Man dödad i hundattack

Hur kan du vara så säker på att sensationsjournalistik inte säljer?
Jag tycker att det är rätt tydligt att folk upprörs av och har mycket åsikter om just en viss typ av hund.

Uppmärksamhet kanske, men inte lika stor debatt eller lika mycket känslor tror jag.

Om en händelse med en hund, oavsett ras, inblandad leder till polisanmälan eller akut polisinsats, tycker du att medierna ska låta bli att rapportera om det av hänsyn till rasen?

Oj, det var väldigt tvärsäkert uttryckt. Att det existerar sensationsjournalistik även i svenska medier trodde jag de flesta var medvetna om.
Jag har inte sagt något om huruvida sensationsjournalistik existerar eller inte. Jag svarade på ett inlägg som handlade om att ”sälja upplagor”.

Om en händelse med en hund, oavsett ras, inblandad leder till polisanmälan eller akut polisinsats, tycker du att medierna ska låta bli att rapportera om det av hänsyn till rasen?

Fast det var väl inte alls vad @Sel sa? Hen påpekade att hundar tenderar att bli av viss typ i rapporteringen.

Nej. Man ”säljer inte fler upplagor” på det. Och man hakar inte på gissningar, man kontrollerar uppgifter så långt de går att kontrollera.

Dessutom skulle förmodligen en rubrik om en anfallande hund av vilken vanlig ras som helst väcka mest uppmärksamhet. Just för att det inte är vad man förväntar sig.

Jag vet att det här är ett område där du har bättre koll än jag, men jag tror ändå att det inte stämmer... Jag har enormt svårt att tro att "gråhund bet grannhund" (eller för den delen ens granne) över huvud taget skulle ses som en nyhet att rapportera? Det är ju inte som att bara för att man ringer till tidningen och berättar något så kommer de att skriva om det.

I de fall jag känner till där tidningar skrivit om en händelse som blivit polisanmäld har de skrivit med utgångspunkt från polisanmälan, dvs inte kollat upp om anmälaren/vittne faktiskt identifierat rasen korrekt.

Sen handlar det ju även om motivation bakom berättelsen. En som blir biten av en gråhund kommer sällan eller aldrig slås av tanken att det var för att hunden var av den rasen, medan när något händer med något som skulle kunna (om man kisar rejält och sneglar ur ögonvrån) likna något pitbullaktigt så är det definitivt just för att det var en PITBULL som attackerade. "Jag blev biten av en gråhund" ser för mina amatörögon ut att ha ett mycket mindre nyhetsvärde än "jag blev biten av en pitbull för att politikerna inte vågat förbjuda mördarmaskinerna"? Det finns ett antagande om orsak när det kommer till vissa typer av hundar som inte man ens sneglar åt när det gäller andra raser/typer och det finns ett driv och mål bakom berättelsen. Journalister är knappast heller immuna mot den sortens mönster misstänker jag, den ena berättelsen blir ett inlägg i en debatt medan den andra mer blir ett jaha. Även gråhundar bits (rejält), jag tror att det finns en anledning till att det inte hamnar i tidningen och jag tror att den anledningen är att både den som blir biten och den som högst eventuellt blir tillfrågad om det vore intressant att skriva om inte tycker att det är just någon nyhet värd att rapportera...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLOjM5/flicka-overfolls-av-sex-hundar

Det skrivs såklart även om andra raser men det beskrivs ibland lite annorlunda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nl6Me/rottweiler-gick-till-attack-mot-6-aring

Ännu en artikel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EVQK0/dansk-flicka-dodad-av-hund

Hur ofta läser man i artiklar om kamphundar att raserna inte ska vara agressiva mot människor?
"rasen briard, en fransk fårhund som normalt inte är aggressiv."
:banghead: :banghead: :banghead:

Ingen ras ska "normalt vara aggressiv" :arghh:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLOjM5/flicka-overfolls-av-sex-hundar

Det skrivs såklart även om andra raser men det beskrivs ibland lite annorlunda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nl6Me/rottweiler-gick-till-attack-mot-6-aring

Ännu en artikel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EVQK0/dansk-flicka-dodad-av-hund

Hur ofta läser man i artiklar om kamphundar att raserna inte ska vara agressiva mot människor?

Tack, det är precis det här jag menar. I rottweilerns fall står rasen omedelbart i rubriken, och trots att det nämns i förbifarten att hunden fortfarande var ung spekuleras det inte alls i huruvida hunden faktiskt anföll. Självklart vinklar media.

Det känns lite långsökt att polisen skulle gå ut i media efter en hundattack? Jag tror snarare att det är hundägaren som kontaktar media och de i sin tur kontaktar polisen för kompletterande uppgifter.

Den lösa hunden som attackerade exets gamling, i Rådhusparken vid Polishuset, var en engelsk springer spaniel och det var en polis som bröt mot lokala ordningsstadgan genom att ha sin hund lös. Hon gjorde heller inget för att kalla till sig hunden eller försöka bryta attacken utan det var jag och ex som lyckades jaga bort den men den hann skada vår gamling först.

Jag gjorde polisanmälan och kallades till förhör, ärendet avskrevs men den polisman jag träffade då tyckte att jag skulle gå till media pga problemet med lösspringande hundar. När inte ens de anställda poliserna bryr sig om att hålla reda på sina egna förbannade hundar utan låter dem jaga fåglar i parkerna och attackera andra hundar så är jag inte ett dugg förvånad om än väldigt irriterad på alla puckon som släpper sina egna byrackor vind för våg.

Senare fick jag veta att det var inte första gången det hände, men med tanke på att den kvinnliga polisen sen ringde och hotade mig på telefon i 30 minuter på min arbetsplats så ångrar jag mig än idag att jag inte anmälde på nytt. :banghead:

Tack, det är precis det här jag menar. I rottweilerns fall står rasen omedelbart i rubriken, och trots att det nämns i förbifarten att hunden fortfarande var ung spekuleras det inte alls i huruvida hunden faktiskt anföll. Självklart vinklar media.
Vem ska spekulera i om hunden faktiskt anföll, menar du? Det står ju att den attackerade barnet bakifrån. Vem ska spekulera i något annat?

Det känns lite långsökt att polisen skulle gå ut i media efter en hundattack? Jag tror snarare att det är hundägaren som kontaktar media och de i sin tur kontaktar polisen för kompletterande uppgifter.

Den lösa hunden som attackerade exets gamling, i Rådhusparken vid Polishuset, var en engelsk springer spaniel och det var en polis som bröt mot lokala ordningsstadgan genom att ha sin hund lös. Hon gjorde heller inget för att kalla till sig hunden eller försöka bryta attacken utan det var jag och ex som lyckades jaga bort den men den hann skada vår gamling först.

Jag gjorde polisanmälan och kallades till förhör, ärendet avskrevs men den polisman jag träffade då tyckte att jag skulle gå till media pga problemet med lösspringande hundar. När inte ens de anställda poliserna bryr sig om att hålla reda på sina egna förbannade hundar utan låter dem jaga fåglar i parkerna och attackera andra hundar så är jag inte ett dugg förvånad om än väldigt irriterad på alla puckon som släpper sina egna byrackor vind för våg.

Senare fick jag veta att det var inte första gången det hände, men med tanke på att den kvinnliga polisen sen ringde och hotade mig på telefon i 30 minuter på min arbetsplats så ångrar jag mig än idag att jag inte anmälde på nytt. :banghead:
Polisen går inte ut i media. Men journalister kontrollringer polisen i princip hela dygnet för att få veta om det hänt något särskilt. Och har då polisen varit ute på ett ärende som gäller hund så berättar de det, om de inte anser att det var något väldigt litet.

Polisen går inte ut i media. Men journalister kontrollringer polisen i princip hela dygnet för att få veta om det hänt något särskilt. Och har då polisen varit ute på ett ärende som gäller hund så berättar de det, om de inte anser att det var något väldigt litet.

... Och om den hunden ärendet gällde var en pudel, är det inte nyhetsstoff på samma sätt som om det eventuellt, kanske, möjligtvis var en hund tillhörande någon av kampraserna.

Vem ska spekulera i om hunden faktiskt anföll, menar du? Det står ju att den attackerade barnet bakifrån. Vem ska spekulera i något annat?

Jag tänker på skillnaden mellan den artikeln och den första, där "överfallet" på sätt och vis ursäktades med att hundarna var unga och förmodligen bara ville leka. Någon sådan spekulation kom inte fram i rottweilerns fall överhuvdtaget trots att det också handlade om en ung individ. Till exempel.

Jag vet att det här är ett område där du har bättre koll än jag, men jag tror ändå att det inte stämmer... Jag har enormt svårt att tro att "gråhund bet grannhund" (eller för den delen ens granne) över huvud taget skulle ses som en nyhet att rapportera? Det är ju inte som att bara för att man ringer till tidningen och berättar något så kommer de att skriva om det.

I de fall jag känner till där tidningar skrivit om en händelse som blivit polisanmäld har de skrivit med utgångspunkt från polisanmälan, dvs inte kollat upp om anmälaren/vittne faktiskt identifierat rasen korrekt.

Sen handlar det ju även om motivation bakom berättelsen. En som blir biten av en gråhund kommer sällan eller aldrig slås av tanken att det var för att hunden var av den rasen, medan när något händer med något som skulle kunna (om man kisar rejält och sneglar ur ögonvrån) likna något pitbullaktigt så är det definitivt just för att det var en PITBULL som attackerade. "Jag blev biten av en gråhund" ser för mina amatörögon ut att ha ett mycket mindre nyhetsvärde än "jag blev biten av en pitbull för att politikerna inte vågat förbjuda mördarmaskinerna"? Det finns ett antagande om orsak när det kommer till vissa typer av hundar som inte man ens sneglar åt när det gäller andra raser/typer och det finns ett driv och mål bakom berättelsen. Journalister är knappast heller immuna mot den sortens mönster misstänker jag, den ena berättelsen blir ett inlägg i en debatt medan den andra mer blir ett jaha. Även gråhundar bits (rejält), jag tror att det finns en anledning till att det inte hamnar i tidningen och jag tror att den anledningen är att både den som blir biten och den som högst eventuellt blir tillfrågad om det vore intressant att skriva om inte tycker att det är just någon nyhet värd att rapportera...
Alla gånger en hund biter en annan så rapporteras det naturligtvis inte i medierna. I så fall skulle medierna inte få göra annat.

Idag är det lättare än någonsin att se vad som ”säljer”. Redaktionerna har program som mäter i realtid vad folk läser på deras sajter, de mäter vilka inlåsta artiklar som folk är beredda att betala för att låsa upp och de mäter sidvisningar.

Med min erfarenhet skulle jag säga att hundartiklar generellt ger hög läsning. Överhuvudtaget gör artiklar om husdjur det, av det enda skälet att så många har husdjur.

Jag skulle tippa att artiklar om hundattacker ger ännu högre läsning. Det är helt enkelt ett ämne som engagerar, eftersom så många har hund. Och, om jag skulle gissa så skulle ”Labrador bet baby” dra mer trafik än ”Kamphund bet baby” - eftersom det är så oväntat.

I de andra artiklarna spekuleras det dock i hundarnas motivation, unghundarna ville nog bara leka och den andra blev rädd då hon böjde sig över. Om jag inte tänker på fel händelse så var det väl just lek som triggade rottweilern också? (Obs att jag inte ursäktar hanteringen av den hunden, det är självklart inte ok att hundar släpar omkull barn på stan oavsett ras.) Tycker du inte att tonen i artiklarna är väldigt olika? Trots att samtliga gäller barn, och - har jag för mig - barnet i händelsen med rottisen var den som var minst skadad?

Alla gånger en hund biter en annan så rapporteras det naturligtvis inte i medierna. I så fall skulle medierna inte få göra annat.

Idag är det lättare än någonsin att se vad som ”säljer”. Redaktionerna har program som mäter i realtid vad folk läser på deras sajter, de mäter vilka inlåsta artiklar som folk är beredda att betala för att låsa upp och de mäter sidvisningar.

Med min erfarenhet skulle jag säga att hundartiklar generellt ger hög läsning. Överhuvudtaget gör artiklar om husdjur det, av det enda skälet att så många har husdjur.

Jag skulle tippa att artiklar om hundattacker ger ännu högre läsning. Det är helt enkelt ett ämne som engagerar, eftersom så många har hund. Och, om jag skulle gissa så skulle ”Labrador bet baby” dra mer trafik än ”Kamphund bet baby” - eftersom det är så oväntat.

Jag tror tvärtom. Folk kanske blir förvånade, men upprörda och engagerade blir de (även de som inte har någon hund själv) av kamphundsrubriken...

Jag tänker att det kanske inte bara media eller polis utan faktiskt att vissa typer av människor är mer benägna att ringa in till tidningar och då låter ju kamphund mer dramatiskt än blandras av okänd härkomst.

Det här tror jag också, absolut! Som sagt, boxern blev en "kamphund" ganska omgående. Om folk sedan verkligen tog fel på grund av en trubbig näsa eller inte är svårt att säga.

Jag tappade pucken en gång i höstas med våran lösa, vanligtvis lydiga tollare gällande att ha koll innan den pep iväg mot ett par andra lösa hundar som dök upp bakom en krök långt längre fram avståndsmässigt.

Hade barnvagn med och tittade ner 3 sekunder för att dra upp en dragkedja på den. Då var det redan kört och jag hade tappat kontrollen över hunden som pipit iväg och fram till de andra två hundarna som snällt och lugnt höll sig vid sin matte och husse och var vänliga trots att vår hund dök fram och in mitt ibland dem och skulle hälsa osv.... 😱

Skämdes som en GRIS och blev förstås livrädd att vår skulle ställa till med ngt och räknade med att (med rätta) bli utskälld. Bad om ursäkt tusen gånger när jag hann fram och kopplade vår hund.... Det hände inget, deras hundar var vänliga och inget bråk så jag när jag fått koll på vår hund, pratade lite mer med dem (bad om ursäkt 10 ggr till typ, och berömde även deras lugna vänliga hundars beteende allmänt och utifrån situationen dessutom.

ägarnas respons : Det gör inget, vi är bara lättade att du tycker vår (den större av de två) hund är fin och helt ok, det är en Amstaff och vi är så vana vid att få skäll att vi har en sådan och att folk blir både arga och livrädda bara de ser att det är en sådan’”....

Food for thought i diskussionen gällande vissa raser i media 😕

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka