Män som betalar och bjuder

Tycker det är en trevlig gest bara , säger mycket om killen,givmild å givmild i sängen och vardagslivet.
Skulle inte vilja ha en kille som min kompis har tex, hon får betala halva sin pizza om de köper en pizza spontant och hon inte har pengar på sig så får hon betala hemma sen...
Trots att hon betalar mat i övrigt mer än honom,samt får stå för alla entreer när de gör utflykter pga att det är "hon som vill åka "

Nej killar ska vilja bjuda tycker jag :)
Jag tycker det säger allra mest om dig faktiskt.

Men ser du bara en man som bjuder dig på något som något dåligt. Att bara för att han är man så vill han äga dig och tror att du inte kan något själv för att du är kvinna?

Då förstår jag verkligen varför du känner som du gör. O_o

Jag ser inte mannen som ett kön som bjuder mig utan som en person. Klart att om jag tycker om sällskapet kan jag bjuda nästa gång.
Det är en enorm skillnad på att bjuda någon / bli bjuden för att man vill det. För att det lika gärna skulle kunna vara den andre som bjuder. Problemet är inställningen att någon ska bjuda FÖR att personen är ett visst kön.
Att män per automatik bör bjuda kvinnan.

I ärlighetens namn, jag kan inte komma på ett enda tillfälle då någon okänd kvinna vid bardisken velat bjuda mig på en drink.

Däremot hade har några vänner i tonåren som systematiskt såg till att få krogkvällarna sponsrade av okända äldre män...

Senast ändrad:
Det är en enorm skillnad på att bjuda någon / bli bjuden för att man vill det. För att det lika gärna skulle kunna vara den andre som bjuder. Problemet är inställningen att någon ska bjuda FÖR att personen är ett visst kön.

I ärlighetens namn, jag kan inte komma på ett enda tillfälle då någon okänd kvinna vid bardisken velat bjuda mig på en drink.

Däremot hade har några vänner i tonåren som systematiskt såg till att få krogkvällarna sponsrade av okända äldre män...
Om min attraktionsförmåga? För det mesta är jag inte ett dugg intresserad av ser attrahera någon alls.Varför skulle jag? Men sätter jag den sidan till är jag fucking drop dead fantastisk! ;)Och inte alls i behov av sponsrade drinkar.

(Nu har jag dessutom köpt en ny flask och burköppnare för svaga händer, så sambon är bara till för nöje igen...)

Jag dejtande en tjej ett tag och hon förväntade att jag skulle betala för henne. För jag hade ju en lön och hon var student. Dock hade hon det väldigt bra ställt för att vara en student och kunde betala för sig. Absolut, jag har inga problem att bjuda och har bjudit på tex middagar till tjejer. Men då har vi varit i ett förhållande och jag har velat bjuda henne, det fanns inga förväntningar.

Att mannen ska vara den som bjuder känns gammalt och förlegat när kvinnor kan tjäna sin egen lön. Får jag förväntningar på mig att jag ska bjuda henne redan i dejtingstadiet så känns det för mig som en varningsflagg.

Men den disskutionen har inte jag tagit med dig.

Mig spelar det ingen roll vilket kön den som bjuder mig har, jag går gärna på middag med en kvinna också.

Stör mig lite på att man måste vilja betala hälften bara för att man inte kan låta mannen göra det. Jag förstår verkligen inte varför det är en sån biggie. Precis som att man inte värd något om en karl skulle betala.
Eller måste bevisa att ''jag är självständig'', jag vet att jag klarar mig själv men känner inte att jag behöver bevisa det för mannen, eller kvinnan, som bjuder mig på mat.
Jag behöver inte bevisa mitt värde med att jag minsann kan betala själv.

Tycker inte alls att män ''ska'' bara för att de har snopp. De ska bjuda mig om de känner för det.

För mig är bjuda att inte betala något och gå på middag betalar var och en sitt. ''Får jag bjuda dig på middag'' ''Vill du äta middag ikväll''. Märker jag att den jag är ute med trodde/vill jag ska betala gör jag självklart det utan konstigheter, men erbjuder han sig så litar jag på att det är ok.

Med vänner jämnar det alltid ut sig, vi brukar inte räkna på kronan vem som är skyldig vad.

Men jag förstår att många andra inte känner som mig.

Jag kan svälja min stolthet och låtsas vara korkad och få en fin middag/blommor/smycke, det gör mig inget alls för jag vet att det bara är en ''act''. Det förstår jag också är svårt för de flesta, men sån är jag :D

Har aldrig haft problem med att någon skulle tro att de får sex efter en middag.

Men den disskutionen har inte jag tagit med dig.

Mig spelar det ingen roll vilket kön den som bjuder mig har, jag går gärna på middag med en kvinna också.

Stör mig lite på att man måste vilja betala hälften bara för att man inte kan låta mannen göra det. Jag förstår verkligen inte varför det är en sån biggie. Precis som att man inte värd något om en karl skulle betala.
Eller måste bevisa att ''jag är självständig'', jag vet att jag klarar mig själv men känner inte att jag behöver bevisa det för mannen, eller kvinnan, som bjuder mig på mat.
Jag behöver inte bevisa mitt värde med att jag minsann kan betala själv.

Tycker inte alls att män ''ska'' bara för att de har snopp. De ska bjuda mig om de känner för det.

För mig är bjuda att inte betala något och gå på middag betalar var och en sitt. ''Får jag bjuda dig på middag'' ''Vill du äta middag ikväll''. Märker jag att den jag är ute med trodde/vill jag ska betala gör jag självklart det utan konstigheter, men erbjuder han sig så litar jag på att det är ok.

Med vänner jämnar det alltid ut sig, vi brukar inte räkna på kronan vem som är skyldig vad.

Men jag förstår att många andra inte känner som mig.

Jag kan svälja min stolthet och låtsas vara korkad och få en fin middag/blommor/smycke, det gör mig inget alls för jag vet att det bara är en ''act''. Det förstår jag också är svårt för de flesta, men sån är jag :D

Har aldrig haft problem med att någon skulle tro att de får sex efter en middag.
Jag tänker precis som du.

Kan också tillägga att jag inte skulle ha en blekaste aning om att det är så "infekterat" och big nono, att en man bjuder/öppnar dörrar osv, om jag inte hade läst om det i trådar i ämnet här på Buke. För mig är den tanken, som sagt, helt främmande.

Precis! Orkar knappt umgås med folk som kollar på notan och ska dela. Eller ännu värre börjar räkna. Man delar eller så tar ngn notan och så bjuder man tillbaka nästa gång. Fungerar utmärkt om alla har samma inställning!
Det kräver ju dock som någon annan sa att man spenderar någorlunda lika.
Min sambo har en vän som alltid tycker att man ska splitta hela notan på antalet personer rakt av. Problemet är bara att han gärna väljer en av de dyraste rätterna och tar in en flaska vin, medan bl.a. jag och min sambo inte dricker alkohol och ofta tar in någon av mellanprisrätterna. Det är inte ovanligt att det skiljer 200 kr per person om vi ska splitta rakt av eller bara ta vårt eget. 400 kr extra för ett par känns rätt mycket för ett ynka restaurangbesök, och oerhört snålt av den där vännen ifråga som alltid försöker "komma undan" med sin egen nota varje gång på det sättet.

Jag och min sambo gör dock alltid så att en av oss tar hela vår del, där hade det varit rent löjligt att gå in på vem som köpt si eller så eftersom vi ändå inte räknar på något annat. Vi brukar variera rätt bra vem som betalar oss emellan, oavsett om det är restaurang, bio eller på Ica :) . Kan verkligen inte förstå tjejer som tycker att killar ska betala allt, vi har väl ändå kommit längre än så år 2017?!

Jag var på Stallmästaregården med en date en gång. När notan lämnades till min (manlige) date räckte jag över mitt kort till en storögd servitör; som kanske fick en tankeställare, vem vet.
Det där är så himla vanligt! Dels att dom förutsätter att mannen ska betala, och dels den förvånade reaktionen när jag som tjej säger "jag betalar för båda". Är det alltså så himla vanligt att männen betalar fortfarande?

Finns det sådana i denna tråd? Finns det sådana över huvud taget?
Ja det finns sånna, jag känner till flertalet från livet utanför internet. Och sen finns det desto fler tjejer som tycker att killar ska bjuda på dejter (det har vi ju sett här i tråden också), vilket i mina ögon är en bra bit åt det hållet.

Kan också tillägga att jag inte skulle ha en blekaste aning om att det är så "infekterat" och big nono, att en man bjuder/öppnar dörrar osv, om jag inte hade läst om det i trådar i ämnet här på Buke. För mig är den tanken, som sagt, helt främmande.

Jag är nog mest förvånad över att det är så pass många på buke som tänker som jag gör i den här frågan. Jag är inte allt säker på att det är någon infekterad fråga, eftersom det ute i vardagen känns mer standard med män som betalar och kvinnor som gärna låter det vara så. Extra tydligt blir det bland äldre herrskap.

Fast det är stor skillnad på "ska bjuda" och på "har inget emot att han bjuder" :up:
Nedanstående inlägg är väl ändå ett "ska bjuda"?
Och de utanför-internet-bekanta jag nämnde är sånna som förutsätter att mannen ska bjuda, för annars blir det inget.

Skulle aldrig träffa en kille som INTE bjuder i början !
Osmakligt och snålt :)

Generellt så har jag oftast tjänat mer än killarna så det blir lite löjligt om jag skulle kräva att de betalar om vi skulle dejta, jag betalar oftast själv eller så turas vi om. Som sambo var det aldrig någon som räknade vem som betalade vad och jag bjuder gärna om jag kan när det gäller andra, men inte om jag förväntas vara den som ska hala fram plånboken varje gång. :banghead:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 215
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar