Många barn- överbefolkning och miljö

Sv: Många barn- överbefolkning och miljö

Jo, absolut kan man se en korrelation mellan antal barn och välstånd. Däremot ställer jag mig tvekande till om det minskade antalet födslar i de (numera) fattiga delarna av världen kan uppväga att de vill leva som oss. Jag anser att vi dels måste minska befolkningen och sänka vår materiella standard (hur mycket beror på teknikutveckling mm.)

Det som tär mest på miljön är svår fattigdom och stort överflöd. Genom att höja standarden för dessa människor kan de verka för en bättre miljö och framföra allt en hållbar utveckling. som det ser ut nu handlara det om överlevnad där varken kunskap eller möjlighet för hållbar utveckling finns.

Så egentligen tycker du att vi ska fortsätta leva som vi gör idag, skaffa många barn och hoppas att en stor del av världens befolkning dör av någon hemsk farsot?

Alltså överbefolkning är ju en konsekvens av fattigdom. De länder som är överbefolkade idag är u-länder. När människor får det bättre med ökad utbildning och välfärd så föder de färre barn. Överbefolkningen kommer att avta i takt med den ökade välfärden. Det behövs ingen hemsk farsot för att lösa detta problem.

Jag tycker inte att det är någon anledning att låta bli att skaffa barn pga någon överbefolkning eller miljöproblem. Jag tror snara att att ju fler invånare i i-länderna, desto snabbare och lättare kan u-länderna bli i-länder (genom i-ländernas konsumtion etc).

Konsumtion behöver ju för den delen inte innebära miljöfarlig konsumtion. Man kan konsumera tjänster och service, till exempel. Att anlita en trädgårdsmästare i stället för att kratta själv, att gå på massage, såna saker håller konsumtionen uppe utan att belasta miljön.

Att köpa omsorgsfullt producerade varor och vara beredd att betala mer för dem håller också uppe konsumtionen. Och ofta ligger det flera arbetstimmar i ekologiskt producerade kläder. Man kan köpa hantverk till sitt hem i stället för massproducerat. Färre saker, men mer omsorgsfullt tillverkade och dyrare. Samma sak med maten. Kvalitet är ofta miljövänligt.

Det är viktigare att vi konsumerar selektivt än att vi minskar konsumtionen.

FÖRBRUKNINGEN kan vi dock gärna minska.

Ditt sista stycke vet jag inte alls om jag håller med om. Jag tycker mycket runt barn och barnafödande verkar handla om konsumtion; barnvagnar, ny stor bil, blöjor, leksaker,kläder mm mm.

Förvisso, men större bil är för att få platts hela familjen och en nyare bil kan vara mer miljövänlig än en gammal. Barnvagnar är oumbärligt för många, speciellt om man ska gå till affären, eller vart man nu ska. Bljöor är ett stort problem och därför använde jag tygblöjor i den mån det gick. Kläder har jag både fått och gett bort. Jag tror inte singlar konsumerar så mycket mindre förbrukningsprylar. Det skulle vara leksakerna i så fall. Men de singlar jag känner reser mer, och köper mer prylar till sig själva. Vad det gäller platt TV och annat så tror jag det införskaffas varesig men har barn eller inte. Jag tror de som kör mycket hadde gjort det utan barn också.
Däremot så har jag märkt att nyblivna föräldrar in min omgivning blivit mer miljömedvetna och köper gärna ekologiska varor.
Jag ser barn som en naturlig del av livet inte som ett hot mot miljön ;)

Det som tär mest på miljön är svår fattigdom och stort överflöd. Genom att höja standarden för dessa människor kan de verka för en bättre miljö och framföra allt en hållbar utveckling. som det ser ut nu handlara det om överlevnad där varken kunskap eller möjlighet för hållbar utveckling finns.
Naturligtvis måste standarden för de fattigaste människorna höjas. Det jag värjer mig mot är det faktum att så många slår sig för bröstet och gärna påstår att "vi" är så bra att det inte finns någon anledning att ändra på något här. Här (i Sverige och övriga västländer) handlar det inte om överlevnad och kunskap finns, ändå vågar jag påstå att utvecklingen inte är hållbar.

Alltså överbefolkning är ju en konsekvens av fattigdom. De länder som är överbefolkade idag är u-länder. När människor får det bättre med ökad utbildning och välfärd så föder de färre barn. Överbefolkningen kommer att avta i takt med den ökade välfärden. Det behövs ingen hemsk farsot för att lösa detta problem.

Jag tycker inte att det är någon anledning att låta bli att skaffa barn pga någon överbefolkning eller miljöproblem. Jag tror snara att att ju fler invånare i i-länderna, desto snabbare och lättare kan u-länderna bli i-länder (genom i-ländernas konsumtion etc).
Menar du med detta att levnadssättet i dagens i-länderna idag är förenligt med hållbar utveckling?

Nej där håller jag med dig, vi har inget att slå os för bröstet för. En utveckling där vi konsumerar mera slit och släng för att få en ekonomiskt tillväxt är inte hållbar i längden. Här är USA en av de stora bovarna och dessutom motsätter många försök till en hållbar utveckling. Tyvär tar vi efter många dåliga exempel, vi kan göra så oerhört mycket mer.

Föräldrar/blivande föräldrar, har ni någon gång funderat över vad en växande befolkning innebär för miljön? Har ni i så fall kopplat dessa funderingar till det antal barn ni vill ha?

Det är något jag själv funderar ganska mycket över eftersom befolkningsökningen definitivt är ett problem. Dessutom kommer de barn som föds i Sverige (hela västvärlden) ha en större påverkan på jorden än vad många andra barn har.

Idag uppmuntras svenska barnfamiljer till att skaffa fler barn, anser ni att detta är rätt?

Om vi tar västeuropa så är ju befolkningstillväxten inget problem direkt. Tvärtom så är det så låga födelsetal i många länder så att befolkningen kommer att minska framöver. I Sverige tex är det väl bara invandringen som förhindrar befolkningsminskning.

Menar du med detta att levnadssättet i dagens i-länderna idag är förenligt med hållbar utveckling?

Nej, det gör jag inte och självklart ska vi jobba för en bättre miljö. Men när det står mellan människors välfärd och miljön så prioriterar jag människan (och då menar jag inte allas rätt till ferraribilar, charterresor och AC utan rent vatten, utbildning, medicin etc).

Jag tror dessutom inte heller att ett barn mer eller mindre i västvärlden har någon nämnvärd effekt på miljön eller överbefolkningen, just för att

1. Om några år kommer u-länderna att gå mot en allt bättre levnadsstandard och denna miljöpåverkan kommer att vara avsevärt större än den som kommer av de få barn som föds i västvärlden och

2. Det behövs fler barn i västvärlden och överbefolkningen i u-länderna kommer att plana ut.

Sorry för sent svar!:)

Om vi tar västeuropa så är ju befolkningstillväxten inget problem direkt. Tvärtom så är det så låga födelsetal i många länder så att befolkningen kommer att minska framöver. I Sverige tex är det väl bara invandringen som förhindrar befolkningsminskning.

Jag tror att det är dags att sluta tänka i regioner/världsdelar osv. Faktum är att de flesta allvarliga miljöproblemen är globala. Jag ser det faktiskt inte som ett problem om befolkningen skulle minska i västeuropa.

Nej, det gör jag inte och självklart ska vi jobba för en bättre miljö. Men när det står mellan människors välfärd och miljön så prioriterar jag människan (och då menar jag inte allas rätt till ferraribilar, charterresor och AC utan rent vatten, utbildning, medicin etc).

Jag tror dessutom inte heller att ett barn mer eller mindre i västvärlden har någon nämnvärd effekt på miljön eller överbefolkningen, just för att

1. Om några år kommer u-länderna att gå mot en allt bättre levnadsstandard och denna miljöpåverkan kommer att vara avsevärt större än den som kommer av de få barn som föds i västvärlden och

2. Det behövs fler barn i västvärlden och överbefolkningen i u-länderna kommer att plana ut.

Sorry för sent svar!:)

Svar är bra oavsett när det kommer. :laugh: Jag tycker det är oerhört intressant att få veta hur andra funderar.

Är välfärd (oavsett vilket värde man lägger in i det ordet) möjlig utan miljön? En stor del av fattigdomen beror på miljöproblem (som iofs kan vara uppkomna på grund av fattigdom). Jag lyssnade på en intressant föreläsning med en medarbetare från Swedish Commission on Climate Change. Det de jobbar mycket med nu handlar om adaptation, dvs inte hur klimatförändringarna ska stoppas utan vad som måste göras för att vi ska kunna anpassa oss till den nya situationen. Troligtvis kommer stora folkmassor att bli tvugna att flytta från den plats där de lever idag.

Dessutom så tror jag att folk som har barn är mer benägna att arbeta för miljön. Deras kött och blod, de barn som de älskar högre än något annat, är en del av framtiden. Därför gör det större nytta än skada om vi i miljömedvetna Sverige föder barn, tycker jag.

Jag har upplevt det totalt tvärtom. Alla mina syskon(4) har nu fått barn och en av de familjerna bryr sig någorlunda om vad de köper för mat, och det gjorde föräldrarna redan innan barnen. Alla familjer jag känner bryr sig enbart om priset på tex, mat, och inget annat. Men samtidigt köper de mest onödiga saker, som kastas rätt snabbt också. Jag vet nästan inga mer omiljövänliga människor än föräldrar :eek:

Svar är bra oavsett när det kommer. :laugh: Jag tycker det är oerhört intressant att få veta hur andra funderar.

Är välfärd (oavsett vilket värde man lägger in i det ordet) möjlig utan miljön?

Nej, välfärd kan inte skapas utan miljöpåverkan. Tyvärr. Men detta får aldrig stoppa oss från att arbeta mot fattigdomen.

En stor del av fattigdomen beror på miljöproblem (som iofs kan vara uppkomna på grund av fattigdom).

Jag tror lite tvärtom, att fattigdomen inte behöver förklaras - den är ursprungstillståndet, sedan kan man arbeta sig bort från den. Alla samhällen har varit fattiga men den del har lyckats ta sig ur den. För hundra år sedan var ju exempelvis Sverige så fattigt att folk svalt ihjäl och folk dog i sjukdomar som vi idag bara tar lite antibiotika mot.

Jag lyssnade på en intressant föreläsning med en medarbetare från Swedish Commission on Climate Change. Det de jobbar mycket med nu handlar om adaptation, dvs inte hur klimatförändringarna ska stoppas utan vad som måste göras för att vi ska kunna anpassa oss till den nya situationen. Troligtvis kommer stora folkmassor att bli tvugna att flytta från den plats där de lever idag.

Det är intressanta och viktiga funderingar! Jag är kanske lite naiv men jag har goda förhoppningar om att det inte kommer att komma någon "miljökris" utan att forskare och stater kommer att arbeta för att lösa det här.

.............................

Nej, välfärd kan inte skapas utan miljöpåverkan. Tyvärr. Men detta får aldrig stoppa oss från att arbeta mot fattigdomen.

Jag tror lite tvärtom, att fattigdomen inte behöver förklaras - den är ursprungstillståndet, sedan kan man arbeta sig bort från den. Alla samhällen har varit fattiga men den del har lyckats ta sig ur den. För hundra år sedan var ju exempelvis Sverige så fattigt att folk svalt ihjäl och folk dog i sjukdomar som vi idag bara tar lite antibiotika mot.

Det är intressanta och viktiga funderingar! Jag är kanske lite naiv men jag har goda förhoppningar om att det inte kommer att komma någon "miljökris" utan att forskare och stater kommer att arbeta för att lösa det här.

(Jag klippte ut dina citat, vet inte om det blir mer eller mindra lätt att förstå)

Hmm, jag har aldrig sett någon konflikt mellan arbete mot fattigdom och arbete för en bättre miljö. Det jag värjer mig emot är att vi ska kunna leva som vi gör, samtidigt som vi räddar alla världens fattiga och undviker att jorden kollapsar.

Ditt andra citat håller jag med om. Problemet är att de länderna som är rika nu har tagit sig dit med hjälp av förtryck och fossila bränslen. Den vägen vill vi knappast att de fattiga länderna ska gå. Trots detta köper barnfamiljer stora bilar som de glatt kör sina barn överallt i, köper isbergssallad mitt i vintern osv. och skapar en livsstil som är idealet för väldigt många fattiga människor.

Jag tror på att teknikutvecklingen kommer att ge oss en del av svaret, förhoppningsvis kommer även internationella samarbeten att resultera i en förbättring. Däremot anser jag inte att detta friar oss från det individuella ansvaret.

Jag tror på att teknikutvecklingen kommer att ge oss en del av svaret, förhoppningsvis kommer även internationella samarbeten att resultera i en förbättring. Däremot anser jag inte att detta friar oss från det individuella ansvaret.

Och vad är det individuella ansvaret? Att inte skaffa fler barn ;)

Jag har upplevt det totalt tvärtom. Alla mina syskon(4) har nu fått barn och en av de familjerna bryr sig någorlunda om vad de köper för mat, och det gjorde föräldrarna redan innan barnen. Alla familjer jag känner bryr sig enbart om priset på tex, mat, och inget annat. Men samtidigt köper de mest onödiga saker, som kastas rätt snabbt också. Jag vet nästan inga mer omiljövänliga människor än föräldrar :eek:

Här är det tvärtom, de som skaffar barn blir mer intresserade av miljön. Det är nog ganska olika. Men du tar upp något mycket viktigt oavsett om det gäller barnföräldrar eller ej. Maten, jag förstår ärligt talat inte de som å ena sidan kan klága på maten och leta lågprisvaror och sedan har råd att renovera och åka på utlandssemester. Jag förstå inte den ekvationen, det är så lite man kan tjäna på att köpa billigare (ej ekologisk etc) mat i jämförelse med att åka på semester med flyg etc. Jag kan dock som student och mamma säga att jag köper inte alltid ekologiskt eller närproducerat, ibland finns inte varan jag vill ha och ibland är priset det fyrdubbla och jag köper svensk honung istället för ekologisk från Argentina.

Här ser jag också ett stort problem med studenters inkomst. Många studenter är miljömedvetna men har knappt råd på grund av den höga huyran och dyr litteratur. Jag tror det är viktigt att fler unga männsikor som flyttar hemifrån kan välja att leva miljövänligt eftersom de har chansen att skaffa bra vanor och bra miljötänk.

Nu är jag varken förälder eller blivande förälder, men:

Problemet är inte mängden människor på jorden eller befolkningsökningen i sig. Jorden klarar av att försörja de männsikor som finns idag och en hel del till!

Problemet är snarare hur vi använder våra resurser, vad för resurser vi använder och hur vi fördelar dessa! Som det ser ut idag så är jorden resurser oerhört orättvist fördelade och används ofta på ett icke hållbart sätt.

Ingenting kommer lösas av att befolkningsmängden minskar. Man gör en större insats om man engagerar sig i miljö och rättvisefrågor än om man låter bli att skaffa barn.

Vi behöver hållbar utveckling - inte minskad befolkning!

Man behöver inte vara rik för att leva miljövänligt!

Jag är student men har inga problem med att bry mig om miljön. Tvärtom så är det som är bra för miljön ofta även bra för ekonomin. De pengar som jag inte lägger på bil, kött och onödig konsumtion i allmänhet kan jag istället lägga på att t ex köpa ekologisk mat.

Det handlar inte om att ha råd att vara miljömedveten, det handlar om att ha tillräcklig kunskap och vilja för att omprioritera och förändra sin livsstil!

... Jag kan dock som student och mamma säga att jag köper inte alltid ekologiskt eller närproducerat, ibland finns inte varan jag vill ha och ibland är priset det fyrdubbla och jag köper svensk honung istället för ekologisk från Argentina.

Lite OT - men är det inte mer miljövänligt att köpa svensk icke-ekologisk honung än ekologisk som har transporterats ända från Argentina? Iom den miljöpåverkan som kommer sig från transporten?

Ärligt, jag har aldrig tänkt tanken att anpassa mitt barnafödande efter den globala befolkningskurvan.

Tricket för att minska överbefolkningen är ju inte att vi i väst (som redan föder få barn) ska sluta föda barn utan det ät ju att minska barnafödandet i fattiga länder där många barn föds (per familj). Att hjälpa dem att öka sitt välstånd... sjukvård, utbildning osv. Lyckas vi hjälpa de fattiga kommer de antagligen föda färre barn.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 406
Senast: Mineur
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 410
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar