Målbilder för trubbnosar.

Ja fast de flesta jakthundar ska inte in och hålla fast ett levande vildsvin eller annat större djur. Tanken är (var) att en uppnäsa innebär att näsborrarna inte trycks in mot bytesdjuret under fasthållningen.

Jag kan inte svara på hur väl det fungerade, men det är grunden till aveln under en tid då ju hundar avlades för funktion.
Det, precis som nästan alla andra rasbeskrivningar, är ju efterhandskonstruktioner skrivna av utställningsfolk som approprierade och skapade "raser" av gamla hundtyper. Schäferns vinklar påstods vara speciellt viktiga för den uthålliga traven, bullhundarnas skallform för bettet och blodhundens öron för att "vispa upp doften". Alla dessa är skrivna innan vi fattade vad f-n genetik var, innan vi förstod att det allra mesta av egenskaperna vi tillskriver fysiska karaktärsdrag inte alls har med dem att göra.

Hundar som faktiskt arbetar, ser av nån anledning inte ut så. Utställningshundarna såg inte heller ut så, när grunden till beskrivningarna gjordes. Ändå sitter utställnings/rasfolk idag och försvarar extremerna med näbbar och klor, med hänvisning till att det är rasbundna särdrag på grund av rasens ursprungliga funktion. Goddag yxslaft, eller ska man säga "Goddag cirkelargument".

Det, precis som nästan alla andra rasbeskrivningar, är ju efterhandskonstruktioner skrivna av utställningsfolk som approprierade och skapade "raser" av gamla hundtyper. Schäferns vinklar påstods vara speciellt viktiga för den uthålliga traven, bullhundarnas skallform för bettet och blodhundens öron för att "vispa upp doften". Alla dessa är skrivna innan vi fattade vad f-n genetik var, innan vi förstod att det allra mesta av egenskaperna vi tillskriver fysiska karaktärsdrag inte alls har med dem att göra.

Hundar som faktiskt arbetar, ser av nån anledning inte ut så. Utställningshundarna såg inte heller ut så, när grunden till beskrivningarna gjordes. Ändå sitter utställnings/rasfolk idag och försvarar extremerna med näbbar och klor, med hänvisning till att det är rasbundna särdrag på grund av rasens ursprungliga funktion. Goddag yxslaft, eller ska man säga "Goddag cirkelargument".
Min farmor och farfar var Boxermänniskor (och tax) och även om jag var för liten för att ha tydliga minnesbilder av deras hundar så har jag sett mycket bilder på dem. Detta var hundar som de hade från 1940-talet fram till slutet av 70-talet och de hade inte alls så platta ansikten som dagens boxrar.
Så det är verkligen som du säger en efterkonstruktion för annars var hundarna mindre rastypiska förr O_o

Ja, Nederländerna var det jag tänkte på!

Förbud mot specifika raser kan ju ses som motiverat ur djurskyddssynpunkt, men är rätt knepigt att få till som fungerande styrmedel.
Tror dessutom inte rasförbud är vägen att gå,risken är ju bara att man börjar extremavla på andra raser/korsningar, däremot hårdare kontroller och straff när man avlar på hundar som har defekter.

Källa på att det är efterhandskonstruktioner utan förankring i verkligheten? För ja, rasstandarden skrevs ju inte ner i början av avelsarbetet, men det som är intressant är ju inte när den skrevs utan vad den baserades på.

Min farmor och farfar var Boxermänniskor (och tax) och även om jag var för liten för att ha tydliga minnesbilder av deras hundar så har jag sett mycket bilder på dem. Detta var hundar som de hade från 1940-talet fram till slutet av 70-talet och de hade inte alls så platta ansikten som dagens boxrar.
Så det är verkligen som du säger en efterkonstruktion för annars var hundarna mindre rastypiska förr O_o

Fast rasstandarden skrevs runt 30 år före 40-talet, så hur är det en efterhandskonstruktion i förhållande till de hundar du minns?

Jag håller med om att vi hade fler boxrar med korrekt noslängd på 70-talet och att det är en viktig del av avelsarbetet är närma oss detta igen. Jag håller inte med om att merparten av dagens boxrar, åtminstone i Sverige, har problem pga av att de är brakycefala.

Låter ju som en… hund.
Alla hundar är pigga glada och med på det man hittar på, det är liksom själva definitionen av en hund.

Du är den andra i tråden som påstår att trubbnosar är hund med stort h och jag fortsätter vara helt oförstående inför det :)
Ja, men med skillnaden att de är rätt nöjda så, det är där jag hamnar i svårigheter när jag ska hitta en annan ras. Jag är en av de där dåliga hundägarna som inte vill träna med min hund. Jag vill ha grundlydnad, men utöver det är jag inte intresserad av hundträning, utan jag går glatt promenader, och så får den hänga med i stallet, där den inte ska jaga något och vara snäll och trevlig och lugn mot djur och människor. Vilken ras klarar det? Jag vill heller inte klippa eller rycka päls, bara spola av om den rullar sig i något äckligt. Staffe kräver mer stimulans, sällskaps terriers kräver också mer stimulans, speciellt om de inte ska jaga eller skälla.

Låter ju som en… hund.
Alla hundar är pigga glada och med på det man hittar på, det är liksom själva definitionen av en hund.

Du är den andra i tråden som påstår att trubbnosar är hund med stort h och jag fortsätter vara helt oförstående inför det :)
Alltså jag är inte säker på att alla som gillar en viss ras kan sätta fingret på exakt varför. Jag tycker att Mopsordens inställning till nya avelsmål är vidrig, men jag tycker också det är helt och hållet ickekonstruktivt med inlägg som menar att rasen gärna kan få dö ut. Det är väl inte en ras för dig, helt enkelt? Jag vet folk som brinner för raser som jag inte känner något alls för, utom typ "det är en hund". Det betyder inte att jag tycker att den rasen lika gärna kan försvinna.

Jag har skrivit förut att jag tycker om mopsar, och det gör jag (inte "hund med stort h" kanske, men en glad mops gör mig glad). Jag är inte helt säker på att jag skulle kunna redovisa exakt vad de ger mig, som inte typ öööh en bichon frisé eller nån annan sällskapsras skulle kunna - och ändå är det så. Men jag tycker samtidigt att det är djurplågeri att avla fram dem som de ser ut idag, och jag tycker inte att nån ska ha en.

Källa på att det är efterhandskonstruktioner utan förankring i verkligheten? För ja, rasstandarden skrevs ju inte ner i början av avelsarbetet, men det som är intressant är ju inte när den skrevs utan vad den baserades på.

Fast rasstandarden skrevs runt 30 år före 40-talet, så hur är det en efterhandskonstruktion i förhållande till de hundar du minns?

Jag håller med om att vi hade fler boxrar med korrekt noslängd på 70-talet och att det är en viktig del av avelsarbetet är närma oss detta igen. Jag håller inte med om att merparten av dagens boxrar, åtminstone i Sverige, har problem pga av att de är brakycefala.
Men det är ju uppenbart att ett platt ansikte inte stärker ett bett om bytet. Man kanske trodde det på 30-40-talet men idag vet man bättre och då borde man kanske se över rasstandardennom den innehåller rena faktafel?
Det är oavsett om det står i rasstandarden eller inte ett felaktigt påstående som man bör sluta nyttja som argument.
Att det blir en efterkonstruktion är för att argumentet används för att avla mer platt än förr. Man använder det som ursäkt för att kunna avla extremt.

Ja, men med skillnaden att de är rätt nöjda så, det är där jag hamnar i svårigheter när jag ska hitta en annan ras. Jag är en av de där dåliga hundägarna som inte vill träna med min hund. Jag vill ha grundlydnad, men utöver det är jag inte intresserad av hundträning, utan jag går glatt promenader, och så får den hänga med i stallet, där den inte ska jaga något och vara snäll och trevlig och lugn mot djur och människor. Vilken ras klarar det? Jag vill heller inte klippa eller rycka päls, bara spola av om den rullar sig i något äckligt. Staffe kräver mer stimulans, sällskaps terriers kräver också mer stimulans, speciellt om de inte ska jaga eller skälla.
Men är det så otroligt betungande att raka ner en hund några gånger per år?
För bortsett från ditt önskemål om päls finns flera andra raser som faktiskt är nöjda med det livet och dessutom har näsa och en i övrigt sund kropp men du får som sagt raka ner pälsen var tredje månad ungefär samt täcka vid kyla men det är antagligen detsamma med en mops.

Men är det så otroligt betungande att raka ner en hund några gånger per år?
För bortsett från ditt önskemål om päls finns flera andra raser som faktiskt är nöjda med det livet och dessutom har näsa och en i övrigt sund kropp men du får som sagt raka ner pälsen var tredje månad ungefär samt täcka vid kyla men det är antagligen detsamma med en mops.
Kanske inte, men finns clownigheten hos dessa raser? Jag klarar inte av spaniel-mentalitet eller flamsiga hundar, och fransk bulldog är den hundras jag träffat hittills som funkar bäst för mig. Kan ju dock tilläggas att jag i dagsläget inte har fralla,eller hund, just på grund av problemen med rasen, så jag stöder såklart SKK:s målbild och tycker den mesta av aveln är förjävlig. Men jag har svårt att hitta någon annan ras som ger mig samma känsla som frallan. Mops uttalar jag mig inte om, för de har jag ingen erfarenhet av. Miniatyrbullterrier är väl den ras som kommit närmast, men den är ju lite för envis och bulldozer-aktig.

Kanske inte, men finns clownigheten hos dessa raser? Jag klarar inte av spaniel-mentalitet eller flamsiga hundar, och fransk bulldog är den hundras jag träffat hittills som funkar bäst för mig. Kan ju dock tilläggas att jag i dagsläget inte har fralla,eller hund, just på grund av problemen med rasen, så jag stöder såklart SKK:s målbild och tycker den mesta av aveln är förjävlig. Men jag har svårt att hitta någon annan ras som ger mig samma känsla som frallan. Mops uttalar jag mig inte om, för de har jag ingen erfarenhet av. Miniatyrbullterrier är väl den ras som kommit närmast, men den är ju lite för envis och bulldozer-aktig.
Jag är inte så bra på hundar, men är ändå väldigt nyfiken på vad clownighet innebär hos en hund? 😊

Förlåt, vad är det för skillnad på clownighet och flamsighet? För mig känns det som att det är samma sak? Pudel beskrivs ju som väldigt clowniga hundar - men de behöver klippas såklart. Och har ju betydligt mer energi än mops (eftersom den i regel kan andas...).

Men hur mycket av clownigheten sitter i personligheten och hur mycket sitter i utseende?
Hur clownig hade en trubbnos varit utan sitt utseende? Dom ser ju i stort sett ut som en 🤡.
Pudel är ju ett exempel på en mycket clownig hund dom har ju används på cirkus i alla tider men såklart dom kräver mer motion.
Men hur hade en fralla eller en mops varit om dom varit friska? Hade dom varit så lugna då?
Frallor har ju tex ett himla intensivt sätt och hamnar ofta i bråk med andra hundar även om dom ger sig snabbt för kroppen säger ifrån.
Hur hade dom varit på den punkten om dom haft en väl fungerande kropp?

En korthårig variant av typ bichon havanais, shih tzu eller malteser hade nog varit uppskattat. Men folk vill ju inte ens ändra på sjuka raser, så lycka till att få igenom det på en vanlig. :crazy:
Nakenhund om päls är så betungande 😅
Dom är roliga kvicka och glada om man inte väljer att köpa en med rädslor.
Dsg är också ett fint alternativ och pinnar är inte alldeles hemska heller.

Någonstans får man vara beredd på att en hund är en hund man kan inte räkna med att en hund ska kräva noll engegemang motion och tid genom att köpa en hund som är så sjuk så den inte orkar kräva att få vara hund 😭

Men hur många av dem visar fysiskt att de klarar av att leva ett fullgott liv? Det gör alla boxrar jag känner. Det finns säkert de som har problem, men de flesta har det inte.

Nej, det går inte utför, i alla fall inte i Sverige. Och föredömligt många internationella domare pratar också om vikten av bra noslängd och bra näsborrar under sina bedömningar. Inte alla, det finns absolut de som inte ändrat sig, men det är stor skillnad mot för 10 år sen.

Uppenbarligen definierar vi inte varken kort eller knipt på samma sätt, så det gör en diskussion ganska meningslös. Men du kan ju kanske tala om för mig hur lång du tycker en boxers nos ska vara för att inte vara kort? Och hur näsborrarna ska se ut för att inte vara knipta?
Alltså jag tvivlar inte på att dina boxrar är fullt funktionella och inte har några andningsproblem. Däremot kan man ju inte rimligtvis påstå att deras näsor ser normala ut för en hund. Det är väl ändå självklart att helt öppna näsborrar är vad man ska sträva efter i alla raser och att man behöver arbeta aktivt för att dessa knipta näsborrar ska försvinna ur rasen. Om dina hundar är snittet för rasen betyder ju det att det också finns många hundar som är påverkade av rejält knipta näsborrar.

Nej vi ska inte hänga upp oss på näsborrarna, men om man inte ens kan se problemet med en så enkel och uppenbar sak så vet jag inte hur vi ska kunna prata om de krångligare delarna av BOAS.

Jag är inte så bra på hundar, men är ändå väldigt nyfiken på vad clownighet innebär hos en hund? 😊
För mig innebär det humor, och skulle väl säga att den har låg will to please. Mkt egna ideer, och funderar på om den ska lyda eller inte. Att de hittar på tokigheter. Och ja, detta har andra raser också, men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det på något annat sätt. Det är väl mer det där att det känns som de retas med en, och ser hur mkt de kan tänja på gränserna. Lite det som man kan beskriva som humor hos en häst, mkt egna påhitt och upptåg.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 382
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar