Man dödad i hundattack

Påverkar inte sånt heller ens lämplighet som familjehem?
Inte insatt i hur det fungerar om en hund måste avlivas, men om den hämtas av polisen, är det inte sannolikt då att det har föregåtts av polisanmälan och grejer? Sånt måste väl följas upp om personen har familjehem, hoppas jag?
Jag har ingen fakta om huruvida det påverkar - bara en åsikt.

Nu går jag helt på hörsägen men jag tror inte den hade gjort något hos henne utan hon hade "räddat" den. Det finns undergroundfolk som räddar hundar som står under avlivningshot - det vill säga gömmer dom.

@Görel Hoppas det är ok att jag taggar dig, för visst jobbar du/har jobbat inom socialtjänsten och har koll på familjehem och sånt?
Men om det här stämmer, att kvinnan "räddat" en hund (eller flera) som skulle avlivas, och att den sedan fick hämtas av polis. Är det något som påvekrar bedömningen om lämplighet som familjehem? Om soc känner till det alltså.
För mig, som inte är så insatt, känns det som en varningsflagga iallafall. Som en person som inte alltid verkar respektera myndighetsbeslut och så. Som sagt, jag vet inte hur det fungerar, men det känns som att det kanske borde väcka frågetecken kring ens lämplighet att ha barn placerade hos sig?

Hundägaren är tydligen misstänkt för bristande tillsyn av katter och hundar. Man undrar ju om varenda granne sprang till polisen först nu och berättade om missförhållanden.
Bedrövligt om det fanns tydliga tecken på att det var ett olämpligt hem.

Hundägaren är tydligen misstänkt för bristande tillsyn av katter och hundar. Man undrar ju om varenda granne sprang till polisen först nu och berättade om missförhållanden.
:crazy:

Det kan inte vara så att det automatiskt blir "bristande tillsyn av hundar och katter" för att lagen om tillsyn gäller hundar och katter? Det är ju samma lag.

@Görel Hoppas det är ok att jag taggar dig, för visst jobbar du/har jobbat inom socialtjänsten och har koll på familjehem och sånt?
Men om det här stämmer, att kvinnan "räddat" en hund (eller flera) som skulle avlivas, och att den sedan fick hämtas av polis. Är det något som påvekrar bedömningen om lämplighet som familjehem? Om soc känner till det alltså.
För mig, som inte är så insatt, känns det som en varningsflagga iallafall. Som en person som inte alltid verkar respektera myndighetsbeslut och så. Som sagt, jag vet inte hur det fungerar, men det känns som att det kanske borde väcka frågetecken kring ens lämplighet att ha barn placerade hos sig?

Jag är socionom och är utbildad i hur man utreder familjehem men inte gjort det i praktiken. Jag har däremot utrett många som vill adoptera.

Man kollar belastningsregister och referenser, man gör hembesök och djupintervjuer.

Men för att reagera på en persons åsikter om hundar kan det behövas specialkunskaper som långt ifrån alla har.

Hon är misstänkt för vållande till annans död och brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter, om jag sett rätt. Det handlar så vitt jag förstått om just den här händelsen - det var den hunden hon brast i tillsyn över.

Jag är socionom och är utbildad i hur man utreder familjehem men inte gjort det i praktiken. Jag har däremot utrett många som vill adoptera.

Man kollar belastningsregister och referenser, man gör hembesök och djupintervjuer.

Men för att reagera på en persons åsikter om hundar kan det behövas specialkunskaper som långt ifrån alla har.

Okej, tack för svar!
Jag tänkte inte på åsikter om hundar utan det där med att "rädda" en hund som skulle avlivas, om det stämmer att polis fick hämta hunden borde det väl ligga någon dom eller liknande bakom, tänkte jag. Och antagligen någon form av motstånd från hennes sida? För annars skulle väl inte polis behöva hämta hunden.

Usch alltså jag blir illa berörd av såna här sociala media trådar med spekulationer och antaganden osv kors och tvärs . Sitter folk och läser på Flashback alltså innan de postar här?
Samt diverse ”hintar” att de känner de inblandade osv...

Jag tycker det blir osmakligt med spekulationerna som sker här.

Hade jag varit anhörig till inblandade hade jag mått sjukt dåligt av dessa spekulationer och antaganden .

Jag mådde lika dåligt när min kollega för några år sedan dödades av vargar och det var en ”debatt” här när vissa fällde kommentarer om hur vargarna troligen tuggat på huvudet av den förolyckade .osv.

Okej, tack för svar!
Jag tänkte inte på åsikter om hundar utan det där med att "rädda" en hund som skulle avlivas, om det stämmer att polis fick hämta hunden borde det väl ligga någon dom eller liknande bakom, tänkte jag. Och antagligen någon form av motstånd från hennes sida? För annars skulle väl inte polis behöva hämta hunden.

Inkommer de uppgifterna till socialtjänsten tittas de på, men om varken den som utreds, referenserna eller registerutdrag lämnar de uppgifterna kan de ju inte tittas på.

Inkommer de uppgifterna till socialtjänsten tittas de på, men om varken den som utreds, referenserna eller registerutdrag lämnar de uppgifterna kan de ju inte tittas på.

Okej, jag tänkte om det t.ex. alltid rapporteras till socialtjänsten om polisen har nåt ärende hos ett familjehem.
När ett barn väl är placerat, ses familjen som "vilken familj som helst" då och kollas inte upp mer om inget särskilt framkommer t.ex. genom att någon själv kontaktar soc. om det?

Okej, jag tänkte om det t.ex. alltid rapporteras till socialtjänsten om polisen har nåt ärende hos ett familjehem.
När ett barn väl är placerat, ses familjen som "vilken familj som helst" då och kollas inte upp mer om inget särskilt framkommer t.ex. genom att någon själv kontaktar soc. om det?

Det är polisen som bedömer vad som ska föras vidare.
Hur mycket som kollas efter en placering har jag inte koll på.

Okej, tack för svar!

Det kan vara så enkelt att hunden är så sjuk/dålig prognos att veterinär bedömt att det mest ”humana” är att den ska avlivas och djurägaren vägrar.

Jovisst. Men jag tror att det är alldeles för tidigt att döma, om man ens någonsin ska göra det. Det här är naturligtvis en fasansfull tragedi för alla inblandade och vad som verkligen hände vet vi ju faktiskt inte.

Tyvärr, var hunden känd av polisen sen tidigare och den här gången avlivades den tydligen... på plats.

Men fortfarande som flera, inklusive jag själv, skriver här i tråden, det är strikt ägaransvar. Så det är upp till oss att fundera om vi är kapabla att ta hand om en hund av den kalibern när vi står i rasvalsfråga. I annat fall är det bättre att avstå.

Tyvärr, var hunden känd av polisen sen tidigare och den här gången avlivades den tydligen... på plats.

Men fortfarande som flera, inklusive jag själv, skriver här i tråden, det är strikt ägaransvar. Så det är upp till oss att fundera om vi är kapabla att ta hand om en hund av den kalibern när vi står i rasvalsfråga. I annat fall är det bättre att avstå.

Var den här hunden känd av polisen alltså? Jag har fattat det som att kvinnan haft annan hund som polisen hämtat, men att den här hunden var "känd" av pojken, alltså att de inte var nya för varandra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 673
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka