Män som betalar och bjuder

Jag har läst det och som jag skrev i början så ser jag inget fel i att en man tycker att han ska betala utan ser endast problem om denne förväntar sig ngt sexuellt så vet inte riktigt vart du vill komma?
Men då pratar du ju om prostitution.

Jag menar att tycker han att det är mannens sak att betala, så tycker han ofta en massa annat också om män och kvinnor - som är extremt avtändande.

Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.

Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Vad anser ni? Upplever ni samma problem? Är det ens ett problem?
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.

Det är ett gränsland för min del. Vill någon bjuda, så för all del bjud mig. Men det får inte komma med några motkrav. Med motkrav tänker jag mig inte att man tar varannan runda utan mer känslan att det finns en baktanke med att bjuda mig. Tex det klassiska att bjuda på drinkar och förvänta sig sex.

Tycker det är en trevlig gest bara , säger mycket om killen,givmild å givmild i sängen och vardagslivet.
Skulle inte vilja ha en kille som min kompis har tex, hon får betala halva sin pizza om de köper en pizza spontant och hon inte har pengar på sig så får hon betala hemma sen...
Trots att hon betalar mat i övrigt mer än honom,samt får stå för alla entreer när de gör utflykter pga att det är "hon som vill åka "

Nej killar ska vilja bjuda tycker jag :)

Det är ett gränsland för min del. Vill någon bjuda, så för all del bjud mig. Men det får inte komma med några motkrav. Med motkrav tänker jag mig inte att man tar varannan runda utan mer känslan att det finns en baktanke med att bjuda mig. Tex det klassiska att bjuda på drinkar och förvänta sig sex.
Finns ju killar som är intresserade av tjejen också,inte bara av sex..

Och samma ekonomi... Inte kul att vara den med lite mindre pengar än andra om man gör som du beskriver. Betalar var och en för sig, så kan man ju välja lite vad man beställer, och hålla nere notan för egen del om man vill. Även om man själv har pengar, så brukar jag av hänsyn till andra (någon kanske har det tight, vad vet jag) inte glatt föreslå att dela lika även om jag skulle ha råd. Inga problem för mig kanske, men kul för den som har att välja på att inför alla proklamera att jag har inte riktigt råd då, alternativt äta gröt resten av veckan...

Jag har knappt varit med om att man delar rätt av, såvida man inte ätit och druckit exakt samma sak. Det tar på sin höjd två minuter att betala för sig själv, och det är verkligen inte särskilt jobbigt.
Vi är ett gäng om fem kompisar som äter ute ihop då och då. Vi har halvt uttalat, halvt outtalat överenskommit att fyra av oss delar notan rakt av och den femte slipper betala. Den femte är långtidssjukskriven och en vän till oss alla, vi andra har arbeten och klarar oss fint på våra inkomster.

Men jag minns ångesten från studenttiden då någon envisades med att bjuda, och jag VISSTE att jag inte skulle kunna bjuda tillbaka utan stora offer för egen del (typ nudlar i en vecka).

Mao: det beror mycket på situationen och hur relationerna ser ut, hur det är lämpligt att göra, tycker jag.

Tycker det är en trevlig gest bara , säger mycket om killen,givmild å givmild i sängen och vardagslivet.
Skulle inte vilja ha en kille som min kompis har tex, hon får betala halva sin pizza om de köper en pizza spontant och hon inte har pengar på sig så får hon betala hemma sen...
Trots att hon betalar mat i övrigt mer än honom,samt får stå för alla entreer när de gör utflykter pga att det är "hon som vill åka "

Men han visar sig alltså givmild och generös och liknande på ett bra vis genom att bjuda, enligt vad du säger. Vad visar du då genom att inte bjuda? Varför skulle en generös kille vilja vara ihop med en snål tjej?

Men han visar sig alltså givmild och generös och liknande på ett bra vis genom att bjuda, enligt vad du säger. Vad visar du då genom att inte bjuda? Varför skulle en generös kille vilja vara ihop med en snål tjej?
Varför ska man ifrågasätta vad någon vill göra med deras pengar.

Vi är ett gäng om fem kompisar som äter ute ihop då och då. Vi har halvt uttalat, halvt outtalat överenskommit att fyra av oss delar notan rakt av och den femte slipper betala. Den femte är långtidssjukskriven och en vän till oss alla, vi andra har arbeten och klarar oss fint på våra inkomster.

Men jag minns ångesten från studenttiden då någon envisades med att bjuda, och jag VISSTE att jag inte skulle kunna bjuda tillbaka utan stora offer för egen del (typ nudlar i en vecka).

Mao: det beror mycket på situationen och hur relationerna ser ut, hur det är lämpligt att göra, tycker jag.
Det tycker jag är jättefin gest att ni gör så mot er vän. Då kan ju hen få lite guldkant på tillvaron som är nog så knaper när man är långtidssjukskriven.

Det tycker jag är jättefin gest att ni gör så mot er vän. Då kan ju hen få lite guldkant på tillvaron som är nog så knaper när man är långtidssjukskriven.
Ja, jag det är ju det vi vill, förutom att vi gärna vill umgås med henne och vi tycker alla att det är trevligt att gå ut och äta. Vi äter alltid på rätt enkla ställen med moderat prissättning. Det hela syftar absolut inte till att hon ska muntras upp! Det är vanligt umgänge!

Det är ju viktigt att vännen inte känner sig skyldig att återgälda, men jag är rätt säker på att hon helt enkelt ser det som att vi alla accpeterar situationen genom att göra så här. Olika falla ödets lotter, liksom, själva kan vi jämna ut det en aning ibland.

Finns ju killar som är intresserade av tjejen också,inte bara av sex..

Fast jag vill inte att någon köper min tid genom att bjuda på grejer heller, även om de är intresserade av mig som person. Vill någon bjuda för att den vill bjuda så är det helt okej, men inte med krav på att få umgås med mig. Typ "Jag vill gärna bjuda dig på fin middag för att jag vill umgås med dig över en god middag." vs "Jag vill gärna bjuda dig på fin middag, drinkar och ge en present för att muta dig att spendera tid med mig."

Det var väl inte vad vi diskuterade överhuvudtaget?
Fast jo det tycker jag. Någon bjuder dig helt frivilligt, då tycker jag det är riktigt ohyffsat att kräva att man ska betala sin del.

Bjuder jag så bjuder jag liksom. Dock är det skillnad att gå ut och äta tillsammans och att bli bjuden.

Den där killen låter bara snål eller eventuellt att han har dålig ekonomi, isf är det en annan femma. Om någon vän/dejt inte har pengar med sig, som i situationen med pizzan, då bjuder jag utan att ens diskutera saken. Jag har inga problem med att bjuda själv, men skulle aldrig sätta det som något mönster där jag ständigt ska bjuda och betala för någon annan, då skulle jag känna mig utnyttjad, därför vill jag heller inte att män faller in i dom gamla rollerna och gör samma mot mig bara för att jag är kvinna.

Senast ändrad:

Absolut, är man nära vänner och insatt i varandras ekonomi finns ju lite olika modeller som är smidiga.

Jag har inget emot att bli bjuden - tvärtom. Då jag var på finmiddag med min date (eller vad han nu är just nu) så sa han då vi fick notan och jag böjde mig efter min väska "Du ska nog inte tänka på att ta fram nån plånbok nu". Jag tackade och sade att jag gärna delar, men det tyckte han inte jag skulle göra. I torsdags betalade jag iaf bådas pizzor då vi var ut och käkade, och det hade han inget emot.

Jag kan inte förstå att man blir stött/känner sig nedvärderad/objektifierad osv om en man vill bjuda. Jag älskar det! En bra gest!

Fast jo det tycker jag. Någon bjuder dig helt frivilligt, då tycker jag det är riktigt ohyffsat att kräva att man ska betala sin del.

Bjuder jag så bjuder jag liksom. Dock är det skillnad att gå ut och äta tillsammans och att bli bjuden.
Det tycker inte jag.

Frågan gällde just då att gilla generositet. För mig vore det rimligare att då visa generositet än att förvänta sig den.

Sen talar vi ju här om genuskodad generositet, män som bjuder kvinnor. Det problematiserar ju flera i tråden på vettiga vis.

Det tycker inte jag.

Frågan gällde just då att gilla generositet. För mig vore det rimligare att då visa generositet än att förvänta sig den.

Sen talar vi ju här om genuskodad generositet, män som bjuder kvinnor. Det problematiserar ju flera i tråden på vettiga vis.
Men ser du bara en man som bjuder dig på något som något dåligt. Att bara för att han är man så vill han äga dig och tror att du inte kan något själv för att du är kvinna?

Då förstår jag verkligen varför du känner som du gör. O_o

Jag ser inte mannen som ett kön som bjuder mig utan som en person. Klart att om jag tycker om sällskapet kan jag bjuda nästa gång.

Men då pratar du ju om prostitution.

Jag menar att tycker han att det är mannens sak att betala, så tycker han ofta en massa annat också om män och kvinnor - som är extremt avtändande.
Precis.
Jag är rätt säker på att traditionen att det är män som ska bjuda kommer från tider då kvinnor sällan hade egna pengar.
Det är svårt att komma på någon annan rimlig orsak.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 215
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet