Målbilder för trubbnosar.

Nakenhund om päls är så betungande 😅
Dom är roliga kvicka och glada om man inte väljer att köpa en med rädslor.
Dsg är också ett fint alternativ och pinnar är inte alldeles hemska heller.

Någonstans får man vara beredd på att en hund är en hund man kan inte räkna med att en hund ska kräva noll engegemang motion och tid genom att köpa en hund som är så sjuk så den inte orkar kräva att få vara hund 😭
DP och DSG är väl inte särskilt lika resten i personligheten? Pinnar har väl rätt så mycket integritet jämfört med fluffraserna. Och nakenhund är typ lika mycket jobb som krullpäls! Det blir bara hudvård istället. :p

Men jag håller med om att man får vara beredd på att en hund kräver vissa saker av ägaren. Annars får man väl skaffa en sten. Samtidigt tror jag många som vill ha en snäll, enkel hund blir avskräckta från raser som kräver en massa pälsvård, och då kanske det blir en fralla istället…

Förlåt, vad är det för skillnad på clownighet och flamsighet? För mig känns det som att det är samma sak? Pudel beskrivs ju som väldigt clowniga hundar - men de behöver klippas såklart. Och har ju betydligt mer energi än mops (eftersom den i regel kan andas...).
Skillnaden för mig ligger i att en pudel har will to please, det har inte en fralla, mer än när den själv vill. Flamsighet för mig är när en hund försöker med allt den har lärt sig för att förekomma ett kommando, eller att den bara hittar på egna påhitt när den är understimulerad.

För mig innebär det humor, och skulle väl säga att den har låg will to please. Mkt egna ideer, och funderar på om den ska lyda eller inte. Att de hittar på tokigheter. Och ja, detta har andra raser också, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det på något annat sätt. Det är väl mer det där att det känns som de retas med en, och ser hur mkt de kan tänja på gränserna. Lite det som man kan beskriva som humor hos en häst, mkt egna påhitt och upptåg.
Jag blir så provocerad av det här, ja den sätter sig ner och vägrar att gå för den tycker det är så roligt att hitta på hyss och tänja på gränserna?
ont i kroppen eller att syret tog slut för stunden tror jag ligger närmre sanningen 😭

Senast ändrad:
Skillnaden för mig ligger i att en pudel har will to please, det har inte en fralla, mer än när den själv vill. Flamsighet för mig är när en hund försöker med allt den har lärt sig för att förekomma ett kommando, eller att den bara hittar på egna påhitt när den är understimulerad.
Så det är inte skillnad i clownighet, utan mer will to please?

Hm... Vinthundar har ju i regel låg will to please, finns det någon sådan som är clownig tro? 🤔

DP och DSG är väl inte särskilt lika resten i personligheten? Pinnar har väl rätt så mycket integritet jämfört med fluffraserna. Och nakenhund är typ lika mycket jobb som krullpäls! Det blir bara hudvård istället. :p

Men jag håller med om att man får vara beredd på att en hund kräver vissa saker av ägaren. Annars får man väl skaffa en sten. Samtidigt tror jag många som vill ha en snäll, enkel hund blir avskräckta från raser som kräver en massa pälsvård, och då kanske det blir en fralla istället…
Ja precis eller så inser man att den perfekta hunden inte alltid finns och man får tumma på något eller köpa ett gosedjur :)

Den absolut roligaste och mest humoristiska hund som hittade på en massa knas och gav mig mycket skratt var en Schäfer.
Jag tror inte alls att det hänger på ras. Kanske att man är mer benägen att se nått som liknas charm och humor i en del utseenden ihop med betenden, och att att det är olika vad man läser in i det.

Ja precis eller så inser man att den perfekta hunden inte alltid finns och man får tumma på något eller köpa ett gosedjur :)

ELLER så verkar man för sunda avelsmål för en ras man gillar?

Alltså jag förstår inte riktigt. Är argumentet här att de nya målen ska struntas i, och trubbnosar förbjudas? Det är ju en åsikt man kan ha. Men jag tycker så illa om de här ärligt talat rätt nedlåtande ”men vem vill ha mops, de borde ha sten?’”

ELLER så verkar man för sunda avelsmål för en ras man gillar?

Alltså jag förstår inte riktigt. Är argumentet här att de nya målen ska struntas i, och trubbnosar förbjudas? Det är ju en åsikt man kan ha. Men jag tycker så illa om de här ärligt talat rätt nedlåtande ”men vem vill ha mops, de borde ha sten?’”
Jag är helt för att trubbnosar ska förbjudas det är det alternativ som innebär absolut minst lidande.

Men hur mycket av clownigheten sitter i personligheten och hur mycket sitter i utseende?
Hur clownig hade en trubbnos varit utan sitt utseende? Dom ser ju i stort sett ut som en 🤡.
Pudel är ju ett exempel på en mycket clownig hund dom har ju används på cirkus i alla tider men såklart dom kräver mer motion.
Men hur hade en fralla eller en mops varit om dom varit friska? Hade dom varit så lugna då?
Frallor har ju tex ett himla intensivt sätt och hamnar ofta i bråk med andra hundar även om dom ger sig snabbt för kroppen säger ifrån.
Hur hade dom varit på den punkten om dom haft en väl fungerande kropp?
Jag gillar ju det intensiva, och min hund var snäll med alla hundar han träffade och lekte gärna länge. Hans bästa kompis var min systers mas, men han tyckte hon var lite läskig för hon sprang alltid på honom och fällde honom. Men de jagade gärna varandra och min lekte gärna med frisbees och badade och simmade. Så han var som en vanlig hund, inte pigg för att vara trubbnos. Upplevde aldrig några problem med värme heller, och han sov helst under täcket med mig, utan att snarka. Men som jag skrev tidigare för så gillar jag inte hundar som flamsar eller fjäskar och har hög will to please, det är inte det jag vill ha i en hund. Jag vill ha en hund som är självständig, men som iaf går att få grundlydnad på, som tar egna initiativ och som har egen vilja. Klart det finns i andra raser, men jag har inte hittat allt i samma hund, och tills jag ramlar över ännu en omplaceringsfralla som är likadan så är jag utan hund. I övrigt gillar jag terriers, och dvärgschnauzer, men det betyder inte att jag vill leva med dem eller kan ge dem en tillvaro som de mår bra av. Jag vet mina begränsningar som hundägare, och därför är jag utan hund.

Jag blir så provocerad av det här, ja den sätter sig ner och vägrar att gå för den tycker det är så roligt att hitta på hyss och tänja på gränserna?
ont i kroppen eller att syret tog slut för stunden tror jag ligger närmre sanningen 😭
Jag fattar att du tycker att alla trubbnosar är dödssjuka och bör dö ut, och jag håller med om att en alldeles för stor del är sjuka men du kan inte förstå att en del av oss faktiskt har/hade friska trubbnosar som lever helt vanliga hundliv? Min hund satte sig ner och ville inte gå åt olika håll, för han kändes inte för den promenaden just då, men kunde lätt gå åt andra hållet som var dubbelt så långt. Som sagt, egen vilja... Han blev för övrigt 11,5 år.

Jag fattar att du tycker att alla trubbnosar är dödssjuka och bör dö ut, och jag håller med om att en alldeles för stor del är sjuka men du kan inte förstå att en del av oss faktiskt har/hade friska trubbnosar som lever helt vanliga hundliv? Min hund satte sig ner och ville inte gå åt olika håll, för han kändes inte för den promenaden just då, men kunde lätt gå åt andra hållet som var dubbelt så långt. Som sagt, egen vilja... Han blev för övrigt 11,5 år.
Skulle 11,5 år vara en hög ålder menar du? För en liten hund?

(Och jag tycker framför allt illa om argumentet att den som vill ha en relativt sett ickekrävande hund inte borde ha hund.)
När jag snackade om stenar var det ifall någon tänker att de kan skaffa en hund och bara låta den vara hemma hela dagen, inte göra någonting. Men det ser jag nog bara i USA, inte i Sverige.

Min tanke var mer att raserna i målbilden passar folk som vill ha ickekrävande hundar, både i pälsvård och aktivitet. Då kanske det är lättare/snabbare att fixa fram en korthårig variant av en hund som uppfyller kraven, än att långsamt försöka fixa en ras som är sjuk på flera punkter? Det handlar ju inte bara om BOAS, frallor t.ex. får ju ofta ryggproblem. Men jag spånar bara.

Jag är inte så bra på hundar, men är ändå väldigt nyfiken på vad clownighet innebär hos en hund? 😊
Att dom är sjukt roliga o gör saker som dom flesta andra raser inte ens skulle komma på. detta i kombo med div krumbukter gör dom väldigt charmiga o sjukt roliga, har aldrig skrattat så mycket som när jag haft en kull frallavalpar , att dom sen är fullständigt orädda o självmordspiloter det ger en dom grå stråna på huvudet en skjuts.

När jag snackade om stenar var det ifall någon tänker att de kan skaffa en hund och bara låta den vara hemma hela dagen, inte göra någonting. Men det ser jag nog bara i USA, inte i Sverige.

Min tanke var mer att raserna i målbilden passar folk som vill ha ickekrävande hundar, både i pälsvård och aktivitet. Då kanske det är lättare/snabbare att fixa fram en korthårig variant av en hund som uppfyller kraven, än att långsamt försöka fixa en ras som är sjuk på flera punkter? Det handlar ju inte bara om BOAS, frallor t.ex. får ju ofta ryggproblem. Men jag spånar bara.
Kruxet är nog punkten inte kräva någonting?
En frisk hund eller ett djur överhuvudtaget kommer alltid behöva mer motion än en som har ont i rygg ben och svårigheter att få ner luft och därmed dämpas av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.