Målbilder för trubbnosar.

Det dyker alltid upp i dessa trådar, och så även i denna, att brakycefala raser såklart ska få finnas. Men vadå såklart? Varför ska det finnas brakycefala raser när vi vet villa hälsoproblem och vilket lidande det medför för hundarna?

Hundarnas lidande kan inte få motiveras med att folk gillar utseendet. Och vad gäller hälsan så får det väl ändå anses tydligt att ägare till trubbnosar inte är objektiva när de bedömer sina hundars kapacitet och hälsa.

Fullständigt vidrigt vad är det som driver dessa människor?
Både köpare och uppfödare, jag kan för mig liv inte fatta varför man vill ha en sjuk hundras.

Okunnighet driver många köpare iaf. Min man hade lätt kunnat köpa en mops förr eftersom han tycker de är förskräckligt söta (över min fattningsförmåga hur man kan tycka de är sötaste hundrasen 🤯) och charmiga och är inte HUNDintresserad i den grad att han skulle göra någon mer omfattande undersökning innan utan lita på vad en uppfödare berättar. Typiska lata sällskapshundsköparen 😉

Uppfödare av sådana raser tror/upplever jag i många fall är pengakåta/självgoda/korkade/har ett svårt fall av ’lalalala’ mentalitet, eller säkert ofta en kombination 🫣

Senast ändrad:
Jag trodde i min enfald att andningsproblem var en ickefråga hos bruksrasen boxer, såpass att knipta näsborrar skulle vara en anomali som man aktivt arbetar emot. Men nu låter det ju som att andningsproblemen är såpass utspridda att man inte kan koncentrera sig på näsborrarna alls eftersom annat måste komma först. :confused:

Visst kan det vara skillnad mellan individer, men det går helt enkelt inte påstå att en trubbigare nos är mer hälsosam. Att sätta en spärr på hur kort den får vara kan bara vara av godo även om det kanske skulle diskvalificera ett fåtal avelsdjur.

Finns det inte något land där man i vissa raser diskar för kort nos på utställning, eller har jag drömt det? 🤔 Med tanke på hur utställning styrt mot mer extrema former verkar det ju ändå vara ett rätt tydligt incitament till förändring?

(Tillsammans med att man givetvis borde tillämpa djurskyddslagen som den är skriven, och agera mot all form av avel på djur med nedsatt andning.)

Men nu har du ju båda, hundar med kort nos och knipta näsborrar. Hur ställer du dig till det?

Nu läser du vad jag skrev som fan läser bibeln. Om jag inom rasen boxer väljer (och boxern är en brakycefal ras, dvs nosen är kortare än på en schäfer) så väljer jag hellre en hund som ligger lite under 1:2 med bra näsborrar än en som ligger på 1:2 och har knipta näsborrar.

Om hälsoläget är så kritiskt att det inte går att selektera avelsdjur som uppfyller kravet: "fria andningsvägar", är ju boxern i samma låda som bulldog, mops och fralla.

Och där är vi i samma diskussion som förra gången det kom upp. Bara för att näsborrarna inte ser ut exakt som på en schäfer eller bc så innebär de inte att de inte är fullt tillräckliga för normal andning. Eftersom mina hundar uppenbarligen kan arbeta och leka och springa med saker i munnen så tvekar jag inte en sekund över att de har fria andningsvägar.

Det dyker alltid upp i dessa trådar, och så även i denna, att brakycefala raser såklart ska få finnas. Men vadå såklart? Varför ska det finnas brakycefala raser när vi vet villa hälsoproblem och vilket lidande det medför för hundarna?

Hundarnas lidande kan inte få motiveras med att folk gillar utseendet. Och vad gäller hälsan så får det väl ändå anses tydligt att ägare till trubbnosar inte är objektiva när de bedömer sina hundars kapacitet och hälsa.

Så klart det finns en gräns. Men vissa verkar tro att alla brakycefala hundar lider. Och det är verkligen inte sant. Inte på långa håll.

Jag trodde i min enfald att andningsproblem var en ickefråga hos bruksrasen boxer, såpass att knipta näsborrar skulle vara en anomali som man aktivt arbetar emot. Men nu låter det ju som att andningsproblemen är såpass utspridda att man inte kan koncentrera sig på näsborrarna alls eftersom annat måste komma först. :confused:

Fast ... mina hundar har inga andningsproblem? Så uppenbarligen är inte dessa näsborrar, som dessutom anses som öppna och inte knipta, ett problem?

Finns det inte något land där man i vissa raser diskar för kort nos på utställning, eller har jag drömt det? 🤔 Med tanke på hur utställning styrt mot mer extrema former verkar det ju ändå vara ett rätt tydligt incitament till förändring?

(Tillsammans med att man givetvis borde tillämpa djurskyddslagen som den är skriven, och agera mot all form av avel på djur med nedsatt andning.)
I Nederländerna finns det krav på en viss noslängd i centimeter för att få avla.
Och i Norge är det helt förbjudet att avla på cavalier.

Jag tycker också att det bör få finnas brakecyfala raser men istället för att ha "såhär kort nos måste de ha" i rasbeskrivningarna borde det kanske finnas ett "kortare än såhär får nosen INTE vara". Inte bara en godtycklig beskrivning utan ett faktiskt mått med hänvisning till skallens totala längd då, för helt uppenbart för samtliga (även katter) är ju att kortare och kortare av någon anledning premieras. Det finns väl inte en enda där noslängden varit densamma eller blivit längre?
I rasstandarden för mops står det så här: Nospartiet ska vara relativt kort, trubbigt och kvadratiskt, men inte uppnäst.
Hur man har översatt relativt kort till inget nosparti är för mig obegripligt.

I rasstandarden för mops står det så här: Nospartiet ska vara relativt kort, trubbigt och kvadratiskt, men inte uppnäst.

Tyvärr är det ju så med begrepp som kan bli "glidande". Se på den "välvinklade" schäfern. Smygande överdrifter som man till slut blir van vid är väldigt lurigt. Ett specifikt mått är ju absolut en fördel, sen är det ju inte helt lätt att mäta noslängd exakt. Åtminstone inte på en livlig boxer, en mops är väl aningen lättare.

Tyvärr är det ju så med begrepp som kan bli "glidande". Se på den "välvinklade" schäfern. Smygande överdrifter som man till slut blir van vid är väldigt lurigt. Ett specifikt mått är ju absolut en fördel, sen är det ju inte helt lätt att mäta noslängd exakt. Åtminstone inte på en livlig boxer, en mops är väl aningen lättare.
Det är väl ändå bara en träningsfråga. Så svårt kan det inte vara att lära dem att vara still några sekunder.

Så man kan träna hundar till i princip vad som helst men inte att stå still för att mäta en nos? Vilka löjliga ursäkter.

Det är väl ändå bara en träningsfråga. Så svårt kan det inte vara att lära dem att vara still några sekunder.

Du har uppenbarligen inte sett så många boxrar på utställning. ;) Det är klart det går, men oavsett vad hunden gör är det svårt att få ett exakt mått på runda ytor med en rak linjal. Måttet nosspets till öga går ju okej, förutom att hundarna inte gillar att nästan få en linjal i ögat, men innerkant av öga till toppen på skallen är svårare. Så nej, man står inte och mäter exakt. Vissa domare måttar med en penna på ett ungefär.

Skärmbild 2024-11-06 100223.webp

Så klart det finns en gräns. Men vissa verkar tro att alla brakycefala hundar lider. Och det är verkligen inte sant. Inte på långa håll.

Men återigen, varför ska vi ha brakycefala raser?

Dessa raser har generellt en missbildad skalle och kort nosparti som för de flesta hunder ger hälsoproblem och lidande i någon utsträckning. Sedan att ägarna inte anser att individerna lider kan ju inte tas hänsyn då de inte kan vara objektiva och både majoriteten av alla veterinärer och utbildade personer menar att defekterna leder till problem och lidande i varierande skala.

Men återigen, varför ska vi ha brakycefala raser?

Tja, varför ska vi ha några raser? Nu har vi en massa raser och så länge hundarna mår bra skiter jag i hur de ser ut. Jag är helt med på att läget måste förbättras kraftigt för mops, fralla, boston terrier och bulldog. De andra brakycefala raserna består inte av en massa lidande individer.

Dessa raser har generellt en missbildad skalle och kort nosparti som för de flesta hunder ger hälsoproblem och lidande i någon utsträckning. Sedan att ägarna inte anser att individerna lider kan ju inte tas hänsyn då de inte kan vara objektiva och både majoriteten av alla veterinärer och utbildade personer menar att defekterna leder till problem och lidande i varierande skala.

Kul attityd att bara avskriva att alla ägare är inkapabla av att vara objektiva.

Har aldrig träffat en veterinär som haft problem med boxer i fråga om andning.

Tja, varför ska vi ha några raser? Nu har vi en massa raser och så länge hundarna mår bra skiter jag i hur de ser ut. Jag är helt med på att läget måste förbättras kraftigt för mops, fralla, boston terrier och bulldog. De andra brakycefala raserna består inte av en massa lidande individer.

Kul attityd att bara avskriva att alla ägare är inkapabla av att vara objektiva.

Har aldrig träffat en veterinär som haft problem med boxer i fråga om andning.

Vi har olika raser för deras olika funktioner i arbete, bland annat. Jag har dock svårt att se att brakycefali fyller en funktion förutom ett "gulligt" utseende och att hunden blir lugnare eftersom den inte orkar röra sig. Eller vad är funktionen av brakycefali?

Nej, det är inte en trevlig attityd, men när flertalet ägare till trubbnosar menar att deras hundar inte har problem trots att de snarkar, snörvlar och inte klarar av en vanlig promenad i varmare temperatur så är det svårt att ta ägarnas utfästelser på allvar. Bara i denna tråd menar du att dina hundar inte har några problem trots väldigt knipta näsborrar och underbett, som båda (mig veterligen) är defekter för alla hundar, men som anses fullt normalt hos brakycefala raser.

Du har uppenbarligen inte sett så många boxrar på utställning. ;) Det är klart det går, men oavsett vad hunden gör är det svårt att få ett exakt mått på runda ytor med en rak linjal. Måttet nosspets till öga går ju okej, förutom att hundarna inte gillar att nästan få en linjal i ögat, men innerkant av öga till toppen på skallen är svårare. Så nej, man står inte och mäter exakt. Vissa domare måttar med en penna på ett ungefär.

Visa bifogad fil 156332
Fast det låter ungefär lika dant som ursäkten att det är så svårt att kolla nosgrimman på hästarna i dressyr. Det är klart det går, men oavsett så är det svårt att få exakt?

Vi har olika raser för deras olika funktioner i arbete, bland annat. Jag har dock svårt att se att brakycefali fyller en funktion förutom ett "gulligt" utseende och att hunden blir lugnare eftersom den inte orkar röra sig. Eller vad är funktionen av brakycefali?

På sällskapsraserna fyller det ingen speciell funktion vad jag vet. Boxer (och ursprungligen bulldog) togs fram som kortskalliga, uppnästa hundar för ett brett och bra gripande när de skulle hålla fast jaktbyten.

Nej, det är inte en trevlig attityd, men när flertalet ägare till trubbnosar menar att deras hundar inte har problem trots att de snarkar, snörvlar och inte klarar av en vanlig promenad i varmare temperatur så är det svårt att ta ägarnas utfästelser på allvar. Bara i denna tråd menar du att dina hundar inte har några problem trots väldigt knipta näsborrar och underbett, som båda (mig veterligen) är defekter för alla hundar, men som anses fullt normalt hos brakycefala raser.

Jag har också oerhört svårt att ta dig på allvar när du påstår att mina hundar har "väldigt knipta näsborrar" och att underbett skulle medföra några hälsoproblem.

Det där har jag också reagerat på. Mopsfolket går bananas och raljerar över att SKK ska skapa en egen ras eftersom rasens hemland är UK och de kommer aldrig acceptera SKK:s nya standard. Men jag kan inte begripa varför målbilden (målbilden är ju inte EXAKT hur den ska se ut heller...) över mops inte skulle rymmas inom befintlig standard. Bland annat det du skriver om huvudet.

I domarkompendiet för mops står det dessutom så här:

Nosparti: Nospartiets form är väl beskrivet. ”Kort”, alltså inte platt och nämnandet av uppnäsa som fel indikerar en viss noslängd… Det är intressanta iakttagelser med tanke på viss förekomst av ögon- och respirationsproblem hos dagens mopsar. Man skall komma ihåg att standarden aldrig krävt platt nosparti eller att det skall finnas en nosrynka, varken hel eller delad…

Fast det låter ungefär lika dant som ursäkten att det är så svårt att kolla nosgrimman på hästarna i dressyr. Det är klart det går, men oavsett så är det svårt att få exakt?

Ja fast det är ju det jag säger, det är svårt att få det exakt, och då är det ingen större mening med det om det blir missvisande.

Tillägg: större mening med att stå med en linjal, naturligtvis ska domaren göra sitt bästa för att göra en bra uppskattning av proportionerna, det är ju en central del av bedömningen.

Visa bifogad fil 156332
Jag har svårt att ta sånt på allvar faktiskt. Min hund röntgade vi armbågar på, vaken. Veterinärerna sa att det går aldrig, för det har de aldrig varit med om. Men visst gick det. Bilderna blev bra och de var superimponerade.

Och vi har inte tränat specifikt på att stå precis så. Däremot har jag ett kommando för "var helt still nu i några sekunder" och det är otroligt användbart i väldigt många scenarion.

Och att min lilla tussboll som tränas av mig, som helt ärligt är helkass på hundträning, klarar av detta utan problem borde innebära att det borde vara väldigt lätt för någon att träna en brukshund till det för någon som inte är helkass på hundträning.

Så jag känner att det där är liksom bara ursäkter. Visst är det idag kanske inte en del av grundträningen, men det går ju att ändra på.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 386
Senast: YlvaG
·
Samhälle Ända sedan denna tråden: https://www.bukefalos.se/threads/att-vara-feminist.1476294/ var aktuell har jag tänkt skapa denna tråden. Många...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 140
Senast: MiniLi
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: honung
·
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 219
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar