Män som betalar och bjuder

Fast det låter lite annorlunda än TS första inlägg? Jag ger också gärna presenter till folk jag känner, och typ betalar gemensam lunch etc - sånt brukar jämna ut sig i slutänden.

Däremot att vara passiv mottagare skulle kännas märkligt för mig, särskilt om det är någon jag inte känner så väl. Typ gratis drinkar på krogen som en främling betalar känns som att ta emot en present av en random människa på stan. Inte helt bekvämt.
Intressant! Folk jag inte känner alls, dom kan bjuda på drinkar utan att jag mår dåligt över det. Men om det är någon jag känner, så vill jag inte vara passiv mottagare.

Där är vi olika! Jag låter hellre en person jag har ngn form av relation med bjuda. Att okända män bjuder mig på drinkar i en bar känns lite sleezy dock.
Att ngn tar notan när man är ute tillsammans tycker jag inte är så big deal. Dock bjuder jag gärna tillbaka.
Jag är nog lite av ett assh*le på den planen, eftersom jag inte bryr mig vad främmande män lägger sina pengar på och verkligen inte ger någonting tillbaka. Antar att tanken är att supa ner oss med gratis drinkar, och sedan få ett ligg. Tyvärr fungerar det aldrig med mig.

På krogen är det jättevanligt, men där bryr jag mig inte lika mycket eftersom man inte har någon relation alls till att börja med. Brukar du tacka nej till att bli bjuden på krogen?
Jag tackar oftast ja till drinkar på krogen, just för att jag inte bryr mig nämnvärt om den relationen och aldrig kommer träffa personen igen, sen känner jag att det nästan blir lite oförskämt att skicka tillbaka en drink.

Jag upplever oftast att de som bjuder på drinkar är intresserade av att ragga, eftersom jag allt som oftast inte är så intresserad av grabbar som limmar på krogen så brukar jag tacka nej. Om det är någon som jag faktiskt är intresserad av tackar jag ja. Om det är en man som köper en runda typ "Jag ska gå till baren, vilka vill ha en öl?" utan ragg-agenda så tackar jag ja. Men jag skulle inte tacka ja till en drink av en man som jag upplever bjuder för att han är intresserad av mig, när jag inte är intresserad tillbaka.

En gång har det hänt att jag träffat en man som betalade allt, enligt honom ingick det i hans kultur. Jag erbjöd mig, han tackade nej och betalade. Det borde kanske ha stört mig men det gjorde det inte. :o Och jag kände aldrig att han köpte mitt sällskap även om det enbart var en sexuell relation.

I en annan relation betalade vi både, men eftersom jag var arbetslös och han jobbade bjöd han de flesta gånger vi åt ute. Jag erbjöd mig inte att betala men var tydligt med att vi lika gärna kunde äta hemma, att jag inte hade råd att äta ute så ofta. Det kom senare upp när vi grälade (eller han skrek och jag var tyst) i stil med att eftersom han betalade mest så borde jag väl vara lite jävla tacksam. :yuck:

Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.

Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Vad anser ni? Upplever ni samma problem? Är det ens ett problem?
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.

Jag tar inte emot drinkar etc av killar som bjuder på krogen generellt.
Om det är en grupp man inte känner och fler bjuds känns det bättre. Men är det en kille som bjuder specifikt mig känner jag oftast: nej tack!

Min kille tjänar betydligt mer än mig. Han kom nyligen hem med en fin väska och armband till mig. Det blev jag bara glad för iom att det inte handlar om att köpa mig. Vi vet var vi har varann, han har råd och han ville göra mig extra glad.

Jag och mina vänner ger ofta varann saker, bjuder varann etc. Så för mig är själva att bjuda/ta emot inte så laddat.
Men främlingar speciellt av hankön är jag restriktiv med vad jag tar emot. Då framstår jag hellre som otrevlig än riskerar behöva ha förväntningar på mig som jag inte vill ha.

Jag tar inte emot drinkar etc av killar som bjuder på krogen generellt.
Om det är en grupp man inte känner och fler bjuds känns det bättre. Men är det en kille som bjuder specifikt mig känner jag oftast: nej tack!

Min kille tjänar betydligt mer än mig. Han kom nyligen hem med en fin väska och armband till mig. Det blev jag bara glad för iom att det inte handlar om att köpa mig. Vi vet var vi har varann, han har råd och han ville göra mig extra glad.

Jag och mina vänner ger ofta varann saker, bjuder varann etc. Så för mig är själva att bjuda/ta emot inte så laddat.
Men främlingar speciellt av hankön är jag restriktiv med vad jag tar emot. Då framstår jag hellre som otrevlig än riskerar behöva ha förväntningar på mig som jag inte vill ha.

Ja, precis så. Jag upplever också att gåvor, middagar och drinkar kommer med en viss förväntan tillbaka som jag inte vill ha på mig. Sen är det såklart så att den förväntan är helt orimlig, ingen man bör förvänta sig att jag ska gå hem och ligga med honom för att jag tog emot en drink eller flera. Men verkligheten ser tyvärr ut så ibland och då vill jag förskona mig själv från det.

Sedan finns det också de män som inte alls förväntar sig någonting tillbaka, men tror att det förväntas av dom att dom ska bjuda. Dom brukar jag försöka befria från sin trånga mansroll genom att ta upp min egen plånbok och visa att det går ypperligt att bli bjuden också.

Jag är själv en generös person och vill gärna vara bjussig, mot både vänner och dejter. Det skulle vara väldigt tråkigt om någon inte ville ta emot det jag vill bjuda på på grund av mitt kön. Men jag tror att båda parter i en bjuda/bli bjuden situation/relation har rätt bra koll på vad det handlar om. Omtänksamhet eller köp av person. Stor skillnad.

Intressant! Folk jag inte känner alls, dom kan bjuda på drinkar utan att jag mår dåligt över det. Men om det är någon jag känner, så vill jag inte vara passiv mottagare.

Fast det blir du ju om du inte känner personen... Så tänker jag.

Med en nära vän/partner sker present/mat/drinksutbyte i en pågående relation och kommunikation - en gemensam reciprocitet.

En främling som ger saker (i detta fall drink)? Det ger en obehaglig eftersmak som jag inte vill ha.

Ja, precis så. Jag upplever också att gåvor, middagar och drinkar kommer med en viss förväntan tillbaka som jag inte vill ha på mig. Sen är det såklart så att den förväntan är helt orimlig, ingen man bör förvänta sig att jag ska gå hem och ligga med honom för att jag tog emot en drink eller flera. Men verkligheten ser tyvärr ut så ibland och då vill jag förskona mig själv från det.

Sedan finns det också de män som inte alls förväntar sig någonting tillbaka, men tror att det förväntas av dom att dom ska bjuda. Dom brukar jag försöka befria från sin trånga mansroll genom att ta upp min egen plånbok och visa att det går ypperligt att bli bjuden också.

Jag är själv en generös person och vill gärna vara bjussig, mot både vänner och dejter. Det skulle vara väldigt tråkigt om någon inte ville ta emot det jag vill bjuda på på grund av mitt kön. Men jag tror att båda parter i en bjuda/bli bjuden situation/relation har rätt bra koll på vad det handlar om. Omtänksamhet eller köp av person. Stor skillnad.

Ja, när jag dejtade blev många män positivt överraskade när man själv ville betala. De såg det som ngt mannen skulle göra. Utan att de var mansgrisiga eller helt förlegade i sitt tänk. De hade upplevt att så många tjejer aldrig erbjöd sig betala eller rent reagerade negativt om det kom på tal.

Håller också med om att det är orimligt att det ska finnas förväntningar. Men jag är nog generellt lite för leds på att ett nej inte respekteras riktigt och det ska trugas och tjatas från vissa män. Så jag är lite väl avståndstagande generellt på krogen för att slippa dra saker i långbänk. Jag garderar mig lite överdrivet tyvärr.

En gång har det hänt att jag träffat en man som betalade allt, enligt honom ingick det i hans kultur. Jag erbjöd mig, han tackade nej och betalade. Det borde kanske ha stört mig men det gjorde det inte. :o Och jag kände aldrig att han köpte mitt sällskap även om det enbart var en sexuell relation.

I en annan relation betalade vi både, men eftersom jag var arbetslös och han jobbade bjöd han de flesta gånger vi åt ute. Jag erbjöd mig inte att betala men var tydligt med att vi lika gärna kunde äta hemma, att jag inte hade råd att äta ute så ofta. Det kom senare upp när vi grälade (eller han skrek och jag var tyst) i stil med att eftersom han betalade mest så borde jag väl vara lite jävla tacksam. :yuck:

Sånt där är jag mest "rädd" för. Det känns nästan som ett maktspel med män som ständigt ska bjuda, som om dom vill ha ett ekonomiskt övertag. Inte alltid, såklart. Men jag känner mig även snål när jag inte har råd att bjuda, men har råd att köpa dyra hästsaker, kläder osv.
Jag tackar aldrig ja till att äta ute om jag inte kan betala för mig själv, just pga det.

Ja, när jag dejtade blev många män positivt överraskade när man själv ville betala. De såg det som ngt mannen skulle göra. Utan att de var mansgrisiga eller helt förlegade i sitt tänk. De hade upplevt att så många tjejer aldrig erbjöd sig betala eller rent reagerade negativt om det kom på tal.

Håller också med om att det är orimligt att det ska finnas förväntningar. Men jag är nog generellt lite för leds på att ett nej inte respekteras riktigt och det ska trugas och tjatas från vissa män. Så jag är lite väl avståndstagande generellt på krogen för att slippa dra saker i långbänk. Jag garderar mig lite överdrivet tyvärr.
Jag garderar mig garanterar också lite överdrivet, men bara mot män jag känner.
Jag gillar att "stå på egna ben" och vill inte att någon ska misstolka deras bjudande som att jag inte har råd att betala för mig eller att personen "äger" mitt sällskap. Det låter lite konstigt när jag väl skriver ner det. :o

Där är vi olika! Jag låter hellre en person jag har ngn form av relation med bjuda. Att okända män bjuder mig på drinkar i en bar känns lite sleezy dock.
Att ngn tar notan när man är ute tillsammans tycker jag inte är så big deal. Dock bjuder jag gärna tillbaka.

Jag är likadan!

Hur kan man tycka,man blir ägd för någon bjuder ? För mig är det en manlig gest!! Jag bjudet ofta mina vänner ,men skulle jag gå på dejt med en kille som inte gjorde en ansats att bjuda skulle jag tycka han var totalt störd.

Jag är nog den enda på buke men jag tycker det är oerhört trevligt att bli bjuden på middag eller få blommor eller något smycke.
Men jag har inte känslan av att behöva ha allt 110% jämställt med vem som betalar hit och dit, med vänner löser det sig och varför ska jag ifrågasätta någon annans vänlighet.
Personen tycker uppenbarligen att jag är värd sällskapet vid en middag så jag tackar för vänligheten och tar det som en komplimang.

Jag vet att många tycker jag är korkad som inte vill ha allt så på pricken jämställt men vafan jag får en gratis middag/blommor/smycken, jag är inte dum :D

Jag är nog den enda på buke men jag tycker det är oerhört trevligt att bli bjuden på middag eller få blommor eller något smycke.
Men jag har inte känslan av att behöva ha allt 110% jämställt med vem som betalar hit och dit, med vänner löser det sig och varför ska jag ifrågasätta någon annans vänlighet.
Personen tycker uppenbarligen att jag är värd sällskapet vid en middag så jag tackar för vänligheten och tar det som en komplimang.

Jag vet att många tycker jag är korkad som inte vill ha allt så på pricken jämställt men vafan jag får en gratis middag/blommor/smycken, jag är inte dum :D
Nej du är inte ensam :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 215
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar