Mansplaining, detta märkliga fenomen.

Det är ju inte ett helt unikt fenomen. En eller ett par män i taget, som uppenbarligen avskyr kvinnor, brukar ju göra oss den tvivelaktiga äran att hänga här i perioder. Jag har alltid undrat vad de får ut av det.

De tar vår energi för att mindre ska bli kvar att lägga där vi kan göra framsteg.

Såg @Killaloe s kommentar om längdrensning för 15511 gången.

Over and out.

Min livserfarenhet är att kvinnor tillrättasäger och behandlar andra kvinnor på ett sätt som jag nog aldrig erfarit en man göra med mig eller annan kvinna. Det utesluter inte att jag sett och hört män mansplaina kvinnor, men är ganska mycket övertygad om att den typen av män mansplainar män likväl som de mansplainar kvinnor.

Mhm.
Jag upplever inte att det är könsbundet, det är snarare en sorts individtyp, och det verkar både gå åt alla håll samt finnas rätt gott om sorten i fråga.
Iaf ur arbetslivsbetraktning.

Jag kan förvisso räkna upp vissa beteenden där jag uppfattar som män överrepresenterade (kvinnor har också "sina" områden) men när det gäller denna olat finner jag att även det kvinnliga könet utmärker sig.

Mhm.
Jag upplever inte att det är könsbundet, det är snarare en sorts individtyp, och det verkar både gå åt alla håll samt finnas rätt gott om sorten i fråga.
Iaf ur arbetslivsbetraktning.

Jag kan förvisso räkna upp vissa beteenden där jag uppfattar som män överrepresenterade (kvinnor har också "sina" områden) men när det gäller denna olat finner jag att även det kvinnliga könet utmärker sig.
Vad är det för slags ”individtyp” menar du? Och i vilket sammanhang skulle en kvinna mansplaina en annan person? Har du något konkret exempel?

Vad är det för slags ”individtyp” menar du? Och i vilket sammanhang skulle en kvinna mansplaina en annan person? Har du något konkret exempel?

Individtypen jag syftar på är att det krävs en särskild personlighet för att tilltala en annan vuxen människa som ett barn.
Jag gör det inte i något sammanhang men träffar frekvent typen som gör det, män som kvinnor.

"I vilket sammanhang skulle en kvinna "mansplaina" en annan person? Har du något konkret exempel?"

Du frågar alltså "i vilka sammanhang skulle en kvinna tala nedlåtande mot en annan person" dvs komma med oefterfrågade självhävdande information?

I yrkeslivet, i stallet, i barnfrågor tex fostran och rutiner runt barn, som några få exempel.

Individtypen jag syftar på är att det krävs en särskild personlighet för att tilltala en annan vuxen människa som ett barn.
Jag gör det inte i något sammanhang men träffar frekvent typen som gör det, män som kvinnor.

"I vilket sammanhang skulle en kvinna "mansplaina" en annan person? Har du något konkret exempel?"

Du frågar alltså "i vilka sammanhang skulle en kvinna tala nedlåtande mot en annan person" dvs komma med oefterfrågade självhävdande information?

I yrkeslivet, i stallet, i barnfrågor tex fostran och rutiner runt barn, som några få exempel.
Men det är inte nedlåtande ton som kännetecknar mansplaining.

Men det är inte nedlåtande ton som kännetecknar mansplaining.

Jag har i mitt svar utgått från mansplaing enligt definitionen:

"Att mansplaina är att förklara något på ett nedvärderade sätt, framför allt för en kvinna. Särskilt om informationen är någonting kvinnan redan vet och att förklaringen bygger på en föreställning att hon inte vet mer om ämnet eftersom hon är en kvinna". Källa: Wiktionary

Återkom om definitionen är fel, annars har jag inget att tillägga.

Jag har i mitt svar utgått från mansplaing enligt definitionen:

"Att mansplaina är att förklara något på ett nedvärderade sätt, framför allt för en kvinna. Särskilt om informationen är någonting kvinnan redan vet och att förklaringen bygger på en föreställning att hon inte vet mer om ämnet eftersom hon är en kvinna". Källa: Wiktionary

Återkom om definitionen är fel, annars har jag inget att tillägga.
Jag skulle säga att det som gör mansplaining till mansplaining är att en man förklarar något för en kvinna som hon redan vet, eller är betydligt bättre på än mannen. Som i Rebecca Solnits essä, där en man berättar om en bok för henne utan att fatta att det är hon som har skrivit boken.

Det du citerar nu säger ju nedvärderande, inte nedlåtande. Det är ju inte riktigt samma sak, heller.

Jag skulle säga att det som gör mansplaining till mansplaining är att en man förklarar något för en kvinna som hon redan vet, eller är betydligt bättre på än mannen. Som i Rebecca Solnits essä, där en man berättar om en bok för henne utan att fatta att det är hon som har skrivit boken.

Det du citerar nu säger ju nedvärderande, inte nedlåtande. Det är ju inte riktigt samma sak, heller.

Ja, "mansplaining" är ett könsbundet ord men beteendet är inte könsbundet, ej heller ovanligt.

Nedvärderande och nedlåtande är två olika ord, ja.
Män som mansplainar kan vara både nedlåtande och nedvärderande, precis som kvinnor när de anammar samma beteende (vilket än så länge saknar könsbetonad benämning).

Men visst, om mansplaining specifikt handlar om att vara nedlåtande och inte nedvärderande så ok.

Ja, "mansplaining" är ett könsbundet ord men beteendet är inte könsbundet, ej heller ovanligt.

Män som mansplainar kan vara både nedlåtande och nedvärderande, precis som kvinnor när de anammar samma beteende (vilket än så länge saknar könsbetonad benämning).

Men visst, om mansplaining specifikt handlar om att vara nedlåtande och inte nedvärderande så ok.
Läser du inte? Mansplaining handlar om att en man förklarar något för en kvinna som hon kan minst lika bra eller bättre. Om tonen är nedlåtande eller inte, är ovidkommande för definitionen, skulle jag säga. Däremot är det väl rimligt att tolka det hela som nedvärderande, när mannen inte tycks kunna tänka sig att en kvinna vet bättre än han i något avseende (tex om den bok hon själv har skrivit, för att återknyta till Solnits exempel då hon myntade termen).

Det blir ju inte så konstigt att kvinnor aldrig mansplainar när det ingår i definitionen att det måste vara en man som förklarar för en kvinna. Också ett sätt att skapa ett könsspecifikt beteende genom att begränsa definitionen av beteendet så.

Det måste inte vara nedlåtande. Möjligen lilla gumman nu ska jag förklara för dig hur det ligger till. Och då visar det sig att denna ”lilla gumma” har betydligt mer kött på benen än mannen i fråga. Men han är för upptagen för att ens märka detta.

Det varsta exemplet pa mansplaining jag hort var nar jag hade bott i Jeddah, Saudi Arabia i ett par ar och var pa brollop i Sverige. En kille, Roger, kom upp till mig och sa att han hort att jag bodde dar och fortsatte och forklarade hur det var att bo dar, sarskilt for kvinnor. Nar jag sa att det inte stamde forklarade han att hans kusin's kompis syster 🙄 hade bott dar nagra ar tidigare sa han visste precis hur det var. Att jag, nagot frustrerad, sa att, "Men jag bor dar NU. Jag lamnade for en vecka sedan" gjorde absolut inget intryck ... for han visste ju. :banghead:

Läser du inte? Mansplaining handlar om att en man förklarar något för en kvinna som hon kan minst lika bra eller bättre. Om tonen är nedlåtande eller inte, är ovidkommande för definitionen, skulle jag säga. Däremot är det väl rimligt att tolka det hela som nedvärderande, när mannen inte tycks kunna tänka sig att en kvinna vet bättre än han i något avseende (tex om den bok hon själv har skrivit, för att återknyta till Solnits exempel då hon myntade termen).

Ja.

Jag har rensat lite, igen. Att diskutera fenomenet mansplaining är helt okej - att spekulera/prata om icke närvarande användare eller göra svepande anklagelser mot andra användare är det inte.

/Mod
Med icke närvarande medlemmar menar du specifikt mitt inlägg då? Med tanke på hur vissa vill få till det att det sker mansplaining överallt i denna tråden är det märkligt sedan att man vänder kappan 190° och sen hävdar att man inte ens läst tråden. Det blir väldigt knepigt att bemöta eller ska man bara strunta i dylika inlägg då?

Med icke närvarande medlemmar menar du specifikt mitt inlägg då? Med tanke på hur vissa vill få till det att det sker mansplaining överallt i denna tråden är det märkligt sedan att man vänder kappan 190° och sen hävdar att man inte ens läst tråden. Det blir väldigt knepigt att bemöta eller ska man bara strunta i dylika inlägg då?
Jag har inte haft intresse av att läsa ryggdunkarinlägg och trams och rena -splainarräder som tråden bitvis haft, som så många andra trådar också har.. Det hänger lite ihop med 'splaining-teorin' som tråden handlar om.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info