Man dödad i hundattack

Jag tror inte det bara är raserna som får folk att reagera lite, utan en kombination av flera saker. Där raserna är en del, tillsammans med annat som kommit fram om hundägaren. Och med allt sammantaget, alltså inte bara för att hon hade CC, rottis och Ambull utan annat i kombination med det, funderar även jag lite på hur noga man kollar upp familjehem och om det var ett lämpligt hem att placera barn i. Spontant känns det som att det fanns varningsflaggor.
Men det går ju inte att som utomstående veta.
Vad är det mer som framkommit då ?
För här kan jag bara se att rasvalet skulle vara en varningsflagg och det förstår jag faktiskt inte.

Att man tycker hundarna gör vad man gör dem till är förvisso ett stendumt påstående men det betyder inte automatiskt att man är en kass hundägare.

Böjd att hålla med. De CC jag träffat har då inte varit några hamstrar direkt. Rottisar finns det också gott om som regerar hem med järntass. Ambull har jag ingen erfarenhet av. Men att de först och främst attraherar fel sorts "hundägare" tycker jag är det största problemet. Att de ser coola och tuffa ut.
Ingen har väl påstått att någon av raserna är hamstrar?

Och vissa raser kommer alltid anses se tuffa och coola ut. Hur ska man motverka det liksom?

Jag tror inte det bara är raserna som får folk att reagera lite, utan en kombination av flera saker. Där raserna är en del, tillsammans med annat som kommit fram om hundägaren. Och med allt sammantaget, alltså inte bara för att hon hade CC, rottis och Ambull utan annat i kombination med det, funderar även jag lite på hur noga man kollar upp familjehem och om det var ett lämpligt hem att placera barn i. Spontant känns det som att det fanns varningsflaggor.
Jag tycker absolut att titt på kvinnans facebook hade gjort en socialsekreterare lite orolig. Framförallt då hon fått hund hämtad av polis och avlivad. Med andra ord så var hon kanske inte det bästa föredömet.
Dock undrar jag om det är säkert att det var hundägaren som var fosterförälder?

Vad är det mer som framkommit då ?
För här kan jag bara se att rasvalet skulle vara en varningsflagg och det förstår jag faktiskt inte.

Att man tycker hundarna gör vad man gör dem till är förvisso ett stendumt påstående men det betyder inte automatiskt att man är en kass hundägare.

Det känns ärligt talat inte helt okej att sitta och rada upp det här, men det är lätt att hitta på fb om man vill leta lite.

Men ja, det påståendet och engagemanget runt det är väl en bidragande faktor. Den synen på hundar i kombination med de raserna, till att börja med. Såna personer är, i min uppfattning, sällan bra mattar eller hussar för den typen av hundar. De hundar av "tuffa" raser som jag träffat som varit trevligast har ägts av människor som vet vad de har i kopplet och hanterar hunden utifrån det, då är det sällan några stora problem.
Men har man den inställningen och har den typen av hundar, så säger det tyvärr ofta en del om ens hundägarskap.

Jag känner inte den aktuella kvinnan så jag kan naturligtvis inte säga om just hon stämmer in på det, men det är min uppfattning av hundar, mattar och hussar runt mig och som jag stött på på olika sätt.

Ingen har väl påstått att någon av raserna är hamstrar?

Och vissa raser kommer alltid anses se tuffa och coola ut. Hur ska man motverka det liksom?
Men varför ska man motverka raserna??
Det handlar om att skapa en trygg plats för ett främmande barn. Då anser jag att en familj som innehar denna komposition inte är optimal.

Jag tycker absolut att titt på kvinnans facebook hade gjort en socialsekreterare lite orolig. Framförallt då hon fått hund hämtad av polis och avlivad. Med andra ord så var hon kanske inte det bästa föredömet.

Någon släkting till pojken har skrivit att han var placerad där iallafall, så det får väl antas vara säkert då.

Menar du att det är inställningen till hundar som ger varningsflaggor?
Familjehem utreds efter en mall och det är rätt omfattande. Nu för tiden är det också flera privata firmor som utreder och tillhandahåller familjehem åt kommunerna.

Hann du se hennes fb innan hon tog ner den idag?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka