Sv: Mannen som kan tala med hundar
Det var intressant! Tack för svaret!
Det var intressant! Tack för svaret!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad kommer stackel, el och halsband uppe vid strupen in vid psykisk list?
Det är väldigt märkligt. Jag har nämligen aldrig någonsin sett en dominant hund med sin fysiska styrka trycka ner en annan hund i lägre rang. Jag har varken sett hundar i verkliga livet göra på det här sättet, ej heller i tv och inte heller vargar (ja jag har träffat sådana också) trycka ner en omega med sin fysiska styrka.
Alla, och då menar jag alla dom underordnade har lagt sig ner av egen fri vilja för att visa underkastelse. Alfan har alltså inte på något sätt ansträngt sig fysiskt för att få ner omegan för att "sätta på plats". Man kan tänka sig att det självvalda läggandet är ett slags "förlåt" från den ranglåge.
Alla gånger jag har sett en människa lägga en hund på rygg verkar det ha krävts ganska god fysik för (för dom som inte redan har väldigt veka djur) att öht få ner den. Med andra ord härmar Ceasar inte alls "hundspråket" i det här fallet. Det måste finnas en annan vits?
utan att ha läst alla svaren;
gör man ett tv-program om hundträning måste man vara medveten om att det folk ser, det provar de hemma. därför bör man aldrig visa metoder som kan missbrukas på ett för hunden skadligt sätt. om man sedan använder dem på privata träningar, det är en sak. men har man för avsikt att vara hundvärldens räddare, då bör man avstå från att visa våldet mot hundarna på TV.
Innan rangordningen är 100% klarlagd, så händer det att den dominanta/dominante trycker ner den nya/ den som testar.
När det är klarlagt, så är det ju lugnt sedan.
När Bella introducerades för Molly..
![]()
![]()
Gissa vilken tik som är dominant
Hon lägger sig gärna på den hund som kaxar och verkligen råskäller. Lyckades dock inte få just det på bild och det är så sällan det händer, så jag har inte fått fler tillfällen att fota henne i uppläxning av annan hund någon fler gång.
Inte en skråma på någon av tikarna. Den dominanta tryckte ner den kaxiga nykomlingen, skällde ut henne och sedan var det bra med det!
![]()
Skillanden med de hundar och vargar du pratar om är de som redan bestämt om rang- en alfa skulle självklart inte trycka ned en omega eftersom det inte behövs- ingen "sticker upp" mot en redan värdig ledare. CM måste bevisa att han är hög i rang, precis som kanske en rivaliserande hingst som vill ta över en stoflock- då kan det klart bli fysiskt slagsmål. Om båda djuren har likvärdig energi och ingen vill lägga sig så är fysiskt kontakt oundviklig.
Gnist menade på att hennes ledartik tryckte ner andra med sin fysiska styrka-och att det var det enda som bevisade den tikens dominans i det sammanhanget.
Jag "menade" inte.. Jag talade om hur det är med den tiken.
Jag har faktiskt erfarenheten i ryggen och efter 27 års hundägande så kan jag läsa hundar och jag vet absolut hur den flock jag har nu är uppbygd, fungerar och vad som händer när någon ny vuxen hund ska in i den flocken.
Elstängsel för hundar. Ledningen grävs ned i marken och hunden får ett halsband som ger en stöt om hunden försöker korsa ledningen. Finns också i trådlös variant för inomhusbruk, ställ in vilka rum du inte vill att hunden ska gå in i.
Halsband som ger en stöt eller sprutar peppar- eller citronella spray på nosen om hunden skäller.
De-barking. Hundens stämband opereras bort.
De-clawing (mest för katter). Klorna på framtassarna alt. både fram och bak opereras bort.
Hej Aliide! jag har läst ditt inlägg och undrar lite hur du tänker? just en grej snappade jag upp i ditt inlägg. de du skrev om bettet och att man inte ska härma en hund? varför? nu vet inte jag hur mycket du kan om hund psykologi eller vart/ vid vilken skola du har läst? men man kan dra en parallel vid hur man uppfostrar barn du har från olika åldrar en viss mängd förståelse samt kunnande på ett psykologiskt plan vad barn/ hundar klarar av..... till ex du kan inte disskutera en konflikt med ett barn på tex 3 år för barnet förstår inte. ett barn som inte kan tex komunicera verbalt gör detta på andra sätt tex bita nypa mm...... likadant med hundar eller djur över huvud taget.... när den ställs inför en tex konflikt så arbetar hjärnan framåt och för att bryta de så måste du få hjärnan att gå bakåt och de gör man med hjälp av korrigering. för om hjärnan fortsätter att gå framåt så triggar de hunden till en högre grad av att göra de en hund gör när den är sressad rädd osv den blir aggressiv eller svårhanterlig.... så jag undrar hur du gör... och tänker?
Vad kan då vara effektivare än att använda oss av hundens eget språk, när vi så kan?Idag lär vi hundarna att förstå oss plus ...
Det kanske gäller för dig, men därför inte nödvändigtvis för andra. I första hand är det väl inte fråga om att härma, utan att använda hundens språk och uttryckssätt.För det andra är människor alldeles för klumpiga för att härma en hund. Vi har ingen som helst signal- eller finkänsla.
Vad kan då vara effektivare än att använda oss av hundens eget språk, när vi så kan?
Det kanske gäller för dig, men därför inte nödvändigtvis för andra. I första hand är det väl inte fråga om att härma, utan att använda hundens språk och uttryckssätt.
LIA