Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

Ser ingen ironi i den raden.

Men du sitter fast i din konstiga syn på att man, om man använder sig av hunden "språk", så apar man efter den. Tänk om!
Jag syftar alltså på ditt sätt att förvränga andras information.

Hur du "säger åt" dina hundar är upp till dig. Försök respektera att andra väljer en annan väg att kommunicera, en som även inkluderar hundens språk.

Gonatt!
LIA

Jag vet inte vad du tror att vi befinner oss just nu, men i ett diskussionsforum. Dvs. här pratar man och diskuterar allt mellan himmel och jord. Och hör och häpna, man ifrågasätter också :eek:

Tror igentligen att alla nån gång gör nåt som är åt hållet o härma hundens bettende.

Jag vet att jag kan göra några små grejer till mina i lydnaden när dom varit duktiga klappar jag om i mungipan för o bekräfta rätt bettende o att jag gillar dom. Finns säkert mer man gör men det är en sak jag kom på nu.

Cesar Millan tycker jag, är toppen !!
Tittar på alla program jag kan.:)
Att se hans hundars kärlek till honom, och hur snabbt andra hundar tar till sig honom är fantastiskt att se.

En sak som förundrar mig - jag läser mest var ni andra skriver, VARFÖR slutar ofta en långvarig diskussion med personlig smutskastning? :confused:

Vi är så olika , och tycker därmed olika. Det känns lite som sandlådenivå när det nästan blir ovänskap på en enkel fråga.

Tack för ordet

Senast ändrad:

Men du sitter fast i din konstiga syn på att man, om man använder sig av hunden "språk", så apar man efter den. Tänk om!

Hur menar du du isåfall? Jag hänge åtminstone inte med i svängarna.
Du skriver väldigt luddigt.

Så du säger att du är för eldressyr? Jag tycker att el kan användas i extrema fall, MEN man visar inte elkorrigering eller annan korrigering på tv. För att folk apar efter när dom inte har någon som helst aning om vad dom gör.

Du tycker JAG läser in saker??
VAR skrev jag att JAG är FÖR eldressyr????? :mad:

For your information för du verkar inte kapabel att fatta det på egen hand; man kan ifrågasätta ett resonemang om el utan att för den sakens skull vara för. Jag ifrågasätter då & då vissa argument mot att släppa ut minkar från farmer, men det innebär inte att jag är för det.

Vad gäller el så tycker jag- precis som jag skrev i förra inlägget- att det är lite dubbelmoral att tycka det är såå hemskt med elSTAKET för hundar men inte för andra djur som häst & nöt.

Om jag ska säga exakt vad jag tycker om eldressyr tycker jag som du att det kan vara motiverat i extremsituationer, men inte för svensson att ha hemma till vardags.. hu :crazy:

For your information för du verkar inte kapabel att fatta det på egen hand;
Jag borde hålla tyst men jag kan inte. Jag blir alltid lika konfunderar när folk som är så oerhört duktiga på att påpeka hur andra diskuterar inte kan vara sakliga för ett öre själva. Man sköter visst inte sitt, bara andras.

som med alla andra. Värd att se på ta efter det man gillar och solla bort det andra.

Om du backar tillbaka i inläggen så kanske det klarnar.

Jag har förklarat lite om hur man kan använda hundens eget språk när vi kommunicerar med den. Dvs, man "talar" till hunden och inte "apar efter" den.
Detta är tydligen för svårt att förstå.

LIA

Jag tycker han är bra! Men, jag köper inte allt han säger med hull och hår. Det gäller att ha lite koll så man inte går på allt. Som andra har sagt tycker jag det är bra att han gör hundar till hundar igen. Och jag fattar heller inte varför han tycker motionsband är så bra men det är ju bättre att hunden får röra sig än inte allt.

Och så kan jag säga att jag gillar honom (trots allt amerikanskt) bättre än vår svenska motsvarighet på svt som kastar saker mot hundarna i varje program! (generalisering jag vet men jag har inte sett ett program när hon inte gör det.)

Givetvis kan man "härma" i största mån det går-man bör dock vara försiktig med att "bara börja härma" då trots att vi förstår deras språk till en större del finns det säkerligen bitar som vi missar som är lika viktig info och som inte ska tas miste på.
Jag tror vi tänker lika. Man "härmar" inte/ "apar inte efter" utan man använder de delar av hundens språk som man som människa kan göra, när man kommunicerar. Jag begriper inte varför detta skulle vara fel?
Hoppas du förstår att jag inte menar att detta ersätter vårt eget språk visavi hunden. :)

Jag vet folk som lägger sina hundar ofta och vissa av dom morrar åt dom också-dessvärre utan vidare resultat. Varför? Vore det så enkelt att härma hade väl saken varit biff? Jag skulle tro att det beror just på att vi människor är alldeles för klumpiga för att spela hund, dom ser igenom "teatern" många gånger.
Jag tror det till stor del beror på att man inte har resten av "språket" med sig. Samma förhållande som att Aliide skriver: "Tssst"-ljudet fungerar inte alls på mina hundar.
Man tror att en rörelse eller ett ljud automatiskt ska fungera bara för att man sett en hund (eller "hundpratare") göra det med framgång. Man måste ju s a s veta och göra resten också.

Ceasar är dock duktig på hundspråk , men jag skulle vilja mena på att han missar en del ibland också vilket direkt märks på hunden. (Jag tycker programmet med vildhunden gav ett ganska gott exempel).
Håller med även här, även om jag anser att man inte ska begära att någon, inte ens CM, ska vara felfri. I det avsnitt du menar, så tycker jag han till viss del använde fel tillvägagångssätt. Kanske berodde det på tidsbrist och stress? Där var ju flera komponenter involverade, t ex "kastreringsbussen". Kanske insåg inte CM att hunden var så pass annorlunda än dom han vanligen jobbar med, dvs hundar med människovana. Den här såg ju sin säkerhet och trygghet i vildmarken utanför, och gjorde allt för att komma dit och bort från dom hotfulla människorna.
Bättre hade varit om tiden fått verka men då talar vi om dagar, dagar som antagligen varken CM eller fastighetsägaren hade.

LIA

Jag tror vi tänker lika. Man "härmar" inte/ "apar inte efter" utan man använder de delar av hundens språk som man som människa kan göra, när man kommunicerar. Jag begriper inte varför detta skulle vara fel?
Hoppas du förstår att jag inte menar att detta ersätter vårt eget språk visavi hunden. :)
Jag förstår iof inte hur du ser skillnad på att "apa efter" och det du själv skrev. Men något säger mig att vi menar nog samma sak, men pratar om varandra?

Jag tror det till stor del beror på att man inte har resten av "språket" med sig. Samma förhållande som att Aliide skriver: "Tssst"-ljudet fungerar inte alls på mina hundar.
Man tror att en rörelse eller ett ljud automatiskt ska fungera bara för att man sett en hund (eller "hundpratare") göra det med framgång. Man måste ju s a s veta och göra resten också.
Ja, precis det jag menar!

Håller med även här, även om jag anser att man inte ska begära att någon, inte ens CM, ska vara felfri. I det avsnitt du menar, så tycker jag han till viss del använde fel tillvägagångssätt. Kanske berodde det på tidsbrist och stress? Där var ju flera komponenter involverade, t ex "kastreringsbussen". Kanske insåg inte CM att hunden var så pass annorlunda än dom han vanligen jobbar med, dvs hundar med människovana. Den här såg ju sin säkerhet och trygghet i vildmarken utanför, och gjorde allt för att komma dit och bort från dom hotfulla människorna.
Bättre hade varit om tiden fått verka men då talar vi om dagar, dagar som antagligen varken CM eller fastighetsägaren hade.
Jo precis, det programmet var lite av ett extremfall. Men samtidigt kunde jag inte låta bli att bli lite sur över dubbelmoralen i det. Han pratar så mycket om vikten att kunna kommunicera med hund, i programmet trängde han vildhunden flertalet gånger...med hjälp av sina barn!!:eek: , men det hör kanske inte hit. Bara en parentes och lite tankar. Men som du sa, allt kan ha berott på tid...fortfarande har jag dock lite svårt för att man visar såna extremfall i tv..jag ser framför mig hur folk tror att dom får aha upplevelser och börjar apa efter ceasar.. Jag vore glad om han någon gång i något program kunde ta upp VILKA saker som kan vara bra att "ha", att kunna se på och läsa hund och hur man själv kan påverka med sinnestämning och kroppspråk..mer konkret. Medan han å andra sdian kan ge bättre exempel på vad man bör passa sig för om man inte är proffessionell. Tyvärr tror jag att programmet ger mycket på både gott och ont. Folk blir inspirerade och kanske merintresserade av vad dom har i kopplet = ett stort plus. Medan minuset är att dom inte förstår själva vilka bitar man inte ska experimentera med.

Om du backar tillbaka i inläggen så kanske det klarnar.

Jag har förklarat lite om hur man kan använda hundens eget språk när vi kommunicerar med den. Dvs, man "talar" till hunden och inte "apar efter" den.
Detta är tydligen för svårt att förstå.

LIA

Men det är det, jag hänger inte med på skillnaden...?:bump:

Vad gäller el så tycker jag- precis som jag skrev i förra inlägget- att det är lite dubbelmoral att tycka det är såå hemskt med elSTAKET för hundar men inte för andra djur som häst & nöt.

Förstår du inte skillnaden mellan ett staket som är fullt synligt och ett elhalsband som bara överraskar :confused:

Vi är så otroligt klumpiga. Jag umgås med många duktiga hundmänniskor, men har aldrig sett någon som visar signaler som hundar gör. För det handlar om ett öra vippat, en blick, en läpp, kroppshållning. Sånt som vi verkligen inte kan och inte heller är.

håller med. det är rätt fåfängt att tro att man kan härma en hunds kroppsspråk. hunden förstår oss ändå, utan att vi behöver göra oss till.

Jag förstår iof inte hur du ser skillnad på att "apa efter" och det du själv skrev.

Drar en rövare här och ska försöka förklara vad LIA menar, om jag har fattat rätt.
Jag går på stan och möter en engelsman som tilltalar mig och jag svarar självklart på engelska. Det är ju som enklare att göra det än att börja lära engelsmannen svenska. Alltså jag pratar till engelsmannen på hans språk för han förstår det bättre. Jag gör ju inte det för att "apa efter".

Hoppas att det var begripligt och att jag inte rörde till det nu:D

*halvt kl*

Om man tänker såhär då:

Jag kan engelska, men bara i grova drag.
Engelsmannen kan förstå viss svenska.

I sådana här möten blir det oftast en mix av engelska, svenska och gester.

För mig fungerar det likadant med hundar. Jag kan lära mig hur hundar talar till varandra och hundar kan lära sig att förstå oss. Om man kombinerar dessa två, alltså möts någonstans på vägen, så har man de bästa förutsättningarna för en god kommunikation.

Om man däremot låser sig vid det ena eller andra är risken att man missar mycket mycket stor.

Att alltid hänvisa till: men så gör ju hundar mot varandra, det funkar inte. (Men många gör det.)Vi kan aldrig göra precis som hundar gör mot varandra. Framför allt för att vi är två helt olika arter. Däremot kan vi förstå hundar bättre om vi vet hur de kommunicerar.

Bara för att en annan hund kan lägga en hund som ett tecken på dominans och för att stärka ett ledarskap betyder det inte att en människa som gör detta får samma effekt. Det är att förenkla väldigt mycket!

Det blev rätt. :)

Om jag ska ge mig på att förklara ännu tydlgare(?) så vore det "apa efter" om jag stod där och upprepade vad han sa, utan att lägga någon egen mening i det eller ens förstå vad jag sa.

Alt 1, så tar man efter och använder språket varefter man lär sig det.
Alt 2, så härmar/apar man efter det som sägs (som en papegoja).

LIA

det är rätt fåfängt att tro att man kan härma en hunds kroppsspråk.
Om det är vad du tror, har du gått miste om mycket i ditt liv med hundar. :cry:

hunden förstår oss ändå, utan att vi behöver göra oss till.
Måhända, men varför skulle det vara fel att använda alla dom varianter vi har att tillgå? Dvs, vi som tror oss till viss del kunna använda hundspråk.

Har du samma uppfattning betr hästar och deras språk?

LIA

*halvt kl*

Om man tänker såhär då:

Jag kan engelska, men bara i grova drag.
Engelsmannen kan förstå viss svenska.

I sådana här möten blir det oftast en mix av engelska, svenska och gester.

För mig fungerar det likadant med hundar. Jag kan lära mig hur hundar talar till varandra och hundar kan lära sig att förstå oss. Om man kombinerar dessa två, alltså möts någonstans på vägen, så har man de bästa förutsättningarna för en god kommunikation.

Håller med! Låter väldigt vettigt i mina öron.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka