Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

nej jag går inte miste om mycket. jag läser deras kroppsspråk, och de läser mitt. en normalt begåvad hund kan dessutom lära sig ca 200 ord, så kommunikationen behöver inte ens vara begränsad till gester och ljud. kort sagt kan man säga att jag använder samma kroppsspråk till mina hundar som jag använder till människor, bara tydligare. och de förstår det. kanske har 15-20 000 år av avel satt sina spår?

ta en normal stoppsignal som exempel. en handflata lodrätt mot marken och ett steg fram förstår både människor och djur. det är väldigt långt från något "hundspråk", men de reagerar helt rätt på signalen.

ja, jag har samma uppfattning när det gäller hästar. jag har aldrig haft problem med kommunikationen mellan mig och hästar, så länge jag befinner mig på marken.

Precis så som du säger om man utvecklar det hela.
Men att lägga ner hundar tex i tid o otid är ju onödigt bara för att andra hundar beter sig så, men blir jag biten av min hund så lägger jag ner han för att visa att det var helt åt helvete oacceptabelt. Och det tror jag han förstår bättre än något annat, vad jag kommit på iaf.

det är rätt fåfängt att tro att man kan härma en hunds kroppsspråk.

Om det är vad du tror, har du gått miste om mycket i ditt liv med hundar.
Det var det här jag menade. Men det är väl som man säger, det man inte vet, saknar man inte.

Ifråga om hästar tappar du ännu mer.

LIA

Här måste jag få hålla med om hästarna. Jag är förvisso helt övertygad om att man kan ha en bra relation till en häst utan att fnula med NH, men OJ vilken skillnad det blev på alla hästar jag har och har haft att göra med när jag blev mer insatt och började utöva "läran". En helt annan nivå på saker och ting :idea:

ja, jag har samma uppfattning när det gäller hästar. jag har aldrig haft problem med kommunikationen mellan mig och hästar, så länge jag befinner mig på marken
Det behöver ju inte vara så att man blir handikappad utan dom små finesserna i "språket", men man blir ju berikad och bemött därefter om man lär sig det!

*Lite spinoff på hästar..

jag har inga problem med djuren. de förstår mig och jag förstår dem. utan att jag inbillar mig att jag kan härma en hund. jag är rätt medveten om mitt kroppsspråk, och vilka signaler jag sänder ut.

Kul att se fler som tänker lika som jag ;)

Då behöver jag liksom inte skriva så mycket i vissa trådar :rofl: :angel:

jag pysslade med NH innan jag visste vad det hette. men det handlade inte om att jag skulle härma en häst, utan om att jag blev tydligare i mitt eget språk.

jag pysslade med NH innan jag visste vad det hette. men det handlade inte om att jag skulle härma en häst, utan om att jag blev tydligare i mitt eget språk.

För att öka förståelsen er emellan och för hästens skull?
Man blir ju inte tydligare och mer medveten för sin egen skull.

Sedan finns det ju ex antal "övningar" man kan göra med häst som man aldrig skulle göra till vardags med en människa eller som inte har så mycket med folk att göra. Jag tänker på tex "seven games".

Hästar är ju flyktdjur också, det är där jag tycker det skiljer sig från hund. Om det även så är "småsaker". Hundar (som jag redan skrivit) förstår så väl vårt språk ändå. Men jag uppfattar nästan hästar som primitivare..dessutom umgås ju vi med hundar 24/7..jag får uppfattningen att vi lever inte lika mycket på varandra med hästarna. Och därmed har vi kanske lite svårare att ta in den undermedvetna infon som kanske spelar väldigt stor roll. Där kan jag tycka att vissa nh övningar kan ...ja vad ska man säga.."reparera"?

KL

Jag har nu sett hela säsong 1 på DVD, och lärt mig massor!!

1. Det mesta går att lösa med ett strypkoppel, placerat långt upp på halsen så att hunden får kräkreflexer när den drar.
2. Hundar bör rastas utomhus i koppel en timme om dagen och sedan bindas upp på ett löpband i några timmar inomhus. Under promenaderna utomhus ska hunden bara få lov att kissa och bajsa när du tillåter det, inte är den själv behöver. Den får absolut inte nosa på marken ute, det är ett tecken på dominans.
3. Det finns inga gränser för vad du kan kräva av din hund. Om hunden är rädd för vatten så måste du släpa ner den i poolen med hjälp av ovan nämnda strypkoppel för att dina barn vill att den ska leka med dem i vattnet.
4. Om du kommer hem från jobbet och hunden hoppar upp på dig och gnäller och viftar på svansen så är den stressad, inte glad.
5. En hund som hukar sig, fäller öronen bakåt och flackar osäkert med blicken är en lycklig hund.
6. Du får inte visa kärlek till din hund förrän hunden slutar be om det.
7. Det finns ingenting som heter "hundens egen plats", allting tillhör dig och det är viktigt att låta den veta det regelbundet.
8. Om en hund är rädd och biter så gäller det att vara dominant och hålla fast den tills den ger sig, även om det innebär att hunden bajsar på sig av skräck.
9. Elhalsband och stackel är aldrig fel om ägaren själv väljer att använda dem.
10. Man behöver inte vara bra på engelska för att bli översättare på TV4+.

Tittar alltid på honom, tycker att han är bra. Just att det är ägarnas meseri och dalt som gör att hundarna tar överhanden. Man kan inte behandla hunden som en människa, vilken han ofta påpekar. Nej, jag tycker han är bra.
Där sa du defintivt ett sant ord!
Jag tycker han är riktigt bra.
Läsa av en hund eller en häst eller annat djur, är oerhört svårt och det är ju bra när det finns personer som verkligen kan göra det och hjälpa oss andra.

CITAT AV TIDIGARE SKRIBENT
"Jag har nu sett hela säsong 1 på DVD, och lärt mig massor!!

1. Det mesta går att lösa med ett strypkoppel, placerat långt upp på halsen så att hunden får kräkreflexer när den drar.
2. Hundar bör rastas utomhus i koppel en timme om dagen och sedan bindas upp på ett löpband i några timmar inomhus. Under promenaderna utomhus ska hunden bara få lov att kissa och bajsa när du tillåter det, inte är den själv behöver. Den får absolut inte nosa på marken ute, det är ett tecken på dominans.
3. Det finns inga gränser för vad du kan kräva av din hund. Om hunden är rädd för vatten så måste du släpa ner den i poolen med hjälp av ovan nämnda strypkoppel för att dina barn vill att den ska leka med dem i vattnet.
4. Om du kommer hem från jobbet och hunden hoppar upp på dig och gnäller och viftar på svansen så är den stressad, inte glad.
5. En hund som hukar sig, fäller öronen bakåt och flackar osäkert med blicken är en lycklig hund.
6. Du får inte visa kärlek till din hund förrän hunden slutar be om det.
7. Det finns ingenting som heter "hundens egen plats", allting tillhör dig och det är viktigt att låta den veta det regelbundet.
8. Om en hund är rädd och biter så gäller det att vara dominant och hålla fast den tills den ger sig, även om det innebär att hunden bajsar på sig av skräck.
9. Elhalsband och stackel är aldrig fel om ägaren själv väljer att använda dem.
10. Man behöver inte vara bra på engelska för att bli översättare på TV4+. "

Kommentarer i turordning:
1. Cesar använder strypkoppel i begränsad utsträckning... Han rycker inte om det inte finns något att rycka för, och i hans fall så blir det inte så många ryckningar för en lugn och stark energi gör att hunden också har möjlighet att slappna av och bli harmonisk.
2. Nej Nej Nej, Jag undrar: Har du sett "mannen som talar med hundar" eller kanske något annat program? Varifrån får du detta påstående om att lukta på marken är fel? Det har han aldrig påstått, tvärtom... Han säger inget om exakt en timme på något löpband... Vid behov kan man introducera det för sin hund, men man bör nog vara kunnigare då.
3. Nu blir jag rädd. Cesar skulle aldrig göra så, så vem har hittat på detta påstående? En hund mår inte bra att vara rädd för något som är "ofarligt". Varför inte hjälpa hunden att bota sin rädsla? Men på det sättet du beskriver " dra ner den i vattnet med stryphalsband" låter nog inte som någon vidare idé...
4. Ja det är sant! Är det konstigt tycker du?
5. Nej det är inte en lycklig hund. Tycker du det blir jag rädd igen. Cesar och jag tycker inte det. Det är en rädd och osäker hund av någon/några anledningar.
6. Kärlek är inte att hoppa upp mot en människa i sig. Kärlek är djupare än så, det insåg jag nog för VÄLDIGT länge sedan.
7. Va? Hunden har en plats! Den tillhör ju flocken! Den får bo med och i flocken är det något fel med det? Visst, hunden ska inte bestämma när du ska plocka fram mat till den och om du ska få komma in i vardagsrummet eller inte, fast det tror jag de flesta håller med mej om.
8. Cesars hundar brukar inte bajsa på sig, dumheter! Försöker din hund bita dig är det nog bäst att du funderar på vad i hundens liv som inte är i balans. Sedan får man åta den lämpligaste åtgärden!
9. Cesar använder dessa koppel extremt sällan. EXTREMT. I hur många procent av fallen använder han stackel/elhalsband? Jag är EMOT dessa i och för sig, men så sällan som han använder det ser jag ingen större anledning till att gapa så mycket om dt. Se det goda istället som är 99,99% xD
10.SIST MEN INTE MINST: denna kommentar var onödig... Om man stör sig på översättningen kan du väl lyssna på vad Cesar säger dirket. Det gör jag. I try to see his point with the shows, not reverse his ideas into the opposite meaning.

Senast ändrad av en moderator:

[/QUOTE]I try to see his point with the shows, not reverse his ideas into the opposite meaning.[/QUOTE]

:bow:

Bra sagt ! Kan bara hålla med.

Jag tycker att mycket av det som CM tar upp, resultaten och hur han löser problemet visar på en stor energisk styrka. Jag vet många som är duktiga på att träna sina hundar, men vet också många som saknar det "lilla extra" som att känna med djuret, läsa det själsligt och ta del av energin. Den man som jag sett genom avsnitten är en stark, karismatisk hundmänniska med stor kraft att påverka genom sitt kroppsspråk. Liknande har vi också på hästsidan.

Sedan har jag aldrig sett honom träna med el eller dyl. och har aldrig varit i kontakt med sådana metoder, men tar starkt avstånd från det. Skulle möjligen omprioritera den tanke jag har om hans resultat - det är en oerhört lättköpt väg anser jag. Vad har CM för förklaring till varför han använder el och dyl.?

...9. Cesar använder dessa koppel extremt sällan. EXTREMT. I hur många procent av fallen använder han stackel/elhalsband? Jag är EMOT dessa i och för sig, men så sällan som han använder det ser jag ingen större anledning till att gapa så mycket om dt. Se det goda istället som är 99,99% xD ...
B]

Okej, det är isf en anledning till varför jag aldrig sett något sådant program. Stor del av diskussionen har handlat just om det, så jag blev förvånad att jag missat det.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka