Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

*KL*

Jag tycker heller inte CM är märkvärdig alls. Jag har sett väldigt många program men ytterst få "problemhundar". Snarare idiotägare som inte vet vad som är fram och bak på en hund.

Det han är bra på är att förklara för folk att en hund kräver träning i form av motion och inte bara springa lösa på tomten.

Det han INTE är bra på är sitt jädrans snack om energi, att det inte handlar om fysisk styrka överhuvudtaget när man kör hund. För att sedan kasta på ett halsband som är anpassat för att hunden ska få obehag och det ska bli lättare att "rycka" eller hålla hunden. Säg som det är istället?

CM har heller INGA tidigare konflikter med hundarna, så att han kommer och bossar och hundarna lyder är inte alls konstigt. Många hundar skulle nog bli väldigt spaka om det dyker upp en karl med en dominant attityd.

Sen är jag ALDRIG för att man visar korrigeringar i tv. För att folk som tittar inte tänker själva utan bara gör som dom sett. Att lägga hunden på rygg är verkligen inte optimalt, speciellt inte för den som inte har någon som helst aning om vad den sysslar med, när hunden "ger sig" osv.

Och vaddå "härma" djuren? Vi ÄR inga hundar, vi kommer ALDRIG bli några hundar. Att härma ett jädrans bett är bara pinsamt. Då borde han gå på alla fyra, pinka på stolpar, morra, rulla sig i skit osv. Varför ska en del bli "naturlig"? Hundar uppfattar inte oss som några hundar, vi är för klumpiga för det. Thats it.

Det är ett sätt att psykiskt "bryta ned" hunden, om man skulle säga det så, så att hunden accepterar dig som en starkare ledare än sig själv (eftersom man inte vinner över hunden genom rå styrka utan man vinner över dem med psyke och list).

Vad kommer stackel, el och halsband uppe vid strupen in vid psykisk list?

*KL*

Jag tycker heller inte CM är märkvärdig alls. Jag har sett väldigt många program men ytterst få "problemhundar". Snarare idiotägare som inte vet vad som är fram och bak på en hund.

Det han är bra på är att förklara för folk att en hund kräver träning i form av motion och inte bara springa lösa på tomten.

Det han INTE är bra på är sitt jädrans snack om energi, att det inte handlar om fysisk styrka överhuvudtaget när man kör hund. För att sedan kasta på ett halsband som är anpassat för att hunden ska få obehag och det ska bli lättare att "rycka" eller hålla hunden. Säg som det är istället?

CM har heller INGA tidigare konflikter med hundarna, så att han kommer och bossar och hundarna lyder är inte alls konstigt. Många hundar skulle nog bli väldigt spaka om det dyker upp en karl med en dominant attityd.

Sen är jag ALDRIG för att man visar korrigeringar i tv. För att folk som tittar inte tänker själva utan bara gör som dom sett. Att lägga hunden på rygg är verkligen inte optimalt, speciellt inte för den som inte har någon som helst aning om vad den sysslar med, när hunden "ger sig" osv.

Och vaddå "härma" djuren? Vi ÄR inga hundar, vi kommer ALDRIG bli några hundar. Att härma ett jädrans bett är bara pinsamt. Då borde han gå på alla fyra, pinka på stolpar, morra, rulla sig i skit osv. Varför ska en del bli "naturlig"? Hundar uppfattar inte oss som några hundar, vi är för klumpiga för det. Thats it.

Men,tydligen så funkar det för honom att härma hundarna!!!

Men,tydligen så funkar det för honom att härma hundarna!!!

Det handlar inte om det, det handlar om att det kommer in en helt okänd person och kryper in på hunden sådär. 99% av hundarna svarar såklart bra, av ren chock kanske. En hund med lite attityd tror jag KNAPPAST du lägger på rygg och håller händerna som ett fjantigt gap mot den "blottade" strupen.

Men,dom flesta hundarna han har att göra med,har attityd.

Jag tycker att man inte lär sig så mycket, klart man lär sig om en energi och kroppspråk, men resten är svårt att ta till sig. (Jag säger inte såklart att alla som tittar på honom lägger omkull sina hundar i tid och otid, och det är antagligen inte bara därför hon gör det.)

tiotiotiotio

En hund som har lite allvar bakom sin attityd, dvs inte bara är rent ouppfostrad och understimulerad.

Jag tror att han klarar av dom hundarna oxå,det är ingen nybörjare vi pratar om!!

Jag tror att han klarar av dom hundarna oxå,det är ingen nybörjare vi pratar om!!

Det har jag väl inte sagt heller? Men jag har hittills inte sett honom med en enda sådan hund. Och fortfarande anser jag att det är FEL att lära ut sådana korrigeringar i TV. Även om det står att man ska kontakta expert hitan och ditan så gör folk det han gör. Att lägga en hund på rygg kan sluta i rena brottningsmatchen i halvt blodbad för den okunniga.

Det har jag väl inte sagt heller? Men jag har hittills inte sett honom med en enda sådan hund. Och fortfarande anser jag att det är FEL att lära ut sådana korrigeringar i TV. Även om det står att man ska kontakta expert hitan och ditan så gör folk det han gör. Att lägga en hund på rygg kan sluta i rena brottningsmatchen i halvt blodbad för den okunniga.
Titta i hans hund gård,så ser du vika hundar han har.
Alla hans hundar har varit "problem hundar"och det är inte direkt några
dvärg pudlar som han har.Jag tror inte att folk hemma i stugorna är så
dumma att dom tror att dom är experter för att dom har tittat på några
tv program.

Jag tycker han är kanon.Han är duktig och har både energi och bra metoder mot både hundarna och ägarna.Angående stackel och el så gör han det på ett bra sätt,för att lära hundarna,inte för att plåga eller visa makt.Visst kan både el o stackel verka tufft/hårt/elakt mot hunden,men använder man det med förnuft är det ingen fara.Jag blev utskälld för att jag använde strypkoppel på min hund en gång, då någon tyckte det var för hårt.Hunden kunde ju få nackskador,pisksnärtskador och det var så elakt.Jag anser att eftersom min hund lyder i 95% så drar jag inte i kopplet i onödan men de andra 5%: då ska hunden veta att den gör fel,både som en säkerhet för mig,hunden och omgivningen.Jag antar att det funkar likadant med stackel,det är ett sätt att få hunden att förstå att den gör fel.Hellre få korrigeringar än ett jäkla dragande i "snällare" halsband.Var drar vi gränsen för vad som är för snällt o få hårt?.Hundar än individer och vissa hundar behöver ett fastare/hårdare uppfostringssätt än andra.Angående hur duktig CM är så kan man ju se hans egna hundflock.Den känner han ju (syftar på er som skriver att han bara kommer in som en okänd människa med en stark attityd)och jag undrar om någon här som kritiserat honom hade kunnat få en så stor flock att fungera så fint tillsammans.Sen att han tar sig an sk småproblem med att hunden måste motioneras är väl en sak,men glöm inte bort att problemen funnits i upp till flera år för ägaren.Ett invant beteende är inte alltid det lättaste att komma till bukt med även om det från början handlade om ett fel från ägaren

Att "lägga" hundar genom att vända omkull dem och trycka med fingret vid strupen är ett sätt att härma en flockledares sätt att lugna och bestämma över en annan lägre stående flockmedlem. CM använder det för att ge ett klart och tydligt meddelande till hunden: att lugna ned sig. Det är ett sätt att psykiskt "bryta ned" hunden, om man skulle säga det så, så att hunden accepterar dig som en starkare ledare än sig själv (eftersom man inte vinner över hunden genom rå styrka utan man vinner över dem med psyke och list).

Det är väldigt märkligt. Jag har nämligen aldrig någonsin sett en dominant hund med sin fysiska styrka trycka ner en annan hund i lägre rang. Jag har varken sett hundar i verkliga livet göra på det här sättet, ej heller i tv och inte heller vargar (ja jag har träffat sådana också) trycka ner en omega med sin fysiska styrka.
Alla, och då menar jag alla dom underordnade har lagt sig ner av egen fri vilja för att visa underkastelse. Alfan har alltså inte på något sätt ansträngt sig fysiskt för att få ner omegan för att "sätta på plats". Man kan tänka sig att det självvalda läggandet är ett slags "förlåt" från den ranglåge.

Alla gånger jag har sett en människa lägga en hund på rygg verkar det ha krävts ganska god fysik för (för dom som inte redan har väldigt veka djur) att öht få ner den. Med andra ord härmar Ceasar inte alls "hundspråket" i det här fallet. Det måste finnas en annan vits?

Innan rangordningen är 100% klarlagd, så händer det att den dominanta/dominante trycker ner den nya/ den som testar.

När det är klarlagt, så är det ju lugnt sedan.

När Bella introducerades för Molly..

Mte_med_Molly_2_liten.jpg

Mte_med_Molly_3_liten.jpg

Gissa vilken tik som är dominant ;)
Hon lägger sig gärna på den hund som kaxar och verkligen skäller. Lyckades dock inte få just det på bild och det är så sällan det händer, så jag har inte fått fler tillfällen att fota henne i uppläxning av annan hund någon fler gång.

Inte en skråma på någon av tikarna. Den dominanta tryckte ner den kaxiga nykomlingen, skällde ut henne och sedan var det bra med det!

Mte_med_Molly_1.jpg

dom gångerna jag sett han brotta ner en hund på ryggen är då den gör nått, typ som hugger mot någon annan, annars har jag inte sett han göra det om hans andra metoder fungerar..

och jag tittar alltid på programmet, förutom i måndags..

och så tror jag inte att dom riktigt okunniga ens försöker sig på nått sådant.. för dom skulle först och främst stressa upp sig till 110 och då fungerar det verkligen inte.

Men det där ser jag mer som en "mätning", där bägge djuren försöker avgöra hur läget ligger till. Jag kan inte föreställa mig att det enbart är den fysiska nertryckningen som "löser allt" där utan det är flera saker som spelar in i hela momentet. Desssutom brukar sådana mätningar se mycket värre ut än vad dom faktiskt är. Jag kan faktiskt inte se så mycket liknelser med det du har visat på bild och hur folk lägger sina hundar i tid och otid.

och så tror jag inte att dom riktigt okunniga ens försöker sig på nått sådant.. för dom skulle först och främst stressa upp sig till 110 och då fungerar det verkligen inte.

Var glad för det, jag har sett alltför mycket av sådant i mina dar..:crazy: , och jag är ju inte särkilt gammal.

Det var ju inte jag som påstod att hundar aldrig använder sin fysiska styrka för att dominera en annan hund....

Och det där var inte en mätning mellan tikar :cool: Där och då fastställdes vem som bestämde!

Det var ju inte jag som påstod att hundar aldrig använder sin fysiska styrka för att dominera en annan hund....
Uhm, fick inte med poängen här riktigt.

Jag påstod att hundar/vargar inte använder sig av sin fysiska styrka för att lägga en annan hund. Nu visade du ett exempel på något som skulle kunna vara något sådant. Jag kan däremot inte hålla med eftersom att jag har väldigt svårt att tro att nerläggningen var hela grejjen som avgjorde "matchen" utan många andra faktorer lär ha selat lika stor roll. Där håller jag helt med Aliide. Människor är inte hundar och ska således inte apa efter i avseende att likna vid djuren. Åtminstine inte när det gäller så pass allvarliga saker. Jag skulle vilja se en människa utföra just det din dominanta tik utsatte den ranglåge för (den som slutligen blev det). Något säger mig att "ain't gonna happen". Möjligen med en mycket vek hund som lägger sig för en hård blick. Men alla hundar är ju definitivt inte vekare typer.

Och det där var inte en mätning mellan tikar :cool: Där och då fastställdes vem som bestämde!

Det skulle jag kalla en mätning-dom mäter vem som är dominantast, en vann! Det är inte alla gånger en sådan sak behöver ske fysiskt. Men i det fallet var det så.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka