Sv: Mannen som kan tala med hundar
CITAT AV TIDIGARE SKRIBENT
"Jag har nu sett hela säsong 1 på DVD, och lärt mig massor!!
1. Det mesta går att lösa med ett strypkoppel, placerat långt upp på halsen så att hunden får kräkreflexer när den drar.
2. Hundar bör rastas utomhus i koppel en timme om dagen och sedan bindas upp på ett löpband i några timmar inomhus. Under promenaderna utomhus ska hunden bara få lov att kissa och bajsa när du tillåter det, inte är den själv behöver. Den får absolut inte nosa på marken ute, det är ett tecken på dominans.
3. Det finns inga gränser för vad du kan kräva av din hund. Om hunden är rädd för vatten så måste du släpa ner den i poolen med hjälp av ovan nämnda strypkoppel för att dina barn vill att den ska leka med dem i vattnet.
4. Om du kommer hem från jobbet och hunden hoppar upp på dig och gnäller och viftar på svansen så är den stressad, inte glad.
5. En hund som hukar sig, fäller öronen bakåt och flackar osäkert med blicken är en lycklig hund.
6. Du får inte visa kärlek till din hund förrän hunden slutar be om det.
7. Det finns ingenting som heter "hundens egen plats", allting tillhör dig och det är viktigt att låta den veta det regelbundet.
8. Om en hund är rädd och biter så gäller det att vara dominant och hålla fast den tills den ger sig, även om det innebär att hunden bajsar på sig av skräck.
9. Elhalsband och stackel är aldrig fel om ägaren själv väljer att använda dem.
10. Man behöver inte vara bra på engelska för att bli översättare på TV4+. "
Kommentarer i turordning:
1. Cesar använder strypkoppel i begränsad utsträckning... Han rycker inte om det inte finns något att rycka för, och i hans fall så blir det inte så många ryckningar för en lugn och stark energi gör att hunden också har möjlighet att slappna av och bli harmonisk.
2. Nej Nej Nej, Jag undrar: Har du sett "mannen som talar med hundar" eller kanske något annat program? Varifrån får du detta påstående om att lukta på marken är fel? Det har han aldrig påstått, tvärtom... Han säger inget om exakt en timme på något löpband... Vid behov kan man introducera det för sin hund, men man bör nog vara kunnigare då.
3. Nu blir jag rädd. Cesar skulle aldrig göra så, så vem har hittat på detta påstående? En hund mår inte bra att vara rädd för något som är "ofarligt". Varför inte hjälpa hunden att bota sin rädsla? Men på det sättet du beskriver " dra ner den i vattnet med stryphalsband" låter nog inte som någon vidare idé...
4. Ja det är sant! Är det konstigt tycker du?
5. Nej det är inte en lycklig hund. Tycker du det blir jag rädd igen. Cesar och jag tycker inte det. Det är en rädd och osäker hund av någon/några anledningar.
6. Kärlek är inte att hoppa upp mot en människa i sig. Kärlek är djupare än så, det insåg jag nog för VÄLDIGT länge sedan.
7. Va? Hunden har en plats! Den tillhör ju flocken! Den får bo med och i flocken är det något fel med det? Visst, hunden ska inte bestämma när du ska plocka fram mat till den och om du ska få komma in i vardagsrummet eller inte, fast det tror jag de flesta håller med mej om.
8. Cesars hundar brukar inte bajsa på sig, dumheter! Försöker din hund bita dig är det nog bäst att du funderar på vad i hundens liv som inte är i balans. Sedan får man åta den lämpligaste åtgärden!
9. Cesar använder dessa koppel extremt sällan. EXTREMT. I hur många procent av fallen använder han stackel/elhalsband? Jag är EMOT dessa i och för sig, men så sällan som han använder det ser jag ingen större anledning till att gapa så mycket om dt. Se det goda istället som är 99,99% xD
10.SIST MEN INTE MINST: denna kommentar var onödig... Om man stör sig på översättningen kan du väl lyssna på vad Cesar säger dirket. Det gör jag. I try to see his point with the shows, not reverse his ideas into the opposite meaning.