Många barn- överbefolkning och miljö

Sv: Många barn- överbefolkning och miljö

Men vi bor ju i Sverige, vi kan ju bara påverka situationen i Sverige och här har vi inte överbefolkning, och lär inte få det heller. Redan nu föds det "bara" 1.67 barn per kvinna här och i hela EU 1.5 barn. Om det inte vore för invandringen hade vi redan haft en minskande befolkning. (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html)

Jag blir lite trött när du bara vill skrapa bort halva befolkningen från jordens yta, det är inte realistiskt på något sätt. Vem ska bestämma vilka som ska få barn och vilka som ska lämnas att dö i bergen för att uppnå det målet?

Ska vi prata i realistiska termer så är det fördelningspolitik det handlar om, välstånd och utbildning och ökade rättigheter för kvinnor hänger intimt ihop med hur många barn som föds. (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fertility_rate.jpg)

Det är väl klart det inte är realistiskt. Men alla ska göra så mycket de kan och då tycker jag man kan tänka på hur många barn man skaffar.
Jorden kommer bli så hemsk att leva på så jag hoppas bara jag hinner dö innan, varför man vill sätta barn till världen med den framtid som väntar är ju oxå en fråga?

Det kanske finns de som har en mer positiv syn på framtiden än du? Inte skulle jag skaffa barn om jag såg framtiden i nattsvart inte (men det gör jag inte).

Jag delar inte din negativa världsbild helt enkelt. Jag tror att vi står inför en kris som är ny för oss, med miljön. Vi måste skärpa oss med hur vi konsumerar och utveckla miljövänligare energi och transport. Men jag tror faktiskt att vi fixar det! Och att det kommer att finnas en fullt acceptabel värld att leva i för barn i generationer framåt.

Men det är klart att du inte ska ha barn om du inte vill, och om du känner att du fått gjort allt du vill i ditt liv vid 40 så begå självmord för att minska din inverkan på miljön. Men det är inte så jag vill leva mitt liv.

kl

Kanske en smart lösning vore att folk lät bli att skaffa biologiska barn och adopterade barn från de länder där de finns i överflöd och ingen tar hand om dem?

Alla dessa "barn i överflöd" är inte tillgängliga för adoption så ditt förslag funkar inte. Det finns fler föräldrar som vill adoptera än det finns barn tillgängliga för adoption. Annars vore inte köerna så långa.

Alla dessa "barn i överflöd" är inte tillgängliga för adoption så ditt förslag funkar inte. Det finns fler föräldrar som vill adoptera än det finns barn tillgängliga för adoption. Annars vore inte köerna så långa.

Vi kanske borde lösa det så att vem som helst helt sonika får åka till något U-land och ta med sig valfritt föräldralöst barn hem... eller? Nähä...

För att befolkninsökningen inte är ett problem i västvärlden, där vi befinner oss. Vi vinner inte mycket på att t ex jag låter bli att skaffa barn.

Det som behövs är istället att sats på hållbar utveckling genom att t ex kämpa för att utrota fattigdomen. Med färre fattiga människor så kommer också befolkningsökningen att avta.

Krasst sett så tycker jag nog att det är bättre att jag skaffar barn som har fantastiska förutsättningar till att bli utbildade, kunniga och har resurser till att fortsätta jobba för hållbar utveckling! Istället för att befolkningen i västvärlden minskar och klyftorna mellan fattiga och rika i de olika delarna av världen ökar och de fattiga får ännu svårare att komma ur sin fattigdom.

Återigen; det är inte mängden människor som utgör problem. Det är orättvisorna i världen! Och världen blir inte automatiskt mer rättvis för att jag låter bli att skaffa barn.

Här håller jag helt och hållet med dig

Jag anser att det är värre att vi i västvärlden har en växande andel överviktiga och att vi slänger stora mängder mat. Andelen överviktiga har passerat andelen svältande och vi arbetar för att få fram metoder där vi kan äta hur mycket vi vill och ändå inte gå upp i vikt. Vi lägger också mycket resurser på att forska fram metoder och läkemedel som är sjönhetsrelaterade men inte så mycket resurser på sjukdommar vi inte riskerar att drabbas av i västvärlden. Jag tror inte på minskt barnafödande utan mer på att öfrdela resurserna rättvist. Vad det gäller adoption så tycker jag det bästa är om dessa barn kan få ha sina egna föräldrar och ett bra liv. Jag ser heldre att man lägger resurser på att bekämpa fattigdom och sjukdommar än adoprerar bort fler barn till västvärlden. Adoption är bra men jag ser det inte som den bästa lösningen på orättvisorna i världen.

Vad det gäller adoption så tycker jag det bästa är om dessa barn kan få ha sina egna föräldrar och ett bra liv. Jag ser heldre att man lägger resurser på att bekämpa fattigdom och sjukdommar än adoprerar bort fler barn till västvärlden. Adoption är bra men jag ser det inte som den bästa lösningen på orättvisorna i världen.

Håller absolut med dig, även om vi trampar i adoptionskön själv. Det ska ju verkligen vara för BARNETS bästa och självklart är barnets bästa att få vara kvar hos de biologiska föräldrarna (såvida de inte är helt olämpliga, barnmisshandlande typer, men det förstår ni nog...). Jag skulle inte kunna leva med att veta att MITT adoptivbarn kommit till mig på ett tvivelaktigt sätt...
Adoptionen och vägen dit är ett tillräckligt stort trauma i sig.

Att adoptera för att göra något slags välgörenhetsarbete är helt vansinnigt. Tänk att hela livet få känna sig tvingad att vara tacksam även om man aldrig bad om att komma hit själv.
Adoption är ingen lösning på världens problem, men det är lösningen för vissa individer.

kl

Adoption pga välgörenhet tror jag absolut inte är någon lösning och det är heller inget förslag. I den bästa av världar är det ju också så att alla barn får växa upp och leva i trygghet med sina egna föräldrar. Men nu är det ju faktiskt så att detta är långt ifrån den bästa av världar...... Tyvärr tvivlar jag på att den kommer att bli det också. Människans girighet talar emot detta.

Som adoptivbarn själv har jag funderat mycket över detta med tacksamhet osv. Fick av min mor ofta höra att jag skulle vara tacksam för att någon ville ha mig. När min far fick höra detta blev han rasande och sa till henne att det var de som skulle vara tacksamma som fick mig. I dag, med eget adoptivbarn, har jag kommit fram till att en ömsesidig tacksam är det som är mest ok. Vi är oändligt tacksamma för att vi fick våra dotter samtidigt som hon nog är ganska tacksam över att ha sluppit ett ganska grymt öde i sitt hemland.

Jag tycker att detta med adoptioner borde förenklas. Då menar jag inte att vem som helst ska få adoptera (det finns ju faktiskt obehagliga människor som utnyttjar barnen). Men varför ta så väldigt mycket betalt att människor som skulle kunna vara lämpliga föräldrar inte har råd att ta ett barn. Varför ska barnen få leva utan vuxen omsorg. Anser man att detta är bättre än att bli adopterad.

Visst kan det vara besvärligt att vara adopterad men jag tror att det är väldigt mycket besvärligare att finnas till i denna kalla, hårda värld utan någon som helst vuxenomsorg.

hälsningar

Ylva
adoptivbarn och tacksam

kl

Kanske en smart lösning vore att folk lät bli att skaffa biologiska barn och adopterade barn från de länder där de finns i överflöd och ingen tar hand om dem?

Fast vore inte en ännu smartare lösning vara att de som adopterar bort sina barn lät bli att skaffa biologiska barn?

Jag tycker att detta med adoptioner borde förenklas. Då menar jag inte att vem som helst ska få adoptera (det finns ju faktiskt obehagliga människor som utnyttjar barnen). Men varför ta så väldigt mycket betalt att människor som skulle kunna vara lämpliga föräldrar inte har råd att ta ett barn. Varför ska barnen få leva utan vuxen omsorg. Anser man att detta är bättre än att bli adopterad.

:bow:

Där tror jag helt enkelt att det handlar om drift och bristande kunskap och ekonomi. Det vore säkert en smart lösning. Frågan jag ställer mig här är om du älskar barn eller helt enkelt som Carina Berg säger vill medverka till att föra dina eminenta gener vidare.

Jag levde inte på 50-talet så jag vet inte hur det var då och mycket av hur läget var då kanske hade något med världskrigen att göra? Jag har ju svårt att tänka mig att sämre tider förr berodde på att det var för lite människor på jorden.

Människans påverkan på miljön började långt innan vi blev så många som vi är nu. På 50-talet var vi tre miljarder och då var vi i full fart att bygga jättedammar, kärnkraftverk och elda kol så att folk bokstavligen dog av smogen! För att inte tala om bilindustrin som tog fart och alla miljögifter som man spred omkring sig som konfetti! Detta hade ingenting med krig att göra.

Jag rekommenderar att du läser på lite om människans påverkan på miljön genom historien. Dina uppfattningar och åsikter verkar vara ganska naiva, inget illa menat. :)

Min poäng är att människan alldeles utmärkt klarar av att förstöra miljön på katastrofala vis även om vi skulle vara betydligt färre i antal.

Ditt påstående att resurserna inte räcker till alla är direkt felaktigt. Som sagt så räcker de alldeles utmärkt men de är oerhört orättvist fördelade (upprepar mig för hundrade gången känns det som). Det handlar om att t ex vi i västvärlden upprätthåller vår levnadsstandard på tredje världens bekostnad. Så visst, om du menar att vi är för många för att alla ska kunna leva som du och jag gör så har du rätt. Men jag anser inte att det är önskvärt, och det gör nog inte du heller eftersom du verkar bry dig om miljön?

Jag lyssnade på en intressant föreläsning med en medarbetare från Swedish Commission on Climate Change. Det de jobbar mycket med nu handlar om adaptation, dvs inte hur klimatförändringarna ska stoppas utan vad som måste göras för att vi ska kunna anpassa oss till den nya situationen. Troligtvis kommer stora folkmassor att bli tvugna att flytta från den plats där de lever idag.

Jajamensan. Climate adaptation är stort inom EU. Man har med det i stadsplanering, jordbruk, hälsa, infrastruktur...

Inte bara EU förresten - hela FN:s klimatpanel IPCC som ju är den mest kända institutionen på området.

Sjalen - väntar med samtliga kollegor otåligt på klimatkonferensen här i december :bump:

Min poäng är att människan alldeles utmärkt klarar av att förstöra miljön på katastrofala vis även om vi skulle vara betydligt färre i antal.

O ja, se bara på hur man i Grekland för hundratals år sedan lät får och getter beta i stort sett överallt så att hela det övre jordlagret försvann och man började få en massa hemska skred.

Se bara på hur Siciliens inland är utan skog eftersom man under medeltiden högg ner den till annat - liksom Tudorregenterna förövrigt gjorde med skogarna i England under 1500-talet för att bygga en flotta. Inte tror ni väl att England alltid varit skoglöst.

Det finns inte en plats på vår jord som är opåverkad av människan (utom havsbottnarna då men det är nog bara en tidsfråga).

Alltså jag håller tills stor del med Minna86 här

Människans påverkan på miljön började långt innan vi blev så många som vi är nu. På 50-talet var vi tre miljarder och då var vi i full fart att bygga jättedammar, kärnkraftverk och elda kol så att folk bokstavligen dog av smogen! För att inte tala om bilindustrin som tog fart och alla miljögifter som man spred omkring sig som konfetti! Detta hade ingenting med krig att göra.

Jag rekommenderar att du läser på lite om människans påverkan på miljön genom historien. Dina uppfattningar och åsikter verkar vara ganska naiva, inget illa menat. :)

Ditt påstående att resurserna inte räcker till alla är direkt felaktigt. Som sagt så räcker de alldeles utmärkt men de är oerhört orättvist fördelade (upprepar mig för hundrade gången känns det som). Det handlar om att t ex vi i västvärlden upprätthåller vår levnadsstandard på tredje världens bekostnad. Så visst, om du menar att vi är för många för att alla ska kunna leva som du och jag gör så har du rätt. Men jag anser inte att det är önskvärt, och det gör nog inte du heller eftersom du verkar bry dig om miljön?

Men snälla, självklart kan människan förstöra stora delar av planeten, om vi så bara skulle vara några hundra stycken. Tänk på vätebomber och atombomber exempelvis.
Poängen är väl att vi lever på lånade resurser, som tex fossila bränslen, så det vore mycket väl värdefullt om vi kunde vara färre, för att inte göra slut på ändbara resurser.

Nu lever vi ju inte på 50-talet längre, tekniken och kulturen har utvecklats ofantligt sedan dess, och målet är väl att utveckla det ännu mer i en riktning som blir hållbar. Det är det som är drömmen, att hitta hållbara alternativa vägar, och ännu är vi knappast där än Varför skulle halverad befolkning vara synonymt med ett hopp tillbaka i tiden, och en skenande industrialiseringsutveckling?

För egen del har jag och min sambo iaf bestämt oss för att inte skaffa barn, eftersom vi båda anser att världen är överbefolkad. Det finns andra vägar att bidra till samhället. Och vi lever i en tid där jag tycker det är viktigt att pioritera.

Men det är klart att du inte ska ha barn om du inte vill, och om du känner att du fått gjort allt du vill i ditt liv vid 40 så begå självmord för att minska din inverkan på miljön. Men det är inte så jag vill leva mitt liv.

Många verkar bli provocerade och verkar tro att man är någon slags fascist som vill utrota delar av den befintliga mänskligheten, bara för att man säger att det vore bra med minskad befolkningsmängd.

Vad har Minna86 egentligen sagt förutom att det är bra att fundera på att skaffa barn, och att hon själv inte vill bidra till ökade födelsetal?

Vad är det för sätt att föreslå att hon ska begå självmord?

Visa mig stycket där hon angripit era värderingar lika hårt...

Jag tror att det är dags att sluta tänka i regioner/världsdelar osv. Faktum är att de flesta allvarliga miljöproblemen är globala. Jag ser det faktiskt inte som ett problem om befolkningen skulle minska i västeuropa.

Håller med!

Det var för att hon skrev att jorden är så hemsk att hon vill hinna dö innan det blir värre som jag skrev så. Jag kan förstå hennes inställning, men jag delar den inte.

Jag har inga barn själv och kan inte säga att jag är på väg att försöka få några heller (nyss fyllt 30 så det är väl dags om man säger så) men det är av helt egoistiska orsaker, jag vill göra annat än byta blöjor och passa dagistider.

Sen väljer man helt och hållet själv om man vill ha barn eller inte, men jag tycker faktiskt att det är fel att avstå pga överbefolkningen. Det är ju att säga att man egentligen vill ha barn, men pga miljön avstår. Då kan jag inte låta bli att argumentera emot för så illa är det inte ställt med världen eller miljön att de som vill ha barn inte ska få försöka bli gravida.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 406
Senast: Mineur
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 410
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar