Ändå är det alltid den typen av hundar som är inblandade i trubbel. Inte bara i Sverige då.
Nej det är det
inte. Det är däremot den typen som rapporteras om i media, för att det är "nyheter" som bekräftar bilden folk redan har. Trygga nyheter, som känns bekväma.
Jag träffar många, många hundar som bitit (både folk och fä). De är av alla möjliga storlekar och raser (mest ett antal raser i samma hund), andelen kamphundsavelsbakgrund är försvinnande liten! Många är faktiskt supersöta småhundar, bland de som bitit människor. En del av dem har varit i tidningen, en del inte. Sällan eller aldrig har beskrivningen man kunnat läsa om hunden stämt med vad jag sedan träffat.
För övrigt är det ju spännande att i en fruktansvärd händelse där, enligt vad jag sett, en hund av tre attackerat en människa så är även de två hundar som inte var inblandade jättefarliga typer (den ena mer än den andra, oklart varför
) som visar på hur dumt det hela var. Passa er för cc-folk! De kan ha en
annan hund som (också?) är farlig...
Det är en helt extrem händelse, en statistisk avvikelse så långt ut på kanten att det är helt omöjligt (och faktiskt oseriöst) att dra några slutsatser om hundar och raser generellt från den. En
stoooooooor majoritet av interaktioner mellan människa och hund förflyter helt utan att hunden biter (än mindre dödar!) människan, men det är ju inte lika spännande förstås. Det som hänt är en fruktansvärd tragedi, helt obegripligt fasansfull. För de inblandade sätter det säkert spår för resten av livet. Vi behöver inte spä på traumat genom att spekulera hejvilt åt alla de mest bisarra håll. Det är hemskt nog alldeles som det är.