Mannen som kan tala med hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare CORNHEAD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 215
  • Visningar Visningar 15 419
Sv: Mannen som kan tala med hundar

Han är duktig på sitt sätt ja-men fantastisk är han inte. Han har känsla för hunderiet, men det är han inte ensam om.

Det som förbryllar mig är inte att folk gillar killen. Många idoliserar honom för att han ska verka besitta ngn naturlig överkraft..när det i själva verket handlar om sådant många andra kan lära sig.

Desto bättre att ha honom på tv. Om det var sånt bara två pers i hela världen kan lära sig, vad vore poängen? Vem skulle då få ut nåt annat va programmet än att sitta & avundas?

Har sett få dom idoliserar honom, och anser att bara för att vissa tar det för långt behöver man ju inte "väga upp" det hela genom att klanka på honom.

Tycker han är bra. finns både för och nakdelar med alla som gör sånna program. Alla tycker ju olika.

Det är klart att alla kan lära sig det han gör.
Men inte på hans plan.Han är född till det här,det är inte jag.
JA,han är min idol!!:bow::bow::bow:

Tycker han är mkt bra, han blir en flockledare för hunden nästan direkt.
Däremot tycker jag att de fler gånger i varje program borde poängtera det som sägs i början av programmet...
"använd inte dessa metoder själv utan att först ha konsulterat ett proffs"

Jag gillar Cesar och hans metoder. TV-programmet är inte hela sanningen så att det ibland förekommer saker jag själv aldrig skulle använda mig av blundar jag faktiskt för. Jag ser hellre hans budskap och grundläggande meningar och hans enorma kunskap om och känsla för hundar.

För övrigt:
Jag gillar Cesar, men den absoluta favoriten i flocken är Daddy. :love:

Jag har redan innan gått en del ledarskapskurser osv. så allt han säger känns på något sätt väldigt självklart. Att en del människor skaffar hund utan att veta någonting är inte bra, "Vi går ut på promenad 1 gång i veckan - vadå, är det lite?".
Men vi i sverige har ju generellt mer sunt förnuft än dem i usa känns det som..

Jag tycker att han är jätteduktig med hundarna. Som du skriver använder han alldeles rätt signaler vid precis rätt tillfälle.

Han har ett gott "hundöga" och en fin känsla. Beundrar hans hantering av hundarna.

Det är ju klart att man måste plocka ut det man själv tycker är sunt.
Fråga tio personer som håller på med hundar och jag lovar att du får säkert tio olika svar.Alla håller på sitt.Men Ceasar tycker åtminstone
jag har sunda åsikter. :bow:

Äntligen lite sunt förnuft!!!
Äntligen behandlas hunden som en ....hund!!!
Jag är helsåld, måste jag säga - de flesta andra baserar allt på mat, mat och mer mat att muta hunden med, det gillar jag som gammal hundrädd människa inte!
Inget fjoll!!!

Det klickade direkt när jag såg Cesar, enkel teori man kan ta till sej, och en förståelse för hur hundar fungerar. Tänk jag, som har varit så rädd för hundar att jag skakat... Det var förvisso inte Cesar som lärde mej av med det, det var en liten gul flat det, men detta var pusselbiten som fattades för mej i alla fall! Att andra tycker annat kan jag förstå, men alla blir vi saliga på vår egen teoris riktighet.
Jag som har hållit på en del med NH, tycker att det här är lite samma andas barn.

Även om vi lekmän inte kan förvandla hundar på det sättet han kan, kan vi ta till oss detta med ledarskap, och att hur vi gör saker påverkar hunden.

Tala med bönder på bönders vis, och med de lärde på latin....
Måndagar är heliga här hemma!!! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker Cesar Millan är bra.
Visst går det att hitta nåt här eller där att hänga upp sig på, om man verkligen försöker, men vem är fullkomlig??

Han gör tre saker i programmen och han gör dom som sagt bra.
Han bryter attityder hos hundarna.
Han visar ägarna i vilken riktning dom ska ändra sitt hundinnehav och han hjälper dom med "utbildning", knep och genvägar.
Han informerar TV-tittarna så att man får en ganska klar bild av vad han gör och varför.

Att det finns folk, i programmen elller framför svenska TV-apparater, som ändå inte snappar upp informationen, kan han knappast lastas för. Ej heller tycker jag man ska hänga upp sig på att han till viss del anpassar sig till hundägarnas förhållanden. Dom gånger han använder sig av stackelhalsband t ex, har det redan ingått i utrustningen på plats (som jag upplever det), när han föreslår löpband så är det med hänsyn till ägarnas förutsättningar osv.

Visst, jag gillar inte heller bilden av sådana hjälpmedel, men vi måste acceptera, som någon här skrev, att man har en annan syn på detta i USA. Kan hunden gå lugnt utan att dra (i stackel) och får hunden tillräcklig motion (även om delar av den blir på band) så har ju ändå hundens tillvaro förändrats till det bättre. Med lite flyt så återfinns hunden kanske springande fritt med glad husse/matte i en framtid.

LIA

Äntligen lite sunt förnuft!!!
...de flesta andra baserar allt på mat, mat och mer mat att muta hunden med...
:bump:

Det där har jag faktiskt inte tänkt innan på, men han är verkligen inte sådär godisfixerad när det gäller belöning! Och han behöver väl inte det riktigt heller eftersom han är en sån given flockledare osv.

Kul att det var så många som var positiva mer eller mindre, jag har kikat runt lite på andra diskussionsforum och jättemånga har vart extremt negativa, avskytt CM och sågat honom totalt. Men jag håller med de flesta här - han är duktig men långt ifrån unik, dock har han en väldigt bra känsla för hundar : )

jag har ochså hört folk som sågar honom jämsmed fotknölarna...
Men det funkar för mej, men behöver inte göra det för andra!!!

Jag tittar slaviskt på hans program på måndag och tycker alltid det är lika fascinerande att se vad han ska göra. Däremot skulle jag aldrig ge mig på att försöka använda mig av någon av hans metoder själv, dels för att jag inte litar på att jag skulle göra rätt bara av att ha sett programmet och dels för att jag inte tycker jag behöver :smirk: Använder mig hellre av "min" hundpsykologs metoder eftersom hon kan se precis hur jag och min hund funkar.

Har hört en massa folk klanka ner på honom och man drar gärna upp det här med stackel och el. JAG har dock aldrig sett ett avsnitt där han satt stackel på en hund om ägarna inte haft det innan, och enda gången jag sett el användas var ju när det gällde skallerormarna.
om jag (som är militant pascifist med mina hundar och försöker vara så mjuk som bara möjligt jämt) fick välja skulle jag nog också hellre låta en expert använda el än att låta dem bli bitna av skallerormar :crazy:

Jag tycker att man ska komma ihåg två saker när man tittar på programmet:
1) Han uppmanar ju faktiskt folk att inte prova på hans metoder själva utan konsultera en expert först och

2) Han har att göra med "problemhundar" och ofta med folk som helt tappat greppet om situationen, oftast är det ju dessutom stora korsningshundar med "skarpa" raser han åker till. Det betyder ju inte att man måste "Pysht"-a och peta med foten på sin egen normalfungerande hund bara för att den kanske drar lite i kopplet?

Tror att det kan ligga lite av den berömda svenska avundsjukan bakom dom som dissar honom!!:angel::D

Jag gillar han skarpt! :bow:
Visst är det lite småsaker man funderat över men även hundar är individer och han konfronterar dom alla på samma sätt i början.
Just att hans metoder är så enkla från grunden, han är inte direkt speciell nej men han visar hur man ska göra och bete sig på ett sätt som folk lätt förstår och det är väl just därför han fått tv-programet. :)

Jag har bara sett en gång att han använt eldressyr och det var i samband med att han skulle lära sina egna hundar att undvika skallerormar, var rättså negativ till det först men det gav ett bra resultat och fort gick det!
Nu handlade det inte om starka stötar hunden fick utan cecar provade halsbandet på sig själv först vilket enligt mig i alla fall visar att han är väldigt mån om sina hundar...

//Joel

Jag älskar honom! Han har ca 40 hundar hemma på sin gård och alla är i stort sett helt överens bara för att Cecar tydligt har visat att han är ledaren :)

Desto bättre att ha honom på tv. Om det var sånt bara två pers i hela världen kan lära sig, vad vore poängen? Vem skulle då få ut nåt annat va programmet än att sitta & avundas?
Lika underligt är det ändå när man hör ägarna i programmet, eller varför inte dom som skriver i tråden att han skulle vara något "alldeles extra". På programmet upprepas "it's lika a miracle" or " it's magic"om och om igen. Trots att om dom hade sökt sig till den lokala klubben hade fått lika bra pli på hunden i många fall (inte alla).

Har sett få dom idoliserar honom, och anser att bara för att vissa tar det för långt behöver man ju inte "väga upp" det hela genom att klanka på honom

Det ser jag nästan jämt:). Vem som klankar på honom vet jag inte, hittils har jag nästan bara hört lovord.

Har hört en massa folk klanka ner på honom och man drar gärna upp det här med stackel och el. JAG har dock aldrig sett ett avsnitt där han satt stackel på en hund om ägarna inte haft det innan,
Kan åtminstone en person förklara varför det är en ursäkt?

Han har att göra med "problemhundar" och ofta med folk som helt tappat greppet om situationen, oftast är det ju dessutom stora korsningshundar med "skarpa" raser han åker till. Det betyder ju inte att man måste "Pysht"-a och peta med foten på sin egen
Har kollat på många program och ser då att över 60 procent är sällskapshundar?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 463
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka