Män som betalar och bjuder

Jo det är klart. Många män vill väl ha känslan att de äger hela världen, dock kan jag ''offra'' två timmar av mitt liv för att vi båda ska ha en trevlig middag, jag får gratis fin mat och killen kan väl få han sin maktkänsla, mig spelar det liksom ingen roll.
Jag tycker inte själv att jag snyltar på någon om han bjuder mig på middag klockan 19 på X, det är hans val och vad han vill göra med sina pengar, med mig :o

Om någon frågar om jag vill gå ut och äta och i så fall var utgår jag från att jag betalar min del, men säger någon att bord är bokad kl 19 på X utgår jag från att jag blir bjuden.
Samma om jag bjuder någon annan.

Jag tycker det är fel att ifrågasätta vad någon lägger pengar på, oavsett vad ;)

För mig är det lite av en princip. Jag har varit ute med många ekonomiskt oberoende män med renässansslott, sportbilar, fastigheter i innerstan och allt sånt, men jag är en självständig kvinna, jag kan betala för mig själv, köpa det jag behöver. De får gärna bjuda på en middag, men nästa gång bjuder jag gärna tillbaka. Att sitta som nån slags sällskapsdam är inte min grej riktigt

Jag tycker inte om när det blir till ett beteende. Vissa män har otroligt svårt för att kvinnan ska betala.

Fast det svarade inte riktigt på frågan varför det blev mer än en middag?

Är det för dig skillnad på en man som bjuder men inte har svårt för att kvinnan betalar eller en man som har det? *nyfiken igen*

Hear hear! Skulle aldrig kunna umgås med folk med snyltar-mentalitet. Jag bjuder gärna men förutsätter att folk har samma mentalitet

Ja, jag har umgåtts med såna och skyr dem som pesten. Det är ju sällan bara ekonomiskt de parasiterar. Ofta är det ju ett allmänt ego-tänk jag inte pallar.
Jag vill umgås med generösa människor iom att jag vill kunna vara det själv utan att bli utnyttjad. Gillar sånt klimat och omger mig med likasinnade.

Ja, jag har umgåtts med såna och skyr dem som pesten. Det är ju sällan bara ekonomiskt de parasiterar. Ofta är det ju ett allmänt ego-tänk jag inte pallar.
Jag vill umgås med generösa människor iom att jag vill kunna vara det själv utan att bli utnyttjad. Gillar sånt klimat och omger mig med likasinnade.

Precis! Orkar knappt umgås med folk som kollar på notan och ska dela. Eller ännu värre börjar räkna. Man delar eller så tar ngn notan och så bjuder man tillbaka nästa gång. Fungerar utmärkt om alla har samma inställning!

Precis som @Lager och @escodobe så är jag väldigt ovan vid fenomenet. För mig känns det som ett beteende från dåliga filmer, bilder av en sorts glassighet som innefattar övertydliga könsroller, och som helt enkelt utspelar sig i andra sfärer än där jag normalt vistas.

Jag gillar att det inte är så petigt vänner emellan. Att man tar notan varannan gång, att man bjuder någon som har det knapert och så där, på enkla och trevliga ställen. Men inte extravagant bjudande som en sorts gest där Man bjuder Kvinna. Jag har svårt att se det som något annat än att han symboliskt köper henne, försvagar henne, gör henne till objekt.

Dyra presenter har jag överhuvudtaget aldrig fått av någon, mina föräldrar undantagna. Tex dyra smycken - alltså, den som ger mig sådant känner mig faktiskt inte alls. Det känns mest som att jag skulle sälja dem och köpa en sadel för pengarna.

Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.

Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Vad anser ni? Upplever ni samma problem? Är det ens ett problem?
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.

Ser inte generositet som ett problem. Att de eventuellt förväntar sig ngt sexuellt tillbaka ser jag som ett problem. Redan när min man och jag börjades ses så fick jag fina, dyra presenter av honom, han förväntade sig inget tillbaka men jag gillar också att skämma bort de jag tycker om och älskar så jag har också bjudit och gett honom presenter.

Precis! Orkar knappt umgås med folk som kollar på notan och ska dela. Eller ännu värre börjar räkna. Man delar eller så tar ngn notan och så bjuder man tillbaka nästa gång. Fungerar utmärkt om alla har samma inställning!
Och samma ekonomi... Inte kul att vara den med lite mindre pengar än andra om man gör som du beskriver. Betalar var och en för sig, så kan man ju välja lite vad man beställer, och hålla nere notan för egen del om man vill. Även om man själv har pengar, så brukar jag av hänsyn till andra (någon kanske har det tight, vad vet jag) inte glatt föreslå att dela lika även om jag skulle ha råd. Inga problem för mig kanske, men kul för den som har att välja på att inför alla proklamera att jag har inte riktigt råd då, alternativt äta gröt resten av veckan...

Jag har knappt varit med om att man delar rätt av, såvida man inte ätit och druckit exakt samma sak. Det tar på sin höjd två minuter att betala för sig själv, och det är verkligen inte särskilt jobbigt.

Ser inte generositet som ett problem. Att de eventuellt förväntar sig ngt sexuellt tillbaka ser jag som ett problem. Redan när min man och jag börjades ses så fick jag fina, dyra presenter av honom, han förväntade sig inget tillbaka men jag gillar också att skämma bort de jag tycker om och älskar så jag har också bjudit och gett honom presenter.

Läs @mandalaki svar ovan. Generositet är inget problem i sig, men det är sällan enbart generositet som ligger bakom. Rent allmänt alltså, menar inte dig och din man.

Läs @mandalaki svar ovan. Generositet är inget problem i sig, men det är sällan enbart generositet som ligger bakom. Rent allmänt alltså, menar inte dig och din man.

Jag har läst det och som jag skrev i början så ser jag inget fel i att en man tycker att han ska betala utan ser endast problem om denne förväntar sig ngt sexuellt så vet inte riktigt vart du vill komma?

Och samma ekonomi... Inte kul att vara den med lite mindre pengar än andra om man gör som du beskriver. Betalar var och en för sig, så kan man ju välja lite vad man beställer, och hålla nere notan för egen del om man vill. Även om man själv har pengar, så brukar jag av hänsyn till andra (någon kanske har det tight, vad vet jag) inte glatt föreslå att dela lika även om jag skulle ha råd. Inga problem för mig kanske, men kul för den som har att välja på att inför alla proklamera att jag har inte riktigt råd då, alternativt äta gröt resten av veckan...

Jag har knappt varit med om att man delar rätt av, såvida man inte ätit och druckit exakt samma sak. Det tar på sin höjd två minuter att betala för sig själv, och det är verkligen inte särskilt jobbigt.

Det där tycker jag är himla bra du tog upp och att man tänker på. Jag minns förr när jag hade väldigt knaper ekonomi. Det fanns på riktigt inga pengar över. Inte inga pengar jag vill röra, utan det fanns inga pengar alls. Så tex gå ut och äta, de enstaka gånger det var möjligt så var det verkligen så att "det får inte kosta mer än 173 kr". För det var allt som fanns på kontot. Och jag tog ju hänsyn till det när jag valde mat och dryck. En nota delad rakt av och 200 kr/person hade varit katastrof. Jag hade ju inte kunnat betala min del och tvingats erkänna att jag inte hade råd. Och folk - lärde jag mig på den tiden - tror ofta att "inte råd" betyder "inte lust att lägga pengarna" och inte just att det finns inga pengar.

Idag är 200 kr på en rakt av splittad nota, ta hela notan etc inga problem. Men jag minns hur det var att ha riktigt kass ekonomi så jag har det alltid med i medvetandet, särskilt när man är ute ett större gäng kollegor tex. Knorrar servitören om att alla ska betala separat så gör jag hellre så att okej då betalar jag hela och så kan de andra swisha mig sin del på kronan. Då kommer man runt problemet helt.

Jag har läst det och som jag skrev i början så ser jag inget fel i att en man tycker att han ska betala utan ser endast problem om denne förväntar sig ngt sexuellt så vet inte riktigt vart du vill komma?

Hoppsan, här högg vi tillbaka. Då är jag med, ville belysa annat än sex som är problematiskt exempelvis kvinnosyn. Det är ju inte enbart förväntan på sex eller ren generositet som är de enda två alternativen. Men om du själv inte anser det vara problematiskt så är det ju så.

Det där tycker jag är himla bra du tog upp och att man tänker på. Jag minns förr när jag hade väldigt knaper ekonomi. Det fanns på riktigt inga pengar över. Inte inga pengar jag vill röra, utan det fanns inga pengar alls. Så tex gå ut och äta, de enstaka gånger det var möjligt så var det verkligen så att "det får inte kosta mer än 173 kr". För det var allt som fanns på kontot. Och jag tog ju hänsyn till det när jag valde mat och dryck. En nota delad rakt av och 200 kr/person hade varit katastrof. Jag hade ju inte kunnat betala min del och tvingats erkänna att jag inte hade råd. Och folk - lärde jag mig på den tiden - tror ofta att "inte råd" betyder "inte lust att lägga pengarna" och inte just att det finns inga pengar.

Idag är 200 kr på en rakt av splittad nota, ta hela notan etc inga problem. Men jag minns hur det var att ha riktigt kass ekonomi så jag har det alltid med i medvetandet, särskilt när man är ute ett större gäng kollegor tex. Knorrar servitören om att alla ska betala separat så gör jag hellre så att okej då betalar jag hela och så kan de andra swisha mig sin del på kronan. Då kommer man runt problemet helt.
Exakt, roligare kan man ha det. Lite samma som att man inte glatt föreslår den dyraste restaurangen, även om man själv har råd. Jag var med om det med lite komisk effekt en gång - i ett jobbsammanhang skulle vi gå ut och äta på kvällen efter att ha suttit och jobbat tillsammans hela dagen. Chefen bestämde och bokade bord på en trevlig restaurang han brukade gå till - anpassad efter hans inkomster, visade det sig. Vilka var i runda slängar minst dubbelt så mycket som vi andra hade. Väl på restaurangen blev han sen förvånad över att folk inte var hungrigare - han tänkte ta både förrätt och varmrätt, medan de andra nöjde sig med typ en halvportion soppa. Ingen hade ätit och alla var hungriga, så hade maten varit billigare hade nog alla ätit som han. :angel:

Hoppsan, här högg vi tillbaka. Då är jag med, ville belysa annat än sex som är problematiskt exempelvis kvinnosyn. Det är ju inte enbart förväntan på sex eller ren generositet som är de enda två alternativen. Men om du själv inte anser det vara problematiskt så är det ju så.

Inte direkt. Du verkade ha missat det så därav att jag undrade vart du ville komma med ditt inlägg.

Inte direkt. Du verkade ha missat det så därav att jag undrade vart du ville komma med ditt inlägg.

Av ren nyfikenhet, om en man har den syn som innebär att han betalar och förväntar sig att du tar hand om hemmet. Det skulle då inte vara ett problem för dig, om jag förstår dig rätt?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 215
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar