För mig är det märkligt att någon ska bjuda bara för att han är man. Jag och vänner bjuder varandra hela tiden och det är skönt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan svälja min stolthet och låtsas vara korkad och få en fin middag/blommor/smycke, det gör mig inget alls för jag vet att det bara är en ''act''. Det förstår jag också är svårt för de flesta, men sån är jag
Men eller hur. Jag håller upp dörrar åt både kvinnor och män, barn och gamla.Kan också tillägga att jag inte skulle ha en blekaste aning om att det är så "infekterat" och big nono, att en man bjuder/öppnar dörrar osv, om jag inte hade läst om det i trådar i ämnet här på Buke. För mig är den tanken, som sagt, helt främmande.
Gud vad trevlig du är.Och det kallar du låtsas vara korkad?
Det är ingen som påstår att det är sexistiskt att vara artig, men en artighet är riktad mot bägge könen och inte enkelriktat. Dvs att bara män håller upp dörren för kvinnor, att bara män betalar notan osv, DET är sexism!Men eller hur. Jag håller upp dörrar åt både kvinnor och män, barn och gamla.
HUR kan dörrupphållning vara sexism, det är vanligt hyffs!
Men hur vet man om mannen som håller upp dörren gör det för alla? Ska jag då misstro för att han kan vara sexist.Det är ingen som påstår att det är sexistiskt att vara artig, men en artighet är riktad mot bägge könen och inte enkelriktat. Dvs att bara män håller upp dörren för kvinnor, att bara män betalar notan osv, DET är sexism!
Självklart tackar man för en artighet, jag förstår inte var du får uppfattningen ifrån att man inte skulle göra det? Det jag skriver är ju att om man förväntar sig att en MAN alltid ska hålla upp dörren eller betala så är det sexism, att man håller upp dörren för andra oavsett kön istället för att släppa den i ansiktet är väl ändå självklart! Likaså att man ens kan komma på tanken att det självklart är mannens sak att betala när förhoppningsvis bägge har ett jobb är i mina ögon lika sjukt.Men hur vet man om mannen som håller upp dörren gör det för alla? Ska jag då misstro för att han kan vara sexist.
Jag tackar och ler.
Samma härNej tack, snåla och oartiga människor klarar jag mig utan.
Haha! Jag betalar nästan alltid med mitt kort när min man och jag äter ute. Väldigt många servitörer ger med automatik notan till honom.Jag var på Stallmästaregården med en date en gång. När notan lämnades till min (manlige) date räckte jag över mitt kort till en storögd servitör; som kanske fick en tankeställare, vem vet.
Finns det sådana i denna tråd? Finns det sådana över huvud taget?
När notan lämnades till min (manlige) date räckte jag över mitt kort till en storögd servitör; som kanske fick en tankeställare, vem vet.
Tja, du får gärna förklara vad som är poängen med att spela korkad för att få en fin middag/blommor/smycke. Så kanske jag slutar tycka att det är ungefär det dummaste jag hört i hela mitt liv.Gud vad trevlig du är.
Jag kan svälja min stolthet och låtsas vara korkad och få en fin middag/blommor/smycke, det gör mig inget alls för jag vet att det bara är en ''act''. Det förstår jag också är svårt för de flesta, men sån är jag
/QUOTE]
Där visar du ju väldigt tydligt just spelet mellan könen. Det är ju exakt det du beskriver där, som bland andra jag vill slippa uppleva. Jag vill inte ha sådana relationer av en mycket lång rad skäl.
Du får tycka det är jättedumt absolut. Men du behöver inte trycka ner bara för att du tycker annorlunda. Förstår inte alls ditt behov av att trycka ner andra. Känner du dig bättre/smartare själv då eller?Tja, du får gärna förklara vad som är poängen med att spela korkad för att få en fin middag/blommor/smycke. Så kanske jag slutar tycka att det är ungefär det dummaste jag hört i hela mitt liv.
Det brukar vara så, de som vill dela notan, eller motsvarande betala varannan gång, är de som har valt de dyraste alternativenDet kräver ju dock som någon annan sa att man spenderar någorlunda lika.
Min sambo har en vän som alltid tycker att man ska splitta hela notan på antalet personer rakt av. Problemet är bara att han gärna väljer en av de dyraste rätterna och tar in en flaska vin, medan bl.a. jag och min sambo inte dricker alkohol och ofta tar in någon av mellanprisrätterna. Det är inte ovanligt att det skiljer 200 kr per person om vi ska splitta rakt av eller bara ta vårt eget. 400 kr extra för ett par känns rätt mycket för ett ynka restaurangbesök, och oerhört snålt av den där vännen ifråga som alltid försöker "komma undan" med sin egen nota varje gång på det sättet.
Gud vad kul det låter. Ser er framför mig i en kö på MacD liksomJag har en manlig vän där vi ibland klär upp oss till tändena och går på fest och rollspelar dam/ herre . Det är svårt att knyta sina egna skor iförd korsett... Men det är just ett mycket uttalat rollspel eftersom det IRL är så långt ifrån oss att det i sig är komiskt.
Aldrig varit med om.Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.
Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Vad anser ni? Upplever ni samma problem? Är det ens ett problem?
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.
Jag vill gärna bli smartare på punkten "spela korkad för att få saker som kostar pengar". Du skriver ju själv att det nog är "svårt för de flesta" så varför inte förklara poängen med det?Du får tycka det är jättedumt absolut. Men du behöver inte trycka ner bara för att du tycker annorlunda. Förstår inte alls ditt behov av att trycka ner andra. Känner du dig bättre/smartare själv då eller?
Oavsett vad du tycker om min intelligens så är jag iallafall en trevlig person.