Precis min tanke, och värst om de verkligen biter är stora aggressiva hundar och de som har som instinkt hålla kvar. Småttingarna kan jag freda mig mot även om det kan bli ordentliga skador, men inte en "kamphund", schäfer eller rottis.
Det är viktigt att folk har kunskap om att hantera hundar, i synnerhet de som har störst sannolikhet att göra ordentlig skada om de biter/biter sig fast.
Jag citerar dig fast svaret är lite allmänt egentligen.
Fast det är ju sant om ALLA större hundar, inklusive golden, setter, collie, new foundland, etc etc i all oändlighet. Givetvis är det svårt att freda sig mot en stor hund som fått i sinne att anfalla en människa men det är ju inte en lösning att totalförbjuda alla hundar som väger över tio kilo.
Talar vi barn kan de inte freda sig Alls, så där spelar storleken på hund ingen roll överhuvudtaget.
Jag tycker att vi ska lägga rasfördomarna därhän och som folk tidigare nämnt börja kontrollera aveln istället. En licens för All avel skulle göra underverk tror jag, och förhoppningsvis leda till att färre "rötägg" kunde köpa hund.
Sedan går alla olyckor naturligtvis inte att förebygga. Ibland händer det, helt enkelt. Det är olyckligt och sorgligt och bedrövligt... men mer förvånande är nog egentligen alla gånger det Inte händer.