Många barn- överbefolkning och miljö

Sv: Många barn- överbefolkning och miljö

Det beror bl a på hur honungen transporteras. Eftersom det inte är en färskvara i samma mån som t ex bananer så kan man ju anta att den inte flygs hit iaf. Rent generellt så är transporter inte en lika stor miljöaspekt som folk tror. Jag kan tänka mig att de positiva effekterna (både extera och interna) av en ekologisk honungsproduktion uppväger de negativa effekterna av transporterna. Det skulle dock vara mycket intressant att få jämföra livscykelanalyserna av t ex en burk argentinsk ekologisk honung och en burk svensk konventionellt producerad.

Jag undviker detta dilemma genom att köpa svenskt närproducerat och krav-märkt. :laugh:

Man behöver inte vara rik för att leva miljövänligt!

Jag är student men har inga problem med att bry mig om miljön. Tvärtom så är det som är bra för miljön ofta även bra för ekonomin. De pengar som jag inte lägger på bil, kött och onödig konsumtion i allmänhet kan jag istället lägga på att t ex köpa ekologisk mat.

Det handlar inte om att ha råd att vara miljömedveten, det handlar om att ha tillräcklig kunskap och vilja för att omprioritera och förändra sin livsstil!

Det beror ju mycket på vad man har för övriga utgifter. Enligt en undersökning som nyligen gjordes så ligger en genomsnittlig student back ganska varje månad. I vissa studentstäder är hyrorna så höga att det är mycket svårt att få det att gå ihop. När man lever på marginalerna så kan de där extra kronorna som ekologisk mat kostar bli mycket.
Det jag har svårt att acceptera är personer som kan klaga på matpriserna, alltid köper lågprisprodukter men ändå har råd att åka till Thailand på semester.

Här ser jag också ett stort problem med studenters inkomst. Många studenter är miljömedvetna men har knappt råd på grund av den höga huyran och dyr litteratur. Jag tror det är viktigt att fler unga männsikor som flyttar hemifrån kan välja att leva miljövänligt eftersom de har chansen att skaffa bra vanor och bra miljötänk.

Jag är student, bor i sthlm innerstad och äter i princip bara ekologiskt OCH närodlat. Jag har inget problem att klara mig på studielånet utan har ca tusen kr kvar varje månad. Då pluggar jag heltid och har inget extra jobb. Jag delar en stor trea i centrum med en kompis så det bli 3500 kr per pers/månad i hyra.
Jag handlar dessutom i sthlms dyraste varuhus (östermalm) när jag handlar min mat. Inte för att jag är snobb utan för att det är närmast :o.
Jag kan inte förstå hur studenter kan ligga så fruktansvärt back i sin ekonomi. Det enda jag inte gör är att supa varje helg. Ja, jag har ingen egen häst heller, förstås.

Däremot har jag märkt hur jag tjänar in slantar på att äta ekologiska råvaror - ju bättre kvalitet det är på min mat, ju mindre behöver jag äta för att få i mig samma mängd näring.

Jag upplever det som att "folk" tycker det är jobbigt att leta efter ekologiska, närodlade alternativ (trots att våra butiker har stora skyltar över hela hyllorna med pilar som pekar på dem) men för mig börjar det nog bli lite av en hobby. Det är lite spännande varje gång man skall handla - och oftast positivt överraskande.

Min rumskompis däremot förstår inte min fobi för bokstavsmat - men så klagar han hela tiden över hur mkt maten kostar här också + att han är en av dem som kanppt har råd. Själv förstår jag inte hur han inte kan se sammanhanget i det :grin:

ursäkta långt.

Det är det jag menar med att omprioritera och förändra sin livsstil. Vill man leva hållbart så måste många kanske förändra sina konsumtionsvanor totalt.

Jag är som sagt student. Pluggar på heltid och har haft ett extrajobb den senaste terminen som ger 1000-3000 kr extra per månad. Innan dess hade jag inget jobb alls. Nu med extrapengarna klarar jag mig gott och väl! Innan extrajobbet gick det precis runt, jag gick alltså inte back! Jag äter bra mat varje dag och har alltid råd att festa flera dagar i veckan. Nu med extrapengarna så har jag råd att köpa en del dyrare (nöjes) grejer som jag inte prioriterade innan. T ex gå på en konsert utan att behöva dra in på någon annan utgift.

Det jag INTE gör är att springa runt och nöjesshoppa kläder i tid och otid, såsom är ett vanligt intresse bland ungdomar i min ålder. Det är inte hållbar konsumtion! Jag köper heller inte ny dator eller mobil förrän jag verkligen behöver det osv. Jag handlar även väldigt mycket second hand.

Jag har svårt att acceptera sådana som klagar på att studenter är så otroligt fattiga och lever på existensminimum. Det är ett hån mot de som faktiskt lever på existensminimum! Svenska studenter tillhör trots allt de 14% av världens befolkning som är rikast...

Sedan är det klart att man som student inte har råd med väldigt dyra nöjen som t ex att ha häst. Men det är ju inte något som faller på huruvida man handlar ekologisk mat eller ej.

Min poäng är inte att man ska tycka synd om studenter utan att unga studenter är en viktig målgrupp eftersom de miljövänliga vanor de skaffar kan följa med resten av livet.

Menar du att det bör bli billigare att välja miljövänliga varor?

Det jag ville visa på är att det inte föreligger några som helst problem med att vara student och leva miljövänligt!

Nej, jag menade inte att det kommer att ske automatiskt. Personligen tror jag att det kommer att komma till genom tvång, om inte som Mammas skriver det sker genom sjukdomar. Är det inte kineserna som lagstiftat om detta Tyvärr med den påföljd att man mördar flickorna eller adopterar bort dem därför att de inte anses kunna försörja familjen.

Jag tycker det är ett jättebra sätt att minska befolkningen. I ett i-land hade det dock fungerat bättre eftersom det inte spelar någon roll om man har söner eller döttrar här.

Föräldrar/blivande föräldrar, har ni någon gång funderat över vad en växande befolkning innebär för miljön? Har ni i så fall kopplat dessa funderingar till det antal barn ni vill ha?

Det är något jag själv funderar ganska mycket över eftersom befolkningsökningen definitivt är ett problem. Dessutom kommer de barn som föds i Sverige (hela västvärlden) ha en större påverkan på jorden än vad många andra barn har.

Idag uppmuntras svenska barnfamiljer till att skaffa fler barn, anser ni att detta är rätt?

Jag tycker det är helt fel att vi uppmuntras att skaffa fler barn, det går tvärt emot allting som sägs om miljö. Det finns hur mycket folk som helst i världen som vill bo i Sverige om det är så att vi får brist på arbetskraft.
Jag har detta som ännu ett argument för att inte skaffa barn, ingen kan ju komma och påstå att världen behöver fler människor.

Konsumtion behöver ju för den delen inte innebära miljöfarlig konsumtion. Man kan konsumera tjänster och service, till exempel. Att anlita en trädgårdsmästare i stället för att kratta själv, att gå på massage, såna saker håller konsumtionen uppe utan att belasta miljön.

Att köpa omsorgsfullt producerade varor och vara beredd att betala mer för dem håller också uppe konsumtionen. Och ofta ligger det flera arbetstimmar i ekologiskt producerade kläder. Man kan köpa hantverk till sitt hem i stället för massproducerat. Färre saker, men mer omsorgsfullt tillverkade och dyrare. Samma sak med maten. Kvalitet är ofta miljövänligt.

Det är viktigare att vi konsumerar selektivt än att vi minskar konsumtionen.

FÖRBRUKNINGEN kan vi dock gärna minska.

Det spelar ingen roll vilken storts konsumtion man pratar om, den är alltid negativ för miljön. En miljövänlig vara är fortfarande mer negativ för mijön än ingen vara allls. Och trädgårdsmästaren du anlitar lär ju knappast gå hem till dig och använda manuella verktyg.

Mmm, jättebra.

I Sverige börjar födelsetalen bli så låga att det är troligare att de lagstiftar om att alla kvinnor MÅSTE få minst 1 barn och hur kul vore det? Nä lagstifning utanför min livmoder tack.

Kan nån förklara för mig varför vi är så rädda för överbefolkning?

Kan det vara så att hos människor finns det en ganska djupt rotad skräck för att exempelvis behöva svälta ihjäl?

Om vi tar västeuropa så är ju befolkningstillväxten inget problem direkt. Tvärtom så är det så låga födelsetal i många länder så att befolkningen kommer att minska framöver. I Sverige tex är det väl bara invandringen som förhindrar befolkningsminskning.

Miljöproblemen är globala och då måste man se till den globala befolkningen. Om maten på jorden räcker till 100 personer spelar det ju ingen roll att det bara bor 10 personer i Europa om det bor 150 i Afrika. Maten räcker inte ändå. Befolkningen måste minska globalt sätt och alla får dra sitt strå till stacken, vi med kunskapen borde nöja oss med varsitt barn (en ersättare för sig själv alltså).

Nu är jag varken förälder eller blivande förälder, men:

Problemet är inte mängden människor på jorden eller befolkningsökningen i sig. Jorden klarar av att försörja de männsikor som finns idag och en hel del till!

Problemet är snarare hur vi använder våra resurser, vad för resurser vi använder och hur vi fördelar dessa! Som det ser ut idag så är jorden resurser oerhört orättvist fördelade och används ofta på ett icke hållbart sätt.

Ingenting kommer lösas av att befolkningsmängden minskar. Man gör en större insats om man engagerar sig i miljö och rättvisefrågor än om man låter bli att skaffa barn.

Vi behöver hållbar utveckling - inte minskad befolkning!

Varför kan man inte engagera sig i miljö och rättvisefrågor samtidigt som man tänker på sitt barnafödande?

För att befolkninsökningen inte är ett problem i västvärlden, där vi befinner oss. Vi vinner inte mycket på att t ex jag låter bli att skaffa barn.

Det som behövs är istället att sats på hållbar utveckling genom att t ex kämpa för att utrota fattigdomen. Med färre fattiga människor så kommer också befolkningsökningen att avta.

Krasst sett så tycker jag nog att det är bättre att jag skaffar barn som har fantastiska förutsättningar till att bli utbildade, kunniga och har resurser till att fortsätta jobba för hållbar utveckling! Istället för att befolkningen i västvärlden minskar och klyftorna mellan fattiga och rika i de olika delarna av världen ökar och de fattiga får ännu svårare att komma ur sin fattigdom.

Återigen; det är inte mängden människor som utgör problem. Det är orättvisorna i världen! Och världen blir inte automatiskt mer rättvis för att jag låter bli att skaffa barn.

Klart ingen vill svälta, men om vi som har blev bättre på att dela med oss skulle ingen behöva göra det heller.

Jag tror inte på överbefolkning som ett hot i sig, om alla hade mat för dagen och levde i under säkra förhållanden skulle barnafödandet plana ut.

Så lägg energin på att påverka för fred i världen istället för att klaga på att det föds barn i Sverige.

Blir alldeles deprimerad av hur världsläget ser ut och då menar jag inte miljömässigt även om krig är nåt av det mest miljöförstörande som finns!

Miljöproblemen är globala och då måste man se till den globala befolkningen. Om maten på jorden räcker till 100 personer spelar det ju ingen roll att det bara bor 10 personer i Europa om det bor 150 i Afrika. Maten räcker inte ändå. Befolkningen måste minska globalt sätt och alla får dra sitt strå till stacken, vi med kunskapen borde nöja oss med varsitt barn (en ersättare för sig själv alltså).

Två barn, du behöver en ersättare åt pojkvännen också, och då blir det ändå en befolkningsminskning eftersom inte hundra procent av alla barn lever tills vuxen ålder ens i underbara Sverige.

Två barn, du behöver en ersättare åt pojkvännen också, och då blir det ändå en befolkningsminskning eftersom inte hundra procent av alla barn lever tills vuxen ålder ens i underbara Sverige.

Jag skrev varsitt barn, ett till mamman och ett till pappan alltså. Ja, poängen är ju att befolkningen skall minska...

Och alla säger hela tiden Sverige, Sverige, Sverige. Det handlar om jorden detta, inte om Sverige. Var befolkningen minskar är visserligen viktigt men det viktigaste är att den minskar överhuvud taget (jordens befolkning alltså).

Och det handlar inte alls om resursfördelning, jorden skulle vara så underbar och vi var 3 miljarder istället för 6-7 eller vad vi är nu.
Hur tror ni skogen skulle se ut om vi inte jagade?

Och det handlar inte alls om resursfördelning, jorden skulle vara så underbar och vi var 3 miljarder istället för 6-7 eller vad vi är nu.

Ehm..nej?

Menar du att allting var så mycket bättre på 50-talet!? Ett ord: Kolkraft

Det spelar ingen roll hur få vi människor är, vi kan fortfarande använda jordens resurser på ett icke hållbart sätt.

Det är naivt att tro att enbart befolkningsminskning skulle lösa våra miljöproblem.

HUR kan du påstå att det inte alls handlar om resursfördelning!? Tycker du att jordens resurser är så rättvist fördelade som de kan bli i nuläget!?

Men vi bor ju i Sverige, vi kan ju bara påverka situationen i Sverige och här har vi inte överbefolkning, och lär inte få det heller. Redan nu föds det "bara" 1.67 barn per kvinna här och i hela EU 1.5 barn. Om det inte vore för invandringen hade vi redan haft en minskande befolkning. (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html)

Jag blir lite trött när du bara vill skrapa bort halva befolkningen från jordens yta, det är inte realistiskt på något sätt. Vem ska bestämma vilka som ska få barn och vilka som ska lämnas att dö i bergen för att uppnå det målet?

Ska vi prata i realistiska termer så är det fördelningspolitik det handlar om, välstånd och utbildning och ökade rättigheter för kvinnor hänger intimt ihop med hur många barn som föds. (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fertility_rate.jpg)

Ehm..nej?

Menar du att allting var så mycket bättre på 50-talet!? Ett ord: Kolkraft

Det spelar ingen roll hur få vi människor är, vi kan fortfarande använda jordens resurser på ett icke hållbart sätt.

Det är naivt att tro att enbart befolkningsminskning skulle lösa våra miljöproblem.

HUR kan du påstå att det inte alls handlar om resursfördelning!? Tycker du att jordens resurser är så rättvist fördelade som de kan bli i nuläget!?

Jag levde inte på 50-talet så jag vet inte hur det var då och mycket av hur läget var då kanske hade något med världskrigen att göra? Jag har ju svårt att tänka mig att sämre tider förr berodde på att det var för lite människor på jorden.

Jag har inte sagt att befolkningsminskning löser våra miljöproblem men det gör de ju inte värre iaf. Men fler människor gör det värre.
Det är väl klart de inte är rättvist fördelade. Men man kan aldrig fördela resurserna rättvist eftersom de inte räcker. Men hade vi varit betydligt färre hade det åtminstone funnits tillräckligt till alla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 406
Senast: Mineur
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 996
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 410
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar