Man dödad i hundattack

Enda hundattacken mot människa som hänt i min närhet var när min styvsyster som 10-åring blev biten i ansiktet av en basset hound hon bodde med.
Enda hundattacken mot annan hund jag varit med om är när en långhårstax attackerade "min" hund (jag var väl typ dagmatte, det var grannens hund men hon umgicks helst med mig) som var nån sorts korsning med bland annat golden, nuffe och... några fler raser som måste varit korthåriga. Såg ut som en stor labbe ungefär. Taxen flög upp och bed sig fast i ryggen på min hund (som tjutande bara ville därifrån, turligt nog för alla...).

Är därmed basset och tax olämpliga raser? Nä i båda fallen var det helt ägarens fel. Taxen hade gjort utfall flera gånger tidigare och pensionären som ägde henne brydde sig inte ett skit. Jag brukade ta omvägar runt dem men gången den kom fram hade kvinnan låtit taxen springa runt hörnet i flexi och jag var inte beredd på att hon skulle komma farande i princip genom häcken vi tänkt runda.
Basseten hade oerhört resursförsvar som ägaren bara viftat bort. Var bara ren tur att hunden missade syrrans öga med nån cm.

Det är inte okej att beskylla en hel ras för enstaka individers beteende.

Jag gillar detta:
https://www.skk.se/sv/hundagande/fokus-pa/farliga-hundar/

Något måste göras iaf tycker att man läser om händelser som denna dagligdags.

https://mitti.se/nyheter/porthos-attack-ryckte/

Folk har byggt upp en bild av att dessa hundar är ovanligt aggressiva, genom bland annat vad de läst i media eller på Facebook.
När något med en sådan ras händer så springer folk till media och sociala medier för att sprida denna "information".
Media älskar att skriva om det, folk läser om det och fler ansluter till den första skaran människor.
Cirkeln är sluten och spiralen är i full rörelse.

Tycker att jag läser ganska ofta här på forumet om hur bukehundar blir påhoppade av hundar av alla möjliga sorter. Ofta är det ren tur eller bukefalistens eget agerande som gör att det inte går helt åt helvete. Hamnar dessa händelser i media? Nä.

Det är ju exakt det jag menar. Extremt många går inte till media, men i de flesta fall där allt kan skyllas på "KAMPHUND!!!" så görs det.
Aha. Fast det vet man ju inte. Om bukehundar blir påhoppade och som du säger, inget händer eller ägaren lyckas avvärja angreppet - då finns det ju inget att rapportera om. Att en olycka INTE hänt är ingen nyhet.

Om en person däremot kontaktar medier för att hens hund blivit attackerad och svårt skadad - då tror jag att det spelar mindre roll vilken ras den attackerande hunden hade. Det är den egna hundens skador som står i fokus.

Folk har byggt upp en bild av att dessa hundar är ovanligt aggressiva, genom bland annat vad de läst i media eller på Facebook.
När något med en sådan ras händer så springer folk till media och sociala medier för att sprida denna "information".
Media älskar att skriva om det, folk läser om det och fler ansluter till den första skaran människor.
Cirkeln är sluten och spiralen är i full rörelse.

Tycker att jag läser ganska ofta här på forumet om hur bukehundar blir påhoppade av hundar av alla möjliga sorter. Ofta är det ren tur eller bukefalistens eget agerande som gör att det inte går helt åt helvete. Hamnar dessa händelser i media? Nä.

Schäferkorsningar/schäfrar är det som hoppar på oss, sen är det småhundar som brukar försöka flyga på våra hundar. Tycker inte att dom ska förbjudas pga det.

Jag ser inte att ett förbud skulle vara lösningen, det blir bara att skjuta på problemet för puckon som vill ha hund kommer alltid finnas liksom de som avlar utan tanke på annat än pengar. Blir det så himla mycket bättre att de istället har dobberman, schäfer, ovtjarka eller slädhundskorsningar?
De staffar och hundar av kamphundstyp jag träffat på har varit väldigt väldigt trevliga (och haft vettiga ägare) däremot så har jag träffat flertalet småhundar som gör ordentliga utfall och mer än en gång haft schäfer/labbe/goldens som kastar sig fram mot min hund med ägaren släpandes efter sig. Har sett och hört om flertalet hundattacker som aldrig blivit nyhetsstoff även i de fall hunden bitit både folk och fä illa men de har ju kanske inte varit "rätt" ras för att bli nyhetsstoff.

Tre gånger har jag råkat ut för hundattacker från okänd hund där mina hundar blivit bita. 2 Tollare och en Jämthund.
3 gånger har jag blivit oprovocerat biten. Av Hoffe, Kinesisk nakenhund och av Vit Herdehund.
Alltså inga av de "farliga raserna" ;)

Aha. Fast det vet man ju inte. Om bukehundar blir påhoppade och som du säger, inget händer eller ägaren lyckas avvärja angreppet - då finns det ju inget att rapportera om. Att en olycka INTE hänt är ingen nyhet.

Om en person däremot kontaktar medier för att hens hund blivit attackerad och svårt skadad - då tror jag att det spelar mindre roll vilken ras den attackerande hunden hade. Det är den egna hundens skador som står i fokus.
Men det händer ju saker ibland. Det blir bara inte så allvarligt som allvarliga skador eller död. Just när det gäller bukehundar alltså, i de situationer jag läst om. Och nu pratar vi ju dessutom enbart buke, med en minimal mängd av landets hundägare.

Poängen jag försöker få fram är att alla hundraser har individer som kan attackera och det framkommer inte i media. Dessutom tycker jag inte alls att det är den attackerade hundens skador som är i fokus i många sådana typer av artiklar. Den senaste länken från Mitt i har ju med detta uttalande:
– Det ska vara absolut krav på kopplingstvång. Vissa raser, som pitbull, ska alltid ha munkorg och det ska krävas licens för hundägaren, anser Mikael.

Han vet att frågan är kontroversiell.

– Det är alltid någon som blir förbannad och säger att ”min hund är så gullig”. Men rätt som det är så tänder det till. Det är en instinkt. Men ingen vill ta i problemet förrän hunden biter en människa.

Det där rashatet lyser ju rätt starkt tycker jag.

Syrrans familj anmälde varken till polis eller media att basseten bitit syrran så illa att hon var tvungen att sy rätt mycket i ansiktet. De är garanterat inte unika.
Jag anmälde aldrig tanten med taxen. Jag var 10 år och ensam med hunden vid tillfället. Hade ingen tanke på att ta upp det med någon annan än ägarna som checkade hunden hos vet (hon hade fått småsår på ryggen men inget hon påverkades av) och sedan lämnade det så. "För gårdsfriden".

Attackerande hundar brukar dessutom gärna "bli" hundar av pittbulltyp i många vittnesmål trots att så inte alls är fallet. Tror det var i Skellefteå en boxer bet ihjäl en dvärgpudel eller liknande för flera år sedan, men givetvis stod det "kamphundstyp" i tidningen. Bättre rubrik.

Men det händer ju saker ibland. Det blir bara inte så allvarligt som allvarliga skador eller död. Just när det gäller bukehundar alltså, i de situationer jag läst om. Och nu pratar vi ju dessutom enbart buke, med en minimal mängd av landets hundägare.

Poängen jag försöker få fram är att alla hundraser har individer som kan attackera och det framkommer inte i media. Dessutom tycker jag inte alls att det är den attackerade hundens skador som är i fokus i många sådana typer av artiklar. Den senaste länken från Mitt i har ju med detta uttalande:

Det där rashatet lyser ju rätt starkt tycker jag.

Syrrans familj anmälde varken till polis eller media att basseten bitit syrran så illa att hon var tvungen att sy rätt mycket i ansiktet. De är garanterat inte unika.
Jag anmälde aldrig tanten med taxen. Jag var 10 år och ensam med hunden vid tillfället. Hade ingen tanke på att ta upp det med någon annan än ägarna som checkade hunden hos vet (hon hade fått småsår på ryggen men inget hon påverkades av) och sedan lämnade det så. "För gårdsfriden".
Fast jag menade hundägarens fokus i stunden, alltså att den egna hundens skador är det viktiga, inte den anfallande hundens ras. Det är skadorna som gör att man vill gå till medierna. Om ens hund blivit attackerad, och man vill kontakta medier, då tror jag inte att det är ras som är viktigt, man vill berätta sin historia oavsett.

Men om du har rätt, att det bara är fall med kamphundar som gör att folk kontaktar pressen, då är det ju ingen annan än berörda hundägare som kan ändra på det. Dvs kontakta pressen även om det var en tax som skadade den egna hunden.

När jag googlade lite snabbt förut verkade de flesta artiklar handla om ärenden som blivit polissak. I de fallen är det ofta via just polisen som det kommer till mediernas kännedom.

Attackerande hundar brukar dessutom gärna "bli" hundar av pittbulltyp i många vittnesmål trots att så inte alls är fallet. Tror det var i Skellefteå en boxer bet ihjäl en dvärgpudel eller liknande för flera år sedan, men givetvis stod det "kamphundstyp" i tidningen. Bättre rubrik.
Tror du verkligen att en journalist som vet att det är en boxer kallar den kamphund för att få en bättre rubrik? Jag kan garantera dig att det inte går till så. Sannolikt har polisen förmedlat fel uppgifter om hunden.

Tror du verkligen att en journalist som vet att det är en boxer kallar den kamphund för att få en bättre rubrik? Jag kan garantera dig att det inte går till så. Sannolikt har polisen förmedlat fel uppgifter om hunden.

Inte nödvändigtvis, men jag tror absolut att vittnen (mycket på grund av mediabilden som förmedlas av just staffar och "pitbulls") gärna gissar och att media gärna hakar på gissningarna för att sälja fler upplagor.
Jag är så krass att jag tror att en otäck hundhistoria som handlar om staffe, pitbull eller rottweiler (till exempel) får betydligt större utrymme i media än om det skulle röra sig om en golden eller standardpudel också.

Inte nödvändigtvis, men jag tror absolut att vittnen (mycket på grund av mediabilden som förmedlas av just staffar och "pitbulls") gärna gissar och att media gärna hakar på gissningarna för att sälja fler upplagor.
Nej. Man ”säljer inte fler upplagor” på det. Och man hakar inte på gissningar, man kontrollerar uppgifter så långt de går att kontrollera.

Dessutom skulle förmodligen en rubrik om en anfallande hund av vilken vanlig ras som helst väcka mest uppmärksamhet. Just för att det inte är vad man förväntar sig.

Nej. Man ”säljer inte fler upplagor” på det. Och man hakar inte på gissningar, man kontrollerar uppgifter så långt de går att kontrollera.

Dessutom skulle förmodligen en rubrik om en anfallande hund av vilken vanlig ras som helst väcka mest uppmärksamhet. Just för att det inte är vad man förväntar sig.

Hur kan du vara så säker på att sensationsjournalistik inte säljer?
Jag tycker att det är rätt tydligt att folk upprörs av och har mycket åsikter om just en viss typ av hund.

Uppmärksamhet kanske, men inte lika stor debatt eller lika mycket känslor tror jag.

Oj, det var väldigt tvärsäkert uttryckt. Att det existerar sensationsjournalistik även i svenska medier trodde jag de flesta var medvetna om.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka