Man dödad i hundattack

I de andra artiklarna spekuleras det dock i hundarnas motivation, unghundarna ville nog bara leka och den andra blev rädd då hon böjde sig över. Om jag inte tänker på fel händelse så var det väl just lek som triggade rottweilern också? (Obs att jag inte ursäktar hanteringen av den hunden, det är självklart inte ok att hundar släpar omkull barn på stan oavsett ras.) Tycker du inte att tonen i artiklarna är väldigt olika? Trots att samtliga gäller barn, och - har jag för mig - barnet i händelsen med rottisen var den som var minst skadad?
Jag har inte läst de andra, det är för varmt, men självklart kan man nagelfara och jämföra artiklar och hitta skillnader. Jag tvivlar starkt på att skillnaderna beror på illvilja mot vissa raser och välvilja mot andra, reportern är oftast helt hänvisad till de uppgifter hen får. Och de kan vara väldigt olika från fall till fall.

Jag har bara försökt ge exempel i tråden på hur man kan gå till på redaktionerna men det verkar lönlöst. Absolut inte riktat mot dig nu men det är nästan alltid lönlöst att försöka förklara inifrån branschen, eftersom de utanför branschen alltid vet bättre. :meh:

Jag sätter därför punkt för mig i den här tråden och går och tar en kall dusch i stället.

Jag har inte läst de andra, det är för varmt, men självklart kan man nagelfara och jämföra artiklar och hitta skillnader. Jag tvivlar starkt på att skillnaderna beror på illvilja mot vissa raser och välvilja mot andra, reportern är oftast helt hänvisad till de uppgifter hen får. Och de kan vara väldigt olika från fall till fall.

Jag har bara försökt ge exempel i tråden på hur man kan gå till på redaktionerna men det verkar lönlöst. Absolut inte riktat mot dig nu men det är nästan alltid lönlöst att försöka förklara inifrån branschen, eftersom de utanför branschen alltid vet bättre. :meh:

Jag sätter därför punkt för mig i den här tråden och går och tar en kall dusch i stället.

Fast då är det kanske ett tecken på hur Samhället vinklar media istället?

Njut av duschen! :) Här regnar det.

Jag har 30 års yrkesmässig erfarenhet av nyhetsvärdering, har du mer?

Räknas ca 20 års erfarenhet av nyhetsläsning och därtill 31 års hundägande, dvs ganska klart medveten om hur och vilka hundar som det rapporteras om i media? Jag har ingen avsikt att berätta "hur det funkar", däremot har jag en väldigt klar uppfattning som också tydligen delas av andra i tråden. Som @Sel var inne på är det väl snarare en avspegling på samhället. Dra till med "invandrare" i en rubrik så har du ganska snabbt betydligt fler klick, liksom.

Fast det är ju ingen som pratat om direkt illvilja? Känns lite som att du går in för att missförstå.

Jag försöker inte hävda att jag vet bättre (ja, jag vet att det inte var riktat specifikt mot mig men jag kan bara prata för mig själv så det får bli "jag" :D), men jag försöker däremot beskriva hur det faktiskt ser ut utifrån. Motivationen till journalisters val kan jag bara spekulera om (och har gjort, till viss del), men att rapporteringen inte är densamma vill jag hävda är ett faktum. Dels tror jag som sagt att det handlar om vad som ens når fram i första hand, dels har @Bulldoozer en poäng i att om någon vill berätta något spännande för att komma i tidningen lär de själva kanske vara av typen som kan tänkas bre på (plus att om någon har blivit rädd vill den ha orsak till det, så en läskig ras låter bättre än en "gullig och snäll"), dels finns där en förväntanseffekt av att vissa hundar är "aggressiva hundar" så om en hund har betett sig aggressivt är den säkert av en viss ras, men jag tror faktiskt inte att journalister är helt neutrala heller. Däremot handlar det knappast om någon ondskefull sammansvärjning! Men om människor, som värderar berättelser om en bitande labrador och en bitande pitbull olika.

Nagelfarit artiklarna har jag inte gjort, utan bara skumläst dem efter hur hundarna beskrivs.
1. "Hundarna var fyra månader gamla valpar av rasen briard, en fransk fårhund som normalt inte är aggressiv. De halvvuxna valparna ville sannolikt bara leka, men flickan hade inte en chans när de stora djuren kom rusande. " I kontexten en fyraårig flicka som "blivit biten i ansiktet, bröstet och ett ben och fördes till sjukhus"
2. "Rottweilern gav sig på pojken.
Hunden attackerade sexåringen bakifrån och drog ned honom på marken.
– Rottweilern såg väldigt aggressiv ut och bet sig fast. Mannen lyckades inte få bort honom så flera personer försökte hjälpa till och började sparka på hunden, säger ögonvittnet Hugo." I kontexten en sexåring som "som tur var hade han bara fått lindriga skador" - men det hade kunnat sluta illa, påpekas det. (I artikeln nämns det även att de sett film på händelsen, i filmen som jag sett syns det mycket tydligt att det hunden biter i är barnets kläder - inte ok, fortfarande stor skaderisk eftersom pojken dras omkring, men hunden biter honom inte.)
3. "Den åttaåriga flickan böjde sig ned för att klappa hunden.
Men hunden – av rasen briard – blev skrämd och högg flickan i halsen" i kontexten en åttaåring som blir ihjälbiten.

Tror du att det skulle sitta lika nära till att skriva i en artikel att pitbullen blev rädd och bet barnet i en sorglig olycka? Eller för den delen cane corson, rottweilern, eller ambullen? Det tror inte jag. Men igen, inte för att jag tror att journalister är rashatande konspiratörer, utan för att det finns en bild av vad som är vad och fungerar hur, och den påverkar alla. I vad som når journalister, i hur det beskrivs, men också i hur de i sin tur väljer att rapportera och om vad. Tror du inte det?

(Sånt här slår för övrigt även åt andra hållet på i alla fall en del märkliga sätt. Jag träffar tex människor ibland som blivit bitna av en "snäll" ras och är ganska traumatiserade - amatörs uppfattning! - men som inte riktigt låter sig själv tycka att det som hänt var hemskt egentligen. För såna hundar gör ju inte sånt, och om de nu gör det så gör det inte lika ont...)

Edit: Men nu har jag gått väldigt off topic från tråden, en tråd som jag är väldigt obekväm med från början! Det var inte meningen, jag blev intresserad av sidospåret och glömde lite bort var det var jag skrev. Ber om ursäkt, och lämnar ämnet.

Jag tycker folk blandar äpplen och päron. Hundar slåss och nafsar ibland både andra hundar och människor men det är sällan de dödar en annan hund eller en människa. Jag tror att taxar är de hundar som bits mest. Dock skulle jag ju tio gånger hellre bli attackerad av en tax än en pitbull (taxen kan jag sparka iväg).

Visst har folk rätt i att det sällan handlar om renrasiga hundar utan det är en ä"amstaffblandis" som någon hittat på blocket och som är "så gullig" ända tills det smäller och då smäller det rejält.

Polisutredningen med fallet i länken jag postade ovan blev nedlagt. När en hund dödar/skadar en annan hund räknas det som skadegörelse och prioriteras inte särskilt högt av polisen.

Jag tycker folk blandar äpplen och päron. Hundar slåss och nafsar ibland både andra hundar och människor men det är sällan de dödar en annan hund eller en människa. Jag tror att taxar är de hundar som bits mest. Dock skulle jag ju tio gånger hellre bli attackerad av en tax än en pitbull (taxen kan jag sparka iväg).

Visst har folk rätt i att det sällan handlar om renrasiga hundar utan det är en ä"amstaffblandis" som någon hittat på blocket och som är "så gullig" ända tills det smäller och då smäller det rejält.

Polisutredningen med fallet i länken jag postade ovan blev nedlagt. När en hund dödar/skadar en annan hund räknas det som skadegörelse och prioriteras inte särskilt högt av polisen.

Men du blandar ju själv äpplen och päron när du jämför pitbull och tax. Skit i taxen. En schäfer? En rottweiler? En boxer? Hur många raser ska förbjudas bara för att de är stora nog att göra ordentlig skada?

Jag har fått för mig, vet inte om det stämmer, att vissa raser är sämre avlade än andra. T.ex. amstaff och pitbull. Det finns alldeles säkert fina hundar som har testade föräldrar med bra mentalitet osv men jag tror att det finns en stor del hundar som ser ut att vara amstaff/pitbull-liknande som inte har det. Backyard breeding av dessa hundtyper gör att jag är räddare för de raserna än om de uppfötts av seriösa människor. Går jag på stan och ser en viss typ av person (t.ex. ung kille som försöker se tuff ut) med en hund av amstaff/pitbull-typ så tänker jag inte att han nog gått till en seriös uppfödare utan snarare köpt den på blocket av nån oseriös person och då är hundens mentala status betydligt mer tveksam (och även killens syfte med att skaffa just en sån hund).

Samma backyard breeding finns hos fler hundraser t.ex. småhundarna. Men för mig personligen är inte en chihuahua lika skrämmande som en hund av amstaff/pitbull-typ.

Fast det kan väl bero på att det sällan finns någon anledning att tro att ägaren haft uppsåt att orsaka skadan. Tror det är väldigt få fall man skulle komma fram till det, även om polisen utredde mer, och då är det inte ett brott i lagens mening.

Men problemet är att Backyard-breeding inte löses med förbud - i bästa fall börjar man bara avla andra raser.

Problemet med olyckor och med folk som inte riktigt förstår och tar höjd för den risk som en stor hund ändå alltid innebär - löses inte heller med förbud (om vi inte förbjuder hundar helt eller hundar över tre kilo).

Dessutom måste någon se till att förbudet efterlevs. Och då inte bara gentemot personer som lagen "vill åt" eller i efterhand när den otillåtna hunden ställt till tillräckligt mycket elände (lite cynisk är jag).

Det är skit enkelt att hojta förbud efter en sådan här händelse - men pojken blir inte levande igen. Vi vet inte heller vad som har hänt, och därför vet vi inte om det hjälper mot framtida händelser (och ibland har vissa människor bara maximal otur och allt går fel samtidigt utan att någon varit mer än "normal" slarvig och utan att någon velat illa)

Men du blandar ju själv äpplen och päron när du jämför pitbull och tax. Skit i taxen. En schäfer? En rottweiler? En boxer? Hur många raser ska förbjudas bara för att de är stora nog att göra ordentlig skada?
Återigen en Pitbull har många kombinerade egenskaper som gör den extra farlig. Det har inte en Schäfer eller en Boxer. Att Rottweiler finns med på listan förvånar mig faktiskt. Det är en gammal (stabil, trodde jag) hundras som inte avlats fram specifikt för hundslagsmål.

Men vänd på steken, vad tycker du man ska göra åt problemet med alltfler aggressiva hundar? Är det rimligt att man lägger ned en polisutredning där en hund dödar en annan hund?

Återigen en Pitbull har många kombinerade egenskaper som gör den extra farlig. Det har inte en Schäfer eller en Boxer. Att Rottweiler finns med på listan förvånar mig faktiskt. Det är en gammal (stabil, trodde jag) hundras som inte avlats fram specifikt för hundslagsmål.

Men vänd på steken, vad tycker du man ska göra åt problemet med alltfler aggressiva hundar? Är det rimligt att man lägger ned en polisutredning där en hund dödar en annan hund?
Du får gärna backa upp påståendet om att det skulle bli allt fler aggressiva hundar?

Och flera av brukshundarna har egenskaper som gör att de lätt slåss med hundar av samma kön - eftersom man vill ha de egenskaperna i andra lägen.
Huruvida hunden gillar att slåss med andra hundar har noll och intet med hur stabil den är.

Du får gärna backa upp påståendet om att det skulle bli allt fler aggressiva hundar?

Och flera av brukshundarna har egenskaper som gör att de lätt slåss med hundar av samma kön - eftersom man vill ha de egenskaperna i andra lägen.
Huruvida hunden gillar att slåss med andra hundar har noll och intet med hur stabil den är.
De jakthundar som slåss med andra blir nog inte särskilt långvariga i jaktlaget.

De jakthundar som slåss med andra blir nog inte särskilt långvariga i jaktlaget.
För det första är det ju skillnad på när hundarna arbetar och när de ska umgås med andra.
Och sen beror det ju på hund. Jaktfolket får rätta mig om jag har fel - men jag kan tänka mig att tex foxterrier och TJT inte skulle tacka nej till att mäta sig med andra om de fick chansen.

Och beroende på arbete så vill man ju såklart ha olika egenskaper. Vissa arbeten kräver att hundarna kan arbeta ihop - typ vall eller retriverjakt (?).
Hos tex tjänstehundar är det inte samma behov av att fungera med andra så länge de håller sig i skinnet i arbete.

Jagar de bra så är det inte många som tar bort en jakthund oavsett den slåss med andra eller inte. De flesta jakthundar jobbar ensamma. Skulle det komma in en främmande hund av ffa samma kön när hunden jobbar med ett byte bryr de flesta sig inte för då jobbar de och det slutar de inte med bara för att det dyker upp en annan hund, men är bytet fällt och en främmande hund försöker "ta" det så kan den ligga risigt till om den inkräktar på fel hunds space och byte.

Varför skulle dom inte?
Våran föra älg och grishund var inte nådig mot andra hundar, speciellt inte andra jaktspetsar och bruksraser.
Förut fanns det en drever i laget som var lömsk mot människor, funkade finfint med att det bara fanns 2 som fick gå fram till hunden under jakt.

Så funkar utmärkt att ha en hund med i laget som inte har alla bitar på plats så länge lagledaren berättar innan start hur jakten ska gå till och vem som får göra vad.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka