Det hade jag inte tyckt om jag hade varit deras förälder eller lärare.Aldrig varit med om.
Men har för mig att några tjejer på gymnasiet fick drinkar av män på en klassresa och tyckte det var helt optimalt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade jag inte tyckt om jag hade varit deras förälder eller lärare.Aldrig varit med om.
Men har för mig att några tjejer på gymnasiet fick drinkar av män på en klassresa och tyckte det var helt optimalt.
Nej, och jag tyckte inte om det som deras klasskamrat, inte vän. Men sa ingenting om saken. Kändes inte ok från någotdera hållet, varken att ta emot eller att bjuda på det viset.Det hade jag inte tyckt om jag hade varit deras förälder eller lärare.
Det är inte samma sak, en latinamerikan kan småspringa ett par steg framåt för att hinna före till dörren så att han öppnar den åt dig. Vilket lätt kan resultera i en krock om han försöker med en clueless svensk. Så de jag stött på har gett upp efter ett par månader i Sverige, med mig i alla fall. (Men det finns helt klart tjejer i Sverige också som är mer vana vid att bli uppvaktade som det fungerar bättre med.)Men eller hur. Jag håller upp dörrar åt både kvinnor och män, barn och gamla.
HUR kan dörrupphållning vara sexism, det är vanligt hyffs!
Jag skulle inte heller ha tagit drickandet så allvarligt. Om jag ville undvika att ungdomarna dricker, skulle jag helt undvika att ta med dem på den typen av resor.Nej, och jag tyckte inte om det som deras klasskamrat, inte vän. Men sa ingenting om saken. Kändes inte ok från någotdera hållet, varken att ta emot eller att bjuda på det viset.
Samtidigt så förstår jag inte varför lärare eller föräldrar har några illusioner om att de har något slags kontroll över 30 16-åringar på en finlandsbåt (eller ok Estonia) eller 36 15 åringar i Danmark. Det är ju helt och hållet av nödvändigheten givet att de kommer att dricka alkohol tills de är fulla bortom. (till och med lilla ordentliga jag var överförfriskad på den senare resan (även om jag bjöds av klasskamrater på juice och vodka, inte av en 30+are på drinkar) så då tror jag inte det fanns en enda kvar som inte hade druckit.) Kort sagt så förutsätter jag nog att lärare och föräldrar egentligen tyckte det var ok med själva drickandet, om än kanske inte bjudandet, eftersom de måste ha vetat att det skulle ske.
Tjaa, tror du fick både fel och rätt intryck lite. De betraktade sig ju inte som små hjälplösa, naiva tjejer (inte heller deras klasskamrater betraktade dem som små dumma hjälplösa naiva tjejer utan som ganska självständiga och coola. Man får inte ta ifrån flickor agens och intelligens.) utan de gjorde mer av en upptäckt att de kunde få drinkar gratis, så många de ville. -nu försöker jag med honom! Tar du den där. Jag fick en, prova du! Ingenting hände, ingen blev antastad.Jag skulle inte heller ha tagit drickandet så allvarligt. Om jag ville undvika att ungdomarna dricker, skulle jag helt undvika att ta med dem på den typen av resor.
Men bjudandet. Hur de små tjejerna blir bjudna av män. Som en av sina första erfarenheter i någon form av från föräldrarna självständig tillvaro. Fy fan.
Jag tycker personligen att jag själv kommer att känna ett motkrav på mig själv att vara trevlig mot en person som bjudit mig på någonting. Tex om en person jag inte känner hypotetiskt sett skulle bjudit mig (bara mig, inte "alla") på en öl vid en bardisk (det har aldrig hänt mig). Skulle jag om jag tackade ja även känna att jag hade något slags tacksamhetsskuld till den personen tex att sedan i alla fall föra ett enklare samtal med honom. Jag skulle inte tycka om att ha den känslan gentemot en okänd person.Det är ett gränsland för min del. Vill någon bjuda, så för all del bjud mig. Men det får inte komma med några motkrav. Med motkrav tänker jag mig inte att man tar varannan runda utan mer känslan att det finns en baktanke med att bjuda mig. Tex det klassiska att bjuda på drinkar och förvänta sig sex.
Klart att de inte betraktade sig själva som små och naiva. Men inte så roligt att flickor ska skolas in i sexismen eller att spela på/delta i/utnyttja sexistiska och ojämställda normer..Tjaa, tror du fick både fel och rätt intryck lite. De betraktade sig ju inte som små hjälplösa, naiva tjejer (inte heller deras klasskamrater betraktade dem som små dumma hjälplösa naiva tjejer utan som ganska självständiga och coola. Man får inte ta ifrån flickor agens och intelligens.) utan de gjorde mer av en upptäckt att de kunde få drinkar gratis, så många de ville. -nu försöker jag med honom! Tar du den där. Jag fick en, prova du! Ingenting hände, ingen blev antastad.
Men det var fortfarande en väldigt sorglig lärdom som jag är säker på att de förstod, tog intryck av och använde vidare i livet till visst gagn.
Jag tycker personligen att jag själv kommer att känna ett motkrav på mig själv att vara trevlig mot en person som bjudit mig på någonting. Tex om en person jag inte känner hypotetiskt sett skulle bjudit mig (bara mig, inte "alla") på en öl vid en bardisk (det har aldrig hänt mig). Skulle jag om jag tackade ja även känna att jag hade något slags tacksamhetsskuld till den personen tex att sedan i alla fall föra ett enklare samtal med honom. Jag skulle inte tycka om att ha den känslan gentemot en okänd person.
Det spelar alltså ingen roll om ett motkrav kommer eller inte. Det finns implicit för mig. Om man bara vill bli av med pengar kan man be barpersonalen bjuda någon på en öl på slump.
(Obs en helt annan situation än när två till flera kompisar går ut en kväll och den som är student blir bjuden på ett antal öl av dem med jobb. Det är ju bara snällt och normalt, tex fyra killar går ut och en är student.)
Jo det är det jag menar lite, och jag klarade ju av att se det som sunkigt och äckligt, från båda sidor, trots att jag var lika gammal. Så det är ju inte ett åldersrelaterat absolut handikapp de led av.Klart att de inte betraktade sig själva som små och naiva. Men inte så roligt att flickor ska skolas in i sexismen eller att spela på/delta i/utnyttja sexistiska och ojämställda normer..
Jag har också varit där som tonåring. Minns att jag tyckte det var jätteroligt att spela med en hel kväll när ngn snubbe bjöd mig på drink efter drink, för att sedan sura ut totalt när jag sent på kvällen nämnde att jag hade pojkvän.
Tack och lov var det där en väldigt kort period i mitt liv och ingenting som jag fortsatte med. Det är rätt sunkigt och äckligt som fenomen, från båda sidor.
Det jag beskriver är en känsla i mig, lika mycket som en känsla i någon annan. Dvs att jag känner -när någon gett och jag accepterat. Att ge gåvor har varit ett privilegium för de besuttna gentemot de hm de vill binda till sig. Ett maktmedel.Jag tycker att man kan märka om någon okänd bjuder en i en bar bara för att den är lite full och glad och "den där tjejen kan gott få sig en öl", jämfört med att någon bjuder på en öl med det outtalade kravet att jag ska stanna och umgås.
Det är en gråzon, men det finns ändå nyanser och ledtrådar som gör att man ofta kan märka om någon bjuder osjälviskt eller med baktankar.
På Flashback finns trådar om prostitution och där rättfärdigar många sexköp med att det är samma sak som att bjuda tjejer på drinkar/middag i hopp om att få ligga senare på kvällen. Många användare skriver typ "det är billigare för mig att köpa sex av en prostituerad än att ragga på krogen" (vilket verkar vara synonymt med att spendera pengar på objektet i fråga). De skriver också om att de hellre betalar för sex direkt än att bjuda på drinkar/middag eftersom de inte är garanterade sex när de raggar traditionellt.
Det här är såklart inte representativt för hela den manliga befolkningen (som tur är) men även om Flashback kanske står för en extrem del så är jag väldigt övertygad om att strukturen i samhället är så stark att dessa tendenser märks av även hos "vanligt folk".
Man kan ju intala sig själv hur mkt man vill att dessa män som bjuder bara är generösa och trevliga, eller att man själv har "makten" om man medvetet deltar i spelet.. Men i grund och botten är det här bara sjukt sunkigt.
Om man som tjej engagerar sig i det här spelet är man ju med och vidmakthåller en väldigt otrevlig struktur, oavsett vad ens anledningar är eller hur trevligt man tycker det är att slippa betala för sig.
Exakt och även om just män på Flashback är en extrem grupp, så kanske det är en grupp som i stort nära sammanfaller nära med gruppen män som bjuder unga tjejer på drinkar på krogen... (något måste de ju göra när de inte är på Flashback menar jag)På Flashback finns trådar om prostitution och där rättfärdigar många sexköp med att det är samma sak som att bjuda tjejer på drinkar/middag i hopp om att få ligga senare på kvällen. Många användare skriver typ "det är billigare för mig att köpa sex av en prostituerad än att ragga på krogen" (vilket verkar vara synonymt med att spendera pengar på objektet i fråga). De skriver också om att de hellre betalar för sex direkt än att bjuda på drinkar/middag eftersom de inte är garanterade sex när de raggar traditionellt.
Det här är såklart inte representativt för hela den manliga befolkningen (som tur är) men även om Flashback kanske står för en extrem del så är jag väldigt övertygad om att strukturen i samhället är så stark att dessa tendenser märks av även hos "vanligt folk".
Man kan ju intala sig själv hur mkt man vill att dessa män som bjuder bara är generösa och trevliga, eller att man själv har "makten" om man medvetet deltar i spelet.. Men i grund och botten är det här bara sjukt sunkigt.
Om man som tjej engagerar sig i det här spelet är man ju med och vidmakthåller en väldigt otrevlig struktur, oavsett vad ens anledningar är eller hur trevligt man tycker det är att slippa betala för sig.
Jag inser långsamt att jag aldrig varit på en dejt i hela mitt liv, och att jag trivs bra med det. Jag har fikat med potentiella herrar och vi har betalat var och en för sig, precis som när man fikar med en ny vän som man inte är intresserad av på det sättet. Det har inte ens varit fullt fastlagt att det "varit intresse på det sättet" det handlar om. Lite te, prata böcker.Jag har klurat på det och jag har kommit fram till att det är viktigt för mig att betala själv särskilt i början av en dejt/relation. Med vänner betalar vi lite hur som, beroende på ekonomisk situation. Jag bjuder ofta mina närmaste vänner på middag hemma, de bjuder igen med brakmiddag på lokal.
När det gäller mig och partner betalar jag oftare all mat oavsett var den äts eftersom jag har en högre och jämnare inkomst. När partner har stadig kassa bjuder hen mig gärna. Vi har separat ekonomi delvis, så vi har olika mycket kapital och prioriterar olika saker.
När det gäller relationer har jag inga större betänkligheter, om pappa eller mamma eller onkel Putte eller tant Agda vill bjuda mig på middag får de gärna göra det. De är äldre och tja jag har inga problem med det. När det gäller min man har vi delad ekonomi så det spelar ingen roll vem som betalar. När det gäller yngre kusiner och studenter så kan de glida med lite på landet osv.Jag och min partner har till viss del olika ekonomi. Vi tjänar ungefär lika mkt men han är privilegierad på många sätt jag inte är ekonomiskt, skulle vi tex köpa bostad ihop har vi helt olika kapital att pytsa in. Samma när det gäller att resa så mkt som han är van vid. Jag tror jag låter honom ligga lite plus över mig utan att det spelar så stor roll. Vi räknar inte rakt av och splittar lika utan försöker ha det hyfsat jämnt.
Ang att bjuda har jag en nära släkting som studerar och har en lite tuff ekonomisk situation ffa efter sin separation. Jag har gärna med släktingen ( som oxå är en av mina närmaste vänner) på saker och bjuder då gärna. Med just denne är jag övertygad om att det jämnar ut sig, med andra vänner kan jag ibland känna mig utnyttjad då jag gärna bjuder men ibland inte riktigt upplever att jag får tillbaka som jag tror @tornblomma skrev om tidigare. Jag älskar relationer där Swish är överflödigt men älskar Swish när man har realationer där det klart behövs...