Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

Jo det har du rätt i. men han säger ju inte själv att han gör mirakel. Och tycker det är rätt typiskt amerikanare att säga så, bara titta på alla gör-om-mitt-hus de har där de skriker ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ DE ÄR SÅ SNYYYYYYYYYYYYGGT" innan de ens hunnit öppna ögonen. ;) De är ju lite mer.. såna, än vi lite lugnare (stela? :angel: ) svenskar.

Hehehe, ja. Everything's big in America.;)

Det är väl klart det är skillnad? Det är ju inte så att han rekommenderar folk att använda stackel, det är det ju förmodligen andra idioter i USA som gör eftersom det är vanligt där? Han har ett egendesignat halsband som han rekommenderar istället, vet dock inte varför det är bra.

Tja, inte ordagrant men helt klart influeras folk när han accepterar ägarnas val. Folk är ju inte dummare än att dom tror att det är rätt.
Jag minns programmet med Jack russeln som gav sig på motorcyklen när husse skulle åka. Den satte han stackel på och jösses vad den skrek när den fick sig några korrigeringar. Jag menar, en så pass liten hund hade han enkelt kunnat använda en strypkedja på med samma resultat. En annan gång använde han stackel på en väldigt mild blandis tik (typ tax och något annat mindre) när dom skulle ut på promenad. Jag hajjar liksom inte grejjen.

Lika underligt är det ändå när man hör ägarna i programmet, eller varför inte dom som skriver i tråden att han skulle vara något "alldeles extra". På programmet upprepas "it's lika a miracle" or " it's magic"om och om igen. Trots att om dom hade sökt sig till den lokala klubben hade fått lika bra pli på hunden i många fall (inte alla).
Men för dom här människorna kanske det är ett miracle eller magic.
Det skulle jag oxå tycka om jag hade haft problem med hunden i flera år,och någon kom hem till mig och fixade det på ett naffs.:D

Nej men det är ju det jag menar...Bara för att något är rätt för mig behöver det ju inte vara rätt för alla. Man måste inte gilla allt Ceasar Millan gör, men för den skull kan man uppskatta programmet och erkänna att han är duktig på det han gör.
(Kan ju tillägga att jag inte heller gillar stackel/el och jag varken använder mig av hans metoder eller älskar honom religiöst, men jag hyser stor beundran för hans hundkunnande)

Har inte sett just de programmen så jag kan inte uttala mig om dem.

Nej men det är ju det jag menar...Bara för att något är rätt för mig behöver det ju inte vara rätt för alla. Man måste inte gilla allt Ceasar Millan gör, men för den skull kan man uppskatta programmet och erkänna att han är duktig på det han gör.
(Kan ju tillägga att jag inte heller gillar stackel/el och jag varken använder mig av hans metoder eller älskar honom religiöst, men jag hyser stor beundran för hans hundkunnande)

Det har jag redan gjort en gång. Det får räcka för mig!

Jag orkade inte läsa alla inläggen.
Jag tycker det han är väldigt hård, lägger omkull hundarna ofta, jag kan se att man kan behöva göra det på svåra hundar, men det är synd att han inte visar vad man ska tänka på med sin hund, förebyggande.
Jag tycker han är duktigt, men samtidigt ibland kan jag känna ett ogillande just för att han.. jag vet inte riktigt.

Har en kompis som tittar på honom, och lägger omkull sin valp i princip hela tiden, det är inte ens logiskt. Ibland för att hon hämtade en pinne så gör hon det i samband med att hon tar pinnen ifrån henne osv. Många apar efter men har ingen aning om vad de sysslar med. Jag tycker att man inte lär sig så mycket, klart man lär sig om en energi och kroppspråk, men resten är svårt att ta till sig. (Jag säger inte såklart att alla som tittar på honom lägger omkull sina hundar i tid och otid, och det är antagligen inte bara därför hon gör det.)

Jag tycker det han är väldigt hård, lägger omkull hundarna ofta, jag kan se att man kan behöva göra det på svåra hundar, men det är synd att han inte visar vad man ska tänka på med sin hund, förebyggande.
Jag ser det snarare som att han är återhållsam och i första hand använder så små medel som möjligt. Dom gånger jag sett honom lägga ner hundar har det varit befogat enligt min uppfattning. I en del fall tränger man inte fram till hunden med mjuka medel utan måste ta till fysisk handling. Jag har aldrig sett honom använda våld, däremot befogat (i vissa sammanhang) kortvarigt tvång. Merparten av tiden går f ö åt till att informera och instruera ägarna.
Programidén handlar om folk som har hundar med ägarproblem, så förebyggande är det lite för sent för.

Har en kompis som tittar på honom, och lägger omkull sin valp i princip hela tiden, det är inte ens logiskt. Ibland för att hon hämtade en pinne så gör hon det i samband med att hon tar pinnen ifrån henne osv. Många apar efter men har ingen aning om vad de sysslar med. Jag tycker att man inte lär sig så mycket, klart man lär sig om en energi och kroppspråk, men resten är svårt att ta till sig.
Det finns i varje avsnitt flera gånger skyltar som understryker att man inte ska prova hanterandet själv osv.
Går folk ut och mördar, bränner, kvaddar bilar och jagar utomjordningar efter varje TV-program? Inte är det väl TV:s fel om folk inte har förnuft och lär sig hur man hanterar och uppfostrar sin hund??
Jag lär mig under varje avsnitt, om inte annat så finns nyttig repetition, men det är väl individuellt om man suger åt sig.
.......
LIA

Ja,inte imponerar han särskilt på mig.Varför då då,kanske ni undrar.Jo,för att jag tycker inte att han får med tanken att vi är ett"Team" tillsammans,hunden och jag.Jag vill ha en lydig observant hund som även har bibehållt sin nyfikenhet och glädje i att, busa till det ibland.Tyckte heller aldrig om den otroligt hårda disiplinen som SBK lärde ut på 60 och till början av 80-talet.En del människor gillar att hunden går "slickad vid sidan.För mig är det att "bruka våld" på min hund.
Det räcker alldeles utmärkt om min hund vet att ett sträckt koppel inte är tillåtet.Visst ska den kunna gå vid min sida om situationen så kräver,men varför ha det hårda kommandot ständigt.De behöver få känna sig fria att "läsa sin dagstidning".Alltså gå och nosa,titta sig omkring.
Mina hundar har jag lärt bl.a Höger,Vänster,Bakom,Stanna,Vänta,Sitt,Ligg,Stå,Nej,
Gå runt( lyktstolpar t.ex),Hälsa (då lär jag dem att inte hälsa utan det kommandot)De är dessutom lösa på 90% av våra promenader.
Att Ceasar M,fixar allt i ett litet nafs,tror jag är en sanning med modifikation.Har sett vid flera tillfällen att tidsrymden som omtalas inte stämmer med vad man sett.
Men visst kan det vara bra att ngn visar att det går att få bukt med problemhundar/ägare.
Men det finns många här på Buke eller i "övriga" hundsverige:)som på ett trevligare sett får ett bättre resultat,i en lydig glad hund som t.ex;kan gå i koppel med normal längd:angel:, vara lös med andra hundar,vara medbjuden när husse/matte skall bort,bara för att den är..just så trevlig som vi vill att de skall vara.
Jag brinner verkligen för detta att hjälpa mattar/hussar som kliar sig lite i huvudet och undrar;Hur 17 skall jag tackla detta problemet:angel:För de som vill ha"Glada och uppfostrade hundar "finns det helt andra vägar att gå än C M´s

Här hålle rjag iof inte med, iaf inte vad gäller hans egna hundar så jag tycker att dom är väldigt harmoniska. Sen har jag heller aldrig sett honom hålla på med allmänlydnad med sina eller någon anna djur, utan enbart ledarskap..s¨jag förstod inte riktigt vad "slickad vid sidan" kom ifrån.

Sen kom jag att bero på en annan sak som jag fortfarande inte förstått och misstycker med men är villig att lära mig..

VARFÖR lägger man hundar?

Men ,tänk på att det är sk.Problem hundar han hjälper.
Dom hundarna kan knappt sitta på kommando.
Det vi får se på tv är säkert inte hela sanningen.
Bara för att du vill ha din hund på det viset,så kanske inte alla andra vill det.

Ja,inte imponerar han särskilt på mig.Varför då då,kanske ni undrar.Jo,för att jag tycker inte att han får med tanken att vi är ett"Team" tillsammans,hunden och jag.Jag vill ha en lydig observant hund som även har bibehållt sin nyfikenhet och glädje i att, busa till det ibland.
För de som vill ha"Glada och uppfostrade hundar "finns det helt andra vägar att gå än C M´s

är de inte precis de han vill? jag tycker han leker med sina hundar en hel del och dom verkar nyfikna och glada precis som vilken "normal" hund som helst.

hur tycker du man ska göra med hundar som är på gränsen till att bli eller är rent av farliga? på ett bättre sätt än de sättet han gör på?

sen är de ganska så ofta som de tar flera veckor att "fixa" hundarna ju.., de är inget som tyder på att de går så vädligt fort väl? de har jag missat iallafall..

Senast ändrad av en moderator:

Ja,inte imponerar han särskilt på mig.Varför då då,kanske ni undrar.Jo,för att jag tycker inte att han får med tanken att vi är ett"Team" tillsammans,hunden och jag.
Jag håller med dig i sak, men betänk samtidigt vad han hela tiden får utgå från. Folk som inte ens har elementär insikt eller kunskap i att hålla hund (inte alltid men oftast), och hundar som formats av detta och på olika sätt blivit omöjliga i sin sociala värld.
Det Cesar gör är ju att bryta upp ett icke fungerande förhållande och visa på en annan väg att gå. Troligen kommer majoriteten av dessa hundägare aldrig att kunna få något "kompis och lydnad-förhållande" med sina hundar. Dom når inte dit utan får nöja sig med "hanterbart och socialt acceptabelt förhållande".

Grundkurser i hur man håller hund får du nog leta på annat håll, det är ju liksom inte grejen med programmet.

I övrigt håller jag med dig om vilken sorts hundhållning man bör eftersträva.

LIA

kl

Jag har sett ett antal program av CM och gillar honom skarpt. Hans hundar är lydiga men ser ändå väldigt glada och fulla av liv. Han läser hundarna väldigt bra och hans träningsmetoder gör det enkelt för hunden att förstå. Dessutom prider han en bättre hundhållning i Usa

Jag har inte sett något program där han varit våldsam eller använt elhalsband eller stackel.

kl

Jag har sett ett antal program av CM och gillar honom skarpt. Hans hundar är lydiga men ser ändå väldigt glada och fulla av liv. Han läser hundarna väldigt bra och hans träningsmetoder gör det enkelt för hunden att förstå. Dessutom prider han en bättre hundhållning i Usa

Jag har inte sett något program där han varit våldsam eller använt elhalsband eller stackel.

Då har du sett få program jag kolla aldrig o sett både Pigghalsbandl o el

Betr stackel så har det funnits med ett flertal gånger i olika avsnitt, men som jag förstått det, för att han har använt kundens grejer. Ibland sätter han på sina repstumpar med ögla i änden, men vanligen använder han alltså det som kunden har. Detta visas bl a i snuttarna innan Cesar kommer in i handlingen.

Man kan fråga sig varför det är så, varför han inte ersätter stacklet konsekvent, och till den frågan finns många tänkbara svar. Det är inom parantes inte lätt att få kontakt med honom via hemsidan för att ställa frågor.

Den enda gång jag sett honom använda el, var när hundar skulle läras respekt (rädsla) för skallerormar. Helt klart, så föredrar jag el-kuren framför att riskera få hunden ormbiten. Så länge ingen kan visa på ett lika bra eller bättre sätt.
Skallerormar i syd-USA är inget man nonchalerar!

LIA

Han har användt el på en Schäfer som jaga katter.

En Howavart som skulle valla får eller nåt sånt.

Men ändå inte så att han regelmässigt använder sig av el, såvitt jag förstår. Jag har sett någonstans runt 20 avsnitt utan att se mer än det om skallerormarna.

Vet du varför han tog till elen i dom där fallen? Det borde inte vara alltför svårt att vänja en schäfer av med kattjakt utan att använda el, men å andra sidan var han kanske tvungen att ta till effektivast möjliga medel. Om han inte kunde lita på att ägarna klarade det själva alltså.

Marknadsföring kanske??

LIA

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka