Sporthorse
Trådstartare
Jag tycker inte om när det blir till ett beteende. Vissa män har otroligt svårt för att kvinnan ska betala.Vad gör att det känns som det är mer än en middag? *nyfiken*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte om när det blir till ett beteende. Vissa män har otroligt svårt för att kvinnan ska betala.Vad gör att det känns som det är mer än en middag? *nyfiken*
Jo det är klart. Många män vill väl ha känslan att de äger hela världen, dock kan jag ''offra'' två timmar av mitt liv för att vi båda ska ha en trevlig middag, jag får gratis fin mat och killen kan väl få han sin maktkänsla, mig spelar det liksom ingen roll.
Jag tycker inte själv att jag snyltar på någon om han bjuder mig på middag klockan 19 på X, det är hans val och vad han vill göra med sina pengar, med mig
Om någon frågar om jag vill gå ut och äta och i så fall var utgår jag från att jag betalar min del, men säger någon att bord är bokad kl 19 på X utgår jag från att jag blir bjuden.
Samma om jag bjuder någon annan.
Jag tycker det är fel att ifrågasätta vad någon lägger pengar på, oavsett vad
Jag tycker inte om när det blir till ett beteende. Vissa män har otroligt svårt för att kvinnan ska betala.
Hear hear! Skulle aldrig kunna umgås med folk med snyltar-mentalitet. Jag bjuder gärna men förutsätter att folk har samma mentalitet
Ja, jag har umgåtts med såna och skyr dem som pesten. Det är ju sällan bara ekonomiskt de parasiterar. Ofta är det ju ett allmänt ego-tänk jag inte pallar.
Jag vill umgås med generösa människor iom att jag vill kunna vara det själv utan att bli utnyttjad. Gillar sånt klimat och omger mig med likasinnade.
Varför det?Skulle aldrig träffa en kille som INTE bjuder i början !
Osmakligt och snålt
Menar du att man inte kan vara attraktiv och feminist? Och att män som är feminister är kuvade?Nej jag vill inte dejta nån feministkuvad pojk tycker om att vara attraktiv tjej och få fördelar av det
Det känns mest som att jag skulle sälja dem och köpa en sadel för pengarna.
Menar du att man inte kan vara attraktiv och feminist? Och att män som är feminister är kuvade?
Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.
Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Vad anser ni? Upplever ni samma problem? Är det ens ett problem?
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.
Och samma ekonomi... Inte kul att vara den med lite mindre pengar än andra om man gör som du beskriver. Betalar var och en för sig, så kan man ju välja lite vad man beställer, och hålla nere notan för egen del om man vill. Även om man själv har pengar, så brukar jag av hänsyn till andra (någon kanske har det tight, vad vet jag) inte glatt föreslå att dela lika även om jag skulle ha råd. Inga problem för mig kanske, men kul för den som har att välja på att inför alla proklamera att jag har inte riktigt råd då, alternativt äta gröt resten av veckan...Precis! Orkar knappt umgås med folk som kollar på notan och ska dela. Eller ännu värre börjar räkna. Man delar eller så tar ngn notan och så bjuder man tillbaka nästa gång. Fungerar utmärkt om alla har samma inställning!
Ser inte generositet som ett problem. Att de eventuellt förväntar sig ngt sexuellt tillbaka ser jag som ett problem. Redan när min man och jag börjades ses så fick jag fina, dyra presenter av honom, han förväntade sig inget tillbaka men jag gillar också att skämma bort de jag tycker om och älskar så jag har också bjudit och gett honom presenter.
Läs @mandalaki svar ovan. Generositet är inget problem i sig, men det är sällan enbart generositet som ligger bakom. Rent allmänt alltså, menar inte dig och din man.
Och samma ekonomi... Inte kul att vara den med lite mindre pengar än andra om man gör som du beskriver. Betalar var och en för sig, så kan man ju välja lite vad man beställer, och hålla nere notan för egen del om man vill. Även om man själv har pengar, så brukar jag av hänsyn till andra (någon kanske har det tight, vad vet jag) inte glatt föreslå att dela lika även om jag skulle ha råd. Inga problem för mig kanske, men kul för den som har att välja på att inför alla proklamera att jag har inte riktigt råd då, alternativt äta gröt resten av veckan...
Jag har knappt varit med om att man delar rätt av, såvida man inte ätit och druckit exakt samma sak. Det tar på sin höjd två minuter att betala för sig själv, och det är verkligen inte särskilt jobbigt.
Jag har läst det och som jag skrev i början så ser jag inget fel i att en man tycker att han ska betala utan ser endast problem om denne förväntar sig ngt sexuellt så vet inte riktigt vart du vill komma?
Exakt, roligare kan man ha det. Lite samma som att man inte glatt föreslår den dyraste restaurangen, även om man själv har råd. Jag var med om det med lite komisk effekt en gång - i ett jobbsammanhang skulle vi gå ut och äta på kvällen efter att ha suttit och jobbat tillsammans hela dagen. Chefen bestämde och bokade bord på en trevlig restaurang han brukade gå till - anpassad efter hans inkomster, visade det sig. Vilka var i runda slängar minst dubbelt så mycket som vi andra hade. Väl på restaurangen blev han sen förvånad över att folk inte var hungrigare - han tänkte ta både förrätt och varmrätt, medan de andra nöjde sig med typ en halvportion soppa. Ingen hade ätit och alla var hungriga, så hade maten varit billigare hade nog alla ätit som han.Det där tycker jag är himla bra du tog upp och att man tänker på. Jag minns förr när jag hade väldigt knaper ekonomi. Det fanns på riktigt inga pengar över. Inte inga pengar jag vill röra, utan det fanns inga pengar alls. Så tex gå ut och äta, de enstaka gånger det var möjligt så var det verkligen så att "det får inte kosta mer än 173 kr". För det var allt som fanns på kontot. Och jag tog ju hänsyn till det när jag valde mat och dryck. En nota delad rakt av och 200 kr/person hade varit katastrof. Jag hade ju inte kunnat betala min del och tvingats erkänna att jag inte hade råd. Och folk - lärde jag mig på den tiden - tror ofta att "inte råd" betyder "inte lust att lägga pengarna" och inte just att det finns inga pengar.
Idag är 200 kr på en rakt av splittad nota, ta hela notan etc inga problem. Men jag minns hur det var att ha riktigt kass ekonomi så jag har det alltid med i medvetandet, särskilt när man är ute ett större gäng kollegor tex. Knorrar servitören om att alla ska betala separat så gör jag hellre så att okej då betalar jag hela och så kan de andra swisha mig sin del på kronan. Då kommer man runt problemet helt.
Hoppsan, här högg vi tillbaka. Då är jag med, ville belysa annat än sex som är problematiskt exempelvis kvinnosyn. Det är ju inte enbart förväntan på sex eller ren generositet som är de enda två alternativen. Men om du själv inte anser det vara problematiskt så är det ju så.
Inte direkt. Du verkade ha missat det så därav att jag undrade vart du ville komma med ditt inlägg.