Man dödad i hundattack

Ja men då kan ju ingen som har mastiffer eller brukshundar vara fosterhem tänker du?
De flesta av dem har som sagt liknande bakgrund, vakt och skydd.

Som jag sa är det inte svart och vitt. En olycka kan hända med en pudel! Jag tänker att tex en seriös uppfödare av Schäfer kan vara ett jättebra hem.

Det klingar illa i mina öron, den kombon som fosterhemmet har, för ett fosterhem.

Menar du att det är inställningen till hundar som ger varningsflaggor?
Familjehem utreds efter en mall och det är rätt omfattande. Nu för tiden är det också flera privata firmor som utreder och tillhandahåller familjehem åt kommunerna.

Inte att det skulle ge varningsflaggor för socialtjänsten, det kan jag inget om. Men för mig som random person är det en bidragande grej till varningsflaggor. Fanns mer på hennes fb-sida, som jag kan inbilla mig att även socialtjänst borde reagera på.

Jag har inte sagt att man ska motverka raserna alls. Jag säger bara att vi alltid kommer se folk skaffa hund för att den ser cool ut, det ändras bara vilken ras det handlar om.
Absolut, då kanske de inte ska vara fosterhem åt ett barn som är utsatt?

Hundarna behöver ju inte ha funnits i hemmet när pojken placerades där.

Ska man tro på det som skrivs handlar det om folk (iaf runt omkring denna ägare, kanske denna ägare också) som är aktiva i kämpandet för "kamprasers" rätt att vara osv. Men det är sådana som i mina ögon går lite för långt. De som säger att inget kan handla om att det är hundens fel, allt är bara uppfostran. De verkar inte inse att dålig avel (pga "kamprasernas" "status" hos vissa typer av folk) kan vara en mycket stor faktor till problem. Folk i pojkens närhet (kanske även denna hundägare, uppgifterna något oklara) ska ha tagit över problemhundar och räddat dem från Danmark osv. Det tycker jag inte är en bra idé runt barn, faktiskt.

Hur det än är i det här fallet är det en sjukt tragisk händelse. Stackars barn och anhöriga. :heart

Om du har kunskapen så är det väl ännu värre att kalla dom för kamphundar.
Jag har inte kallat dem kamphundar. Det var Görel som tog upp ordet kamphundar, jag svarade på hennes inlägg, dock utan att skriva att dessa inte är kamphundar utan vakthundar. Det kändes inte jätteviktigt där och då. Men, as usual, vi är på Buke, typ 3 sidor senare :D

Hundarna behöver ju inte ha funnits i hemmet när pojken placerades där.

Ska man tro på det som skrivs handlar det om folk (iaf runt omkring denna ägare, kanske denna ägare också) som är aktiva i kämpandet för "kamprasers" rätt att vara osv. Men det är sådana som i mina ögon går lite för långt. De som säger att inget kan handla om att det är hundens fel, allt är bara uppfostran. De verkar inte inse att dålig avel (pga "kamprasernas" "status" hos vissa typer av folk) kan vara en mycket stor faktor till problem. Folk i pojkens närhet (kanske även denna hundägare, uppgifterna något oklara) ska ha tagit över problemhundar och räddat dem från Danmark osv. Det tycker jag inte är en bra idé runt barn, faktiskt.

Hur det än är i det här fallet är det en sjukt tragisk händelse. Stackars barn och anhöriga. :heart

Jag undrar hur hundägaren känner nu. Håller med dig i att det är att gå för långt och så, men hon har väl förmodligen verkligen trott på att "hunden blir vad du gör den till" osv. Hon kanske inte i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig att hennes hund skulle kunna gå till anfall på det sättet?
Tänk då vilken chock, även för henne :( Försöker föreställa mig att någon av mina hundar skulle öht bita ett barn, men alltså, det går inte.
Måste vara helt fruktansvärt för alla inblandade :(

Ja men då kan ju ingen som har mastiffer eller brukshundar vara fosterhem tänker du?
De flesta av dem har som sagt liknande bakgrund, vakt och skydd.
Fast grejen med brukshundar vs "bullhundar" är att väldigt många som skaffat brukshundar är intresserade av att träna hund, medan väldigt väldigt många som skaffar "bullhundar" gör det för att de har läst att de älskar alla främlingar och är så bra med barn (nannydogs), + att de ser coola ut men ändå är så snälla. De är varken speciellt hundkunniga eller intresserade av hundträning. Finns självklart undantag men såhär är det i området där jag bor iaf...

Det är så fruktansvärt. Och det kan hända när som helst.
Det är absolut ett problem med hundägare som inte har koll.

Jag undrar hur hundägaren känner nu. Håller med dig i att det är att gå för långt och så, men hon har väl förmodligen verkligen trott på att "hunden blir vad du gör den till" osv. Hon kanske inte i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig att hennes hund skulle kunna gå till anfall på det sättet?
Tänk då vilken chock, även för henne :( Försöker föreställa mig att någon av mina hundar skulle öht bita ett barn, men alltså, det går inte.
Måste vara helt fruktansvärt för alla inblandade :(
Jag läste för några timmar sedan att polisen inte hade kunnat höra henne, hon mår för dåligt. Förstås.

Oerhört tragiskt oavsett hundras.
Olyckor kan hända oavsett, och jag förutsätter att det var en tragisk sådan.
Polisen till Aftonbladet:

”- Det är en tragedi, väldigt tråkigt och onödigt, säger förundersökningsledare Anders Wahlberg vid polisen i Örebro.

Polisen är förtegen med detaljer kring händelsen, men attacken ska ha skett i anslutning till en bostad och hunden ska inte ha slitit sig och hoppat på pojken.

– Det är ingen okänd hund som attackerat, säger Anders Wahlberg.”

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Synd att mina fördomar om den här människan hade rätt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 668
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka