Man dödad i hundattack

Vad i hela fridens dagar har du fått den villfarelsen ifrån :confused:

Wachtel är en kortdrivande hund av spanielmodell och har aldrig avlats för att fälla några byten på eget bevåg.
Då har min granne helt missuppfattat det med sina 4 wachtlar, han berättar gärna om att dom själva gått in och fällt skadskjutna djur i slyområden så han slapp gå in där själv. Han är mycket gillande till just den egenskapen att dom fäller själva och att dom är vassa.

Då har min granne helt missuppfattat det med sina 4 wachtlar, han berättar gärna om att dom själva gått in och fällt skadskjutna djur i slyområden så han slapp gå in där själv. Han är mycket gillande till just den egenskapen att dom fäller själva och att dom är vassa.

Idioter finns det gott om som inte avlar på rastypiska hundar och ännu fler idioter till ägare finns det som eggar på såna egenskaper och att gå in och jaga/fälla vilt på egen hand är inte en önskvärd egenskap hos wachtel och rent krasst så är det inte en önskvärd egenskap hos någon jakthund pga jaktetik. De ska (som så många andra jaktraser) helst kunna hålla stånd mot aggressiva/skadade djur, men det är något helt annat det.

En hund som går in och avslutar ett eftersök knäcker inte nacken på djuret, den tar tag i strupen och håller kvar tills djuret ligger still. Ja wachteln har till viss del avlats för att kunna gå in på eftersök, men det är inte rasens huvudsakliga syfte. Å andra sidan gjorde vår Engelska springer spaniel just det vid ett tillfälle, utan träning mer än eftersök, han var dessutom från dual linjer så rent jaktavlad var han inte heller. Men som individ var han dådstark.

@Lena Furberg fast i det här fallet var hundägaren en 60-årig kvinnlig familjehemsförälder. Jag gissar att det inte var den typen du tänkte på. ;) Ditt inlägg visar väl jättebra hur svårt det är att se några linjer som skulle kunna ligga till grund för ett förbud. Två hundraser och en ägare som avviker från stereotypen fel ägare till farlig hund.
Jo, mitt inlägg hade två inriktningar; dels vad gäller dödliga attacker på människor i Sverige, dels en tydlig tendens hos vissa typer av människor (ursäkta igen, igen...) som väljer en viss hundras och väljer den av coolhets-skäl - och kanske för att skrämmas? Dessa två behöver givetvis inte hänga ihop.

Det jag själv märkt, personligen, är att de hundar som oftast skadar andra hundar allvarligt, ibland dödar, ÄR just Amstafftyper och även Rottweiler. Jag känner till några som fått avlivas av den anledningen, men ingen hund av någon annan ras/typ. Om det sen beror på ägarna eller på rasen vet jag inte.

I England däremot tycker jag mig höra rapporter med jämna mellanrum om hundar som dödat människor, och då nästan alltid av Pitbulltypen av hund.

Idioter finns det gott om som inte avlar på rastypiska hundar och ännu fler idioter till ägare finns det som eggar på såna egenskaper och att gå in och jaga/fälla vilt på egen hand är inte en önskvärd egenskap hos wachtel och rent krasst så är det inte en önskvärd egenskap hos någon jakthund pga jaktetik. De ska (som så många andra jaktraser) helst kunna hålla stånd mot aggressiva/skadade djur, men det är något helt annat det.
Det är inte ovanligt med wachtel som avfångar skadat vilt själv. Också hannoveransk och bayersk viltspårhund är raser som ofta besitter denna egenskap liksom vorsteh.

Jo, mitt inlägg hade två inriktningar; dels vad gäller dödliga attacker på människor i Sverige, dels en tydlig tendens hos vissa typer av människor (ursäkta igen, igen...) som väljer en viss hundras och väljer den av coolhets-skäl - och kanske för att skrämmas? Dessa två behöver givetvis inte hänga ihop.

Det jag själv märkt, personligen, är att de hundar som oftast skadar andra hundar allvarligt, ibland dödar, ÄR just Amstafftyper och även Rottweiler. Jag känner till några som fått avlivas av den anledningen, men ingen hund av någon annan ras/typ. Om det sen beror på ägarna eller på rasen vet jag inte.

I England däremot tycker jag mig höra rapporter med jämna mellanrum om hundar som dödat människor, och då nästan alltid av Pitbulltypen av hund.
Det handlar nästan alltid om blandraser där någon typ av staff är inblandad. Det är ogynnsamt att hålla på att mixa raser hur som helst. Tyvärr har varken de som föder upp eller de som köper någon vidare kunskap.

Ja, vad har vi mer för raser med dådkraft. Wachtel - avlad att jaga, fälla sitt byte själv och knäcka nacken. Den rasen borde väl vara förbjuden.
Husky - allmänt känt att dom nackar små byten i bara farten. Var det inte husky som jagade den där ryttaren och anföll när hon ramlade av?
Akitor - finns det någon sådan som är trevlig mot främmande människor?
Jag har för mig att det var alaskan malamute som jagade hästen, slädhundsraser öht kan ju göra stor skada och var det inte en pojke i Norge som blev ihjälbiten av en grönlandshund för flera år sedan? Annars är ju schäfer är inte helt ovanlig när det gäller att bita ihjäl småhundar och andra smådjur, men oavsett ras så är en stor hund farligare för omgivningarna än en liten men det är ändå med tanke på hur många hundar det finns i Sverige ändå väldigt sällan man hör eller läser om några allvarligare incidenter.

En hund som går in och avslutar ett eftersök knäcker inte nacken på djuret, den tar tag i strupen och håller kvar tills djuret ligger still. Ja wachteln har till viss del avlats för att kunna gå in på eftersök, men det är inte rasens huvudsakliga syfte. Å andra sidan gjorde vår Engelska springer spaniel just det vid ett tillfälle, utan träning mer än eftersök, han var dessutom från dual linjer så rent jaktavlad var han inte heller. Men som individ var han dådstark.
Ja då har jag missuppfattat delen med halshållandet. Han berättar detta rätt så ofta och jag tycker det låter helt kajko att låta hunden ha ihjäl ett byte själv.

Ja då har jag missuppfattat delen med halshållandet. Han berättar detta rätt så ofta och jag tycker det låter helt kajko att låta hunden ha ihjäl ett byte själv.
I vissa lägen kan det vara användbart, det är inte alltid man kan få ett skottläge och med ett skadat djur så är ett snabbt avslut att föredra. Men man behöver tänka sig för också, så hunden inte börjar ta allt för stora egna initiativ.

@FrauleinLeo
Danmark har ju en sådan lagstiftning och jag håller med om att det finns svåra gränsdragningsproblem. Men så är det ju mer den mesta lagstiftning. Någonting ska ju juristerna ha att göra. Man skulle tex kunna införa restriktioner för de hundar som befinner sig i gränsregionen tex obligatorisk munkorg och sterilisering och successivt fasa ut olämpliga raser.

Fast just här så handlar det inte om juridiska "gränsdragningsproblem", det handlar om en obegrundad lagstiftning. Det danska veterinärförbundet har sedan förbudet infördes öppet taget ställning mot det. Det finns ingen fackmannamässighet i att förbjuda vissa raser. Dels för att variationerna i farlighet är större mellan individer än lika inom raser och dels eftersom det inte funnits pålitliga metoder för att bedömma hunden ras. Man har till exempel gjort försök med ett stort antal sakkunniga inom hund, där bara hälften av personerna visade sig kunna identifiera om hundar var olagliga korsningar eller inte. Det är betydligt lättare (och mer relevant!) att utföra mentala utvärdingar för att bedömma om en hund är farlig eller ej på individnivå oavsett ras!

@fejko
Det känns för mig också tveksamt sett till rättssäkerheten att slumpen är lika (o)säker som den sakkunnige som ska besluta om hunden ska avlivas eller inte. Plus den utsatta situationen som veterinären som avlivar den möjligtvis olagliga hunden hamnar i, med hets i media och hot från obehagliga aktivister eller olyckliga hundägare. Djurskyddsmässigt kan det också vara problem, eftersom folk med korsningar som vissa kan tycka har liknelser med olagliga raser tvekar med att gå till veterinären med sitt sjuka djur. Olagliga importer ökar dessutom eftersom dem som lagen är tänkt för, banditerna, självklart inte låter lagens långa arm förhindra dem om de absolut vill ha en hund som ser farlig ut.

Jättebra lag. För politikerna som införde dem och som fick applåder från okunniga som tyckte att de var bra med "krafttag" mot kriminella.

Ja, vad har vi mer för raser med dådkraft. Wachtel - avlad att jaga, fälla sitt byte själv och knäcka nacken. Den rasen borde väl vara förbjuden.

Hoho, stopp och belägg - en wachtel ska inte jaga och fälla sitt byte själv :p En wachtel ska aldrig skada friskt vilt, men det är önskvärt att de håller fast eller avlivar påskjutet eller skadat vilt.

Edit: Typ femma på bollen tydligen..

Hoho, stopp och belägg - en wachtel ska inte jaga och fälla sitt byte själv :p En wachtel ska aldrig skada friskt vilt, men det är önskvärt att de håller fast eller avlivar påskjutet eller skadat vilt.

Edit: Typ femma på bollen tydligen..
Hur vet hunden vilket vilt som är lovligt? En uppriktig fråga.

De tillfällen det handlar om är när ett djur är skadat, alltså har man tränat hunden på eftersök med blod och har ett kommando för det, i vissa fall även en annan utrustning. Vår wachtel som jag inte släppte på eftersök visserligen gjorde jag så med att när det var jakt så var det pejlutrustning på, men om det blev ett eftersök under jakten så satte jag på spårsele och han gick in i ett annat arbetssätt. När vi jagar, dvs han söker ut och driver de djur han hittade så använde jag kommandot "sök" och "hitta rådjuren" med en ganska hög ton och "pepp" i rösten. Vid eftersök använde jag "spåra" med en lugnare röst, han skiljde på de olika arbetena utan problem.
Det ligger mycket träning i det precis som allt annat vi gör med hundarna.

Framförallt på lukten, på stresshormon. Ett skadat djur utsöndrar mycket mera stresshormon än ett friskt djur :)
De hundar som går mycket eftersök kan ju utan större svårigheter skilja ut ett enda påskjutet djur ur en hel flock med friska t ex dovhjortar, och göra spårarbetet på endast det skadade viltet.
Det är inte ovanligt att wachtlar (som är en kortdrivande hund) driver 10-15 minuter på friskt vilt, medan de kan gå 45-60 minuter efter ett påskjutet vilt t ex.
Dels är det också en avelsfråga, man undviker avel på hundar som skadar friskt vilt.

Framförallt på lukten, på stresshormon. Ett skadat djur utsöndrar mycket mera stresshormon än ett friskt djur :)
De hundar som går mycket eftersök kan ju utan större svårigheter skilja ut ett enda påskjutet djur ur en hel flock med friska t ex dovhjortar, och göra spårarbetet på endast det skadade viltet.
Det är inte ovanligt att wachtlar (som är en kortdrivande hund) driver 10-15 minuter på friskt vilt, medan de kan gå 45-60 minuter efter ett påskjutet vilt t ex.
Dels är det också en avelsfråga, man undviker avel på hundar som skadar friskt vilt.

Det är ju samma för retrievers också. De ska ju inte plocka hem friskt vilt (t ex övermatade änder som inte bryr sig om att lyfta ur dammarna..), utan bara ta med dött/skadat vilt hem. De får förfölja friskt vilt en bit för att kunna avgöra om de är skadade eller inte, men sedan ska de självmant bryta.
De djur som lever i grupp söker sig ju till gruppen även när de är skadade, och hundarna måste kunna sortera för att göra sin uppgift.

I två situationer har jag varit rikigt rädd för hund i vuxen ålder - en gång handlade det om osäkra Dobbrar på en gårdsplan och en gång fd grannars neuffe. Självsäker dam med bra ägare, men hon missförstod en situation. Lyckligtvis förstod människorna och gav henne utrymme att omvärdera och backa. Hade någon idiot lekt Ceasar Milan och hävdat dominans hade det kunnat gå åt helvete.

Förbjuda Neuffar eller Leonbergers? St Bernard (ursp en hund som vaktade mot människor)? Vilka är de farliga hundarna? Det finns dessutom otaliga vakt- och herdehundsraser som folk kan ha att skrämmas med. Det har funnits sådana hundtyper i alla länder i hela världen

Och precis som när man diskuterar hedersvåld - när man förbjuder farliga hundar, är man ute efter farliga hundar eller vill man gå hårt åt (det invandrade) buset i förorterna? Och oavsett är "shit-bulls" överrepresenterade för att de är farligare eller för att de befinner sig i fel miljöer?

Jag blir arg på oövertänkta lösningar på problem som är komplexa

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka