Man dödad i hundattack

Check!
Fast i så fall undrar jag ju varför blandrasmänniskorna inte anmäls.. om det är välkänt? Och de måste försvinna i mängden för jag har nästan aldrig sett en malleblandning på blocket eller någon annanstans.

Med blandisavel menar jag oreggade mallar, pga att en oreggad malle klassas som blandras.

Det är väl inte olagligt att föda upp oreggade hundar? (hur illa man än tycker om företeelsen)

Jag vill vill inte veta vilka som köper dessa oreggade mallar :(

Hundstallet får in en del av dessa tittsomtätt.

Med blandisavel menar jag oreggade mallar, pga att en oreggad malle klassas som blandras.

Det är väl inte olagligt att föda upp oreggade hundar? (hur illa man än tycker om företeelsen)

Folk som inte fattar vad de ger sig in på. Tragiskt för både hund och ägare. :(

Ah, jag tänkte om det rörde sig om registrerade uppfödare som då och då ägnade sig åt fulavel - de som helt enkelt kör på oreggat kan man förstås inte komma åt. Sorgligt men sant.

@Mia_R Fast inte så ofta att man reagerat, tycker jag? Jag undrar också varför i hela friden man vill ha en oreggad Malle.... men tänker att om problemet vore så stort skulle vi se resultatet av det också? En malinois känns som en betydligt mer triggerhappy hund i fel händer än en ambull eller liknande.

Ah, jag tänkte om det rörde sig om registrerade uppfödare som då och då ägnade sig åt fulavel - de som helt enkelt kör på oreggat kan man förstås inte komma åt. Sorgligt men sant.

@Mia_R Fast inte så ofta att man reagerat, tycker jag? Jag undrar också varför i hela friden man vill ha en oreggad Malle.... men tänker att om problemet vore så stort skulle vi se resultatet av det också? En malinois känns som en betydligt mer triggerhappy hund i fel händer än en ambull eller liknande.
Ja, fast bulltypen tilltalar väl en annan typ av hundägare än de som köper en malle. De förstagångsköpare av en dålig malle ser förhoppningsvis till att hunden avlivas. :(

Ja, fast bulltypen tilltalar väl en annan typ av hundägare än de som köper en malle. De förstagångsköpare av en dålig malle ser förhoppningsvis till att hunden avlivas. :(

Kanske. Man kan hoppas på det i alla fall. Om inte annat kan jag tänka mig att en typisk "shitbullköpare" (nu generaliserar jag grovt) snart får problem med en hund av malletyp. Min erfarenhet är att bullhundar tar en hel del skit och misshandel av husse eller matte utan att säga ifrån.

För den som är intresserad, finns det just nu en kull schnauzer/malle (säljes akut) och en annan schäfer/malle...
Nej, inte intresserad. :cautious:
Kanske. Man kan hoppas på det i alla fall. Om inte annat kan jag tänka mig att en typisk "shitbullköpare" (nu generaliserar jag grovt) snart får problem med en hund av malletyp. Min erfarenhet är att bullhundar tar en hel del skit och misshandel av husse eller matte utan att säga ifrån.
Ja, min tidigare nämnda malle hade ju en polis som även var schäferägare som första ägare, hon vågade ju inte ha kvar honom pga/trots hennes "uppfostran". :crazy: Min lille varulv som ligger vid fotändan av sängen. :love:

Min älskade shäterv, inte många rätt i huvudet där.
h1DCD39FF

Jag tror att det är så att staffe, amstaff och hundar av bulltyp är betydligt bättre hundar för gröna hundägare än hundar med högre aktivitetskrav. Visst så går det fel så går det fel men det inga lättprovocerade hundar vad jag uppfattat det som jämfört med andra raser.
När det var inne med varghybrider och större hundar så vet jag en som korsade sin flervägskorsning med doberman och jag fick en av valparna, resten såldes nog lite hipp som happ. Jag var visserligen ung (kring 18) men hade haft hund hela livet och flera egna men det var en av de mest krävande hundar jag haft även om han i slutändan blev fantastisk. Vet att jag hörde att flertalet av kullsyskonen togs bort innan de nått året då det var problem med att de hoppade på folk och fä och ägarna inte klarade av att hantera dom. Sannolikt innebär ett förbud att en annan typ av hund blir "inne" som är ännu mer olämplig i fel händer än bullvarianterna.

Trots det mycket allvarliga ämnet och den hemska händelsen som startade tråden kan jag av diskussionen om kamphundar inte låta bli att påminnas om en tidningsartikel om detta för många år sen som blev oavsiktligt underhållande.

Jag tror det handlade om en hund som varit iblandad i någon situation men som försvunnit från platsen innan den eller ägaren kunde identifieras. Men artikelns skribent kunde i alla fall konstatera att det rörde sig om en hund av typen "kampsporthund".

Och det måste ju sålunda ha varit en boxer.

Jag känner till en blandis Malle/Rottis som blev för mycket för ägaren (som ändå är en aktiv person). Hunden är lite under 4, tror jag, och ägaren fick rådet att den kan bli tjänstehund hos polisen. Men - är polisen verkligen intresserad av att ta över en problemhund bara för att den är aktiv, intensiv och har två bruksraser i sig? Nu blev det istället en kvinna som tar hand om omplaceringar som tog hunden, men dess saga är ju ändå inte slut vad jag tänker mig. Ledsamt, för ägaren var verkligen ingen korkad person utan snarare överskatttade sig själv och underskattade de potentiella problemen.....

Jag känner till en blandis Malle/Rottis som blev för mycket för ägaren (som ändå är en aktiv person). Hunden är lite under 4, tror jag, och ägaren fick rådet att den kan bli tjänstehund hos polisen. Men - är polisen verkligen intresserad av att ta över en problemhund bara för att den är aktiv, intensiv och har två bruksraser i sig? Nu blev det istället en kvinna som tar hand om omplaceringar som tog hunden, men dess saga är ju ändå inte slut vad jag tänker mig. Ledsamt, för ägaren var verkligen ingen korkad person utan snarare överskatttade sig själv och underskattade de potentiella problemen.....
Korrigerar mitt inlägg: Hunden är drygt 2 år gammal. Är polisen intresserad av en sådan hund till tjänst?

Återigen en Pitbull har många kombinerade egenskaper som gör den extra farlig. Det har inte en Schäfer eller en Boxer. Att Rottweiler finns med på listan förvånar mig faktiskt. Det är en gammal (stabil, trodde jag) hundras som inte avlats fram specifikt för hundslagsmål.

Men vänd på steken, vad tycker du man ska göra åt problemet med alltfler aggressiva hundar? Är det rimligt att man lägger ned en polisutredning där en hund dödar en annan hund?

Boxer avlades från början fram för hetsjakt på rovdjur. De skulle inte tveka att gå på en björn. Deras bett skulle vara stakt och fast så de kunde hålla sig fast oavsett vad som än hände därav att man avlade på kortare nosar som lätt skulle syresätta hunden genom bettet. Senare kom de att användas på hets på tjurar och i hundslagsmål.
Inte så olikt de användningsområden som bullhundarna avlades för.

Nu har raserna moderniserats och Boxern är numera en brukshund och bullhundarna sällskapshundar.

De jakthundar som slåss med andra blir nog inte särskilt långvariga i jaktlaget.

För två år sen blev mina hundar angripna i skogen av lös jakthund. De hade då ingen tanke på att ta den ur jakten. Varför skulle de? Den gjorde sitt jobb jäkligt bra (enligt dom) dvs jagade.

Vi tog inte vår brukshund ur tävling heller fast hon glatt har slagits med hundar. Hon sköter sig på planen så varför liksom?

Korrigerar mitt inlägg: Hunden är drygt 2 år gammal. Är polisen intresserad av en sådan hund till tjänst?

Mycket sällan.
När polisen blir i intresserade så har de oftast fått tips om en hund genom sina kanaler. Det man vill se i hunden är en enorm nyfikenhet, orädsla, föremålsintresse och arbetslust. Utöver det vill man inte se ljudrädslor eller sociala brister.
Det räcker liksom inte att hunden har typ damp och biter i allt som många tror.

L-testet tar några timmar och kräver några snubbar plus lokal och mark så det är inget polisen slösar på random hundar om det inte finns en vettig rekommendation bakom.

När det gäller renrasiga hundar kikar de snabbt på stam och MH och kan av det se om de tror att det kan vara ett ämne. Så gjorde de med vår första L-testade hund. Dvs de bildade sig ett uppfattning om hunden kunde vara ett ämne då vi var okända för dem. Nu hade hon ganska kända tjänstehundslinjer och ett fint MH så de tackade ja till att testa henne (hon blev godkänd)

Boxer avlades från början fram för hetsjakt på rovdjur. De skulle inte tveka att gå på en björn. Deras bett skulle vara stakt och fast så de kunde hålla sig fast oavsett vad som än hände därav att man avlade på kortare nosar som lätt skulle syresätta hunden genom bettet. Senare kom de att användas på hets på tjurar och i hundslagsmål.
Inte så olikt de användningsområden som bullhundarna avlades för.

Nu har raserna moderniserats och Boxern är numera en brukshund och bullhundarna sällskapshundar.
Jag har redan svarat på detta en gång men upprepar: Det är ganska ointressant vad hunden användes till på 1700-talet. Boxern har varit en stabil familjehund så länge jag kan minnas. Pitbull däremot är en relativt nyintroducerad ras (90-talet?) och den används för hundslagsmål än idag i Latinamerika (legalt) och USA (illegalt). Det är just kombinationen av terrierns ettrighet med bulldoggens enorma käft som är otrevlig tycker jag. Dessutom appelerar dessa hundar till män som vill ha dem som penisförlängare pga att de figurerar i rap-videos etc.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka