Man dödad i hundattack

Precis min tanke, och värst om de verkligen biter är stora aggressiva hundar och de som har som instinkt hålla kvar. Småttingarna kan jag freda mig mot även om det kan bli ordentliga skador, men inte en "kamphund", schäfer eller rottis.

Det är viktigt att folk har kunskap om att hantera hundar, i synnerhet de som har störst sannolikhet att göra ordentlig skada om de biter/biter sig fast.

Jag citerar dig fast svaret är lite allmänt egentligen.
Fast det är ju sant om ALLA större hundar, inklusive golden, setter, collie, new foundland, etc etc i all oändlighet. Givetvis är det svårt att freda sig mot en stor hund som fått i sinne att anfalla en människa men det är ju inte en lösning att totalförbjuda alla hundar som väger över tio kilo.
Talar vi barn kan de inte freda sig Alls, så där spelar storleken på hund ingen roll överhuvudtaget.

Jag tycker att vi ska lägga rasfördomarna därhän och som folk tidigare nämnt börja kontrollera aveln istället. En licens för All avel skulle göra underverk tror jag, och förhoppningsvis leda till att färre "rötägg" kunde köpa hund.
Sedan går alla olyckor naturligtvis inte att förebygga. Ibland händer det, helt enkelt. Det är olyckligt och sorgligt och bedrövligt... men mer förvånande är nog egentligen alla gånger det Inte händer.

Jag hoppas snarare att det blir mycket väsen om det, vissa hundraser är farligare än andra, det är bra om människor inser att det kan bli konsekvenser när älsklingen råkar ha ihjäl någon helt oprovocerat (eller utan medveten provokation). Det är inte helt ovanligt att hundar går till angrepp mot oskyldiga, och jag ser det inte som en olycka om en ras av kamptyp och vissa andra dödar någon (däremot om en liten pudel eller terrier gör det) då man rimligen ska ha "farliga" hundar under uppsikt så att det inte kan inträffa. Alla hundar kan döda men en del är avlade för det och då ska man i min värld ta konsekvenserna av det.

Det finns mig veterligen inte någon hundras som är avlad för att ta livet av en människa.

Det finns mig veterligen inte någon hundras som är avlad för att ta livet av en människa.
Inte vet jag, och du jag har inte påstått att det finns det. Försöker du skapa en halmgubbe eller?

Vad en hund är tränad att döda är i och för sig inte så viktigt, att slita av strupen på en hund, ett rådjur eller en människa går till på samma vis.

Hur menar du jag skrev:

Menar du att du som hundägare inte ska ta konsekvenserna av att din hund dödar eller skadar någon allvarligt? Jag har inte talat om förbud, jag tror inte på förbud, men en hund är ingen leksak i synnerhet inte en stor stark hund avlad för kamp, jakt eller för den delen skydd. Kan man inte hålla koll på sin hund ska man i min värld ta konsekvenserna. Det är bra att påpeka för okunniga som köper en olämplig ras att den i fel händer kan bli en tickande bomb och det faktiskt i värsta fall kan leda till några år i fängelse för dem.
Jag tror att jag inte riktigt förstod att du alltså skriver att om det är en hund av någon annan ras än "kampras" (och några andra randoms som du inte skriver ut men menar är olämpliga) så är det bara en olycka och inget du ska behöva "ta konsekvenserna för"? För det låter så befängt att jag inte riktigt kan greppa att du skulle mena så. Jag trodde du bara pratade om att du gillade drevet och häxjakten mot vissa raser och att man ska sprida detta rashat, som var vad du svarade på. Att det var det som var "konsekvensen" (drev och häxjakt).

Klart som fan att man ska ta konsekvenserna för vad ens hund ställer till med. Det spelar ingen roll om det är lilla yorkien som biter en annan hund i ögat eller en skock polarhundar som tillsammans ger sig på och dödar någon. Det är alltid ägarens ansvar och konsekvenserna blir troligtvis några av följande: Du blir av med din hund, får restriktioner kring din hund, din försäkring belastas, du kan dömas för ett par olika brott och/eller du får leva med skulden över vad din hund orsakade under ditt ansvar.
Man ska alltid ha alla hundar under sådan uppsikt att de inte kan orsaka minsta problem, inte bara de raser du anser vara "olämpliga". Man bör informera varenda hundägare om att varenda jäkla hundindivid kan bli ett monster i fel händer. Det har inget med dina "olämpliga raser" att göra, det handlar om arten hund. Alla. Hundar.

Och du kan ju omöjligt säga vad som är en olämplig ras. Du tar ju till och med upp terrier som en rasgrupp där du klassar det som en "olycka" trots att terrier som jag citerade avlats fram för att döda. Borde inte alla terriers vara "olämpliga" då?

Inte vet jag, och du jag har inte påstått att det finns det. Försöker du skapa en halmgubbe eller?

Vad en hund är tränad att döda är i och för sig inte så viktigt, att slita av strupen på en hund, ett rådjur eller en människa går till på samma vis.

Jag tyckte att det var det du skrev, men kanske missförstod jag texten - sedan är jag inte bekant med någon hundras som är aktivt framavlad till att slita strupen av något annat djur heller. Finns säkert någonstans, men jag har svårt att nämna några.
De jakthundar som aktivt tar ned byten på egen hand arbetar inte så. Inte lurchers eller foxhounds i alla fall, inte terriers heller.
Och tränade kamphundar, när de kampar, slåss väl som hundar gör mest kan jag föreställa mig.

Jag tror att jag inte riktigt förstod att du alltså skriver att om det är en hund av någon annan ras än "kampras" (och några andra randoms som du inte skriver ut men menar är olämpliga) så är det bara en olycka och inget du ska behöva "ta konsekvenserna för"? För det låter så befängt att jag inte riktigt kan greppa att du skulle mena så.
Nu har jag inte skrivit det överhuvudtaget. Du använder en konstig omvänd logik här som jag inte begriper mig på. För att jag påtalar att en grupp behöver ta konsekvensen av sitt handlande så innebär det givetvis inte att ingen annan behöver ta konsekvensen. Riskerna att en papilion dödar eller skadar någon alvarligt (människa eller djur) är avsevärt mindre än att en Schäfer gör det.

Jag trodde du bara pratade om att du gillade drevet och häxjakten mot vissa raser och att man ska sprida detta rashat, som var vad du svarade på. Att det var det som var "konsekvensen" (drev och häxjakt).
Jag gillar inte drevet, det jag ogillade var önskan om att det skulle glömmas och gömmas undan. Det är viktigt att folk inser att fel hund(ras) kan bli ohanterlig och döda folk. Alla hundar kan döda under olyckliga omständigheter. Fel hund i fel händer är som att be om en "olycka" även om den oftast inte slutar så illa.

Och du kan ju omöjligt säga vad som är en olämplig ras. Du tar ju till och med upp terrier som en rasgrupp där du klassar det som en "olycka" trots att terrier som jag citerade avlats fram för att döda. Borde inte alla terriers vara "olämpliga" då?
Det går mycket väl att peka på lämpliga raser och framförallt olämpliga utifrån vad man har för vana och vad man önskar göra med hunden. Och för den delen avråda till att ha hund.

Men om ”kamphundar” förbjuds kommer buset antingen skita i förbudet eller byta till lagliga raser. Så kommer de skitavla på lagliga raser. Hur ska du komma undan det?

Det vore bättre att kräva tillstånd för uppfödning oavsett omfattning och införa licens för hundägare.
Min mardröm är om buset hittar till tjt och börjat korsa den med en större ras:nailbiting:

Fyfan. Då hade jag nog bokstavligen talat lagt benen på ryggen.
Tror inte buset själva skulle fixa en renrasig herde, än mindre en sån korsning. :laugh:

Var tvungen att kolla vad SKK hade att säga om sarplaninacen, ingen rolig läsning. :crazy:

Eftersom rasen är en utpräglad vakthund lämpar den sig inte som sällskapshund om man inte bor ensligt och har en väl inhägnad tomt. Avlivningsfrekvensen är på grund av rasens ”obekväma” vaktegenskaper och dominanta beteende extremt hög procentuellt sett. Så tänk efter noga innan valet av denna ras. Den kräver en stark, observant ägare med stor hunderfarenhet.

Tror inte buset själva skulle fixa en renrasig herde, än mindre en sån korsning. :laugh:

Var tvungen att kolla vad SKK hade att säga om sarplaninacen, ingen rolig läsning. :crazy:
Eftersom rasen är en utpräglad vakthund lämpar den sig inte som sällskapshund om man inte bor ensligt och har en väl inhägnad tomt. Avlivningsfrekvensen är på grund av rasens ”obekväma” vaktegenskaper och dominanta beteende extremt hög procentuellt sett. Så tänk efter noga innan valet av denna ras. Den kräver en stark, observant ägare med stor hunderfarenhet.

Kanske inte rolig läsning, men för en gångs skull en rätt ärlig text i alla fall! :up:

Skrämmande i så fall och jag säger inte emot, men hur vet vi det om de inte registreras?

Jag har en belgare (terv från malinoiskull) plus att jag känner seriösa uppfödare inom rasen och sådana inom rasklubben, d.v.s. människor som har koll på läget.

Hur kommer det sig att du valde en oregistrerad hund? Ren nyfikenhet.
Sedan vet jag inte om det är en särskilt säker källa att känna uppfödare. :)

Jag såg att mitt svar blev lite otydligt, och hann inte redigera klart innan du svarat.

Alltså, jag har en registrerad hund från en seriös kennel. Belgarvärlden är inte stor, och även seriösa uppfödare har koll på vilka som håller på med blandrasavel.

Var hamnar
Jag har en belgare (terv från malinoiskull) plus att jag känner seriösa uppfödare inom rasen och sådana inom rasklubben, d.v.s. människor som har koll på läget.
var hamnar alla dessa oregistrerade hundar undrar jag då? De är inte välkomna inom vare sig hundsport eller utställning och jag har personligen aldrig stött på en människa som letat malle som enbart sällskapshund. Terv och grönis möjligtvis, men min uppfattning är att det också är raser som lockar träningsintresserade människor.

Jag såg att mitt svar blev lite otydligt, och hann inte redigera klart innan du svarat.

Alltså, jag har en registrerad hund från en seriös kennel. Belgarvärlden är inte stor, och även seriösa uppfödare har koll på vilka som håller på med blandrasavel.

Check!
Fast i så fall undrar jag ju varför blandrasmänniskorna inte anmäls.. om det är välkänt? Och de måste försvinna i mängden för jag har nästan aldrig sett en malleblandning på blocket eller någon annanstans.

Inte något påhopp på något vis, jag undrar bara var alla dessa knäppa blandraser kan tänkas hitta hem om det verkligen är så att oreggade är vanligare än renrasiga kullar. Tänker att de borde väl dyka upp någonstans.

Check!
Fast i så fall undrar jag ju varför blandrasmänniskorna inte anmäls.. om det är välkänt? Och de måste försvinna i mängden för jag har nästan aldrig sett en malleblandning på blocket eller någon annanstans.
Malleblandningar har varit uppe under annonstråden tidigare, även dåliga mallar som varit efter mentalt klena hundar har varit i annonstråden. Fattar inte varför man skaffar en malleblandning eller efter dåliga individer, så snygga är de ju inte och det finns ju bra hundar till salu. :o

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka