Man dödad i hundattack

I Danmark avlivar man väl förbjudna raser så hundarna behöver ju inte vara farliga? Eller är det uttryckligen hundar som attackerat folk?

För är det hundar som antingen är förbjudna eller som attackerat andra hundar är det ju en helt annat sak.

Helt korrekt.

Inga detaljer, bara "rädda dem från Danmark" vilket ju kan betyda att det är de finaste sällskapshundarna någonsin likväl som något annat i och med förbudet.

Men hur ser avel på förbjudna raser egentligen ut? Hade faktiskt tänkt fråga lite om det men visste inte vilken tråd det skulle passa i. Tänkte oseriös avel-tråden för min första tanke är att det på ett sätt blir det i ett land där hundarna omhändertas och avlivas om de visar sin nos nåstans? Kan man ens gå till veterinären? Nåja, frågor för någon annan tråd egentligen.
Hundar av raserna på listan, eller korsningar med dessa är förbjudna punkt. Om man har misstanke om att hunden är förbjuden ska ägaren kunna bevisa (typ med stamtavla) att den inte är förbjuden.

Om rasen är förbjuden omhändertas den för avlivning oavsett om den gjort något eller inte, i Danmark har jag dessutom för mig att en hund oavsett ras riskerar att avlivas om den skadat någon, människa eller djur och oavsett omständigheterna omkring. Var det inte i tidningarna för ett par år sedan om familjens weimaraner som skadat en mindre hund som tagit sig in på tomten och gått till angrepp? Hunden avlivades och dumpades på familjens trappa i en sopsäck, har för mig att vi hade en lång tråd här om händelsen.

Eller det svenska paret som åkte till Norge med sin hund och fick den omhändertagen av polis, jag kommer inte ihåg om den avlivades eller om de fick ta med den hem till Sverige igen.
Om hunden har "skambidt", dvs. mer omfattande skador, så ska den avlivas. Om den har vållat skada på annat vis eller använts för att skrämmas (typ hot) så KAN påföljden bli avlivning om inte koppeltvång och liknande funkar.

Knapp:
Förbjudna raser i DK har i min mening inte fört något gott med sig. Hundbetten verkar inte ha minskat och det både kostar pengar och elände att handhäva.

För dem som vill läsa mer (Hundeloven):
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=194694

Fast det är väl ingen lavin, det är väl självklart att socialtjänsten utreder och kommunen Lex Sarah-anmäler? Allt annat vore jättekonstigt.

Och återigen för att förtydliga, jag har inte skrivit annat heller. :heart Jag tycker fortfarande att HELA olyckan/tillbudet är tragisk(t).

Hundar av raserna på listan, eller korsningar med dessa är förbjudna punkt. Om man har misstanke om att hunden är förbjuden ska ägaren kunna bevisa (typ med stamtavla) att den inte är förbjuden.
Ja det är jag helt med på. Men om man skaffar en sådan hund som ändå kommer från Danmark så var min fundering egentligen mest hur den uppfödningen gått till. För antingen måste det ju vara kass avel utan vetkoller och liknande eller insmugglade hundar från vem-vet-var. Alternativt äldre hundar som fanns innan 2010, för de har ju fått vara kvar med koppeltvång och krav på munkorg.
Alltså var min tanke att danska hundar som är förbjudna i Danmark kanske inte är av bästa "kvalitet". Men det hör egentligen inte riktigt hit.

Ja det är jag helt med på. Men om man skaffar en sådan hund som ändå kommer från Danmark så var min fundering egentligen mest hur den uppfödningen gått till. För antingen måste det ju vara kass avel utan vetkoller och liknande eller insmugglade hundar från vem-vet-var. Alternativt äldre hundar som fanns innan 2010, för de har ju fått vara kvar med koppeltvång och krav på munkorg.
Alltså var min tanke att danska hundar som är förbjudna i Danmark kanske inte är av bästa "kvalitet". Men det hör egentligen inte riktigt hit.

Aha, du menar så! Jag håller med om din tankegång :).

Det är många parametrar som ska stämma, anser jag. Att ha tre stora hundar som är kända för att inte älska främmanden, ser inte jag som optimala i val av fosterhem.
Jag tror knappast att det är valet av hundras som ska avgöra om hemmet är lämpligt som familjehem eller inte. Att det finns hundar som vaktar är en sak men jag tror knappast det var bakomliggande här då pojken bodde i familjen.
Det finns många raser som är tillräckligt stora för att orsaka skada. Kanske ska enbart småhundsägare få vara familjehem? Och hur är det med övriga djur? Kor och hästar kan också vara potentiellt dödliga.

Jag tycker man kan förbjuda kamphundsraser helt och hållet. Vi tillåter inte hundslagsmål i Sverige så rasen fyller liksom ingen funktion förutom att vara penisförlängare åt osäkra killar och väcka modersinstinkter hos kvinnor som tror att de kan rädda världen. Tycker sådana hundraser är inblandade titt som tätt i hundslagsmål och dödande av mindre sällskapshundar och katter.

Förbjud skiten!

Jag ber om ursäkt, jag tar bort länken, för att stoppa lavinen. Jag tyckte bara att det var sorgligt att se hela historien som helhet. Men det var dumt att ta upp här, i hundforumet.

FÖÖÖÖÖÖÖÖÖRLÅÅÅÅÅÅÅT

Jag har rapporterat mitt inlägg till moderator

Återigen

FÖÖÖÖÖÖÖÖÖRLÅÅÅÅÅÅÅT

Jag tror knappast att det är valet av hundras som ska avgöra om hemmet är lämpligt som familjehem eller inte. Att det finns hundar som vaktar är en sak men jag tror knappast det var bakomliggande här då pojken bodde i familjen.
Det finns många raser som är tillräckligt stora för att orsaka skada. Kanske ska enbart småhundsägare få vara familjehem? Och hur är det med övriga djur? Kor och hästar kan också vara potentiellt dödliga.
Om du läser följande mina inlägg så ser du att jag skriver att det är flera parametrar som ska stämma. Men min personliga åsikt kvarstår, som andra även har skrivit, att jag tycker val av hundar speglar människan i mångt och mycket och JAG tycker generellt att de som har den aktuella kombon, med största sannolikhet inte passa som jourhem. Om du och andra tycker annat, är det ok för mig :)

Om du läser följande mina inlägg så ser du att jag skriver att det är flera parametrar som ska stämma. Men min personliga åsikt kvarstår, som andra även har skrivit, att jag tycker val av hundar speglar människan i mångt och mycket och JAG tycker generellt att de som har den aktuella kombon, med största sannolikhet inte passa som jourhem. Om du och andra tycker annat, är det ok för mig :)
Du får vilken åsikt du vill. Jag hoppas du inte arbetar med att utvärdera vilka som är lämpliga som familjehem. Folk som har förutfattade meningar om andra finns det tillräckligt av.

Jag tycker man kan förbjuda kamphundsraser helt och hållet. Vi tillåter inte hundslagsmål i Sverige så rasen fyller liksom ingen funktion förutom att vara penisförlängare åt osäkra killar och väcka modersinstinkter hos kvinnor som tror att de kan rädda världen. Tycker sådana hundraser är inblandade titt som tätt i hundslagsmål och dödande av mindre sällskapshundar och katter.

Förbjud skiten!
Vilka raser räknar du in i det här då?

Och det finns folk tex med pitbull som utnyttjar kamplusten till andra sporter.

Förbjud skiten!

Vilket verklighetsfrånvänt inlägg.
Av de hundar som används som penisförlängare etc, hur många av dom tror du är renrasiga till att börja med? Med en stamtavla att visa upp? Försvinnande få, gissar jag (förtydligande, eftersom detta är Buke: med det menar jag att sådana individer inte också existerar). Det är busk- och blocketavel som måste bort och förbjudas, om något.

Vad du tycker och hur det egentligen ser ut är nog två olika saker. Jag vet huskys och schäfrar som haft ihjäl katter och smådjur, jakthundar som jagat och skadat djur i hagar. Av de hundslagsmål jag sett har försvinnande få varit av bull- eller staffras, oftast har det bara varit två individer av olika raser som helt enkelt inte tyckt om varandra, med mattar eller hussar som missar signaler.

Media är väldigt snabb på rapportering när det kommer till bull- och staffraser. Kan vara något att ha i bakhuvudet.

Du får vilken åsikt du vill. Jag hoppas du inte arbetar med att utvärdera vilka som är lämpliga som familjehem. Folk som har förutfattade meningar om andra finns det tillräckligt av.
Det gör jag inte. Men du verkar ha missat det jag har skrivit, men jag kan repetera, igen....
Det är många parametrar som ska stämma, jag skulle givetvis inte dissa oavkortat, hur kan du få till det? Läs om, läs rätt lixom.. Jag skrev att jag skulle tänka både en och två gånger innan, inte att jag skulle dissa rakt av.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden