par bra jakthundar som har fått förfrågan från andra jaktlag om vi inte kan komma. Lätt pinsamt för den karln som började förklara för mig när jag kom till jakten att kvinnor inte har det där som behövs för att fostra en jakthund. :angel: Min bra jakthund var bra fostrad och jagade dessutom bättre än hans hund som inte gick att kalla in och inte tog upp några drev.
Jag har även fått förklarat för mig hur jag ska jaga in min nuvarande hund, av män som inte har och aldrig har haft hund och aldrig har jagat. Jag är helt säker på att jag har betydligt mycket mer kunskap och erfarenhet än dem.

Jag har en vän som är optiker. Mycket duktig på sitt område!
Där kommer män in och kräver att få hjälp av en man iom att man bara antar att hon är sämre på sitt jobb.
Ingen kvinna kommer in och ska prompt ha den manlige optikern.

När jag haft clinics har jag i teorin under några år dragit lite samma grej med nya där jag förklarar att hästen inte är gjord att ridas på och hur vi måste anpassa träningen för att de inte ska gå sönder av ridning.
Vem anser sig ha rätt att sno tid från de betalande, vetgiriga kvinnor som vill lära sig max under den bestämda tiden? Jo, medföljande män som ska komma med irrelevanta påståenden, starta diskussioner(där de föreläser för mig och andra) som leder bort från ämnet etc. Bla han som tyckte det vore lämpligt att dra igång en diskussion om att ”vi ju inte vet hur Gud tänkte och kanske var planen vid häst-skapande att man skulle rida på dem”. Och givetvis då hans förklaring åt mig kring det hela. Ingen troende kvinna har dragit igång ngt sånt.
Då jag var yngre lade jag mer tid på det. Nu inser jag att jag måste sätta stopp för såna snubbar för kvinnornas skull. Det ska inte behövas. Män måste själv ta lite ansvar för att de inte stjäl av andras mående, tid, intresse etc.
En optiker :crazy: det låter ju helt.. ja jag kommer inte på något passande ord. Men alltså va :crazy:?!

And män som tar över sådär fattar jag inte hur någon står ut med dessa. Har faktiskt funderat på det. Jag hade sjunkit genom golvet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar