Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

Vad kommer stackel, el och halsband uppe vid strupen in vid psykisk list?

Jag som sagt gillar inte alla hans metoder och håller inte med dem, men i det stora hela så använder han mycket mer "psyke" mot hunden än vad han använder fysisk våld.

Jag avskyr att han kan överväga stackel och elhalsband men jag tänker inte rata allt bra han gjort för att han gjort vissa dåliga saker- jag plockar vad jag vill ha ur hans lära.

Det är väldigt märkligt. Jag har nämligen aldrig någonsin sett en dominant hund med sin fysiska styrka trycka ner en annan hund i lägre rang. Jag har varken sett hundar i verkliga livet göra på det här sättet, ej heller i tv och inte heller vargar (ja jag har träffat sådana också) trycka ner en omega med sin fysiska styrka.
Alla, och då menar jag alla dom underordnade har lagt sig ner av egen fri vilja för att visa underkastelse. Alfan har alltså inte på något sätt ansträngt sig fysiskt för att få ner omegan för att "sätta på plats". Man kan tänka sig att det självvalda läggandet är ett slags "förlåt" från den ranglåge.

Alla gånger jag har sett en människa lägga en hund på rygg verkar det ha krävts ganska god fysik för (för dom som inte redan har väldigt veka djur) att öht få ner den. Med andra ord härmar Ceasar inte alls "hundspråket" i det här fallet. Det måste finnas en annan vits?

Jag har upplevt duster mellan hundar om rang- samma gäller ju CM då. Han uppfattas av vissa hundar som ett rivaliserande djur (jag säger djur eftersom hundar inte uppfattar oss som hundar) och de hundarna, med redan starkt ledarpsyke, är svåra att få grepp om om man inte trycker ned dem i denna otroligt underlägsna position. I denna position blir hunden psyke "nedbrutet" och hunden upplever CM som dominant.
I vissa fall behöver inte CM ens använda denna korrigering eftersom de hundar han då möter är redan osäkra på sitt ledarskap och han behöver bara kopiera en dominant hunds energi för att hunden ska ge upp.

Skillanden med de hundar och vargar du pratar om är de som redan bestämt om rang- en alfa skulle självklart inte trycka ned en omega eftersom det inte behövs- ingen "sticker upp" mot en redan värdig ledare. CM måste bevisa att han är hög i rang, precis som kanske en rivaliserande hingst som vill ta över en stoflock- då kan det klart bli fysiskt slagsmål. Om båda djuren har likvärdig energi och ingen vill lägga sig så är fysiskt kontakt oundviklig.

utan att ha läst alla svaren;

gör man ett tv-program om hundträning måste man vara medveten om att det folk ser, det provar de hemma. därför bör man aldrig visa metoder som kan missbrukas på ett för hunden skadligt sätt. om man sedan använder dem på privata träningar, det är en sak. men har man för avsikt att vara hundvärldens räddare, då bör man avstå från att visa våldet mot hundarna på TV.

jag är inte alls förtjust i CM. han förklarar på ett sätt som folk begriper, men annars kan jag inte se att han är bättre än någon annan. kanske snarare tvärt om, eftersom så mycket av programmet går ut på att visa hur han korrigerar. grejen är bara den att det är plättlätt att snabbt bryta ett beteende med en korrigering. frågan är hur man upprätthåller den nya ordningen. fortsätter du korrigera mister korrigeringen sin överraskningseffekt, och blir därmed verkningslös. vad gör man då? tar man i hårdare? det är möjligt att ägarna till hundarna får reda på detta, men tittarna får det inte.

utan att ha läst alla svaren;

gör man ett tv-program om hundträning måste man vara medveten om att det folk ser, det provar de hemma. därför bör man aldrig visa metoder som kan missbrukas på ett för hunden skadligt sätt. om man sedan använder dem på privata träningar, det är en sak. men har man för avsikt att vara hundvärldens räddare, då bör man avstå från att visa våldet mot hundarna på TV.

Inte ofta jag håller med dig men nu så :bow:

Innan rangordningen är 100% klarlagd, så händer det att den dominanta/dominante trycker ner den nya/ den som testar.

När det är klarlagt, så är det ju lugnt sedan.

När Bella introducerades för Molly..

Mte_med_Molly_2_liten.jpg

Mte_med_Molly_3_liten.jpg

Gissa vilken tik som är dominant ;)
Hon lägger sig gärna på den hund som kaxar och verkligen skäller. Lyckades dock inte få just det på bild och det är så sällan det händer, så jag har inte fått fler tillfällen att fota henne i uppläxning av annan hund någon fler gång.

Inte en skråma på någon av tikarna. Den dominanta tryckte ner den kaxiga nykomlingen, skällde ut henne och sedan var det bra med det!

Mte_med_Molly_1.jpg

Fantastiskt!!!!! :banana:

Skillanden med de hundar och vargar du pratar om är de som redan bestämt om rang- en alfa skulle självklart inte trycka ned en omega eftersom det inte behövs- ingen "sticker upp" mot en redan värdig ledare. CM måste bevisa att han är hög i rang, precis som kanske en rivaliserande hingst som vill ta över en stoflock- då kan det klart bli fysiskt slagsmål. Om båda djuren har likvärdig energi och ingen vill lägga sig så är fysiskt kontakt oundviklig.

Nej, så är inte fallet. Dom djuren jag har sett har varit både sådana som redan fått sin plats fastställd OCH blivit nertryckta (dock ej med fysisk styrka, den dominanta har visserligen stått/hängt över den underordnade men den lägger sig självmant för att "ursäkta" och bevisa att den inte är hotfull) samt sådana fall där det inte varit uppklarat. Gnist menade på att hennes ledartik tryckte ner andra med sin fysiska styrka-och att det var det enda som bevisade den tikens dominans i det sammanhanget. Jag har aldrig sett något liknande (man kan inte urskilja skillnaden på bilderna hon länkat till och det jag har sett i verkligheten) då exepmlena jag har sett har handlat om nertryckande, ett visst morrande/gläfsande och andra signaler i ett moment. Jag har aldrig sett ett moment där en annan hund enbart trycks ner och därefter är det "klart".
Därav min och Gnists diskussion.

Senast ändrad:

Gnist menade på att hennes ledartik tryckte ner andra med sin fysiska styrka-och att det var det enda som bevisade den tikens dominans i det sammanhanget.

Jag "menade" inte.. Jag talade om hur det är med den tiken.

Jag har faktiskt erfarenheten i ryggen och efter 27 års hundägande så kan jag läsa hundar och jag vet absolut hur den flock jag har nu är uppbygd, fungerar och vad som händer när någon ny vuxen hund ska in i den flocken.

Jag "menade" inte.. Jag talade om hur det är med den tiken.

Jag har faktiskt erfarenheten i ryggen och efter 27 års hundägande så kan jag läsa hundar och jag vet absolut hur den flock jag har nu är uppbygd, fungerar och vad som händer när någon ny vuxen hund ska in i den flocken.

Ja? Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma:confused:

*kl*

I USA är det skillnad från stat till stat vad som är lagligt, samma i Kanada fast vi har också lagar som gäller landet över. Som hund- och kattägare blir jag ofta bestört, arg och ledsen över vad som tillåts här. Följande är ett axplock på metoder och redskap som är lagliga och flitigt använda i Ontario, Kanada:

Elstängsel för hundar. Ledningen grävs ned i marken och hunden får ett halsband som ger en stöt om hunden försöker korsa ledningen. Finns också i trådlös variant för inomhusbruk, ställ in vilka rum du inte vill att hunden ska gå in i.

Halsband som ger en stöt eller sprutar peppar- eller citronella spray på nosen om hunden skäller.

De-barking. Hundens stämband opereras bort.

De-clawing (mest för katter). Klorna på framtassarna alt. både fram och bak opereras bort.

Djurskyddslagarna här är bedrövliga. Jag ringde och anmälde en kille som håller sina två labbar i träburar (ca 1X2 m) i sitt ouppvärmda garage 24/7 året om. De har varken spån eller halm och får bara vatten 1 g/dag. Promeneras runt kvarteret lite då och då, mao 1-2 g/v. De kunde inget göra. Så länge hundarna har tak över huvudet och tillgång till vatten och mat så är det ok.

Sorry TS för trådkapningen men jag blir så *grrrr* ibland.

Elstängsel för hundar. Ledningen grävs ned i marken och hunden får ett halsband som ger en stöt om hunden försöker korsa ledningen. Finns också i trådlös variant för inomhusbruk, ställ in vilka rum du inte vill att hunden ska gå in i.

Halsband som ger en stöt eller sprutar peppar- eller citronella spray på nosen om hunden skäller.

De-barking. Hundens stämband opereras bort.

De-clawing (mest för katter). Klorna på framtassarna alt. både fram och bak opereras bort.

:cry: Fy fan! och det ska vara civiliserade länder vi pratar om...

Han tycker inte han gör något fel. Hundarna är jakthundar. De kan inte vara i huset; de repar trägolven och tänk om de skulle repa skinnsofforna!! Att de sitter därute och fryser så de skakar i vintern verkar inte bry honom ett dugg. Promenader har han inte tid med, tydligen ber han grannarna att gå ut med hundarna. Jagar gör han 1 vecka om året...

Hej! då jag läst hundpsykologi kan jag inte annat än tycka bra om cesar. de ända jag inte kan ställa mig bakom är ju såklart stackel och el dressyr... men de har ju sina orsaker. Och att de e olagligt i sverige..... jag menar att om de hade varit olagligt i alla länder så hade han nog inte använt de heller...... vi använder ju oss av stryp koppel.... om alla hundägare hade tagit sitt ansvar från början, och verkligen läst på om rasen samt varit villiga att åta sig en utmaning på hundens nivå så hade vi inte behövt de heller....... för som alla igentligen vet så blir hunden de vi gör den till....
inga undanflyckter..... är vi lata så blir hunden "jobbig" ..... de e ju ganska enkelt om man tänker efter..... ett tips läs lite om vargflockens beteende så har man grunden färdig.... därefter e de bra att läsa om just rasen man skaffat sig. Vad den är uppfödd att göra, vad som ligger i hundens gener osv..... därefter träna och disiplinera. tänk på att de e jobb 24 tim om dygnet........ då man tycker de e jobbigt och man tycker att hunden är "jobbig" så är de oftast okunnande som gör de... läs på om eran hund lär känna hunden och arbeta därefter så blir de lättare=) till en början är de jobbigt men när ni löst första problemet så kommer både ni och hunden att bli så taggade så nästa gång går de fortare.... och de finns inget bättre än att vara i harmoni med hunden "människans bästa vän" jag lovar=)

Hej Aliide! jag har läst ditt inlägg och undrar lite hur du tänker? just en grej snappade jag upp i ditt inlägg. de du skrev om bettet och att man inte ska härma en hund? varför? nu vet inte jag hur mycket du kan om hund psykologi eller vart/ vid vilken skola du har läst? men man kan dra en parallel vid hur man uppfostrar barn du har från olika åldrar en viss mängd förståelse samt kunnande på ett psykologiskt plan vad barn/ hundar klarar av..... till ex du kan inte disskutera en konflikt med ett barn på tex 3 år för barnet förstår inte. ett barn som inte kan tex komunicera verbalt gör detta på andra sätt tex bita nypa mm...... likadant med hundar eller djur över huvud taget.... när den ställs inför en tex konflikt så arbetar hjärnan framåt och för att bryta de så måste du få hjärnan att gå bakåt och de gör man med hjälp av korrigering. för om hjärnan fortsätter att gå framåt så triggar de hunden till en högre grad av att göra de en hund gör när den är sressad rädd osv den blir aggressiv eller svårhanterlig.... så jag undrar hur du gör... och tänker?

För det första så är hundar inte barn, vi är inte samma ras. För det andra är människor alldeles för klumpiga för att härma en hund. Vi har ingen som helst signal- eller finkänsla. Vi har inga öron att dra bak, ingen svans att dra upp, vi kan inte ens slänga de där typiska "hundblickarna". Varför ska vi då försöka härma ett bett? Då borde det innebära att vi ska kissa över hundens kisspöl, lukta hund, äta som en hund, försvara våra saker som en hund osv. Vi är inga hundar, någonstans.

Idag lär vi hundarna att förstå oss plus att vi lär oss att läsa hundars signaler. Vi använder koppel, vi har namn på våra hundar, vi lär hunden massa konster. Finns inget naturligt i det.

Hej Aliide! jag har läst ditt inlägg och undrar lite hur du tänker? just en grej snappade jag upp i ditt inlägg. de du skrev om bettet och att man inte ska härma en hund? varför? nu vet inte jag hur mycket du kan om hund psykologi eller vart/ vid vilken skola du har läst? men man kan dra en parallel vid hur man uppfostrar barn du har från olika åldrar en viss mängd förståelse samt kunnande på ett psykologiskt plan vad barn/ hundar klarar av..... till ex du kan inte disskutera en konflikt med ett barn på tex 3 år för barnet förstår inte. ett barn som inte kan tex komunicera verbalt gör detta på andra sätt tex bita nypa mm...... likadant med hundar eller djur över huvud taget.... när den ställs inför en tex konflikt så arbetar hjärnan framåt och för att bryta de så måste du få hjärnan att gå bakåt och de gör man med hjälp av korrigering. för om hjärnan fortsätter att gå framåt så triggar de hunden till en högre grad av att göra de en hund gör när den är sressad rädd osv den blir aggressiv eller svårhanterlig.... så jag undrar hur du gör... och tänker?

Jag (tror) förstår hur hon tänker och är lite inne på samma spår, kanske dock inte helt och hållet. Givetvis kan man "härma" i största mån det går-man bör dock vara försiktig med att "bara börja härma" då trots att vi förstår deras språk till en större del finns det säkerligen bitar som vi missar som är lika viktig info och som inte ska tas miste på. Jag vet folk som lägger sina hundar ofta och vissa av dom morrar åt dom också-dessvärre utan vidare resultat. Varför? Vore det så enkelt att härma hade väl saken varit biff? Jag skulle tro att det beror just på att vi människor är alldeles för klumpiga för att spela hund, dom ser igenom "teatern" många gånger. Ceasar är dock duktig på hundspråk , men jag skulle vilja mena på att han missar en del ibland också vilket direkt märks på hunden. (Jag tycker programmet med vildhunden gav ett ganska gott exempel). Dessutom..hur långt ska man gå i härmandet? Pinka in revir? ska vi börja skälla? Man ska inte heller glömma att hundar läser av oss också! Och är duktiga på det! På programmet vetenskapens värld kunde man också få se hur olika hundar är från vargar också egentligen vilket väger en hel del. Hundar tar tex väldigt ofta hjälp av människan i diverse situationer (och tolkar vårt kroppspråk trots att det är främmande gester för dom) medan vargar gör det mesta självständigt bara för att ta ett exempel. Man ska därför inte helt dra paraleller mellan varg och hund.

Idag lär vi hundarna att förstå oss plus ...
Vad kan då vara effektivare än att använda oss av hundens eget språk, när vi så kan?

För det andra är människor alldeles för klumpiga för att härma en hund. Vi har ingen som helst signal- eller finkänsla.
Det kanske gäller för dig, men därför inte nödvändigtvis för andra. I första hand är det väl inte fråga om att härma, utan att använda hundens språk och uttryckssätt.

LIA

Vad kan då vara effektivare än att använda oss av hundens eget språk, när vi så kan?

Det kanske gäller för dig, men därför inte nödvändigtvis för andra. I första hand är det väl inte fråga om att härma, utan att använda hundens språk och uttryckssätt.

LIA

Varför ska man använda ett bett, morrningar osv när vi är för klumpiga för att ens varna en hund på ett hundsätt? Vi är inte hundar, när ska folk förstå det.

Idag tycker jag att hund och människa möts på halv vägen. Hunden som hund, och människa som människa. Hunden lär sig tyda våra signaler (människosignaler till och med :eek:) och vi lär oss tyda hundens hundsignaler.

Amen!! :bow:

Vi är så otroligt klumpiga. Jag umgås med många duktiga hundmänniskor, men har aldrig sett någon som visar signaler som hundar gör. För det handlar om ett öra vippat, en blick, en läpp, kroppshållning. Sånt som vi verkligen inte kan och inte heller är.

Man möts helt enkelt, vi lär oss förstå hunden och denna lär sig förstå oss, människor med människosignaler.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka