Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

Ja, jag som var där och såg det hela och känner mina hundar vet givetvis inte hur det var och hur den tiken agerar :cool:

Ja, jag som var där och såg det hela och känner mina hundar vet givetvis inte hur det var och hur den tiken agerar :cool:

Din slutliga poäng är med andra ord att det var enbart "nertryckningen" som avgjorde att den ena tiken ´fick behålla sin dominanta position? Jag tycker att det låter jättekonstigt. Men du får jättegärna förklara.

Jag gillar Cesar skarpt. Som flera tidigare oxå redan påpekat så börjar han varje program med att tala om att man inte ska prova detta själv utan att ha konsulterat proffs först! Inga metoder för ovana männsikor att hållas med. Detta är ett TV-program o upplagt därefter, vilket ibland kan ge fel vinkel, men vilken känsla han har karln!
Jag skulle inte räkna schäfer/rottweiler/amstaff/bulldog/terrier till vanliga gulliga sällskapshundar som bara är understimulerade... Han har visat hur han jobbar med rädda, understimulerade, aggressiva hundar, men framförallt gillar jag hans inställning när han säger:

Jag rehabiliterar hundar och utbildar människor.

9/10 så är det ett inte hunden som är problemet utan ägaren!

Jo, hon är en trevlig fröken och en outstanding flockledartik :)

Har du vägarna förbi nån gång så får du titta in och uppleva "odågorna" live ;) :D

Jag hoppas ju på att dottern ärvt mycket därifrån :)

Din slutliga poäng är med andra ord att det var enbart "nertryckningen" som avgjorde att den ena tiken ´fick behålla sin dominanta position? Jag tycker att det låter jättekonstigt. Men du får jättegärna förklara.

Det är så Molly styr sin flock. Även med nya hundar så är det så hon visar sin dominans. För hon är en väldigt dominant tik mot andra tikar, men aldrig någonsin elak eller att hon går in för att skada någon annan hund.

De som sett henne irl och sett hur hon beter sig kan nog instämma i att för henne funkar det och hon gör det medvetet ;)

Jag gillar den stilen hos henne faktiskt :cool:

Det är så Molly styr sin flock. Även med nya hundar så är det så hon visar sin dominans. För hon är en väldigt dominant tik mot andra tikar, men aldrig någonsin elak eller att hon går in för att skada någon annan hund.

De som sett henne irl och sett hur hon beter sig kan nog instämma i att för henne funkar det och hon gör det medvetet ;)

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag tycker att det är ett normalt beteende hon har din Molly.Snygga hundar du har.Ser ut som en flock vargar!!:love:

Senast ändrad av en moderator:

Okej, summan av kardemumman är väl isåfall att "trycka ner på rygg" metoden funkar bra även när människor gör så på sina djur?

Jag kan såklart inte säga emot vad du har sett, för jag kan inte urskilja något på bara några bilder och har inte träffat några av dina hundar. Men jag måste vara envis med att jag tycker det låter så främmande i mina ögon/öron. Jag frågade nämligen killen (tror han heter Tonny) som sköter vargflocken på kolmården mycket om just det här (eftersom att man fick se mycket prov på det när man var i hägnet) och han menade på att just nertryckandet inte är det enda som avgör vem som är dominantast...utan att det är väldigt mycket annat som spelar roll i hela det momentet. Jag tyckte själv att jag se det ganska tydligt när han förklarade..även efteråt när jag fick se hundar bete sig liknande (har även sett det förut såklart men fick lite mer "aha" upplevelser när jag fått det förklarat).

Det känns som att det måste finnas en anledning till att det blir så oerhört mycket missförstånd mellan människa och djur när matte/huse/någon ska försöka sig på metoden och pressa ner. Det r sällan jag hör om hundar som accepterar behandlingen, däremot om det avgörs hund mot hund funkar det (oftast) på två röda. Hade det bara handlat om att trycka ner och "sen var det klart" känns det som att problemen kring ledarskap mellan ägare och hund inte funnits...eller är det så enkelt?

Jag försöker bara förstå, just nu gör jag det inte!

Jag anser inte att människor ska trycka ner hundar i parti och minut. Det är bara korkat. Vi är inte hundar..
Jag påstår heller inte att alla hundar gör som Molly, men du påstod att det inte alls förekom, vilket är felaktigt!

För henne fungerar det utmärkt. Rix har Inte alls samma sätt att leda flocken (De 2 är de dominanat här) men hans sätt funkar för honom och trots att han är inne på sitt 10:e år och att det finns 5 yngre hanar, så är det inget snack om saken; Han är den som bestämmer. Han bestämmer även över Molly i den bemärkelsen att han kan plocka ben från truten på henne om han vill.

Sedan, så har jag hundar och inte vargar och jag inbillar mig inte på något vis att mina domesticerade hundar beter sig likadant som vargar i alla olika situationer.

Inte heller ser jag eller mina hundar mig som en annan hund :cool:

Att du inte kan ta in att det faktiskt förekommer är inte mitt problem och jag tänker inte sitta och upprepa det fler gånger och lägger ner den delen av diskussionen nu.

Senast ändrad:

Att du inte kan ta in att det faktiskt förekommer är inte mitt problem och jag tänker inte sitta och upprepa det fler gånger och lägger ner den delen av diskussionen nu.

Oj jösses, det var inga glada miner såhär på kvällskvisten, du är otrevlig för att?
Det är tråkigt att man inte får fråga en extra gång om man inte tycker att man har förstått. Tar du det som att jag ifrågasätter vad du ser så är det inte mitt problem heller-speciellt inte med tanke på att jag faktiskt skrev det , citerar mig själv:

Jag kan såklart inte säga emot vad du har sett, för jag kan inte urskilja något på bara några bilder och har inte träffat några av dina hundar

Kan även tillägga en extra gång att det inte var ett "såhär är det" svar jag ville ha. Utan en förklaring på hur det funkar.

Någon som vill förklara utan att härskna till om jag är frågvis? Kanske rekommendera någon litteratur?

Jag är inte ett dugg otrevlig, men när man upprepat samma sak om och om igen så blir det lätt så..

Tar det en gång till då:

Baserat på MOLLY och ingen annan..

Hon skäller för fullt, brottar med fysisk styrka ner sin "motståndare", lägger sig ovanpå, fortfarande fullt skällande och håller den andra hunden nere tills den ger sig! När den andra hunden visar att den ger sig så kliver hon därifrån och skulle mot all förmodan den andra hunden flyga på henne, så upprepar hon proceduren.

Reaktionen från den i underläge är naturligtvis att ta sig därifrån och den hunden försöker då bita/riva henne för att komma lös, vilket hjälper föga, då de inte får något bra grepp. Det är inte helt lätt med en så pass rejäl hund som ligger ovanpå...I slutändan, utan att hon skadat den andra hunden, eller blivit skadad själv, så går hon segrande därifrån..

Det är ju en stor tik, med bra massa i kroppen och hon har inga som helst problem med att trycka ner en annan jämttik/finsk spetstik och även sin drulige son Cujo, när han blir för pestig (som det har rört sig om) och hålla den hunden nere.

Hon har aldrig skadat, bitit eller huggit någon hund överhuvudtaget någonsin och hon är den absoluta topptiken i min hundflock!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka