Jag kan känna igen det TS skriver i viss mån. Inte i den omfattning som är, och inte det otroligt enkelsidiga. Men delar av det, min partner har ADHD. Ovanpå det har han inte mått jättebra under sen höst/tidig vinter. Vilket gav en del problem. Det blev nämligen ett mycket stort bekräftelsebehov kombinerat med närmast fullblodsegoism. Jag försökte prata om det men kan inte påstå det gav någon superstor skillnad. Temporär, men sen kom vi ändå i läget där känsla tog över förnuft så att säga och han "blev sådär igen". Jag var tålmodig och stöttande och svalde ganska mycket ett tag, "han rår ju inte för det, han mår ju dåligt, det blir bättre". Fast sen kände jag att nej för fan det blir det inte, och när jag började känna att han i diskussioner använde mående, ADHD-diagnos samt "det blir bättre sen.." i varenda jäkla diskussion som blev och jag kände mig ännu mer överkörd, då sa jag stopp.
Och konstaterade att endera är det här finito, eller så ska vi två sättas och ner och så ska du få berätta exakt vad du tänker, känner och upplever och så ska du utan att avbryta och hur jobbigt det än är lyssna på hur JAG tänker, känner och upplever. Han tyckte det var en himla fin ide. Han fick börja, jag propsade på det. Det var ganska mycket av samma egoism osv som återspeglades i det han ville ta upp. Jag förstod inte att...., det kändes som jag inte tog hänsyn till..., han kände att det bara handlade om mig osv. Sen var det min tur, och jag var jättenoga att ta med exempel hela tiden. Inte bara lösa "du stänger mig ute" utan "du stänger mig ute, t ex när du bla bla". Jag tog upp ALLA sakerna, kände mig svinelak men allt behövde upp på bordet.
När jag var klar grät han förvisso hejdlöst, men polletten hade verkligen trillat ner. Först DÅ kunde han se bortom sina egna omedvetna ursäkter, försvar och bortförklaringar.
Nej det var inte en dans på rosor sen, är det fortfarande inte. Men skillnaden är som natt och dag. Utan det där samtalet hade det endera inte varit något vi idag, eller så hade jag fortfarande suttit där och känt mig förminskad, betydelselös osv.
Så, ska du inte gå TS (vilket jag hade gjort om det inte blivit skillnad på två år) så lär du nog åtminstone verkligen berätta för honom hur du känner. Utan skuldbeläggande, men också UTAN att linda in det, väga ord, ta hänsyn etc.