I Danmark avlivar man väl förbjudna raser så hundarna behöver ju inte vara farliga? Eller är det uttryckligen hundar som attackerat folk?
För är det hundar som antingen är förbjudna eller som attackerat andra hundar är det ju en helt annat sak.
Helt korrekt.
Hundar av raserna på listan, eller korsningar med dessa är förbjudna punkt. Om man har misstanke om att hunden är förbjuden ska ägaren kunna bevisa (typ med stamtavla) att den inte är förbjuden.Inga detaljer, bara "rädda dem från Danmark" vilket ju kan betyda att det är de finaste sällskapshundarna någonsin likväl som något annat i och med förbudet.
Men hur ser avel på förbjudna raser egentligen ut? Hade faktiskt tänkt fråga lite om det men visste inte vilken tråd det skulle passa i. Tänkte oseriös avel-tråden för min första tanke är att det på ett sätt blir det i ett land där hundarna omhändertas och avlivas om de visar sin nos nåstans? Kan man ens gå till veterinären? Nåja, frågor för någon annan tråd egentligen.
Om hunden har "skambidt", dvs. mer omfattande skador, så ska den avlivas. Om den har vållat skada på annat vis eller använts för att skrämmas (typ hot) så KAN påföljden bli avlivning om inte koppeltvång och liknande funkar.Om rasen är förbjuden omhändertas den för avlivning oavsett om den gjort något eller inte, i Danmark har jag dessutom för mig att en hund oavsett ras riskerar att avlivas om den skadat någon, människa eller djur och oavsett omständigheterna omkring. Var det inte i tidningarna för ett par år sedan om familjens weimaraner som skadat en mindre hund som tagit sig in på tomten och gått till angrepp? Hunden avlivades och dumpades på familjens trappa i en sopsäck, har för mig att vi hade en lång tråd här om händelsen.
Eller det svenska paret som åkte till Norge med sin hund och fick den omhändertagen av polis, jag kommer inte ihåg om den avlivades eller om de fick ta med den hem till Sverige igen.
Knapp:
Förbjudna raser i DK har i min mening inte fört något gott med sig. Hundbetten verkar inte ha minskat och det både kostar pengar och elände att handhäva.
För dem som vill läsa mer (Hundeloven):
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=194694