Mansplaining, detta märkliga fenomen.

För att man är astråkig och inte har mer än så i skallen? :idea: Alltså jag baxnar över att en vuxen människa öppet erkänner att hen är såhär dömande, jag trodde i min enfald att de flesta åtminstone hade vett att skämmas över sånt...
Och så känner jag ett plötsligt och akut behov att återgå till den stil jag hade i tonåren, dvs mega-punk/goth. Och sedan chockera med mina enorma skills inom en mängd områden. :cool:

Håller med! Ytterst beklämmande!

Kl

Och att "det inte går att lära män över 50 - bullshit! Man är väl inte efterbliven för att man är över 50?
Däremot kanske man får ha ett intresse för andra och vilja se till att andra mår bra för att själv ta ansvar och lära sig mer.
Jag har en äldre sambo som är 50+ och själv kan ta ansvar för att lära sig mer om feminism, kvinnofrågor etc. Det står inte still bara för att man är 50. Man kan väl lära sig annat efter den åldern. Varför skulle det vara så oöverkomligt att lära sig om kvinnofrågor, könsroller etc? Det är ju absurt!

Nä, jag bara antog att eftersom hon inte verkade hålla med om att man på ens yttre kunde avgöra om en person är en wallflower eller ej menade att hon liknade den beige mannen från roy och rogers mack.

Jag säger inte att det inte finns punkare som är wallflowers, eller för den delen något om deras kompetens, jag menar bara att just wallflowerdelen går emot punkens principer.
Du är så väldigt mycket efter din tid. Punkare, wallflowers...
Detta är 2019

Det var att förstå mansplaining, men sen när jag kom till en slutsats som jag kunde arbeta för
Att hjälpa tjejer att ta mer plats och killar att läsa av läget och inte tro att ens röst är efterfrågad.

Men det visade sig vara mansplaining, så nu förstår jag återigen ingenting och skiter nog i allt ihop för ingen ändå verkar vara intresserad av att förklara

Kvinnor behöver inte hjälp av männen för att ta mer plats. Kvinnor klarar sig så bra utan männens så kallade hjälp. Och du har ju redan fått svar på vad mansplaining betyder. Om du fortfarande inte kan ta in det så är det inte upp till oss kvinnor att förklara. Det är upp till dig att vara lyhörd på dina medmänniskor. Du kan faktiskt göra något själv utan att vi kvinnor ska ta reda på saker åt dig. Med all välmening :)

Kvinnor behöver inte hjälp av männen för att ta mer plats. Kvinnor klarar sig så bra utan männens så kallade hjälp. Och du har ju redan fått svar på vad mansplaining betyder. Om du fortfarande inte kan ta in det så är det inte upp till oss kvinnor att förklara. Det är upp till dig att vara lyhörd på dina medmänniskor. Du kan faktiskt göra något själv utan att vi kvinnor ska ta reda på saker åt dig. Med all välmening :)

Ibland kan det vara på sin plats att hjälpa medmänniskor att ta plats - särskilt om andra män tar upp all plats och man själv är man (eftersom man med den egenskapen allena egendomligt nog kan avbryta en mansplainare mycket lättare än utan den). Men oftast räcker det bra att om alla tänker själva på att inte göra anspråk på all luft i rummet.

Det som förundrar mig mest är att denna totala avsaknad av lyhördhet förekommer så brett i gruppen män.

Den här trådens sena och yrvakna återuppvaknande ger en känsla av viss ironi i sin fantastiska utveckling av en man som undrar vad mansplaining är, ifrågasätter definitionen och sedan praktiserar den själv bättre än många. Tragiskt eller roligt?

Ännu en anekdot då. Jag är på en föreläsning där den kvinnliga föreläsaren berättar om hundträning. Hon har tävlat, framgångsrikt och är väldigt intressant att lyssna på även om jag kanske inte håller med om precis allt hon säger. 5-6 gånger under föreläsningen avbryts hon av samma man. Hon har sagt att det är okej att fråga om man undrar något, men grejen är att han inte ställer några frågor utan bara håller en monolog om hur han tränar sin hund och hur bra det går. Efter fjärde gången ville jag mest bara resa mig och påpeka att vi är på föreläsningen för att vi vill lyssna på henne, inte på honom.

Existerar det ens? Det verkar råda en feministisk övertygelse om att endast män lider av olaten att instruera kvinnor på ett nedlåtande sätt som om kvinnorna vore 3 år gamla.
Min livserfarenhet är att kvinnor tillrättasäger och behandlar andra kvinnor på ett sätt som jag nog aldrig erfarit en man göra med mig eller annan kvinna. Det utesluter inte att jag sett och hört män mansplaina kvinnor, men är ganska mycket övertygad om att den typen av män mansplainar män likväl som de mansplainar kvinnor.

Existerar det ens? Det verkar råda en feministisk övertygelse om att endast män lider av olaten att instruera kvinnor på ett nedlåtande sätt som om kvinnorna vore 3 år gamla.
Min livserfarenhet är att kvinnor tillrättasäger och behandlar andra kvinnor på ett sätt som jag nog aldrig erfarit en man göra med mig eller annan kvinna. Det utesluter inte att jag sett och hört män mansplaina kvinnor, men är ganska mycket övertygad om att den typen av män mansplainar män likväl som de mansplainar kvinnor.

https://en.m.wiktionary.org/wiki/womansplaining

Womansplaining: When a woman incorrectly explains something, but you're not allowed to tell her without being accused of mansplaining.

Mkt vanligt att kvinnor använder det här på buke mot mig.

Womansplaining: When a woman incorrectly explains something, but you're not allowed to tell her without being accused of mansplaining.

Så - himla - kass definition. Och du, jag har inte sett en enda kvinna använda det mot dig här - även om jag bara följer en bråkdel av alla trådar som handlar om hur kvinnor ska behandlas för att skapa dig lycka - utan att man behöver vara intresserad av dem.

Så - himla - kass definition. Och du, jag har inte sett en enda kvinna använda det mot dig här - även om jag bara följer en bråkdel av alla trådar som handlar om hur kvinnor ska behandlas för att skapa dig lycka - utan att man behöver vara intresserad av dem.
Agree to disagree

Jag har oftast mkt större underlag. Medan alltid nån på buke ska motbevisa mig. Genom att säga att det stämmer inte på mig ! Näe, men en person bevisar inte motsatsen bara för att du råkar vara av rätt kön.

Ditt underlag består enbart av framgooglad statistik och obskyra rapporter, bukekvinnornas underlag är erfarenhet, både sin egen och andras. Givetvis väger det du drar upp inte tyngre.

Nej. Du har bara klampat in på ett forum som är kvinnodominerat med skärmfeministiskt självförtroende, där du matar dessa med trådar och inlägg ur specifikt 'mansperspektiv' vilket gör dig till ett roadkill i sällskapet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info