Man dödad i hundattack

@FrauleinLeo
Danmark har ju en sådan lagstiftning och jag håller med om att det finns svåra gränsdragningsproblem. Men så är det ju mer den mesta lagstiftning. Någonting ska ju juristerna ha att göra. Man skulle tex kunna införa restriktioner för de hundar som befinner sig i gränsregionen tex obligatorisk munkorg och sterilisering och successivt fasa ut olämpliga raser.

@FrauleinLeo
Danmark har ju en sådan lagstiftning och jag håller med om att det finns svåra gränsdragningsproblem. Men så är det ju mer den mesta lagstiftning. Någonting ska ju juristerna ha att göra. Man skulle tex kunna införa restriktioner för de hundar som befinner sig i gränsregionen tex obligatorisk munkorg och sterilisering och successivt fasa ut olämpliga raser.
Vad gör en ras olämplig? Och olämplig för vad?
Grannens cocker-korsning var här och försökte bita ihjäl våra höns för snart en månad sen. Gör det den olämplig som ras?

Det gör jag inte. Men du verkar ha missat det jag har skrivit, men jag kan repetera, igen....
Det är många parametrar som ska stämma, jag skulle givetvis inte dissa oavkortat, hur kan du få till det? Läs om, läs rätt lixom.. Jag skrev att jag skulle tänka både en och två gånger innan, inte att jag skulle dissa rakt av.

Vidare tänker jag att det är super om man får en känsla att något inte är ok tack vare erfarenhet, sen om du vill förvandla det till förutfattade meningar är ditt problem. @Christensen1

Hundar som är avlade för hundslagsmål.
Men 1. vad gör dem farliga för människor? För med tanke på vad tråden ursprungligen handlar om så antar jag att ett förbud skulle grunda sig det.
2. Det är ju inte bara den typen av hund som slåss. En dobermann eller rottis tex bangar då inte för ett slagsmål om det erbjuds. De flesta av dem är dessutom lika svåra att hålla med andra hanar som de flesta "kamphundar". Eller terriers för den delen..
Är dessa med olämpliga då?

Men 1. vad gör dem farliga för människor? För med tanke på vad tråden ursprungligen handlar om så antar jag att ett förbud skulle grunda sig det.
2. Det är ju inte bara den typen av hund som slåss. En dobermann eller rottis tex bangar då inte för ett slagsmål om det erbjuds. De flesta av dem är dessutom lika svåra att hålla med andra hanar som de flesta "kamphundar". Eller terriers för den delen..
Är dessa med olämpliga då?
I vissa hundraser som används för hundslagsmål har man kombinerat terrierns ettrighet med bulldoggens enorma käft. Lägg där till storlek och muskelstyrka så har du en mördarmaskin som inte taggar ner i första taget. Det finns ju hundslagsmål även idag tex i Mexico ( vet dock inte om det är tillåtet)

Jag tänker inte enbart på människors säkerhet jag tänker även på pensionären som fått sin livskamrat söndertrasad av någon omdömeslös hundägare.

En cockerspaniel biter sig inte fast på samma sätt som en terrier. Den är dessutom tillräckligt liten för att man som människa ska kunna ingripa.

Som sagt var jag inser att det kan bli en svår gränsdragning men jag tycker samtidigt att något måste göras.

I vissa hundraser som används för hundslagsmål har man kombinerat terrierns ettrighet med bulldoggens enorma käft. Lägg där till storlek och muskelstyrka så har du en mördarmaskin som inte taggar ner i första taget. Det finns ju hundslagsmål även idag tex i Mexico ( vet dock inte om det är tillåtet)

Jag tänker inte enbart på människors säkerhet jag tänker även på pensionären som fått sin livskamrat söndertrasad av någon omdömeslös hundägare.

En cockerspaniel biter sig inte fast på samma sätt som en terrier. Den är dessutom tillräckligt liten för att man som människa ska kunna ingripa.

Som sagt var jag inser att det kan bli en svår gränsdragning men jag tycker samtidigt att något måste göras.
Som sagt, samma kraft har du i en dobermann och rottweiler (eller schäfer) med tex. Där har du dessutom hundraser som historiskt sett använts för att attackera människor.
Man ska liksom inte glömma bort rashistoria, men man får inte heller glömma att det är MÅNGA raser med blodigt förflutet. Ska vi börja sortera hundar efter förflutet, kraft och hur lätt de har att tända till så blir det inte många kvar som vi kan äga.
Det är inte bara en svår gränsdragning - utan en omöjlig, för samma egenskaper som gör dem till en "mördarmaskin" gör dem till fantastiska hundar i andra lägen.
Den där kamplusten som gör att hunden aldrig ger sig i en fight är samma kamplust som gör att den aldrig ger upp i andra situationer tex vid WP.

Här på området har vi haft ett slagsmål med dödlig utgång, det var en cairnterrier som bet ihjäl en pappis. Dvs 2 "småhundar".
Så du tänker att det bara typ cockrar vi kan ha då? De flesta terrierraser är inte så stora - men de har rejäl kraft.

@FrauleinLeo

Om du hade läst hela tråden så hade du hittat inlägg som beskriver att Danmarks förbud mot vissa raser inte hjälper. Du simplifierar en väldigt komplex fråga. Förbud är knappast en lösning.

@FrauleinLeo
England tror jag det var som hade en sådan lag oxå. Deras hundattacker har ökat markant. Har du statistik på att Danmarks lag har gjort förbättringar inom attack området eller kostar det bara pengar att vidhålla lagen?
Det är inte förbud mot raser som behövs.

Du verkar läsa halva inläggen och ignorera en del av det som skrivs. Vad gör vi om pensionären fick sin hund söndertrasad av en rottweiler? En schäfer? En boxer? Ska vi förbjuda alla brukshundar? Eller kanske var det en jakthund som fick syn på den lilla trasan i kopplet och drog efter, med ett bett som tog illa. Hur gör vi då? Ska vi förbjuda alla stora hundar?

Förbud är ogenomtänkt och inte en lösning. Förbud hjälper inte.
Det enda vi faktiskt skulle kunna göra är att motverka buskavel. Jag återupprepar: av alla penisförlängare som finns där ute och gör samhället osäkert, så tillhör en mycket stor majoritet av hundarna Blocket-avel. Vad hjälper det då att förbjuda raser?

I Sverige känner jag bara till 2 andra fall där en hund bitit ihjäl en människa, barn i bägge fallen. Den ena var en Briard, för bara några år sedan (tydligen ett lätt bett som tog väldigt olyckligt i halsen, dvs inget intensivt anfall med grepp), och den andra en Greyhoundtik (barnet hade klättrat in i hundgården för att hälsa på tikens valpar).

Däremot håller jag till 100% med om att det stora problemet ligger i att en viss typ av människor (ursäkta) väljer den här typen av hund. Skulle man, där jag bor, rada upp 50 hundar och 50 ägare och be mig sätta ihop hund med ägare, skulle jag förmodligen ha de flesta rätt - vad gäller Amstaff/Pitbullägarna i vart fall. Ja, inte exakt individ men den "typen" (ursäkta igen) av person det rör sig om. Och det är tyvärr sällan människor som väljer ras efter verkligt hundintresse utan man väljer hund efter coolhetsfaktor.

@Lena Furberg fast i det här fallet var hundägaren en 60-årig kvinnlig familjehemsförälder. Jag gissar att det inte var den typen du tänkte på. ;) Ditt inlägg visar väl jättebra hur svårt det är att se några linjer som skulle kunna ligga till grund för ett förbud. Två hundraser och en ägare som avviker från stereotypen fel ägare till farlig hund.

@Lena Furberg fast i det här fallet var hundägaren en 60-årig kvinnlig familjehemsförälder. Jag gissar att det inte var den typen du tänkte på. ;) Ditt inlägg visar väl jättebra hur svårt det är att se några linjer som skulle kunna ligga till grund för ett förbud. Två hundraser och en ägare som avviker från stereotypen fel ägare till farlig hund.
Jag vet flertal fall där socialnämnden har godkänt familjehem som inte var lämpliga och som hade kunnat upptäckas vid mer omfattande granskning av familjen. Vilket jag anser skulle kunna ha skett i detta fall.

Så jag håller med @Lena Furberg

Fast hon är den andra stereotypen: Kvinnor som har lite för mycket modersinstinkter. Samma typ som faller för brottslingar och tror att allt går att lösa med lite kärlek 😋

Hundar som är avlade för slagsmål är generellt tåliga för människor. Det ingår i konceptet eftersom människor går in och särar på hundarna. De hundar som biter folk blir inte särskilt långlivade.
Åsikter i all ära men lite kunskap skadar inte heller.... :meh:
Ändå är det alltid den typen av hundar som är inblandade i trubbel. Inte bara i Sverige då.

Ändå är det alltid den typen av hundar som är inblandade i trubbel. Inte bara i Sverige då.

Nej det är det inte. Det är däremot den typen som rapporteras om i media, för att det är "nyheter" som bekräftar bilden folk redan har. Trygga nyheter, som känns bekväma.

Jag träffar många, många hundar som bitit (både folk och fä). De är av alla möjliga storlekar och raser (mest ett antal raser i samma hund), andelen kamphundsavelsbakgrund är försvinnande liten! Många är faktiskt supersöta småhundar, bland de som bitit människor. En del av dem har varit i tidningen, en del inte. Sällan eller aldrig har beskrivningen man kunnat läsa om hunden stämt med vad jag sedan träffat.

För övrigt är det ju spännande att i en fruktansvärd händelse där, enligt vad jag sett, en hund av tre attackerat en människa så är även de två hundar som inte var inblandade jättefarliga typer (den ena mer än den andra, oklart varför :meh:) som visar på hur dumt det hela var. Passa er för cc-folk! De kan ha en annan hund som (också?) är farlig...

Det är en helt extrem händelse, en statistisk avvikelse så långt ut på kanten att det är helt omöjligt (och faktiskt oseriöst) att dra några slutsatser om hundar och raser generellt från den. En stoooooooor majoritet av interaktioner mellan människa och hund förflyter helt utan att hunden biter (än mindre dödar!) människan, men det är ju inte lika spännande förstås. Det som hänt är en fruktansvärd tragedi, helt obegripligt fasansfull. För de inblandade sätter det säkert spår för resten av livet. Vi behöver inte spä på traumat genom att spekulera hejvilt åt alla de mest bisarra håll. Det är hemskt nog alldeles som det är.

Som sagt, samma kraft har du i en dobermann och rottweiler (eller schäfer) med tex. Där har du dessutom hundraser som historiskt sett använts för att attackera människor.
Man ska liksom inte glömma bort rashistoria, men man får inte heller glömma att det är MÅNGA raser med blodigt förflutet. Ska vi börja sortera hundar efter förflutet, kraft och hur lätt de har att tända till så blir det inte många kvar som vi kan äga.
Det är inte bara en svår gränsdragning - utan en omöjlig, för samma egenskaper som gör dem till en "mördarmaskin" gör dem till fantastiska hundar i andra lägen.
Den där kamplusten som gör att hunden aldrig ger sig i en fight är samma kamplust som gör att den aldrig ger upp i andra situationer tex vid WP.

Här på området har vi haft ett slagsmål med dödlig utgång, det var en cairnterrier som bet ihjäl en pappis. Dvs 2 "småhundar".
Så du tänker att det bara typ cockrar vi kan ha då? De flesta terrierraser är inte så stora - men de har rejäl kraft.
Ja, vad har vi mer för raser med dådkraft. Wachtel - avlad att jaga, fälla sitt byte själv och knäcka nacken. Den rasen borde väl vara förbjuden.
Husky - allmänt känt att dom nackar små byten i bara farten. Var det inte husky som jagade den där ryttaren och anföll när hon ramlade av?
Akitor - finns det någon sådan som är trevlig mot främmande människor?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden